lem pegasus 212-118 versterker een nieuwe leven.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janpy
    • Mar 2013
    • 43

    lem pegasus 212-118 versterker een nieuwe leven.

    Hallo

    Ik heb een 5 tal versterkers gekocht uit de Pegasus lijn van lem.

    Deze spelen allemaal, maar doen na verloop van tijd vreemd, uitvallen enz.
    Ik weet dat dit een bekend euvel is van deze modules.

    Wat ik nergens lees is, of dit een gevalletje doorsolderen is, of dat echt de dsp chip stuk is.
    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

    Over de eindtrappen zelf (en daarom heb ik ze gekocht) lees ik niks bijzonders over problemen.
    Mijn bedoeling is om 2 15 inch kastjes te bouwen met de zelfde grootte als de Lem KL actieve subjes die ik als heb.
    En daar dan deze ampjes voor te gebruiken.

    Wat voor losse actieve filter modules voor inbouw zijn hiervoor verkrijgbaar.
    De mini dsp heb ik gevonden, dat kan natuurlijk maar deze zijn stereo wat niet nodig is.
    Mag best analoog zijn.

    Heeft iemand hier ideeen over.

    Groet
    Jan
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    LEM is al een jaar of 6-7 geleden failliet gegaan, je gaat dus iets nieuws bouwen met modules erin waar niks meer voor te krijgen is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • janpy
      • Mar 2013
      • 43

      #3
      Originally posted by MusicXtra
      LEM is al een jaar of 6-7 geleden failliet gegaan, je gaat dus iets nieuws bouwen met modules erin waar niks meer voor te krijgen is.
      Ik weet dat lem failliet is, maar de eindtrap is gewoon een normale eindtrap met fets, een voeding met een dikke ringkern en aanverwante "antieke" gelijkrichting.
      Kan weinig mis aan gaan en is natuurlijk goed te repareren.

      Het dsp deel kan er gewoon tussen uit, en dan heb je best leuke versterkers van 2X400w voor weinig.
      Voor mij is het gewoon een hobby, ik heb ook het liefst de allernieuwste class D eindtrappen met bij behorende geschakelde voedingen, maar helaas ........



      Schema van het apparaat heb ik al.

      Groet Jan

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        DSP is een heikel punt bij lem geweest. Eerste waar de service dan ook door heen was is de dsp spare-parts. Deze 5 modules zullen niet voor niets aan de kant gegaan zijn, ben bang dat je aan iets gaat beginnen waar je erg veel spijt van zult krijgen.

        Comment

        • janpy
          • Mar 2013
          • 43

          #5
          Ok das duidelijk.
          Maar de dsp kan omzeilen.

          Kom ik op mijn andere vraag.
          Een andere dsp erin?
          Minidsp, free dsp.
          Zijn mensen die hier ervaring mee hebben?

          Groet Jan

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Om een andere DSP eraan te kunnen hangen zul je eerst moeten meten of de juiste voedingsspanningen voor de DSP aanwezig zijn.
            Verder loop je waarschijnlijk vast omdat de diverse signaleringen niet overeenkomen.
            Best wel een uitdaging dus om modules van minimaal 6 jaar oud weer aan de praat te krijgen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • drbeat
              • Jun 2012
              • 671

              #7
              Daar zal hier denk ik de uitdaging en de hobby in zitten MusicXtra, Meer bezigheidstherapie dan dat er wat uit moet komen... ik hoop voor hem dat het gaat lukken!!
              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by janpy
                Ik weet dat lem failliet is, maar de eindtrap is gewoon een normale eindtrap met fets, een voeding met een dikke ringkern en aanverwante "antieke" gelijkrichting.
                Kan weinig mis aan gaan en is natuurlijk goed te repareren.

                Het dsp deel kan er gewoon tussen uit, en dan heb je best leuke versterkers van 2X400w voor weinig.
                Voor mij is het gewoon een hobby, ik heb ook het liefst de allernieuwste class D eindtrappen met bij behorende geschakelde voedingen, maar helaas ........



                Schema van het apparaat heb ik al.

                Groet Jan
                Dat is voor mij persoonlijk (en mijn rug gaat daarmee akkoord) al en grote reden om die troep aan de kant te schuiven.

                Comment

                • janpy
                  • Mar 2013
                  • 43

                  #9
                  @ MusicXtra, de grootste uitdaging is het maken van de kast voor mij, ben niet zo'n timmerman

                  @ drbeat, bezigheidstherapie valt reuze mee, ik ben niet onder behandeling of zo.

                  @ Frederic, volgens mij wegen de meeste actieve subjes gemaakt van het zo gewilde berkenhout ook gewoon 40 a 50 kg, ik zie je probleem niet zo

                  Maar nu even weer on topic, ik vraag advies-tips en tricks om dit voor elkaar te krijgen, geen redenen om het niet te doen, die kan ik zelf ook wel bedenken.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Je zult, zoals ik al eerder schreef, goed moeten onderzoeken of de noodzakelijke voedingsspanningen en signaleringen in de modules aanwezig is en dan nog zorgen dat die op de juiste plekken in je DSP binnen komen.
                    Dat, samen met de kosten voor een DSP, is al een enorme uitdaging omdat de huidige DSP's allemaal gemaakt zijn voor klasse-D modules.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • janpy
                      • Mar 2013
                      • 43

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Je zult, zoals ik al eerder schreef, goed moeten onderzoeken of de noodzakelijke voedingsspanningen en signaleringen in de modules aanwezig is en dan nog zorgen dat die op de juiste plekken in je DSP binnen komen.
                      Dat, samen met de kosten voor een DSP, is al een enorme uitdaging omdat de huidige DSP's allemaal gemaakt zijn voor klasse-D modules.
                      Bedankt voor je reactie

                      Ik ga eens even op speurtocht, als ik niks vinden kan gaat er gewoon een actief lpf filtertje in(mischien wel zo verstandig), in mijn ander subs zitten ook geen dsp's.

                      Groet Jan

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Maak er een line-input op en gebruik een externe dsp met limiters, bijv een dcx2496.
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • janpy
                          • Mar 2013
                          • 43

                          #13
                          Originally posted by PvG
                          Maak er een line-input op en gebruik een externe dsp met limiters, bijv een dcx2496.
                          Das natuurlijk ook nog een mogelijkheid,
                          Thanks

                          Jan

                          Comment

                          • janpy
                            • Mar 2013
                            • 43

                            #14
                            Zo

                            De Dsp is uit de versterker, deze regelde ook de inschakel vertraging, dit opgelost met een RC netwerkje, schakelt nu mooi vertraagt in.
                            Ook de fan regeling kwam van de dsp, deze altijd laten draaien, is geen probleem voor waar ik ze wil gebruiken.
                            Opamp ingang aangepast zodat deze twee signalen in tegenfase aanlevert om de amps in brug te laten werken.

                            So far-so good :-)

                            Comment

                            • janpy
                              • Mar 2013
                              • 43

                              #15
                              Hallo

                              De subkastjes vandaag aan de praat gemaakt, de lem Pegasus eindtrappen spelen prima.
                              Ik heb er een losse lpf filter in gezet.

                              Ik had hier nog twee 15 inch speakers voor liggen, helaas zitten in 1 droogte scheuren in de rand.
                              Ben dus op zoek naar een rcf L15P200Ak

                              Heeft iemand nog 1 liggen?

                              Groet Jan

                              Comment

                              Working...