gaininstelling draadloze microfoon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

    gaininstelling draadloze microfoon

    Hoi,

    Zit even verlegen om goed advies:

    Mijn coverband werkt met een Yamaha 01v96v2 mixer. Onze nieuwe zangeres maakt gebruik van een Shure GLX D24 Beta 58A draadloos systeem.

    Omdat ze niet over overdreven veel zangvolume beschikt moet ik haar zangkanaal harder inregelen dan dat ik bij haar voorgangsters hoefde te doen.
    Probleem dat dan ontstaat, is dat zij op haar inear behoorlijk wat geluid uit de zaal terugkrijgt, hetgeen ze als hinderlijk ervaart. Ik heb al geprobeerd om dit te ondervangen met een noisegate die niet al te rigoureus staat afgesteld, maar ik vind die oplossing niet ideaal.

    Ook heb ik de gaininstelling van de wireless al een stuk opgepept, waardoor de gain op de tafel een stuk terugkon, maar dan ontbreekt er weer output om lekker boven de muziek uit te komen. Daarnaast krijgen we door die hoge gaininstelling een groter risico op rondzingers omdat ze zeer regelmatig met microfoon in de zaal staat te zingen. Wat ik momenteel doe, is de gain zover mogelijk terug, en via de gain van de compressor de boel weer op volume proberen te krijgen, maar ook die truc vind ik verre van ideaal.

    Wat zou nou een goede oplossing zijn om dit te ondervangen?

    Dank voor de info!

    Hans
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    De beste oplossing is harder zingen.... Linksom of rechtsom, je zult in de hele keten een zoveel gain moeten krijgen dat de stem goed versterkt is. De plek waar je die gain toevoegt, handheld, output van de ontvanger, mixer, compressor, heeft uiteindelijk allemaal hetzelfde effect en maakt dus ook niet veel uit.
    Enige optie die er naar mijn idee overblijft is experimenteren met verschillende microfoons, pak eens een Beta 87 kop of een DPA D:facto.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #3
      Een compressor 'eet' uit je gain-before-feedback en versterkt de achtergrondgeluiden. Begin eerst 'ns zonder compressor. Als je dan een werkbare situatie hebt, een beetje compressie (enkele dB) toepassen om de pieken wat te drukken.

      Verder zou je een keer een SM58 kop kunnen proberen. Een beta 58 vraagt toch wat meer mictechniek van de zanger(es): een beta 58 is meer richtgevoelig en door de hypercardioide karakteristiek is de beta 58 ook gevoeliger voor feedback aan de achterzijde. Een SM58 heeft dat niet, is dus meer 'foolproof' en nog goedkoper ook ;-)
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

        #4
        Originally posted by outvorst
        Hoi,

        Wat zou nou een goede oplossing zijn om dit te ondervangen?

        Dank voor de info!

        Hans
        Eerst eens een serieus gesprek aangaan met de dame in kwestie? Goed geluid komt van 2 kanten niet alleen van jou......
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

        Comment

        • jadjong
          • Oct 2003
          • 654

          #5
          Harder zingen.

          Comment

          • rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

            #6
            Wat al niet de oplossing is een compressor, dan gaat deze alleen maar vlugger rond.

            Daar zij meer omgevings geluid als zang geluid ervaart geeft al aan waar de pijn echt zit, weinig verschil tussen zang en omgeving.

            Je zult haar dan toch subtiel aan het verstand moeten brengen dat je meer input in de microfoon nodig hebt, andere optie is dat de band zachter gaat spelen.

            Een keer een rock band gedaan waar de heren met full stack marschall en ampeg kwamen en de zangeres met een plastic zakje met een in-ear systeem.

            Ook dan weet je hoe laat het is.

            Het begint toch echt met podium balans. Is de band op het podium niet in staat om in balans te spelen, dan komt het aan de voorzijde zeker niet goed.

            Wij doen in basis niet meer dan versterken, wat er niet is kun je ook niet verstrerken.

            Comment

            • muppet
              • May 2009
              • 94

              #7
              Harder zingen is makkelijker gezegd dan gedaan...
              Je bent 'gewend' op een bepaald volume te zingen. Zing je harder dan normaal, dan wordt het al snel geschreeuw, en dat wil je ook niet.

              Misschien te stom voor woorden, en wellicht dat ze echt zo zacht zingt dat het niet uithaalt, maar:
              Wat is de afstand van haar mond tot de microfoon?
              Ik vraag, zeker bij personen die zacht(er) zingen, om de microfoon bijna op te eten. ;-)
              Een paar centimeter kan al zoveel verschil maken!

              Wellicht is hier nog iets te winnen?
              Sound should sound like it should sound...

              Comment

              • rdreiers
                • Nov 2009
                • 407

                #8
                Originally posted by muppet
                Harder zingen is makkelijker gezegd dan gedaan...
                Je bent 'gewend' op een bepaald volume te zingen. Zing je harder dan normaal, dan wordt het al snel geschreeuw, en dat wil je ook niet.
                Dan is zangles misschien een optie?

                Comment

                Working...