Aanschaf nieuw PA-systeem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RifatSahinMusic
    • Feb 2017
    • 21

    Aanschaf nieuw PA-systeem

    Beste forumleden,

    Allereerst een hele goede avond.

    Ik ben een Turkse muzikant die live optredens verzorgt op bruiloften en verlovingen. Mijn live muziek wordt verzorgd d.m.v een Korg Pa4X keyboard en zang. Zo nu en dan sluit ik een Turks gitaar aan. Geen live drums of andere live instrumenten.

    Ik ben van plan om in april of mei mijn huidige systeem uit te breiden of voor een nieuw systeem te gaan.
    Op dit moment ben ik in het bezit van de volgende set :
    - 2x QSC K12
    - 2x JBL MRX 515
    - Dynacord Powermate 1000 MK2

    De QSC'tjes heb ik sinds mei 2015 en daar ben ik echt enorm tevreden mee. Licht, klein en echt krachtig. Deze gebruik ik voor shows tot 250 man. Ik hoor jullie al denken : "250 man, die is niet goed in zijn hoofd" . Alleen voor het muziek wat ik maak klinkt het niet zo "underpowered". Mijn JBL's neem ik alleen mee als ik voor groter aantal mensen moet optreden. Deze plaats ik plat richting het publiek om wat meer volume te creëren.

    Nu ben ik van plan om over te stappen naar een digitale mixer (QSC TouchMix 16) en een compleet actief set. Waar ik aan zat te denken was in eerste instantie de QSC set compleet te maken door 2x de QSC KW181 aan te schaffen. Ik heb deze beluisterd in Rotterdam en icm de K12'jes vond ik hem echt heerlijk vol. De topjes werden op "extern sub" mode gezet waardoor hij alleen hoog eruit knalde. De subs waren niet overheersend, wat ik wel had bij de DB 808D. Hier was het laag ook gewoon niet fijn om aan te horen. Veel te rumoerig en niet strak.

    Mijn huidige budget ( exclusief het eventueel verkopen van apparatuur ) ligt rond de 5000 Euro. De TouchMix is 1400Euro en de subs zouden op 3100Euro komen. Dus met 4500Euro zou ik in dit geval ruim binnen budget blijven.

    Ik hoop dat ik met mijn verhaal duidelijk heb kunnen maken waar ik een beetje naar op zoek ben. Tevens sta ik helemaal open voor allerlei ideeën. Ik wil geen passieve set, daar ben ik heel simpel in. Dit omdat ik daar, uit ervaring, niet mee kan omgaan.

    Ik wens jullie allen een hele fijne avond toe. En bij voorbaat dank voor al jullie hulp.
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Lijkt mij een prima plan.

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      QSC klinkt inderdaad verbazend goed voor dat geld.
      Alleen spijtig dat ze zo karig zijn met de spreiding.

      Comment

      • sjig
        • May 2012
        • 909

        #4
        Die KW181 subjes hebben zich inmiddels wel aardig bewezen. Daar ga je geen spijt van krijgen!

        Comment

        • teunos
          • Feb 2008
          • 352

          #5
          Heb je wel eens gewerkt met de TouchMix?
          Persoonlijk vind ik het ding niet vooruit te branden, het touchscreen reageert heel erg slecht en af en toe hapert hij gewoon.
          Als er iets is waar ik me aan kan ergeren bij digi mixers is het gebruiksgemakt, en die is daar niet heel erg hoog. Zelfde geld voor de TF serie van Yamaha, soortgelijke ervaring.
          Voor die 1400 euro heb je ook een X32 producer waar je veel meer mee kan dan met de touchmix. Bovendien koop je jezelf dan in in een geheel ecosysteem met uitbreidingsmogelijkheden (digisnakes, personal monitors etc etc), waar je door de inmiddels brede acceptatie in de low-end markt ook redelijk makkelijk kan bijhuren indien nodig.
          Voor nog minder geld (XR18 = 700 euro), maar met minstens net zoveel functionaliteit als de Touchmix (-touchscreen, daar zul je een ipad voor moeten hebben) heb je de Behringer X-air. Hoewel ik daar zelf geen ervaring mee heb (X32 wel), zijn de reviews extreem lovend en is het bedrag wat je ermee bespaart mooi in een ander deel te steken.
          ''diamonds are forever''

          Comment

          • Jan van Duren
            • May 2004
            • 204

            #6
            als je maar een paar kanalen gebruikt zou ik een analoog mengpaneel aanschaffen.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              waarom wil je digitaal?

              Als het je eigen setup is en verder niemand het gebruikt dan blijft je instelling op een analoge mixer ook staan..
              je hebt ook niet zo veel kanalen nodig en amper effecten.
              (6 kanalen max? dat is niet veel)
              Qua bedrijfszekerheid en bedieningsgemak is een goede analoge mixer met een channelstrip voor je zangmicrofoon gewoon toereikend.

              op dit moment zijn er topkwaliteit mixers tweedehands die aan de straatstenen niet kwijt gaan. Waarmee je fantastisch geluid kunt krijgen.

              Ik zou in jouw geval de keuze voor analoog niet te snel overslaan.
              Met mijn band gebruiken we in veel gevallen nog steeds gewoon vlz mixers voor oefenruimte/kroeg/zanginstallatie ondanks dat we een digitale mixer hebben.

              Zeker als je zelf nog eens mixt vanaf het toneel.
              Gebruik je een preamp voor die gitaar (saz?)
              acoustische preamp fishman of zo? of is het een volledig electrische? Dat je een POD gebruikt of zoiets?

              Ikzelf ben ook niet kapot van die TouchMix.
              Als je zonder tablet wil werken zou ik eerder voor een instap presonus gaan. Die hebben ook knoppen er op. En zijn tweedehands makkelijk voor weinig te scoren. (Presonus Studiolive 16.0.2)

              Met tablet kun je de soundcraft UI12 of XR serie van behringer proberen. Die zijn ook veel goedkoper. Omdat ze uit zichzelf geen knoppen hebben.

              maar nogmaals. Ik denk dat je met een analoog tafeltje (mackie?) in een kistje met een effect+gitaardoos je beter uit kan zijn.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Dat die touchmix niet het beste mixertje is, daar kan ik inkomen.
                Om daarom nu te gaan zeggen dat je met een analoog tafeltje beter af bent is toch wel een brug te ver.

                Ik vind het toch handig om compressie te hebben op alle kanalen, goeie FX bussen, en GEQ op de outputs en dat in 1 bakje die je onder uw arm kunt mee nemen.

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  compressie op zo een Pa4X is niet echt nodig.
                  Als je dan je electrische saz met een POD o.i.d. doet zit er al compressie in.
                  effecten zitten er al in EQ is aan boord.

                  Hou je een (1) microfoon over.
                  en een behoefte aan GEQ. + FX bussen? Waarvoor?

                  Een channelstrip voor een microfoon met een aux ingang is al vrijwel genoeg voor de hele mixbehoefte...
                  Ga je vervolgens werken met een doos met een miljoen mogelijkheden en een klein schermpje van 1200euro tot 1800euro.

                  tsja. voor de situatie vanuit een muzikant uit dan weet ik echt niet of dat per se de meest praktische keuze is.
                  Afgezien van mijn ervaring bij turkse feestjes is dat die op bijzondere locaties zijn waar niet altijd de netspanning zo mooi is als die gebakkies willen.
                  (eventplaza in rijswijk of in de kerketuinen in loosduinen) Een digidoos raakt dan danig van streek terwijl een analoge mixer alleen wat headroom kwijtraakt.
                  Zelfs T4 lichtbalken raken hun instellingen kwijt op die plaatsen.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • RifatSahinMusic
                    • Feb 2017
                    • 21

                    #10
                    Beste heren (of dames)

                    Allereerst hartelijk dank voor jullie input..

                    Het is fijn om te horen dat de QSC'tjes niet alleen bij mij in de smaak vallen. En dat de subjes ook goede ervaringen heeft achtergelaten.

                    Na dat ik alle reacties heb gelezen kwam ik snel tot de conclusie dat ik beter kan afzien van de TouchMix.
                    Dit is opzich geen ramp. Ik ben er ook alleen maar bekend mee dmv youtube klipjes. De reden waarom ik voor digitaal wilde gaan, was eigenlijk omdat je alles zo perfect kan klaarmaken voor je act. Ik heb bij een vriend de X32 van Behringer gezien en de opties die dat ding heeft ( voor een, met alle respect, ALDI merk ) echt proficiat. Alleen is zo een X32 iets te veel van het goede.

                    Inderdaad ik ben een one man show en zo nu en dan sluiten andere muzikanten zich aan op mijn mengpaneel. Voor mijzelf heb ik slechts 1 mic en 2 stereo kanalen nodig. Mic zegt al genoeg en de stereo's voor mijn keyboard en voor mijn iPad waar ik de popnummers op afspeel. Ik heb me ook zitten verdiepen in de CMS 600 van Dynacord. Alleen vond ik dat die veel te weinig opties had qua EQ. De mono kanalen kan je wel met wat mid spelen maar daar blijft het bij. Je kan geen frequenties instellen als op de PM1000 die ik nu heb.

                    Ik denk dat ik dan qua speakers voorzien ben. Nu nog een leuk mixertje. De Powermate moet sowieso de deur uit omdat die vrijwel overbodig is voor mijn huidige actieve set. Ik ga verder ook geen passieve speakers aanschaffen oid. Monitoring wil ik doen via een in-ear (bekabeld, veel goedkoper en ik blijf toch voor 99% op dezelfde plek muziek maken).

                    Dus als jullie mij zouden kunnen helpen met wat leuke mixertjes. Digitaal of analoog. Zolang er maar een effectenprocessor bij inbegrepen zit. Die van Dynacod zijn heerlijk die Hall en Delay ( 5 - 59 ) echt voor onze Turkse muzikanten

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Die presonus 16.0.2 kost niet veel en klinkt zeer goed. Is ook compact en zeer eenvoudig te bedienen.

                      Comment

                      • highendsyl
                        • Feb 2007
                        • 81

                        #12
                        Heb je de qu serie van allen&heath al eens bekeken?
                        Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

                        Comment

                        • RifatSahinMusic
                          • Feb 2017
                          • 21

                          #13
                          Originally posted by frederic
                          Die presonus 16.0.2 kost niet veel en klinkt zeer goed. Is ook compact en zeer eenvoudig te bedienen.
                          Nooit van gehoord eerlijk gezegd. Ik zal eens kijken.
                          Originally posted by highendsyl
                          Heb je de qu serie van allen&heath al eens bekeken?
                          . Ook deze heb ik nog nooit van gehoord. Maar weet in elk geval welke kant ik op moet kijken

                          Comment

                          • drummerke
                            • Oct 2006
                            • 432

                            #14
                            digilive van studiomaster al eens bekeken? :-)

                            of analoog de nieuwe E16 van RCF zeker eens bekijken. Helaas nog niet leverbaar, maar zit wel ook alles bij elkaar.

                            Ik begrijp zeker je punt dat je meer dan één variabele mid eq wenst. De nieuwe soundcraft Signature heeft ook een 4 voudige EQ.

                            Voor mensen die niet dagelijks of 3x in het weekend gebruik maken van een mixer vind ik digitaal niet altijd optimaal. Er zitten in de meeste nog steeds veel menu's en routingen en als er dan al eens iets fout loopt is het niet in 1 2 3 te controleren. Los daarvan, ik heb bijna altijd een digitale mengtafel gehad en ik gebruikte dan ook altijd dezelfde.

                            Als je veel gebruik maakt van randapparatuur etc is digitaal wel voordeliger en vooral compacter, lichter, ....

                            Comment

                            • RifatSahinMusic
                              • Feb 2017
                              • 21

                              #15
                              Originally posted by drummerke
                              digilive van studiomaster al eens bekeken? :-)

                              of analoog de nieuwe E16 van RCF zeker eens bekijken. Helaas nog niet leverbaar, maar zit wel ook alles bij elkaar.

                              Ik begrijp zeker je punt dat je meer dan één variabele mid eq wenst. De nieuwe soundcraft Signature heeft ook een 4 voudige EQ.

                              Voor mensen die niet dagelijks of 3x in het weekend gebruik maken van een mixer vind ik digitaal niet altijd optimaal. Er zitten in de meeste nog steeds veel menu's en routingen en als er dan al eens iets fout loopt is het niet in 1 2 3 te controleren. Los daarvan, ik heb bijna altijd een digitale mengtafel gehad en ik gebruikte dan ook altijd dezelfde.

                              Als je veel gebruik maakt van randapparatuur etc is digitaal wel voordeliger en vooral compacter, lichter, ....
                              Ik treed gemiddeld tot 3 keer per week op. Dit was idd misschien wel handig om erbij te vermelden. Wat ik persoonlijk zo handig vind aan een digi mixer is het feit dat je "presets" kan opslaan. Dus per zaal kan ik dan alles in een keer opslaan en dan direct loaden. Verbeter mij gerust als dit niet het geval is, ik dacht dat dit mogelijk was namelijk.

                              Comment

                              Working...