Vragen over geluidssysteem voor kindervoorstellingen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Melvinenzijncrew
    • Feb 2017
    • 19

    Vragen over geluidssysteem voor kindervoorstellingen.

    Hallo,

    Ik ben Acteur en Theatermaker.
    Ik heb al verschillende kleinere geluid sets gehad, maar steeds voldeden ze niet qua vermogen.

    Ik werk met een soundcraft mixer aangestuurd door mijn tablet.
    Ook heb ik ik 2 Sennheiser hsp 4 headsets.

    Ik twijfel tussen een aantal speakermerken, wat mij door kennissen geadviseerd is, de de volgende merken :

    *Rcf ( 12 inch actieve speakers )
    * EV ( 8 inch actieve speakers
    * Proel ( 8 inch actieve speakers + 15 inch subwoofer )
    * Yamaha ( 8 inch actieve speakers )
    * Dap Clubmate 2

    Ik zoek speakers voor zang, spraak en muziek met soms wat diepere bassen voor 200-300 kinderen op binnen locaties met een prima akoestiek.
    Het mag makkelijk mee te nemen zijn.
    Ook zou ik graag wat overhead houden voor een eventueel hard geluid, zoals geschreeuw of harde muziek.
    Het budget is €1150 euro.

    Wie denkt er met mij mee?
    Ik hoor graag van je!
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    1150 is natuurlijk wel redelijk weinig.

    8" speakers in die prijsklasse loopt verkeerd af voor 200 man.

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      Yamaha dxr10 zou iets kunnen zijn. Is ingeveer wel t maximale voor dit budget denk ik. Maar of je daar genoeg laag mee hebt voor 200-300 kinderen moet je zelf bepalen.

      Comment

      • RonaldH
        • Aug 2009
        • 274

        #4
        Welke geluid sets bevielen niet?

        Uit het rijtje ga ik voor de DAP Clubmate II, complete set met wat laag, simpel te vervoeren, niet te duur.
        Er is meer te koop dan je betalen kunt

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Kan niet opmaken uit je vraag of je reeds ervaring hebt met 200-300 kinderen in een zaal maar enig idee hoeveel lawaai deze kunnen maken?

          Mijn insteek is dat het voor kinderen nooit "hard" hoeft te zijn, de oortjes moeten nog een leven meegaan, maar je moet wel eens wat bij kunnen geven om over een grote groep joelende kinderen heen te komen. Het budget is behoorlijk krap voor het doel dat jij wilt bereiken.

          Ik heb bijvoorbeeld goede ervaringen met een RCF set in dit soort situaties. Om je dan een (prijs)indicatie te geven 1x RCF 8003-AS 18 inch sub (je wilt zo af en toe diep) met 2x RCF ART 312A 12 inch toppen, een statief, een tussenpaal en transporthoezen kom je al snel op ongeveer € 2200,00 ex BTW zonder eventuele processor en kabels. Ik zou niet snel voor een kleinere set dan dit gaan voor dit soort situaties. Die overhead is namelijk best lekker zo nu en dan als de kinderen echt los gaan.
          Last edited by vasco; 23-02-17, 10:17.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Ideaal voor deze toepassing is RCF EVOX 8 of 12
            Maar dat kost rap 2 keer zoveel voor de 8 en 3 keer voor de 12.
            Maar dan heb je wel een super compact setje met een hele bak vermogen. Ze hebben ook een Breede afstraling en klinken super.

            Vraag is hoeveel keer TS moet optreden per jaar.
            Als je het budget niet hebt voor een goeie aangepaste set, zou ik eerder opteren om te huren.
            Als je redelijk professioneel werkt en rekent, dan zal de opdrachtgever ook verwachten als je een eigen installatie aanbiedt, dat die ook voldoet.
            Je neemt dan ook zelf de verantwoordelijkheid.
            Last edited by frederic; 23-02-17, 10:26.

            Comment

            • Kevinbosbouw
              • Feb 2017
              • 1

              #7
              Zou inderdaad wel letten op volume, de oren van kinderen moeten nog lang mee. Zou zelf eerder zeggen dat je beter boxen kunt aanschaffen die wat minder hard kunnen dan boxen waarmee je eventueel per ongelijk te hard gaat.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Je maakt denk ik de fout door te stellen dat er niet voldoende vermogen is....
                Het gaat hier vooral om spraakverstaanbaarheid. Kom maar eens bij me langs, budget zal wel een flink stuk opgerekt moeten worden.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  Originally posted by vasco
                  Kan niet opmaken uit je vraag of je reeds ervaring hebt met 200-300 kinderen in een zaal maar enig idee hoeveel lawaai deze kunnen maken?

                  Mijn insteek is dat het voor kinderen nooit "hard" hoeft te zijn, de oortjes moeten nog een leven meegaan, maar je moet wel eens wat bij kunnen geven om over een grote groep joelende kinderen heen te komen. Het budget is behoorlijk krap voor het doel dat jij wilt bereiken.

                  Ik heb bijvoorbeeld goede ervaringen met een RCF set in dit soort situaties. Om je dan een (prijs)indicatie te geven 1x RCF 8003-AS 18 inch sub (je wilt zo af en toe diep) met 2x RCF ART 312A 12 inch toppen, een statief, een tussenpaal en transporthoezen kom je al snel op ongeveer € 2200,00 ex BTW zonder eventuele processor en kabels. Ik zou niet snel voor een kleinere set dan dit gaan voor dit soort situaties. Die overhead is namelijk best lekker zo nu en dan als de kinderen echt los gaan.

                  +1.

                  als jij een behoorlijke groep uitzinning meelevende kindertjes hebt. Kun je met goed fatsoen niet proberen nog weer eens harder te gaan.
                  zoeken naar maximale verstaanbaarheid. En verder gewoon inspelen op het tempo/geluid van het publiek. Ruimte gunnen om te schreeuwen voor de volgende stap in de show.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    Je maakt denk ik de fout door te stellen dat er niet voldoende vermogen is....
                    Het gaat hier vooral om spraakverstaanbaarheid. Kom maar eens bij me langs, budget zal wel een flink stuk opgerekt moeten worden.
                    Originally posted by showband
                    als jij een behoorlijke groep uitzinnig meelevende kindertjes hebt. Kun je met goed fatsoen niet proberen nog weer eens harder te gaan.
                    zoeken naar maximale verstaanbaarheid. En verder gewoon inspelen op het tempo/geluid van het publiek. Ruimte gunnen om te schreeuwen voor de volgende stap in de show.
                    +1 heren.

                    Spraakverstaanbaarheid is bij kindervoorstellingen de prioriteit, niet het hard gaan. Er zijn momenten dat een zaal vol kinderen zo enthousiast zijn dat je er niet meer overheen wilt gaan (verantwoord kan gaan met goed fatsoen voor de jonge oortjes). Het is dan soms ook aan de performer(s) het fatsoen van geduld hebben/inschatten totdat ze weer op normaal niveau verder kunnen en ook de methode hoe de zaal weer wat rustiger te krijgen om door te kunnen gaan. Dat is ook een kunst op zich, werken met kinderen is een hele andere discipline dan een band mixen

                    (Als de TS niet veel kan rekken met zijn budget dan ben ik bang dat Broolyn Audio niet binnen handbereik ligt )

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      t' Is precies hetzelfde verhaaltje als met floor monitoren, meestal de sluitpost van de kleinere verhuurders.
                      De artiesten op het podium willen steeds harder, daardoor begint alles rond te zingen, komt er zoveel overspraak van het podium dat de zaalmix veel te hard moet en een chaos wordt terwijl het hele probleem is terug te voeren naar de spraakverstaanbaarheid (lees kwaliteit) van de monitoren.
                      Een hoge kwaliteit luidspreker kan ook op laag volume verstaanbaar blijven met als bijkomend voordeel dat rondzingen geen issue is en het ook nog eens veel prettiger luisteren is.
                      Vaak kan het budget niet opgerekt worden maar is er later wel budget voor gevolg bestrijding in de vorm van allerlei 'onzin auto feedback destroyer apparaten'.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Ampli
                        • Aug 2014
                        • 58

                        #12
                        At musicxtra, ik denk eerder dat de meeste geen idee hebben wat goede floormonitors zijn,ik zelf ben ca 2 jaar geleden van de mackie srm450v1 als monitor overgestapt op de db flexsys 12, het verschil is inderdaad al groot.
                        zijn uiteraard niet de beste maar ja idereen heeft helaas een budget om te verbeteren/uitbreiden.
                        heb jij mischien tips waarop te letten bij goede floormonitors?
                        ook groot problrrm dat meestal de kleine verhuurders band krijgen die het concept podiumbalans niet kennen en zelf al veel te hard op het podiumstaan en vervolgens alles nog harder op de monitor willen,uiteraard met gevolg dat de eigen versterker weer harder moet want ze horen zichzelf niet goed
                        Last edited by Ampli; 23-02-17, 18:05.

                        Comment

                        • Melvinenzijncrew
                          • Feb 2017
                          • 19

                          #13
                          Hallo allemaal,

                          Bedankt voor alle reacties.
                          Op den duur wil ik voor de zang gaan werken met in ears, dan komt er ook weinig feedback. En mijn hsp 4 headsets zingen eigenlijk nooit rond is zo mijn ervaring.
                          Als de kinderen erg luidruchtig worden, wat bij mij zelden gebeurd, dan kan ik inderdaad wel harder gaan insturen..in plaats daarvan speel ik verder en zullen ze vanzelf stiller worden om het te verstaan, dank u voor de ouders!

                          2 maal Rcf Art 312 zijn volgensmij toch de beste keuze in mijn budget. ( 400 watt, 127 db max. per kant )
                          Het hoeft inderdaad niet kanon hard en het moet vooral goed hoorbaar zijn, dat gaat tot nu toe prima alleen worden de shows groter.

                          Een aantal collega`s gebruiken de volgende 2 speakers voor ongeveer dezelfde shows en redden daar de volgende mensen mee:

                          Collega 1: Ld System Maui 28, 200 kinderen binnen en buiten ( 400 watt continue )
                          Collega 2: Fbt 8 inchm 400 kinderen binnen ( 500 watt continue ) ( spraak + piano )
                          Collega 3: Lem spn8a , 200 kinderen binnen en ook buiten ( 320 watt continue )

                          Ikzelf ben begonnen met 1 LD system maui 5 ( 200 watt ) 100 kinderen was echt wel de max.
                          Ook heb ik de Samson Expediton 1000 gehad in combi met een 12 inch actieve dap woofer, maar dat geluid was niet fijn.

                          Voor shows tot 50 mensen in kleinere zalen speel ik meestal zonder versterking en voor de muziek de bose 3, dat ding kan enorm hard, indrukwekkend geluid.
                          Ik krijg na afloop vaak vragen welke boxen in gebruik haha.

                          Ik zie wederom uit naar de reacties!
                          Last edited by Melvinenzijncrew; 23-02-17, 19:00.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Een goede monitor maar evengoed een goed topkastje is 'in your face', niet te verwarren met schel en klinkt 'rustig'.
                            Veel (amateur) muzikanten maken de fout door op het podium zoveel mogelijk het geluid in de zaal te willen benaderen en zichzelf daar liefst een heel stuk bovenuit willen horen. Met 6 man op een podium is dat lastig en wordt het al snel allemaal veel te hard. Een muzikant moet op zijn monitor datgene horen wat hij nodig heeft om zijn of haar ding te kunnen doen. Een toetsenist bijvoorbeeld moet zijn keyboard goed kunnen horen, een vleugje zang en gitaar om te weten waar ergens in het nummer hij zit en verder eigenlijk niets, ervan uitgaande dat het drumstel akoestisch is en toch wel overal hoorbaar is. Een vocaal moet zichzelf goed horen met op de achtergrond keyboard en gitaar en zo verder. Maak je op die manier een monitor mix en heeft de band een beetje discipline dan kun je met een heel laag volume op het podium werken. Belangrijk is hierbij dat gitaristen hun oren niet aan hun kuiten hebben hangen, een gitaar versterker moet dan ook op het hoofd van de betreffende gitarist gericht staan en niet op zijn kuiten. Verder geldt, hoe groter het podium des te makkelijker het allemaal wordt, 6 dB afval per afstandsverdubbeling loopt de eerste meters het hardst op.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by Melvinenzijncrew
                              Ik zie wederom uit naar de reacties!
                              Vergeet die vermogens, dat zegt namelijk net helemaal niks over de prestaties.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...