DPA 4099 - wat zijn de verschillen ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nikotech
    • Jan 2010
    • 11

    DPA 4099 - wat zijn de verschillen ?

    Ik lees zeer goede verhalen en ervaringen over de DPA 4099.
    Nu ben ik zelf trompetist en zou het voor de hand liggen om voor de 4099T te gaan.
    Echter .... ben ik ook nog een redelijk serieuze hobby "geluidsman" en zou de mic ook goed kunnen/willen gebruiken voor andere doeleinden.
    Voor bijv op een dwarsfluit / blokfluit / sax / viool.
    Ik lees dat daar verschillende types 4099 voor zijn maar in eerste instante leek het alleen om de bevestiging te gaan. echter lees ik in de brochure dat er nog iets meer onderling verschil in zit qua gevoeligheid ( Hi-sens en Low-sens)
    Aangezien ik geen budget heb voor beide vraag ik me dus af of een Hi-sense uit de voeten kan met een trompet danwel andersom een low sence met strings en hout blazers.
    ( zie dat er ook toornig set zijn wat zit daar dan bv in ? )

    Hoor graag jullie ervaringen
    Je hoeft niet ziek te zijn, om beter te worden
  • Timo B Geluidstechniek
    • Jun 2014
    • 456

    #2
    Ik heb een stuk 8 van die 4099 met alle opties qua bevestiging mogelijkheden. (auto correctie :-( )
    Als je die high input versie gebruikt op bv gitaar/viool/dwarsfluit en meer van dat soort spul krijg je meer ruis (hogere gain nodig om signaal je tafel in te krijgen).
    Je hebt wat meer kans op feedback maar met wat eq is dat meestal beheersbaar. Dwarsfluit met een rockband kun je op buik schrijven maar goed.....
    Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

    Comment

    • hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

      #3
      Ik heb zelf 4 touring sets van 4 stuks (totaal dus 16), 3x classic en 1x rock. Het verschil zit hem inderdaad in de gevoeligheid (de rock touring set heeft de lagere gevoeligheid) en de bijgeleverde klemmen.
      Het verschil is dat de "High SPL" versie (lage gevoeligheid) een 10dB hogere geluidsdruk kan verwerken. De keerzijde is dat de eigenruis van de microfoon daardoor iets hoger ligt. Mijn persoonlijke ervaring in de praktijk is dat je hier voor het versterken van live muziek eigenlijk helemaal geen last van hebt (mits de rest van de apparatuur ook van goede kwaliteit is). Voor een studio-opname is het een ander verhaal, maar ik zou zeggen dat wanneer je uitsluitend live speelt je prima met alleen de High SPL versie uit de voeten kunt.

      Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

      "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        Ik ben inmiddels vijf jaar tevreden gebruiker en verkoper van de 4099.

        In basis zijn er twee modelen. hisense en low sense. Ik gebruik eigenlijk altijd de low-sense, de eigenruis is zo laag dat ik er nog geen last van gehad heb.

        Er zijn inmiddels 9 klemmen, voor alles wat wils.

        Waar je even bij moet opletten is dat bij de 4099t een xlr adapter met low-cut geleverd word, wil je hem universeel gaan gebruikten kun je het beste een 4099d pakken en een losse trompet clip erbij kopen.

        Mocht je meerdere willen hebbben, dan is de rock kit of classic kit een oplossing, je krijgt ze dan netjes in een peli case geleverd met extra klemmen erbij. Ik heb twee rock kits staan en los een piano en accordion set, ik kan dus alle kanten uit.

        Richard

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          Pas geprobeerd een 4099 op een Senn300 G3 beltpack... met trompet ging de zender de clip in, was ook niet bij te gainen op de zender. Voor zoiets dus wel de T versie pakken...

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            met de low sense versie gaat het perfect op oa Sennheiser draadloos !

            Ik heb ook alleen deze versies, aangezien ik ze zoals eerder al gezegd, alleen live gebruik. Geen problemen met (te) veel ruis, ook niet bij gebruik op hele zachte instrumenten als viool, harp e.d.

            Comment

            • rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

              #7
              Originally posted by jakkes72
              Pas geprobeerd een 4099 op een Senn300 G3 beltpack... met trompet ging de zender de clip in, was ook niet bij te gainen op de zender. Voor zoiets dus wel de T versie pakken...
              4099D en 4099T is beide low sense of high spl. Verschil is de d versie is drum met full range xlr adapter en de t versie is met xlr adapter met high pass. Daarvoor zeg ik dat je beter de drum versie kunt kopen met een losse trompet clip. Of bv een rock kit 4

              Comment

              • hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

                #8
                Originally posted by jakkes72
                Pas geprobeerd een 4099 op een Senn300 G3 beltpack... met trompet ging de zender de clip in, was ook niet bij te gainen op de zender. Voor zoiets dus wel de T versie pakken...
                Weet je zeker dat dit met een G3 zender was? Dat vind ik ergens moeilijk te geloven, aangezien je op de G3 zenders de ingangsgevoeligheid van de beltpacks tot maar liefst -60dB kunt terugdraaien! (Bij de G2 series was dit maximaal -30dB en dat kon inderdaad nog wel eens voor problemen zorgen)...
                Aan de andere kant, als je maar hard genoeg je best doet kun je alles laten oversturen. Conclusie lijkt mij dan ook duidelijk: in veel gevallen is de High SPL versie de meest flexibele keuze...

                Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                Comment

                • Nikotech
                  • Jan 2010
                  • 11

                  #9
                  Kijk eens aan, de goede ervaringen met deze microfoon worden dus ook door jullie bevestigd.

                  Dit lezende lijkt het idd een mogelijk juiste keuze om dan voor een Low Sence dus hoge geluidsdruk SPL 4099 te gaan als ik e.e.a. juist interpreteer. Bedankt voor je opmerking rdreiers over het extra laag filter in de T versie.
                  Is deze echter XLR connection DAD6001-BC niet uitwisselbaar met de DAD4099-BC ?

                  Zeer waarschijnlijk zal ik hem meer inzetten als technicus dan als trompetist wat me dan toch nog doet twijfelen of een Hi-sence niet net ff wat lekkerder is dan.
                  Al " kerktechnicus" heb ik vaak meer te maken met een blok/dwars fluit, klarinet sax viool harp vleugel. ( voor de vleugel zijn natuurlijk een store paar het allermooiste )
                  Wanneer ik een Hi-sence hem op mijn trompet clip is het dan niet zo dat ik dan flink mijn gain dicht kan/moet zetten net als dat ik een Lo-sence op een bv fluit weer juist verder moet open zetten.
                  Gevoelsmatig denk ik dat je wanneer je de gain moet open schroeven juist meer ruis aan het kweken ben dan andersom.

                  Ik blijf het een lastige vinden, maar laat me graag overtuigen
                  Je hoeft niet ziek te zijn, om beter te worden

                  Comment

                  • hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

                    #10
                    Beste Nikotech,

                    Het verschil tussen de Lo Sens/High SPL en de Hi Sens/Normal SPL versies zit hem in een paar dingen:

                    Gevoeligheid High vs Normal SPL:
                    2mV/Pa vs 6mV/Pa | oftewel, de High SPL heeft een lagere output bij gelijke geluidsdruk (dit is wat jij bedoeld met het moeten dichtdraaien van je gain wanneer je een luid instrument op de Normal SPL versie aansluit).

                    Max SPL, peak before clipping (High vs Normal SPL):
                    152dB vs 142dB | oftewel de High SPL kan een 10dB hogere maximale geluidsdruk behappen dan de Normal SPL (dit is voor trompet belangrijk, aangezien dit instrument zeer hoge pieken kan bereiken in geluidsdruk).

                    Eigenruis (High vs Normal SPL):
                    28dB(A) vs 23dB(A) | oftewel de eigenruis ligt 5dB hoger bij de High SPL versie, dat is de keerzijde van de 10dB extra maximale geluidsdruk.


                    Voor live-versterking is dat verschil in eigenruis eigenlijk niet zo heel significant (voor studio-opnames is het een ander verhaal). Immers, de gemiddelde gitaarversterker heeft een ruis die vele malen hoger ligt dan dit niveau. Je hebt wel gelijk dat je bij zachte instrumenten (met name fluit, harp en vleugel) je bij de High SPL versie meer gain op je tafel zult moeten toepassen. Met name bij goedkopere mengtafels kun je dan wel wat extra ruis van je tafel verwachten, bij een goede mengtafel zal dit echter veel minder een probleem zijn.

                    Wat betreft dat laag-af-filter, deze zit in het DAD4099 adapter. De DAD6001 is de microdot>XLR adapter zonder laag-af-filter. Deze zijn inderdaad uitwisselbaar, enige is dat de 4099T versie standaard met een DAD4099 geleverd wordt. Daarnaast zit er nog een verschil in kabeldikte, de T versie wordt met een iets kwetsbaardere maar onopvallende 1.6mm kabel geleverd, terwijl de 4099D met een heavy-duty 2.2mm kabel wordt geleverd. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de heavy-duty kabel, omdat deze een stuk degelijker is.
                    Wat dat betreft is de tip van rdeiers een goede: koop een 4099D met een losse trompet/sax klem.

                    Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                    Comment

                    • rdreiers
                      • Nov 2009
                      • 407

                      #11
                      Het voordeel wat ik ervaren heb in de loop der jaren met de 4099 lo sense of high spl (is het zelfde) dat in een live omgeving het altijd werkt.

                      Grote voordeel is je 1 micro met 9 klemmen kunt gebruiken. Heb je een 4099 voor drum en trompet in huis, volgende week komt iemand met een viool, klem kopen en klaar. Moet de viool draadloos, adapter kopen en klaar. De losse delen zijn veel goedkoper als voor alles een aparte micro.

                      Comment

                      • jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

                        #12
                        Originally posted by hugovanmeijeren
                        Weet je zeker dat dit met een G3 zender was? Dat vind ik ergens moeilijk te geloven, aangezien je op de G3 zenders de ingangsgevoeligheid van de beltpacks tot maar liefst -60dB kunt terugdraaien! (Bij de G2 series was dit maximaal -30dB en dat kon inderdaad nog wel eens voor problemen zorgen)...
                        Aan de andere kant, als je maar hard genoeg je best doet kun je alles laten oversturen. Conclusie lijkt mij dan ook duidelijk: in veel gevallen is de High SPL versie de meest flexibele keuze...

                        Groeten Hugo
                        hmmm, wellicht dat ik toen toch een G2 beltje te pakken had..

                        Comment

                        Working...