Dante netwerk?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    Dante netwerk?

    Beste mede leden..

    even een vraagje,

    stel dat ik 2 analoge mixers via CAT mijn processor in wil hebben..

    is het dan mogelijk om iedere mixer met een Analoog>cat converter en dan de 2 cat lijnen met een netwerkSwitch in mijn processor te stoppen? (indien deze processor Dante ondersteund?)
    gaat de processor (xilica U1608AEC-N) dan 4 (2x L+R) inkomende lijnen zien?

    Welke converter raden jullie aan? google levert in NL met webshops weinig op..
    ik ben volledig nieuw op dante gebied.
    Last edited by Tummy; 13-02-17, 22:40.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Ben je wel thuis in netwerken? Zo niet, succes... Daarnaast zul je wat kennis moeten opbouwen voor het configureren van het Dante netwerk (mbv laptop) via Dante controller. Vwb prijs zit je al snel op 2x250 voor de converters + 100-200 euro voor een managed 1Gb switch met PoE. Voor 700 euro kun je veel XLR kabel leggen...
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • vasco
      • Oct 2003
      • 2567

      #3
      Wat jij wil, analoog naar Dante, kan uiteraard maar is voor jou toepassing nogal overkill.

      Wanneer de gehele keten Dante heeft kun je de signalen over Dante sturen allemaal over één UTP kabel middels een netwerkswitch. Hierdoor kan zowel FOH, monitors, broadcaster, recorder, etc allemaal voorzien worden van de juiste signalen middels Dante Controller. Dante gebruiken om alleen 4 analoge signalen naar een processor te krijgen is in mijn ogen te duur om de aanschaf voor te doen.

      Voor wat jij wilt kun je kijken naar een AEQ NetBox 4 MH. Deze heeft 4 analoge ingangen naar Dante netwerk. Kun je beide analoge mixers stereo uitgangen het Dante netwerk opsturen.

      Je kan dan natuurlijk ook gewoon gelijk met die 4 analoge XLR kabels die processor in en al die moeite en hoge kosten besparen

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Op zich geen slecht idee op op festivalniveau monitormixers, foh mixers, broadcast enz te laten samenwerken.
        De ene gasttech mixt digitaal, de andere nog analoog. Als je zorgt dat iedere toestel in de kring de gepaste Dante converter heeft, kun je iedereen blij maken.

        Maar zoals hierboven al gezegd, zal dit niet goedkoop zijn. Een volledige analoge tafel naar Dante converteren pasop, die Analoog naar Dante converters bestaan hé. $$$

        Comment

        • DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

          #5
          Originally posted by frederic
          Een volledige analoge tafel naar Dante converteren pasop, die Analoog naar Dante converters bestaan hé. $$$
          Probleem is de remote gain van je microfoon ingangen...

          Comment

          • CyberNBD
            • Aug 2000
            • 1318

            #6
            Wat je wil kan prima en er zijn tal van converters voor te vinden. Of het nuttig/al dan niet overkill is zal afhangen van de situatie.

            Je inputs blijven analoog dus die multi moet er toch al komen, wat let je dan om de returns ook analoog te doen?

            Als je hele processing/ampcity DANTE snapt is er wat voor te zeggen. Wat je vaak ziet (en waar ik het ook voornamelijk voor gebruik) is dat de returns via bijvoorbeeld een LM44 in geval van analoog (krijg je er gelijk een mooie systeem EQ bij :-)) of een converterdoos zoals de klark-teknik die heeft omgezet worden naar DANTE en vervolgens naar alle amps gestuurd worden. In geval van Lab.Gruppen PLM's bijvoorbeeld ligt er vaak toch al een control netwerk en op grote locaties met racks op meerdere plekken scheelt het dan weldegelijk een hoop gedoe. Voor een paar versterkers langs de buhne heb je echter 10 keer sneller die paar XLR-en geprikt.

            Verder heeft DANTE hier geholpen in situaties waar meerdere podia over een wat groter terrein met elkaar verbonden moeten zijn (heel snel lijntjes aanmaken van A naar B) of in locaties waar het vaste netwerk gebruikt wordt om meerdere punten met mekaar te verbinden. Neemt niet weg dat je alsnog goed moet nadenken over je audio-routing, en een beetje netwerkkennis is ook niet verkeerd, maar eind van de rit maakt het wel de implementatie een stuk makkelijker/flexibeler.
            CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

            Comment

            • rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

              #7
              Neu, tio box van yamaha is ook r-remote voor. Heb je voor 1150 16 in 8 uit en remote control via de laptop.

              Comment

              • freek
                • Aug 2008
                • 238

                #8
                Beste allemaal,

                Ik heb ook een vraag over dante dus ik dacht ik stop hem bij dit draadje in als niemand het erg vind.
                Ik zit er ook aan te denken om voor een klant een dante netwerk te bouwen en heb me al aardig laten informeren op de ISE maar heb nu toch een vraag.

                Stel dat je 20 of 30 2-kanaals input of output modules van 1 merk/type in het netwerk toevoegt. Hoe kan je dan in je dante patch nog weten wat welke is? Kan je er een soort Tag aanhangen die er ook aanblijft zitten, of is er een soort van vertaallijst van een soort uniek adres/ID wat elk in/output module heeft naar een omschrijving? Ik vrees dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
                Heeft iemand hier ervaring mee?

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Dante stuurt kanaal identificatie (metadata) mee.

                  Comment

                  • jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

                    #10
                    Je kan elk apparaat een naam geven, dan zie je in de patchlijst CH12@Piet staan. Die patch je weer naar CH3@Willem.

                    Comment

                    • CyberNBD
                      • Aug 2000
                      • 1318

                      #11
                      Ook de in- en outputs per device kan je nog een naam/omschrijving geven dus daarmee kan je het geheel best overzichtelijk krijgen.
                      CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

                      Comment

                      • freek
                        • Aug 2008
                        • 238

                        #12
                        Originally posted by jadjong
                        Je kan elk apparaat een naam geven, dan zie je in de patchlijst CH12@Piet staan. Die patch je weer naar CH3@Willem.
                        Dat is fijn om te weten, maar ik vraag me af hoe dat werkt. Kan je de naam echt in het apparaat proppen, en wordt het apparaat daarmee altijd zichtbaar in de patch, ook als het een tijdje niet gebruikt is, of is het meer een soort vertaalslag, waarbij je de UUID van het apparaat in de software vertaald naar een begrijpelijke omschrijving. Ik vraag dit omdat het idee is om dit in te zetten in een groot museum waarbij veel video en dus ook audio te zien is. Elke expo duurt max 3 maanden en wordt daarna in 10 dagen omgebouwd.
                        Ik probeer een beetje in te schatten hoe makkelijk het is om alle input en output modules in een halve dag te hernoemen naar hun nieuwe locatie. en hoe je dit overzichtelijk kan houden tijdens de ombouw.

                        Comment

                        • teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

                          #13
                          Het voordeel aan Dante is dat de hardware/firmware grotendeels in de kern afkomstig is van Audinate zelf. In de FPGA op elke dante module wordt de Device name gewoon opgeslagen. Zelfs na lange tijd blijft die dus erin zitten.

                          Dante werkt met UDP dat packets multicast op het netwerk ter identificatie. Als je Dante insteekaart/breakoutbox/stagebox of whatever dan ook daadwerkelijk met een goede kabel ingeprikt zit op hetzelfde netwerk als de controle computer, is de kans dat je hem niet ziet al vrij klein.
                          Grootste probleem dat ik toch altijd nog tegen kom is simpelweg een firewall die alles ligt te blokkeren. Even uitschakelen en 9 van de 10 keer werkt het daarna gewoon perfect.

                          Daarnaast kun je bij vaste device configs binnen Dante Controller een save doen van de patch die je op dat moment hebt ingesteld. Zo kan je een patch thuis voorbereiden en op locatie simpelweg herladen.
                          Zelfs zonder dat is het een kwestie van een paar(of een hoop) vinkjes zetten en je bent al klaar.
                          ''diamonds are forever''

                          Comment

                          • jadjong
                            • Oct 2003
                            • 654

                            #14
                            Originally posted by freek
                            Dat is fijn om te weten, maar ik vraag me af hoe dat werkt. Kan je de naam echt in het apparaat proppen, en wordt het apparaat daarmee altijd zichtbaar in de patch, ook als het een tijdje niet gebruikt is, of is het meer een soort vertaalslag, waarbij je de UUID van het apparaat in de software vertaald naar een begrijpelijke omschrijving. Ik vraag dit omdat het idee is om dit in te zetten in een groot museum waarbij veel video en dus ook audio te zien is. Elke expo duurt max 3 maanden en wordt daarna in 10 dagen omgebouwd.
                            Ik probeer een beetje in te schatten hoe makkelijk het is om alle input en output modules in een halve dag te hernoemen naar hun nieuwe locatie. en hoe je dit overzichtelijk kan houden tijdens de ombouw.
                            De naam zit vast in het apparaat. Dus stekkers er uit, de handel naar Oezbekistan verschepen en daar weer aansluiten is geen probleem. Zonder PC zal elk apparaat zijn patch herstellen. Stagebox dood? Koop een nieuwe, geef die de oude naam en alle andere appraten die hun verbinding verloren waren zullen weer een verbindin opbouwen.

                            Comment

                            • freek
                              • Aug 2008
                              • 238

                              #15
                              Originally posted by jadjong
                              De naam zit vast in het apparaat. Dus stekkers er uit, de handel naar Oezbekistan verschepen en daar weer aansluiten is geen probleem. Zonder PC zal elk apparaat zijn patch herstellen. Stagebox dood? Koop een nieuwe, geef die de oude naam en alle andere appraten die hun verbinding verloren waren zullen weer een verbindin opbouwen.
                              Dank, nu is het duidelijk, nog 1 andere vraag, heeft er iemand ervaring met de 2 kanaals dante verlopen van Amphenol? Ik heb ze op de beurs gezien en ze leken me wel stevig en erg makkelijk in te zetten.

                              Comment

                              Working...