monitoren via multikabel?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ebo1001
    • Jun 2012
    • 3

    monitoren via multikabel?

    Ik maak een multikabel voor een livepodium waar ik regelmatig geluid doe. Voor deze specifieke situatie zou het handig zijn om ook het monitorsignaal via deze multi naar de monitoren (4x Dynacord AM12) op het podium te sturen.
    De monitor-sends uit de tafel zijn 6,3 mm jack outputs, de monitoren zelf hebben zowel een XLR mic (gebruik in normaal niet) als een jack line-input. Op het moment gebruik ik jack-jack speakerkabel (en soms ook een gitaarkabel bij gebrek aan speakerkabel).
    Ik vraag me af, kan ik de actieve monitoren aansturen door TRS jack-pluggen aan 4-aders van de multi te solderen of zijn die niet voldoende zwaar voor dit signaal en moet ik 4 speakerkabels langs de multi leggen? Wie heeft hier ervaring mee. Ik wil het graag goed regelen, ik ben beetje klaar met "houtje-toutje" en dat is dus precies de reden dat ik dit projectje ben begonnen.
    Last edited by Ebo1001; 04-02-17, 17:55. Reason: foutje
  • Ebo1001
    • Jun 2012
    • 3

    #2
    Nb. De monitoren zijn actief!

    Comment

    • janpy
      • Mar 2013
      • 43

      #3
      Hallo

      Je gebruikt voor actieve monitoren geen speaker kabel maar een goede afgeschermde kabel.
      De aders in de Multi kabel zijn "zwaar genoeg"

      Het beste is het gebalanceerd uit te voeren, dit kan ook met trs pluggen, of je mixer monitor uitgangen gebalanceerd zijn zal je
      moeten uitzoeken.

      Hiervoor heb je dan 4 aderparen voor nodig plus de afscherming.
      4 losse aders zijn twee aderparen, en kun je eigenlijk niet voor 4 monitoren gebruiken ivm overspraak

      Groet Jan

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Je kunt het best proberen om per aderpaartje twee monitoren ongebalanceerd aan te sturen. Het is een signaal op line-niveau dus de kans op overspraak of stoorsignalen is lang zo groot niet als bij microfoon signalen.
        Zou alleen wel afscheid nemen van de jack pluggen aan de speaker kant, die dingen zijn een stuk minder betrouwbaar als XLR pluggen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Ebo1001
          • Jun 2012
          • 3

          #5
          Bedankt voor de tips!

          nog even voor de goede orde: wat je dus eigenlijk zegt Jan is dat ik per monitorspeaker 2 aders van de multi gebruik. 1 tip en 1 ring.
          of ongebalanceerd een ader per monitor zoals musicXtra zegt.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Het kan beiden, wanneer je monitor outputs van je mengpaneel en de inputs van je monitoren beiden gebalanceerd zijn adviseer ik om het zo te houden en dus per aderpaar 1 monitor aan te sturen.
            Maar, omdat er jack pluggen gebruikt worden is de kans groot dat een van beiden of beiden niet gebalanceerd zijn en dan heeft het ook geen zin om de bekabeling gebalanceerd te maken. Je bespaart dan 2 aderparen om je monitoren mee aan te sturen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Ampli
              • Aug 2014
              • 58

              #7
              Hoe je het uitvoerd hangt af van de aantal beschikbare aders, ik zou monitors via multi altijd gebalaceerd uitvoeren, je hebt nu mischien ongebalanceerde uitgangen , maar een ander mengpaneel heeft wel gebalaceerd,
              hoeveel ingangen heb je nu, hoeveel aux max , en hoeveel aders heeft de multikabel?
              denk er ook aan als je de multikabel legt gelijk ook de 220v voor mengtafel meer te leggen.
              het is beter om versterkers/aktieve boxen en mengtafel op de zelfde wcd aan te sluiten
              Last edited by Ampli; 05-02-17, 09:20.

              Comment

              • janpy
                • Mar 2013
                • 43

                #8
                Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers.
                Als je de ruimte hebt in de kabel, gebalanceerd aansluiten.

                Groet Jan

                Comment

                • Olaf Duffhuës
                  • Oct 2000
                  • 2477

                  #9
                  Even een tipje, gebruik niet snel de XLR ingang, wat in theorie ook zou kunnen...En ik regelmatig heb gedaan met AM12's...De XLR stuurt fantoom mee...

                  Je kunt een combi kabel met stroom en afgeschermde UTP pakken, Kun je een splitboxje maken voor 4 kanalen...
                  Olaf Duffhuës

                  **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    Ik zou in een jongerencentrum niet snel Jack kabels aan monitors willen. Met "voet-op-monitor" en "vooraan op podium staande muzikanten" trappen ze deze gegarandeerd tijds optredens stuk.

                    XLR of beter.
                    En neem in ieder geval afgeschermde gebalanceerde verbindingen.

                    PS in een jongerencentrum is het handig om voorop het podium een fijne kabelgoot te monteren. Kan gewoon hout met een deksel met pianoscharnier. Inkeping voor kabeldoorvoer om de 50cm. Deksel niet plat, maar schuin (zodat er geen bier op gezet kan worden.)
                    Daar ga je veel plezier van krijgen over de jaren heen.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • Ampli
                      • Aug 2014
                      • 58

                      #11
                      Originally posted by Olaf Duffhuës
                      Even een tipje, gebruik niet snel de XLR ingang, wat in theorie ook zou kunnen...En ik regelmatig heb gedaan met AM12's...De XLR stuurt fantoom mee...

                      Je kunt een combi kabel met stroom en afgeschermde UTP pakken, Kun je een splitboxje maken voor 4 kanalen...
                      Dan zou het de eerste keer zijn dat ik hoor dat een uitgang van een mengtafel phantoom voeding meestuurt

                      Comment

                      • jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

                        #12
                        nee, dat lees je verkeerd: De Dynacord AM12 actieve monitor heeft XLR inputs, en daar kan ook een condensator microfoon op aangesloten worden: http://www.dynacord.com/en/products/1/1/3/19_am12.html Als op deze input dan de uitgang van een mengtafel aangesloten word, kan het zijn dat de mengtafel het niet leuk gaat vinden...

                        Comment

                        • Olaf Duffhuës
                          • Oct 2000
                          • 2477

                          #13
                          Juist Jakkes!

                          De fantoom voeding kan door middel van wat weerstanden van de print af te halen er vanaf gehaald worden. Ik weet toevallig dat een Soundcraft MH2 en GB2 er tegen kunnen..;-)
                          Olaf Duffhuës

                          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Olaf Duffhuës
                            Juist Jakkes!

                            De fantoom voeding kan door middel van wat weerstanden van de print af te halen er vanaf gehaald worden. Ik weet toevallig dat een Soundcraft MH2 en GB2 er tegen kunnen..;-)
                            En ik weet dat een A&H GL3300 er ook tegen kan maar een Meyer MSL3 set vindt het niet zo heel fijn.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Ampli
                              • Aug 2014
                              • 58

                              #15
                              Oke weer wat geleerd

                              Comment

                              Working...