Welke geluidsset voor 4 mans formatie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • robin1965
    • Jan 2017
    • 42

    Welke geluidsset voor 4 mans formatie

    Beste forummers,
    Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Robin en
    en al meer dan 30 jaar toetsenist in een rockband geweest. Daar zijn we onlangs mee gestopt en willen ‘kleiner’ verder.
    Momenteel hebben we een nieuwe formatie en spelen semi-acoustisch.
    Voorheen hadden we altijd een vaste PA maar nu willen we zelf wat aanschaffen.
    Onze bedoeling is dat we in bijv. kroegen optreden en voor max. 150 personen zelf het geluid in beheer willen hebben.
    Onze bezetting: toetsen / electr. drumstel / bas electrisch / semi acoustische gitaar en zang
    We hebben vorige week een dynacord powermate 1600 (2 x 500 watt) geprobeerd met passieve 2 tops en 2 subkastjes. Dat was niks. We hebben er nog een extra sub van EV op geprobeerd. Het werd wel iets beter maar nog steeds niet tevreden.
    Zou bijv. een mengpaneel (zonder versterker) met 2 actieve 15” full range tops en 2 subwoofers een oplossing zijn?
    En zoja, zou dit wat zijn ? Staat momenteel op Marktplaats.
    2x mackie swa 1801 subwoofers (aktief 1000 watt)
    2 x jbl eon 15’’ (aktief 400 watt)
    Alvast dank voor de reacties. Ben benieuwd…
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Welkom op het forum!

    De belangrijkste informatie ontbreekt in je verhaal: het budget.
    Uit je verhaal lees ik tussen de regels door dat jullie kleiner zijn gegaan maar nog wel het geluid net zo groot willen als vroeger ?
    Wat hadden jullie vroeger aan PA staan en met hoeveel minder zijn jullie nog tevreden ?

    Het makkelijkste is een grote set huren en dan ergens in een lege zaal gaan proberen tot hoe ver je dat terug kan schalen zodat het nog aan je wensen voldoet.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • robin1965
      • Jan 2017
      • 42

      #3
      Originally posted by beyma
      Welkom op het forum!

      De belangrijkste informatie ontbreekt in je verhaal: het budget.
      Uit je verhaal lees ik tussen de regels door dat jullie kleiner zijn gegaan maar nog wel het geluid net zo groot willen als vroeger ?
      Wat hadden jullie vroeger aan PA staan en met hoeveel minder zijn jullie nog tevreden ?

      Het makkelijkste is een grote set huren en dan ergens in een lege zaal gaan proberen tot hoe ver je dat terug kan schalen zodat het nog aan je wensen voldoet.
      Hoi.. ons budget is maximaal € 2500,-
      We willen een set voor max. 150 personen. Vroeger reken ik niet meer mee.
      Nu is het zo dat we weer het advies kregen om een tafel te kopen zonder versterker en 4 aktieve speakers (waaronder 2 subs). Een ander geeft weer aan dat aktieve speakers eerder stuk gaan dan passieve met een losse versterker omdat aktief teveel trilt.
      Wat is nou wijsheid...

      Comment

      • sjig
        • May 2012
        • 909

        #4
        Originally posted by robin1965
        Een ander geeft weer aan dat aktieve speakers eerder stuk gaan dan passieve met een losse versterker omdat aktief teveel trilt.
        Wat is nou wijsheid...
        .... Ben oprecht benieuwd wie dit zei

        Ik denk dat ik niet alleen namens mijzelf spreek als ik zeg dat een tweetal powered topjes met 1 of 2 subjes the way to go is

        Comment

        • Timo B Geluidstechniek
          • Jun 2014
          • 456

          #5
          Wat wijsheid is is je budget bijstellen als het nodig is. Als je voor zeg €250 tot €500 euro meer (of minder) iets vind wat echt bevalt doe dat dan.

          Verder is dat "actief gaat sneller kapot" BS (Bull shit) tenzij je naar de echte rommel gaat kijken.....
          Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

          Comment

          • PvG
            • Sep 2012
            • 979

            #6
            Actief of passief maakt idd weinig uit, behalve dat je bij passief een extra rack meesjouwt.
            Vwb toppen: met je opgegeven budget zou ik bij een 12" top blijven (een goede 15" top is 3-weg en daardoor een stuk duurder). Wat je dus zoekt zijn 2 12" toppen met 2 18" subs (of dubbel 15"). Vorige week een mooie SA set verkocht voor dat budget... Meer gaat het zeker niet worden voor dat budget.

            Je zou kunnen kijken naar: JBL PRX, RCF ART700 serie, QSC KW, Turbosound iQ, ...
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

            Comment

            • drummerke
              • Oct 2006
              • 432

              #7
              semi akoestisch en 2x 18" klinken voor mij niet hetzelfde.
              Ik zou wel graag weten welke set van dynacord speakers je testte.

              En welke monitoren gebruiken jullie? Of heeft de drummer zijn eigen amp?

              Comment

              • PvG
                • Sep 2012
                • 979

                #8
                Originally posted by drummerke
                semi akoestisch en 2x 18" klinken voor mij niet hetzelfde.
                Ik zou wel graag weten welke set van dynacord speakers je testte.

                En welke monitoren gebruiken jullie? Of heeft de drummer zijn eigen amp?
                Van rockband met electrisch gitaar naar semi-acoustisch gitaar...
                Ze hebben toetsen, electronische drums en bas. 2x 18" is dan niet overdone. ;-)
                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                Comment

                • beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

                  #9
                  Originally posted by drummerke
                  Ik zou wel graag weten welke set van dynacord speakers je testte.
                  Staat in de openings post, Dynacord powermate 1600 (sorry staat inderaad niet met welke speakers)

                  @ Robin, er staat nu een erg mooi setje van NEXO op marktplaats, 2x Ps15 + LS1200 sub + LabGruppen versterkers en controllers.
                  Met een beetje vlotte babbel krijg je het misschien voor 3k mee, maar dan ben je wel in 1x klaar en heb je gelijk top spul !



                  Met de twee PS15 kasten heb je al genoeg voor 150 man, de extra sub is een mooie aanvulling.
                  Last edited by beyma; 28-01-17, 21:12.
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                  Comment

                  • robin1965
                    • Jan 2017
                    • 42

                    #10
                    Originally posted by beyma
                    Staat in de openings post, Dynacord powermate 1600 (sorry staat inderaad niet met welke speakers)

                    @ Robin, er staat nu een erg mooi setje van NEXO op marktplaats, 2x Ps15 + LS1200 sub + LabGruppen versterkers en controllers.
                    Met een beetje vlotte babbel krijg je het misschien voor 3k mee, maar dan ben je wel in 1x klaar en heb je gelijk top spul !



                    Met de twee PS15 kasten heb je al genoeg voor 150 man, de extra sub is een mooie aanvulling.
                    Hee mannen, ben al heel erg blij met jullie reacties tot nu toe!
                    We hebben de dynacord powermate 1600 (2 x 500 watt) geprobeerd met kleine passieve subs met een scheidingsfilter dus geen cross over dus de bas denderde ook door de 12" tops. Was echt geen succes!! Bovendien klonken de elect. drums zwaar K!
                    Dit hele verhaal willen we dus gauw vergeten!

                    Beyma, dank voor je tip op MP.
                    Maar... is het wellicht verstandiger om nieuw te kopen? Slechts een vraag..
                    Wat vinden jullie bijv. van onderstaande:

                    Een Allen & Heath ZED 16FX tafel


                    Daarbij 2 x een Mackie Thump 15
                    en een sub van Yamaha, de DX15 ?

                    Zou dat voldoende zijn? Dus ook bas en electr. drumstel erover?
                    Last edited by robin1965; 28-01-17, 21:52.

                    Comment

                    • robin1965
                      • Jan 2017
                      • 42

                      #11
                      Originally posted by drummerke
                      semi akoestisch en 2x 18" klinken voor mij niet hetzelfde.
                      Ik zou wel graag weten welke set van dynacord speakers je testte.

                      En welke monitoren gebruiken jullie? Of heeft de drummer zijn eigen amp?
                      Wij hebben nog geen monitoren. Onze drummer heeft in-ear, hij wel :-)

                      Comment

                      • Timo B Geluidstechniek
                        • Jun 2014
                        • 456

                        #12
                        Quote: Bovendien klonken de elect. drums zwaar K

                        Dat doen ze altijd als ik eerlijk mag zijn

                        2de ding: is niet handig om een aanbieding van die webshop hier te plaatsen maar goed......
                        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                        Comment

                        • robin1965
                          • Jan 2017
                          • 42

                          #13
                          Originally posted by sjig
                          .... Ben oprecht benieuwd wie dit zei

                          Ik denk dat ik niet alleen namens mijzelf spreek als ik zeg dat een tweetal powered topjes met 1 of 2 subjes the way to go is

                          Het is een monteur die zegt dat hij vaak aktieve speakers moet repareren..
                          Ik ben leek en neem aan dat het dan klopt maar als ik de reacties hier lees dan zal het wel niet zo zijn

                          Comment

                          • robin1965
                            • Jan 2017
                            • 42

                            #14
                            Originally posted by Timo B Geluidstechniek
                            Quote: Bovendien klonken de elect. drums zwaar K

                            Dat doen ze altijd als ik eerlijk mag zijn

                            2de ding: is niet handig om een aanbieding van die webshop hier te plaatsen maar goed......
                            Oke, wist ik niet. Ik heb de link naar de webshop weggehaald.
                            En je mag eerlijk zijn!

                            Comment

                            • Timo B Geluidstechniek
                              • Jun 2014
                              • 456

                              #15
                              Reparaties zijn normaal ook op actieve speakers alleen is het de vraag waneer ze kapot gaan en wat de reden is of hoe ze gebruikt zijn op het moment dat ze er mee stopten.

                              Mijn Meyer set (UPQ1p/900LFC) heeft 1 maal kuren gehad (geblokkeerde ventilator) en had het een beetje warm toen dat gebeurde. Is na de klus gechecked maar niet kapot dus gewoon weer in gebruik (temperatuur zat rond de 90ºC maar hij gaat pas in de protect bij ik meen 110º).
                              Zolang je de spullen op een verantwoorde manier gebruikt is er niet zo veel aan de hand. Ga je je spullen bv. bij DJ's inzetten dan kun je redelijk snel schade verwachten zelfs bij de zogenaamde "pro's" zeg maar. 1 x een blok golfje is genoeg en daar is vrijwel geen bescherming tegen buiten gezond verstand van iedereen in de keten tijdens gebruik. Er hoeft maar 1 malloot bij te zitten en je bent de klos......

                              Verder kan schade bij fout gebruik/slecht onderhoud in beide gevallen optreden (powered of non powered) dus maakt het niet. Overbelasting op een ingebouwde amp of 1 in een rack blijft overbelasting
                              Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                              Comment

                              Working...