vraagje over X-air behringer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    vraagje over X-air behringer

    Beste mensen het komt steeds vaker voor dat ik bandjes moet mixen met instapmodelletjes digimixer.

    Laatst nog geworsteld met een A&H QUSB. (waarvan ik dus kan melden dat je echt een apple pad moet hebben. Ook al vinden ze dat android is ondersteund)

    Nu heb ik de volgende vragen over een X-air X18.
    -Ik begrijp dat ze willen dat je VCA fadergroepen maakt. Maar ik wil drie blazers subgroepen onder een compressor.
    Nu lijkt het alsof je een effect van de 4 master effecten als subgroep kan gebruiken. Dat je een compressor aanzet. de drie kanalen daarnaartoe patcht en de "main" uitzet.
    Dan functioneert die effectsend als subgroup. Met compressor over de hele group. Klopt dit? Doet iemand anders dit ook zo? Kun je dan ook de kanaalnaam wijzigen van EFF1 naar iets anders?

    -als je muzikanten voor monitormixen in laat loggen, kun je die dan een begrenst stuk van de mixer geven?

    -kun je via midi alle functies benaderen? Of zijn daar begrenzingen voor? (ik gebruik een BCB2000 als aanvulling om even alle volumes van de kanalen, master + subgoepen makkelijk onder handbereik te hebben bij digi mixers. (ik heb dat ding ooit voor cubase gekocht )
    lekker belangrijk!
  • soundlife
    • Jun 2016
    • 11

    #2
    Wat betreft de effecten, volgens mij kan dat inderdaad zo, maar dan comprest hij wel alles na de kanaal instellingen, maar dat doet het via een VCA normaal ook, dus dat zou geen probleem moeten zijn (FX wel post fader zetten, maar dat snap je denk ik meer dan prima).

    Via een B-Control van Behringer kun je niet alle functies aansturen, als die al met een B-Control aan kan sturen (heb dat ooit aan Berhinger gevraagd, maar de X-Air serie kan dat volgens mij helemaal niet), wel met de nieuwe x-touch van Behringer.

    Volgens mij heeft de X-Air serie geen mogelijkheid tot begrenzen van functies voor muzikanten, die heb ik echter nog niet gevonden.

    Comment

    • Trooper
      • Aug 2006
      • 90

      #3
      Originally posted by showband
      -als je muzikanten voor monitormixen in laat loggen, kun je die dan een begrenst stuk van de mixer geven?
      )


      is misschien mogelijk om de x(m)32-Q app te gebruiken hiervoor, alvast het proberen waard om te testen of deze app kan gebruikt worden voor X-air

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        voor de xr18 is een eigen app. Ik heb toevallig het vergelijk gemaakt tussen een qu-sb en de xr-18.

        Voor het prijsverschil zie ik meer in de qu als de xr. De ipad app mis ik een hoop in, de mute groepen zijn ergens ver weg achter aan.

        Voor het beetje prijsverschil krijg je in mijn ogen toch wel meer mixer.

        Het inlogen van de muziekanten is ook beter geregeld, zie hiervoor de qu-you app.

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Originally posted by showband
          Nu lijkt het alsof je een effect van de 4 master effecten als subgroep kan gebruiken. Dat je een compressor aanzet. de drie kanalen daarnaartoe patcht en de "main" uitzet.
          Dan functioneert die effectsend als subgroup. Met compressor over de hele group. Klopt dit? Doet iemand anders dit ook zo? Kun je dan ook de kanaalnaam wijzigen van EFF1 naar iets anders?
          Heb je geen bus meer vrij om een groep van te maken. Werkwijze zoals jij beschrijft is dan hetzelfde en word ook door mijzelf en andere techneuten die ik ken veelvuldig gebruikt voor o.a. vocalen. Als je een mixbus kan gebruiken als groep heb je direct PEQ en dynamics beschikbaar op deze bus namelijk zonder effectbussen op te offeren hieraan.

          Of de naam kan worden veranderd van een effectkanaal weet ik niet, ben verder niet bekend met de X Air mixers.

          Originally posted by showband
          -als je muzikanten voor monitormixen in laat loggen, kun je die dan een begrenst stuk van de mixer geven?
          Voor Android heb je ook de app Mixing Station X Air (https://play.google.com/store/apps/d...ngstation.xair). Deze app kan ook alleen controle geven over een enkele (monitor) bus per muzikant. Ken hem niet voor de X Air reeks maar op de X32 reeks werkt deze app zeer goed en handig en niet alleen voor de muzikanten.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            Originally posted by vasco
            Heb je geen bus meer vrij om een groep van te maken. Werkwijze zoals jij beschrijft is dan hetzelfde en word ook door mijzelf en andere techneuten die ik ken veelvuldig gebruikt voor o.a. vocalen. Als je een mixbus kan gebruiken als groep heb je direct PEQ en dynamics beschikbaar op deze bus namelijk zonder effectbussen op te offeren hieraan.
            het ding heeft maar 18 effectieve kanalen en 6 fysieke sends.

            Voor het soort werk waar je dit ding gebruikt zijn mijns inziens 4 effectsends best veel. 1 of 2 galmpjes en een echo moeten meer dan voldoende zijn.
            Dus de vierde effSnd gebruiken om een groep te compressen zonder kabelpaches of opofferen van een monitor uitgang lijkt me handiger.

            Ik wil nog wel kijken of je een aux kan softpatchen naar stereo 17/18. Dat zou ook wat kunnen zijn. Maar ik heb er nog niet aan kunnen zitten
            lekker belangrijk!

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Originally posted by showband
              Voor het soort werk waar je dit ding gebruikt zijn mijns inziens 4 effectsends best veel. 1 of 2 galmpjes en een echo moeten meer dan voldoende zijn.
              Echt, zitten er 4 effecten op deze mixertjes?
              Dan kun je er wel eentje missen inderdaad

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                de features zijn indrukwekkend. De sound moet ik gaan meemaken. Maar tijdens de testdag van digitafels was de behringer x32 eigenlijk gewoon helemaal ok.
                Als ze die basis software begrenst op een kleinere processor laten draaien? Dan vermoed ik dat het allemaal best meevalt.

                Alleen het ontbreken van subgroepen is vervelend. Ze hebben voor 4x VCA en 4x mutegroep gekozen.
                Andere merken hebben dat wel.

                Met de X-air kun je dus geen Handige "versimpelde remotemix" maken voor in-ears van bandleden die met hun GSM de eigen mix zetten.
                Als je gewoon een schuifje aan kan bieden voor "de blazers" Is dat ook handig voor de andere bandleden die de submix dan niet in de gaten hoeven te houden.

                En zoals ik al in de eerste post al zei. een zangsub, percussiesub of blazerssub met goede groepcompressie is bij veel bands echt wel handig. Bij sommige bands zelfs een toetsensub als er veel di's binnenkomen.

                Wat ik weer een groot voordeel vind is dat ze echt structureel de remote op elk platform volledig ondersteunen.
                Hun pc/mac programma voor de digitafels heeft bijvoorbeeld ook een versie die 100% op een rasberry Pi draait!.
                Zo een raspberry in behuizing kost je 60 euro nieuw! Je kan onder linux gewoon een mix-computer standalone naast je behringer zetten.

                mackie,presonus,A&H dwingen je band naar Apple devices. En dat is serieus geld als je in de sub 2Keur range zit.
                4 muzikanten die allemaal 100 tot 200 euro duurdere telefoons moeten hebben dan android... voor digimixers die al vanaf 700 euro te koop zijn...
                lekker belangrijk!

                Comment

                • Gerardgrobbe
                  Banned
                  • Jan 2017
                  • 6

                  #9
                  Originally posted by showband
                  Beste mensen het komt steeds vaker voor dat ik bandjes moet mixen met instapmodelletjes digimixer.

                  Laatst nog geworsteld met een A&H QUSB. (waarvan ik dus kan melden dat je echt een apple pad moet hebben. Ook al vinden ze dat android is ondersteund)

                  Nu heb ik de volgende vragen over een X-air X18.
                  -Ik begrijp dat ze willen dat je VCA fadergroepen maakt. Maar ik wil drie blazers subgroepen onder een compressor.
                  Nu lijkt het alsof je een effect van de 4 master effecten als subgroep kan gebruiken. Dat je een compressor aanzet. de drie kanalen daarnaartoe patcht en de "main" uitzet.
                  Dan functioneert die effectsend als subgroup. Met compressor over de hele group. Klopt dit? Doet iemand anders dit ook zo? Kun je dan ook de kanaalnaam wijzigen van EFF1 naar iets anders?

                  -als je muzikanten voor monitormixen in laat loggen, kun je die dan een begrenst stuk van de mixer geven?

                  -kun je via midi alle functies benaderen? Of zijn daar begrenzingen voor? (ik gebruik een BCB2000 als aanvulling om even alle volumes van de kanalen, master + subgoepen makkelijk onder handbereik te hebben bij digi mixers. (ik heb dat ding ooit voor cubase gekocht )
                  heb er zelf eentje / meest geniale apparaat sinds de sm57 / neem een laptop of raspi met monitor en muis mee, en je hebt een complete 18x8 supertafel voor nog geen 750 all in.

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Dan moet je wel de app aan de praat krijgen op je Raspi PI

                    Comment

                    • Gerardgrobbe
                      Banned
                      • Jan 2017
                      • 6

                      #11
                      Originally posted by frederic
                      Dan moet je wel de app aan de praat krijgen op je Raspi PI
                      type 2B werkt prima..

                      Comment

                      • Gerardgrobbe
                        Banned
                        • Jan 2017
                        • 6

                        #12
                        Of je bestelt een RunningMate bij SuDoSound ..

                        Last edited by Gerardgrobbe; 08-01-17, 06:14.

                        Comment

                        Working...