Inn Ear systemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lifespan
    • Dec 2007
    • 47

    Inn Ear systemen

    Hoi, wij denken er over om volledig over te gaan op inn ear monitoring. Oortjes is geen probleem, vraag me alleen af wat we voor zender/ontvangers moeten aanschaffen. Ik weet dat Sennheiser en Shure topspul hebben maar ja daar hangen natuurlijk ook topprijzen aan. Zijn er ervaringen met LD systems of andere wat meer prijsvriendelijke systemen?

    mvg, Lifespan
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Hier geldt helaas: je krijgt wat je betaalt. Bedenk de volgende zaken:
    1) Moet iedereen wireless of kunnen drummer, bassist en toetsenist ook met een draadje? Kijk 'ns naar de oplossingen van bijv. Fisher Amps of maak zelf verloopjes.
    2) Een goede floormonitor + amp kanaal kost ongeveer net zoveel als een goed setje zender+ontvanger.
    3) Een eigen geluidstech die de monitormixes doet bij de optredens is erg aan te bevelen...
    Last edited by PvG; 06-12-16, 22:56.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • Tweeterschieter
      • Apr 2015
      • 10

      #3
      Het is zo dat er kwaliteit verschil in de systemen zit.
      Ik heb zelf niet de beste ervaring met goedkope zenders en ontvangers.
      Wat je wel kan doen om kosten te besparen is bedraadden systemen(bijvoorbeeld fisher amps)te gebruiken bij bandleden die niet veel bewegen op het podium en 2 beltpacs voor 1 zender gebruiken.
      Bij sommige systemen kun je 2 inputs gebruiken op een zender en zou je dus 2 beltpacks op 1 zender kunnen laten werken.
      dit scheelt je dan alweer de helft aan zenders

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by Tweeterschieter
        Wat je wel kan doen om kosten te besparen is bedraadden systemen(bijvoorbeeld fisher amps)te gebruiken bij bandleden die niet veel bewegen op het podium en 2 beltpacs voor 1 zender gebruiken.
        Bij sommige systemen kun je 2 inputs gebruiken op een zender en zou je dus 2 beltpacks op 1 zender kunnen laten werken.
        dit scheelt je dan alweer de helft aan zenders
        Dat scheelt je dan ook gelijk de helft aan monitor mixen... Ofwel zitten steeds twee bandleden naar dezelfde mix te luisteren.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • ACSlater
          • Oct 2007
          • 57

          #5
          Nee hoor de zender zendt 2 keer een monomix. Ik vind, als bandleider, stereomix sowieso onnodig maar ik gebruik mijn inearset wel stereo. Als je een instrument maar op 1 kant hoort dan moet die flink luider staan om het toch nog goed mee te krijgen. Wel veel geëxperimenteerd met stereo maar uiteindelijk alles in het midden gelaten.

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Originally posted by ACSlater
            Nee hoor de zender zendt 2 keer een monomix.
            Dit is mogelijk maar loop daar totaal niet warm voor i.v.m. het "bloeden" van het ene kanaal in het andere. Ontvanger in mono mode moet je namelijk pannen (kiezen) tussen links (mix 1) en rechts (mix 2) en blijf je dat andere kanaal altijd een beetje horen.

            Daarbij heb ik mono geprobeerd te spelen maar ik verkies stereo op mijn oortjes omdat de mix open is en daardoor voor mij juist alles beter hoorbaar. De ervaring dat instrumenten etc harder moeten deel ik niet maar dat ligt denk ik ook gewoon aan de aangeboden mix kwaliteit. Als drummer heb ik een Fischer Amps bedrade hoofdtelefoonversterker (http://fischer-amps.de/en/in-ear-mon...oerschutz.html), ik loop niet rond en scheelt behoorlijk in de kosten en frequentie rompslomp.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by ACSlater
              Als je een instrument maar op 1 kant hoort dan moet die flink luider staan om het toch nog goed mee te krijgen. Wel veel geëxperimenteerd met stereo maar uiteindelijk alles in het midden gelaten.
              Daar kun je dus juist gebruik van maken om je mix transparant te houden. Als je bijvoorbeeld zingt zet je die in het midden en de overige instrumenten verdeel je over links en rechts, niet 'hard pannen' maar net iets uit het midden. Zo blijft je eigen stem altijd duidelijker dan de rest van de band maar hoor je daar altijd genoeg van om je ding te kunnen doen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • ACSlater
                • Oct 2007
                • 57

                #8
                Originally posted by vasco
                Dit is mogelijk maar loop daar totaal niet warm voor i.v.m. het "bloeden" van het ene kanaal in het andere. Ontvanger in mono mode moet je namelijk pannen (kiezen) tussen links (mix 1) en rechts (mix 2) en blijf je dat andere kanaal altijd een beetje horen.

                Daarbij heb ik mono geprobeerd te spelen maar ik verkies stereo op mijn oortjes omdat de mix open is en daardoor voor mij juist alles beter hoorbaar. De ervaring dat instrumenten etc harder moeten deel ik niet maar dat ligt denk ik ook gewoon aan de aangeboden mix kwaliteit. Als drummer heb ik een Fischer Amps bedrade hoofdtelefoonversterker (http://fischer-amps.de/en/in-ear-mon...oerschutz.html), ik loop niet rond en scheelt behoorlijk in de kosten en frequentie rompslomp.
                Dat doorsijpelen van de andere mix heb ik nooit ervaren. Zou kunnen maar dat hangt ook weer van de gebruikte apparatuur af lijkt me. Er zijn genoeg bands waarin ze zenders delen. Wij doen dat overigens niet. Onze mixer is zeker beter dan gemiddeld en met mijn 3-weg oortjes heb ik geen enkele moeite om instrumenten van elkaar te onderscheiden. Ik ben zanger/gitarist en dus tevens bandleider. Mijn eigen zang en gitaar staan uiteraard in het midden en als ik dan andere instrumenten links of rechts zet, kon ik ze nog amper horen. Misschien is stereo pannen wel fijn als je 'slechts' zanger bent en niet alles perfect hoeft mee te krijgen van wat er om je heen gebeurt. Van mij hoeft het dus niet.

                Die Fischer Amps dingen zijn nog behoorlijk prijzig. Voor de drummer en toetsenist hebben wij een Millenium HP4 koptelefoonversterker van €69. Daarmee kun je 4 koptelefoons voorzien van geluid en met ieder een aparte mix. Zit wel geen bodypack bij maar ze gebruiken een inline-volumeregelaar tussen de oortjes en het verlengsnoer. Mooie goedkope oplossing!

                Comment

                • Tweeterschieter
                  • Apr 2015
                  • 10

                  #9
                  Als ik een stereo oortjes mix maak ik gewoon een stereo beeld net als je dat bij een FOH mix doet, instrumenten pannen lijkt mij een raar idee maar ieder zo zijn voorkeur natuurlijk.
                  Dit is echter niet de vraag, de vraag is of er prijs vriendelijke oplossingen zij voor in ear systemen, dit zal waarschijnlijk dus niet stereo worden.
                  Het delen van zenders doet een bandje waar ik regelmatig geluid voor doe, heb nog nooit klachten gehad over het 'bloeden' van de zenders gehad.
                  Kan wel een kern van waarheid inzitten, zal er de volgende keer eens luisteren op een beltje, dat is de enige manier om er achter te komen.
                  Koptelefoon versterker is een leuke oplossing maar voor een klein beetje meer geld heb je als fisher amps beltjes (+-€48 per stuk)
                  Nadeel van een koptelefoon versterker is ook dat je ongebalanceerd naar je oortjes gaat.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by Tweeterschieter
                    Nadeel van een koptelefoon versterker is ook dat je ongebalanceerd naar je oortjes gaat.
                    Dat zal, gezien de signaalsterkte, nooit een probleem zijn.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • drbeat
                      • Jun 2012
                      • 671

                      #11
                      Hier wil ik het merk Behringer ook nog even noemen, zij hebben ook een vergelijkbaar soort kastjes als de fischeramp range, maar dan wat minder robuust.
                      ga je er veel de bune mee op, ok dan is het misschien wat minder geschikt maar voor de gemiddelde muzikant met inears is dit systeem meer dan voldoende.
                      Prijs vriendelijk? jazeker.
                      Ik zelf heb de hier bovenstaande,

                      maar mijn collega muzikanten die ook met inear spelen gebruiken dit kastje:


                      en dat bevalt ze tot op heden goed. is zowel mono als stereo te gebruiken en je knoopt er een verlengkabel tussen en gaan met die banaan.

                      Mijn vorige bandcollega's werkten graag met dit systeempje van Fischer:


                      die beviel ook iedereen en is klein en compact.

                      Overigens als je het mij zou vragen is het investeren in een draadloos systeem als band/muzikant zelf zijnde geen goede zet. Je kunt dit beter huren. Door die drukte op de frequenties en het veilen daarvan door de overheid i.v.m. G4, G5 en G6 is het niet de vraag blijven er nog frequenties over maar meer welke frequenties blijven over en koop ik daar nu een goed werkend systeem in. Want die goedkope setjes zitten allemaal in de frequentierange die weg gaat vallen hier in Nederland.
                      Mij lijkt het verstandig om zelf voor het repeteren te investeren in een bedraad systeem en bij optredens een draadloze set te huren voor hen die het nodig hebben (gitarist, bassist, zanger, zangeres enz. die kunnen rondspringen). Spreek eens met de lokale geluidsverhuurder en praat daar eens over de kosten. als je afspreekt een set te huren voor meerdere optredens kan er altijd in prijs wat gedaan worden maar liever, zet die kosten gewoon door naar de persoon waar jullie muziek voor maken. En als er een keer wat is, kun je naar die mensen bellen en wordt het direct opgelost, dat is met een eigen systeem al wat moeilijker omdat je dan alles zelf moet weten op dat moment. EN... je staat met goed spul. je hoeft die investering niet te maken en is prijstechnisch dus VEEL vriendelijker.

                      Succes, en laat je nog weten wat het gaat worden voor je band?
                      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Originally posted by ACSlater
                        Die Fischer Amps dingen zijn nog behoorlijk prijzig.
                        Vergeleken met de goedkoopste degelijke draadloze systeem nog altijd 150 euro goedkoper. Krijg je net als bij draadloze systemen een zeer degelijke bedrade IEM monitoring voor.

                        Originally posted by Tweeterschieter
                        Het delen van zenders doet een bandje waar ik regelmatig geluid voor doe, heb nog nooit klachten gehad over het 'bloeden' van de zenders gehad.
                        Je hebt geen last van bleeding met meerdere ontvangers op één zender als je dat met delen bedoelt. De bleeding ontstaat tussen kanaal 1 en 2 (links/rechts) in mono mode. Op ontvangers moet je dan de panning geheel op links of rechts zetten om alleen dat mono monitor kanaal te horen. Bij Sennheiser hoor je dan (soms) nog heel ligt het andere kanaal er doorheen.

                        Ik heb geen ervaring met andere systemen zoals Shure in mono mode of ze dit "bloeden" ook vertonen.

                        Originally posted by Tweeterschieter
                        Nadeel van een koptelefoon versterker is ook dat je ongebalanceerd naar je oortjes gaat.
                        Los van MusicXtra zijn toevoeging, een hoofdtelefoon-/oortjesconnector is TRS. Hoe wil je hier een gebalanceerd stereo signaal over krijgen?
                        Last edited by vasco; 09-12-16, 09:42.

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Originally posted by drbeat
                          Mijn vorige bandcollega's werkten graag met dit systeempje van Fischer:
                          Voor dit ding moet nog wel een hoofdtelefoonversterker omdat het alleen een extra volume regelaar in de keten is voor bij de muzikant. Hier direct een monitor lijn signaal uit een mengtafel opzetten zal niet werken.

                          Comment

                          • purplehaze
                            • Jul 2004
                            • 692

                            #14
                            Originally posted by vasco
                            Voor dit ding moet nog wel een hoofdtelefoonversterker omdat het alleen een extra volume regelaar in de keten is voor bij de muzikant. Hier direct een monitor lijn signaal uit een mengtafel opzetten zal niet werken.
                            Hoi, dit is toch de nieuwe In Ear Stick dat is een compacte versie van het normale bodypack en kan zo aan een auxuitgang geknoopt worden.

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #15
                              Even opgezocht op de website.
                              Ik zie het inderdaad, bedankt voor de correctie.

                              Lijkt wel heel sterk op de oude volume regeling van ze.

                              Comment

                              Working...