Andere mengtafel, analoog of digitaal? Merk?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • richardv
    • May 2014
    • 39

    Andere mengtafel, analoog of digitaal? Merk?

    Ik doe dit puur uit hobby maar de hobby wordt steeds professioneler....
    Omdat de kwaliteit steeds hoger komt te liggen ga je elk ruisje, kraakje en reutel horen en ga ik mij daar aan storen.
    Zeker omdat ik meestal wordt ingezet bij toneel en musicals, waar ook stiltes in voorkomen, is dat letterlijk een storende factor.
    De luidsprekers en versterkers zijn nu op orde (Dynacord) maar ik heb nu een reuteltje vanuit de mengtafel.
    Dat is een Soundcraft Spirit Live 4. Qua functionaliteit past deze perfect (16 kanalen, 4 subgroepen, mono out).
    Maar dat reuteltje stoort mij mateloos.
    De versterkers staan bij het podium, de 230 voeding daarvan komt bij de mengtafel vandaan.
    Ook heb ik op elke uitgaande line een DI om aardlussen te voorkomen.

    Maar als ik de mengtafel weg doe welke zal ik dan weer aanschaffen?
    Mijn budget is niet hoog, dus word in elk geval 2e hands.
    En dan de vraag: analoog of digitaal?
    Ik zal eerlijk zijn: ik ben altijd als de dood dat er iets uitvalt tijdens een voorstelling.
    Zo heb ik een dubbele voeding bij de mengtafel, extra headsetjes standby etc etc om uitval te voorkomen/op te lossen.
    Bij een digitale tafel ben ik wel bang voor software problemen. Al hoewel we geluidseffecten via een laptop afspelen. Is ook nog nooit uitgevallen...
    Digitaal heeft natuurlijk als voordeel dat je effecten al in de tafel hebt.

    Wat is wijs?
    Geluidskwaliteit en betrouwbaarheid staat voorop.
    Direct gevolgd door een beperkt budget (700/800 Euro).
    16 kanalen is voldoende, meer staat niet in de weg...
    Minimaal 4 subgroepen en natuurlijk de standaard functies zoals je van een mengtafel mag verwachten.
    Wat ik een handige toevoeging vind, en nu mis, is een actief-ledje, ledjes welke gaan knipperen als er audio binnen komt op een kanaal.
    Soms wisselen ze wel eens een draadloze microfoon om zonder mij dat te vertellen....

    Ik heb nog een Tascam DM24 staan welke nog niet opstart.
    Is het de moeite om die weer te herstellen?
    Of een Yamaha digitale tafel, zie ik ook veel voorbij komen.
    Last edited by richardv; 26-11-16, 11:39.
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    DI in je uitgaande lijnen? Dus tussen mixer en amps? Dat zou niet nodig moeten zijn als je een gebalanceerd line signaal naar de amps stuurt. Ik zou hier eerst 'ns beginnen.

    DI's zou je alleen nodig moeten hebben om de uitgangsimpedantie van instrumenten aan te passen aan micinputs op je mixer.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • richardv
      • May 2014
      • 39

      #3
      Ja dat is inderdaad raar maar de praktijk is dat ik daardoor wel minder 'rotzooi' hoor.
      Maar ik moet bekennen dat ik de crossover nu nog bij de mengtafel heb staan.
      Dit om live te kunnen horen wat de verschillen zijn als je daar zaken op aanpast.
      Ik ga dus met vier lijnen (hoog/mid links, hoog/mid rechts, laag links en laag rechts) naar het podium.
      Nu ik wat ervaring heb met de crossover zal ik hem naar het podium verhuizen.
      Misschien scheelt dat ook wel wat.

      We hebben dit weekend verschillende voorstellingen en ik heb net de Soundcraft omgewisseld voor een Allen & Heath Mixwizard 3.
      Kon net wat betreft de aantal kanalen...
      En natuurlijk direct getest.
      Mijn mond viel open: bijna geen gereutel en een veel voller geluid!
      (ondanks de DI in de uitgaande lijn :-)
      Die gaat dus de verkoop in.

      Comment

      • drummerke
        • Oct 2006
        • 432

        #4
        De tascam heeft geen subgroepen en is ook een veroudert model. Voor in de studio zou ik het nog durven gebruiken maar live niet. Kans dat de faders, scherm, etc raar gaan doen is groot.

        Ik weet niet welke effecten je gebruikt en andere outboard gear maar als je het basic houdt kan je binnen jouw budget het beste bij een analoge tafel blijven.

        Comment

        • richardv
          • May 2014
          • 39

          #5
          Dat is niet zo heel erg spannend:
          - Een EQ voor een subgroep waar de microfonen over gaan welke gevoelig zijn voor rondzingen
          - Een EQ voor de mastermix om de boel aan de zaal aan te passen (beide EQ via insert kabels)
          - Delay voor de luidsprekers welke halverwege zijn opgehangen voor de tribune (tribune staat achter in de zaal)
          - Galmpje.

          Dat mag wat mij betreft best wel extern blijven.

          Maar als ik lees dat een tafel (zoals de oude Tascam) raar kunnen gaan doen dan gaat ook deze snel de verkoop in!

          Als je dan naar analoog kijkt welke tafel klinkt het beste?
          Ik heb dus nu ervaring met het verschil tussen de Soundcraft en de Allen&Heath, maar zijn er meer ervaringen op dat gebied om een goede keuze te kunnen maken?
          Na wat speurwerk lijkt mij de Allen & Heath ZED 24 USB live PA mixer wel wat als ik gewoon analoog doorga...
          Last edited by richardv; 26-11-16, 15:51.

          Comment

          • drummerke
            • Oct 2006
            • 432

            #6
            De enige mixer waar ik ook nog aan denk is de nieuwe RCF E24 of E16 omdat deze 2 variable mid EQ heeft. Persoonlijk zou ik ook een ingebouwde FX gebruiken in een mengtafel tenzij je een specifiek effect wil gebruiken. Hoe minder externe hardware (budget) hoe minder kans op problemen.

            Ik heb 1 keer mogen mixen op een A&H 22FX en die klonk goed. Enige nadeel bij deze modelen is het aantal pre fader aux kanalen. Maar als je hem niet hoeft te gebruiken voor een bandje is dan niet zo belangrijk.

            Comment

            • richardv
              • May 2014
              • 39

              #7
              Het afgelopen weekend veel mengtafels bekeken en ik ben er uit (denk ik...):
              De Allen & Heath ZED 420 live PA

              Deze voldoet volledig aan mijn wensen op 1 ding na: de prijs...
              Deze ligt een beetje boven mijn budget.
              Maar ik geloof dat het de moeite waard is om dan maar even door te sparen...

              Iemand ervaring met deze mengtafel????

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #8
                Soundcraft Signature 22 zou je ook eens kunnen vergelijken.

                Comment

                • richardv
                  • May 2014
                  • 39

                  #9
                  Goed nieuws: ik heb een ZED 420 jong gebruikt kunnen kopen. Helemaal blij mee!
                  Ik ga hem binnenkort inzetten maar in de test opstelling klinkt hij al prima.

                  Comment

                  • drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

                    #10
                    veel succes :-)

                    Comment

                    Working...