Help vraag over P.A.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kiki
    • Aug 2009
    • 9

    Help vraag over P.A.

    Ik probeer sinds enige tijd iets te leren over P.A.
    hoe dieper ik in het materie kruip, des te moeilijker het word. Hier onder een voorbeeld:

    Een HK Audio Projector set (een dure set, ik meen rond de 10.000 euro nieuw) geschikt voor 700/800 personen.
    Specs:
    3600 watt
    4x18inch sub 600 watt 131 dB @ 10% THD (half space)
    2x 12inch top 600 watt 131 dB @ 10% THD (half space)

    In vergelijk de nieuwe HK Audio pulsar (nieuw rond de 5000 euro 2x 18inch + 2x 15 inch top) geschikt voor 300 personen.
    specs:
    4400 watt
    4x18inch sub 600 watt 130 dB @ 10% THD (half space)
    2x 15inch top 1000 watt 135 dB @ 10% THD (half space)

    Waar moet ik nog meer naar kijken dan alleen de bovenstaande specs???
    Lijkt me als ik naar de Pulsar kijk, dat het zich makkelijk kan meten met de oudere Projector van HK Audio.

    HK opgave vanuit fabriek:
    Projector voor 1000 personen
    Pulsar voor 400 personen

    Wie kan en wil mij hier wat meer over vertellen??
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Wanneer het je alleen maar interesseert hoeveel personen je met een set aan zou kunnen hoef je niet verder te kijken alhoewel ik de getallen erg optimistisch vind.
    Gaat het je ook om kwaliteit dan zul je zelf moeten gaan luisteren, liefst met verschillende sets naast elkaar.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • drummerke
      • Oct 2006
      • 432

      #3
      De pulsar reeks van HK is niet de vervanger van de projector. De projector zoals de naam al zegt was een hoorn ontwerp daar waar de pulsar front loaded is. Cijfers zeggen helaas niet altijd veel. Luistertest maar vooral eens een systeem kunnen huren en testen in de situatie waarvoor jij het nodig hebt werkt nog steeds het beste.


      Ieder merk heeft ook wel een beetje zijn eigen klank en bouwstijl.

      Comment

      • sjig
        • May 2012
        • 909

        #4
        Originally posted by drummerke
        Ieder merk heeft ook wel een beetje zijn eigen klank en bouwstijl.
        En HK zit naar mijn mening ver onder andere merken in deze prijsklasse....

        Ook zijn de metingen vaak al half space, dus daar kun je al helemaal niks mee...
        Last edited by sjig; 16-11-16, 11:09.

        Comment

        • kiki
          • Aug 2009
          • 9

          #5
          Niet dat ik een echt HK audio Fan ben, maar ik heb nog nergens slechte dingen gelezen in verschillende vakbladen over de kwaliteit. Met name op gebied van geluid scoren ze hoge ogen.

          Comment

          • kiki
            • Aug 2009
            • 9

            #6
            Nee, klopt dat wist ik al. Maar het is zo moeilijk aan de hand van specs de uiteindelijke power te berekenen. Huren is een optie, maar meestal heel beperkt wat betreft merken. Zeker niet eenvoudig als je zoals ik de ene week een feest hebt voor 50 personen in een cafe en de week erop in een feestzaal met 3 a 400 personen.
            Maar hoe kan je zien of het front loaded of een hoorn ontwerp is? Dit staat niet in de technische data.

            Comment

            • stefke96
              • Dec 2015
              • 96

              #7
              Je kunt toch gewoon een set huren voor de grotere evenementen? En dan gebruik je de HK set voor de kleinere dingen.

              Staar je inderdaad niet blind op de specs, of een set hoorngeladen is staat echt wel in de specs hoor.
              Na een keer googelen al gevonden dat de projector set hoorngeladen is..
              Betreffende het aantal personen ziet het er ook érg optimistisch uit.

              Comment

              • kiki
                • Aug 2009
                • 9

                #8
                Ik vind de getallen ook erg optimistisch, wellicht bij een acustica muziekstijl. Wat wellicht wel meegenomen moet worden is het volume niveau.
                Ik weet nog toen ik mijn eerste set had (1 sub + 2 tops op 700 watt totaal en 104db van een C merk): Man wat gaat dit hard !!!!
                Nu als ik het setje terug luister denk ik, hoe kon ik hier 2 jaar mee draaien.....
                Wij zijn het volume intussen gewend, maar het publiek waarschijnlijk niet.


                Maar als ik het goed begrijp (iedereen) is het niet aan de specs te zien hoe hard een systeem kan?

                Comment

                • stefke96
                  • Dec 2015
                  • 96

                  #9
                  Stel een fabrikant meet dat een sub bij 500 Hz een flinke piek heeft van zeg 108 dB, dan heeft hij nog steeds gelijk dat de sub een rendement heeft van 108 dB ook al is het rendement bij het échte werkgebied van de sub een stuk lager (of de condities van de meting moeten specifiek genoeg zijn om dit niet toe te laten).

                  En uiteraard niet alle fabrikanten doen dit hoor

                  Comment

                  • sjig
                    • May 2012
                    • 909

                    #10
                    Originally posted by stefke96
                    En uiteraard niet alle fabrikanten doen dit hoor
                    Er achter komen welke dit wel/niet doen is alleen zo lastig

                    Comment

                    • kiki
                      • Aug 2009
                      • 9

                      #11
                      Hmmm, dus niet altijd de specs geloven dus. Dan maar afgaan op diverse reviews? Zoals deze:
                      We put this compact new system from HK to the test at a festival stage in Malvern.


                      Hier draaien ze in een feesttent voor paar honderd mensen met 1 sub en 2 tops...
                      toen dacht ik, jee toch meer power dan verwacht?

                      Comment

                      • stefke96
                        • Dec 2015
                        • 96

                        #12
                        Dergelijke reviews kun je beter niet serieus nemen (en zo zijn er genoeg).

                        Je kunt simpelweg niet aan de specs zeggen of iets voldoende is, zeker kan het een indicatie zijn, maar verteld zelden/nooit het hele verhaal.
                        Om te weten wat er nodig is voor een bepaalde situatie zal je toch zelf moeten ervaren en leren inschatten, en net als alles gaat dit met de tijd.
                        Last edited by stefke96; 16-11-16, 20:21.

                        Comment

                        • beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

                          #13
                          Hoi,

                          10% THD oftewel 10 procent totale harmonische vervorming is niet iets wat je wilt horen hoor....dat is alleen nog maar een soort geknetter in je oren haha.

                          Als je een goede gelegenheid zoekt om te kunnen vergelijken dan zou je begin April 2017 naar Duitsland kunnen rijden, dan is in Frankfurt de "Musikmesse" en "Pro light/sound" dan staat er van alles opgesteld om te testen.



                          Een doekje meenemen voor het kwijlen is aan te raden

                          Last edited by beyma; 16-11-16, 23:18.
                          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by beyma

                            Een doekje meenemen voor het kwijlen is aan te raden
                            Een zakje voor het kotsen ook. (sommige systemen klinken echt verschrikkelijk)
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            Working...