Uitruizen, hoe doe je dat?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • richardv
    • May 2014
    • 39

    Uitruizen, hoe doe je dat?

    Ik lees op het forum een paar topics over de zin en onzin van uitruizen.
    Maar hoe je dit daadwerkelijk doet lees ik niet.

    Ik stel mij het volgende er van voor:
    Je laat een roze ruis klinken door de speakers.
    Via een audio analyser en een in de zaal opgestelde microfoon probeer je de boel vlak te krijgen.
    Na de test ga je op het gehoor de boel fine-tunen...

    Klopt dit een beetje?
    Welke type microfoon gebruik je dan?
    En hoe zit het met de klank in een lege zaal tov een volle zaal?

    Ter info: ik gebruikt dit voor toneel/musical voorstellingen.....
  • Tweeterschieter
    • Apr 2015
    • 10

    #2
    Wat je zegt klopt wel een beetje ja, ik meet altijd 2 dingen, de bron en wat de microfoon opvangt.
    het verschil wat tussen de bron (De pinknois die je over je speakers laat gaan) en het signaal wat van je microfoon afkomt, is de afwijking die je speakers in de ruimte hebben.
    Klank van een lege en volle zaal kan een wereld van verschil,ik doe vaak mijn soundcheck in een lege feest tent en krijg dat vaak te horen dar het erg schel klinkt.
    Dat vind ik dan op dat moment ook maar als de tent vol loopt krijg je minder last van reflecties en zal het ook minder schel gaan klinken.
    Dit zal er dus waarschijnlijk ook met je metingen gebeuren.

    Comment

    • Timo B Geluidstechniek
      • Jun 2014
      • 456

      #3
      Of je het correct doet geen idee daar je geen informatie geeft mbt wat voor meting je doet.
      Als het een RTA is niet dus als het een dual channel transfer meting betreft dan zit je in de goede richting.
      Een dual channel transfer meting is een vergelijking tussen een bron (pink noise muziek sweeps what ever) en een meet punt (processor output/mic).

      Maar goed een tikkie meer informatie is welkom om je beter advies oid te geven.
      Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

      Comment

      • richardv
        • May 2014
        • 39

        #4
        Meer info heb ik eigenlijk niet.
        Omdat ik tot op heden (wat heet: 3x per jaar...) het puur op gehoor doe.
        Maar je wilt een stapje verder vandaar de vraag.

        De vraag is ontstaan om dat ik in een andere topic een vraag had gesteld over het gebruik van head-setjes op toneel.
        Daar werd ook aangegeven dat het belangrijk is de boel goed uit te ruizen (of is het ruisen, je ziet beide...)
        Omdat de gebruikte apparatuur steeds een beetje beter wordt wil ik qua soundcheck ook een stapje beter.
        Last edited by richardv; 11-10-16, 18:20.

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          Ik zou hier eens beginnen
          (Post #3...)

          Comment

          • Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

            #6
            Als je een systeem in regelt m.b.v. een dual transfer dus een vergelijking tussen bron en bv. een mic maak je een goed begin mits je weet hoe het stuk gereedschap wat je hier voor gebruikt (een analyzer zoals Smaart SYS-tune SAT-live SIM3 LAMA en zo zijn er nog al wat) werkt.

            De analyzer geeft "antwoord" op het geen je vraagt maar dit wil niet zeggen dat je een "correcte vraag" stelt.
            Klein voorbeeld: je meet een dip in de frequentie respons en op dat punt duikelt coherentie beneden de 50% of nog verder. Moet je hier op een eq filter plaatsen?
            Niet dus. Coherentie geeft het vertrouwen weer wat de analyzer heeft in de meting. Bij reflecties bv duikelt de coherentie flink naar beneden daar die reflectie zorgt voor een dip (180º/540º/900º etc fase verschil tussen het origineel vanuit de speaker en de reflectie (een copy dus van het origineel maar later dus)).

            Als het een reflectie betreft en je probeert op de frequentie van die dip te boosten wordt de reflectie ook harder en blijft dus gewoon aanwezig zeg maar....

            Een andere mogelijkheid is een "mis-alignment" in het systeem zelf.


            Ik vandaag net een blog post online gezet waar je bv. op 14 min bij de som van beide speakers een flinke dip in de frequentie response ziet. Dit is geen reflectie maar een mis-alignment waar verder op in de screen capture 1 van vele oplossingen gegeven wordt. (op het punt waar dit gebeurt is een fase verschil tussen de hoog driver en de laag driver van 180º op het diepste punt van de dip en hebben beide drivers +/- het zelfde level).

            Thanxs @sjig....
            Last edited by Timo B Geluidstechniek; 11-10-16, 20:31.
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Samengevat komt het er op neer dat je eerst de juiste tools nodig hebt, dus een programma als Smaart, een meetmicrofoon, geluidskaart en laptop.
              Met die tools moet je echt leren werken, je begeeft je op het terrein van systeem tech, het is dus niet simpel 'een aap een kunstje leren' maar het is vooral leren de grafieken op de juiste manier te interpreteren, Timo geeft er al een voorbeeld van, en dat kunnen vertalen naar correcties in je systeem.
              Je moet ergens beginnen, heb je een meetsysteem of ga je die aanschaffen, volg een cursus bij Timo en ga zorgen dat je ervaring op doet met metingen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Timo B Geluidstechniek
                • Jun 2014
                • 456

                #8
                Amen ;-)...........
                Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                Comment

                Working...