in-ear monitors

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daan0413
    • Oct 2016
    • 4

    in-ear monitors

    Hallo allen,

    Ik zit in een steeds beter lopende coverband en ik ben van plan samen met enkele andere bandleden een in-ear monitorsysteem aan te schaffen.
    We spelen op kleinere festivals maar ook op privéfeesten zoals jubileums waar we zelf ons geluid moeten verzorgen.
    Ik heb 2 wat goedkopere modellen gevonden:

    - dB Technologies EME One in-ear monitoring systeem (Te koop bij Bax-shop)
    - LD Systems MEI 100 G2 (te koop bij Thomann)

    De 'LD Systems MEI 100 G2' lijkt mij beter geschikt omdat deze meer mogelijkheden bevat (stereo, aparte volumeregeling per kanaal).
    Van dit systeem zijn op de webshop van Thomann 3 modellen beschikbaar:

    1. LD Systems MEI 100 G2
    2. LD Systems MEI 100 G2 B5
    3. LD Systems MEI 100 G2 B6

    Nu heb ik op internet gevonden dat optie 1 al af gaat vallen omdat deze frequenties vanaf dit jaar verboden zijn. Bron: http://www.bax-shop.nl/landingpages/...en-frequenties
    Nu heb ik nog enkele vragen en ik hoop dat iemand mij deze kan/wil beantwoorden.

    1. Mijn plan is om de complete mix van de band via onze mengtafel op het ene kanaal aan te sluiten, en de microfoon rechtstreeks op het andere kanaal aan te sluiten zodat ik op 1 oor de gehele band hooren op het andere oor mezelf. Is dit mogelijk?
    2. Is het signaal van een microfoon (Shure SM-58) sterk genoeg om rechtstreeks op de transmitter aan te sluiten? (ik wil deze splitten naar mengtafel en transmitter)
    Of moet deze via een mixer of preamp lopen?
    3. Wanneer we op bijvoorbeeld festivals spelen maakt een geluidsman een persoonlijke mix voor ieder bandlid die naar zijn eigen monitor wordt gestuurd.
    Kan ik dan domweg de XLR uit de monitor trekken en in de transmitter doen waardoor ik deze monitor mix op mijn in-ears hoor?
    4. Kan ik het beste de B5 (584 - 607MHz) of B6 (655 - 679MHz) versie aanschaffen?

    Alvast bedankt!

    Groetjes Daan
    Last edited by daan0413; 04-10-16, 23:05.
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Dag Daan.

    De systemen zelf kan ik niet, hier kan ik je niet mee verder helpen.

    1 kanaal jezelf en ander kanaal mix vanaf de tafel kan mits deze analoog is, digitaal ga je waarschijnlijk tegen fase problemen aanlopen.

    Waar bestaat je band uit en wie gaat op in-ear al dan niet draadloos en wie op monitor?

    Wat heb je als mixer en wat zijn je plannen voor monitor mixer?

    Richard

    Comment

    • daan0413
      • Oct 2016
      • 4

      #3
      Bedankt voor je reactie!

      Het plan is om:
      Drums: monitor
      Toetsen: monitor
      Gitaar: draadloos in-ear
      Basgitaar: draadloos in-ear
      Zang: draadloos in-ear

      Verder zijn we van plan om de 'Behringer XR12' of 'XR16' aan te schaffen, omdat onze huidige analoge mengtafel rot aan het worden is (gekraak, wegvallen geluid).
      Ons plan is om een monitor mix van de gehele band te maken en deze naar alle in-ear systemen sturen. In de andere ingang van de transmitter komt dan het geluid van het eigen insrument.


      Originally posted by rdreiers
      Dag Daan.

      De systemen zelf kan ik niet, hier kan ik je niet mee verder helpen.

      1 kanaal jezelf en ander kanaal mix vanaf de tafel kan mits deze analoog is, digitaal ga je waarschijnlijk tegen fase problemen aanlopen.

      Waar bestaat je band uit en wie gaat op in-ear al dan niet draadloos en wie op monitor?

      Wat heb je als mixer en wat zijn je plannen voor monitor mixer?

      Richard

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        Ik zou dan kijken om een allen&heath qu-sb te kopen. Je kunt dan je draadloze in-ears stereo aansturen. Ook de app's om zelf mixen en monitors te maken zijn dik voor elkaar. Je hebt dan mono auxen voor je monitors en stereo auxen voor je in-ears. Ook heb je voldoende in en uitgangen voor de rest. Ben bang wat je nu gaat doen het net niet gaat worden.

        Richard

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Originally posted by daan0413
          De 'LD Systems MEI 100 G2' lijkt mij beter geschikt omdat deze meer mogelijkheden bevat (stereo, aparte volumeregeling per kanaal).
          Beide zijn stereo.
          Originally posted by daan0413
          1. Mijn plan is om de complete mix van de band via onze mengtafel op het ene kanaal aan te sluiten, en de microfoon rechtstreeks op het andere kanaal aan te sluiten zodat ik op 1 oor de gehele band hooren op het andere oor mezelf. Is dit mogelijk?
          Ja maar lekker spelen zal het waarschijnlijk niet. Het audioplaatje zal in je hoofd niet kloppen en raar "aanvoelen".
          Originally posted by daan0413
          2. Is het signaal van een microfoon (Shure SM-58) sterk genoeg om rechtstreeks op de transmitter aan te sluiten? (ik wil deze splitten naar mengtafel en transmitter) Of moet deze via een mixer of preamp lopen?
          De microfoon zal eerst via een preamp (mixer) moeten lopen. De IEM zender heeft line level ingangen en geen microfoon preamps.
          Originally posted by daan0413
          3. Wanneer we op bijvoorbeeld festivals spelen maakt een geluidsman een persoonlijke mix voor ieder bandlid die naar zijn eigen monitor wordt gestuurd. Kan ik dan domweg de XLR uit de monitor trekken en in de transmitter doen waardoor ik deze monitor mix op mijn in-ears hoor?
          Ja als het actieve monitoren zijn zou dat kunnen maar of de technicus dat ook leuk gaat vinden als jullie even de installatie zelf verbouwen. Dit soort zaken vraag je (van te voren) even netjes en op festivals komt er dan waarschijnlijk een stagehand bij die jullie helpt. Zo weten ze zelf wat er is gewijzigd en kunnen ze het ook weer netjes terugdraaien als jullie vertrekken voor de volgende. Ervaring leert dat een band die klaar is nogal eens vergeet stekkers terug te steken waar ze deze uit hebben gehaald, techneuten mogen vervolgens gaan zoeken waar het probleem zit.

          Als er passieve monitoren staan ga je heel veel moeite moeten doen om de speakon stekker uit de monitor in je IEM zender te steken.
          Last edited by vasco; 05-10-16, 15:08.

          Comment

          • drbeat
            • Jun 2012
            • 671

            #6
            Originally posted by rdreiers
            Ik zou dan kijken om een allen&heath qu-sb te kopen. Je kunt dan je draadloze in-ears stereo aansturen. Ook de app's om zelf mixen en monitors te maken zijn dik voor elkaar. Je hebt dan mono auxen voor je monitors en stereo auxen voor je in-ears. Ook heb je voldoende in en uitgangen voor de rest. Ben bang wat je nu gaat doen het net niet gaat worden.

            Richard

            emm.... die XR16 en 18 zijn daar juist voor ontwikkeld, mooi aan de prijs en zeer goed kwa apps. Daar kan die A&H mijn inziens niet tegen aan. Maar laten we ook eerlijk zijn, het is de bediening en logica van je app waar je in deze dan voor gaat kiezen. Bevalt de XR16 app.... of de A&H app... beide valt wat voor te zeggen. Beide hebben stereo auxen enz....

            Let wel, Inear is alles uitversterken en dan ook zo repeteren. Want je moet er wel aan wennen. En voor het zelfde geld bevalt het je niet en zit je met de investering... Ik zou het eerst eens ergens huren en er mee oefenen... en dan pas echt de keuze maken.
            Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

            Comment

            • rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

              #7
              Vrees dat de enigste festival proof oplossing een eigen rackje met mixer en in-ears met split wordt.

              Je kunt dan klein je eigen ding doen incl foh mix, kom je op een festival dan gebruik je je rackje en verzorgd het dienst doend bedrijf alleen jouw foh mix.

              Je zult dan wel zelf komen te investeren in wat meer als alleen wat in-ear spullen en een mixer.

              Ga er ook maar niet van uit als jij aankomt met een rackje met alleen in-ears en los het maar op dat het dan goed gaat komen. De enigste manier is om te zorgen dat je op het podium alles zelf regelt en een split naar festival doet, al het andere gaat geheid een keer mis. O ja als je dit gaat doen ga je split niet nummeren zonder een fatsoenlijke priklijst, daar maar je ook geen vrieden mee. Of nummers en een duidelijk lijst of namen op de connector.

              Helaas dit weekend weer gehad, onleesbare nummers en niemand wist wat wat was. Kost zomaar een kwartier wat van je eigen speeltijd afgaat.

              Het zou geen kwaad kunnen om bij de plaatselijk geluids agrariër langs te gaan om goed advies in te winnen voor je met je spullen op een festival staat en het niet zo gaat gebeuren als je in gedachte hebt.

              Het plan op met twee verschillende signalen te gaan werken ga dit maar vergeten, zeker met een digiblender er tussen krijg je altijd fase problemen.

              Je zou kunnen kijken voor een goede gebruikte crest of allen&heath 19" monitor tafel, is een degelijk en betaalbaar alternatief.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                De kunst is hier om het zo simpel mogelijk te houden. Muzikanten staan op het podium om muziek te maken, niet om een monitor mix te maken. Iedereen een Ipad voor zijn neus waarop hij zelf zijn eigen monitormix kan maken gaat meestal niet werken, het leidt enorm af en het is niet voor niets dat een goeie monitormixer jarenlang ervaring nodig heeft om ook werkelijk goed te worden.
                De beste manier om dit te doen is een simpel rackje met daarin een mixer, alle in-ears plus aansluitingen voor de floor monitors en een spin met XLRen om je signalen op het aanwezige FOH systeem aan te kunnen bieden. Laat de meest technische man van jullie band het systeem bedienen, meestal zul je maar weinig aan te hoeven passen. Overigens zou ik adviseren om alle muzikanten op in-ears over te laten stappen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Tweeterschieter
                  • Apr 2015
                  • 10

                  #9
                  dB Technologies EME One is volgens mij niet stereo maar heeft wel de mogelijkheid voor 2 inputs.
                  Deze inputs kun je dan mixen, dan kun je jezelf altijd harder en zachter zetten ten opzichte van van de rest van de band, maar dit gebeurt dan mono.
                  Dat is denk ik ook wat je wil want het is niet aan te raden om op het ene oor jezelf en het andere 'de band' te zetten.
                  Hiervoor heb ook een mengpaneeltje nodig om het microfoon signaal naar line signaal te krijgen,hoeft verder niet bijzonder uitgebreid te zijn.

                  Ik zou zelf adviseren om het simpeler te houden en gewoon een mix van je mengtafel naar je IEM te sturen, als het volume van je band niet al te veel wissel hoef je daar niet zo veel meer aan te veranderen.
                  Op de mengtafel zorg je dat elk kanaal gesplit kan worden zodat het geluidsbedrijf de microfoons op hun mengtafel kan aansluiten.
                  Ik heb zelf de ervaring dat bandjes met een eigen monitor systeem niets tot weinig aan hun mix veranderen.

                  Weet niet of je drummer en toetsenist open staan om op in ear te spelen, maar je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen dit bedraad te doen.


                  Comment

                  • daan0413
                    • Oct 2016
                    • 4

                    #10
                    Bedankt allen voor jullie reacties! Jullie helpen me enorm

                    Originally posted by Tweeterschieter
                    dB Technologies EME One is volgens mij niet stereo maar heeft wel de mogelijkheid voor 2 inputs.
                    Deze inputs kun je dan mixen, dan kun je jezelf altijd harder en zachter zetten ten opzichte van van de rest van de band, maar dit gebeurt dan mono.
                    Dat is denk ik ook wat je wil want het is niet aan te raden om op het ene oor jezelf en het andere 'de band' te zetten.
                    Hiervoor heb ook een mengpaneeltje nodig om het microfoon signaal naar line signaal te krijgen,hoeft verder niet bijzonder uitgebreid te zijn.

                    Ik zou zelf adviseren om het simpeler te houden en gewoon een mix van je mengtafel naar je IEM te sturen, als het volume van je band niet al te veel wissel hoef je daar niet zo veel meer aan te veranderen.
                    Op de mengtafel zorg je dat elk kanaal gesplit kan worden zodat het geluidsbedrijf de microfoons op hun mengtafel kan aansluiten.
                    Ik heb zelf de ervaring dat bandjes met een eigen monitor systeem niets tot weinig aan hun mix veranderen.

                    Weet niet of je drummer en toetsenist open staan om op in ear te spelen, maar je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen dit bedraad te doen.


                    op de EME One kun je kiezen of het ingaande signaal LINE of MIC is. Heb ik dan nog steeds een pre-amp of mixer nodig om de microfoon op de transmitter aan te slutiten?

                    Comment

                    • soundlife
                      • Jun 2016
                      • 11

                      #11
                      Normaal zou je met die optie je microfoon rechtstreeks aan kunnen sluiten, maar ideaal is het niet.

                      Zoals vele mensen al aangegeven hebben, is het af te raden om het op die manier te doen. Als je een mengpaneel hebt waar je voor iedere monitor (in ear of monitor), een apparte uitgang hebt en de mix via het mengpaneel maken, kun je veel meer zaken in de hand houden.

                      Dan kun je voor iedere muzikant in de band een eigen mix maken waardoor zijn/haar instrument en of zang (iets) boven de rest uit komt, net zoals jij via de moeilijke weg wil doen door 2 aparte signalen rechtstreeks op de zender aan te willen sluiten.

                      Let wel op dat je niet teveel dingen op de voorgrond op je (in-ear)monitor hebt, het kan je gigantisch afleiden van de rest van de partij. Ik als toetsenist/leadvocalist heb mijn toetsen en mijn zang op de voorgrond en op de achtergrond de slag gitarist, heel klein beetje solo gitaar (zo kan ik wel volgen wat hij doet), kick, snare en een beetje hihat, de bass, heel klein beetje van de rest van de zang mics en de zang van de leadzanger als hij de lead partij heeft (zowel hij als ik zijn leadzang).

                      Bandbezetting:
                      - Drums
                      - Bass
                      - slag gitaar
                      - solo/lead gitaar
                      - toetsen
                      - backing vocals (3x)
                      - leadvocal (2x)

                      Dat is veel makkelijker te mixen en in de hand te houden voor in-ear via een mixer met breakout (voor de FOH, zoals MusicXtra en meerderen al aangaven), dan de manier zoals je in jouw openingsbericht aangaf.

                      De tip die ook al vaker genoemd is, huur eens een setje en ervaar hoe het is, desnoods via een verkoper die ook niet te beroerd is je bij een repetitie o.i.d. te helpen. en voorlichting te geven.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Even helemaal terug naar het begin; wat is eigenlijk de reden dat je met in-ears wilt gaan werken?
                        Is dat gemak, kwaliteit, prijs?
                        Voor het gemak zul je het zo moeten doen zoals ik omschreef, dan heb je een plug&play oplossing die ook kwalitatief bevredigend zal zijn, mede doordat je niet meer afhankelijk bent van onbekende technici die een monitormix voor je moet maken. Voor de kwaliteit zul je zeker niet moeten gaan proberen zonder mengpaneel te werken, in-ears sluiten je bijna volledig af van je omgeving, hoor je een instrument niet dan hoor je die ook echt niet. Waar je bij conventionele floormonitoren een probleem kunt oplossen door ergens anders te gaan staan heeft dat bij in-ears geen zin. De kwaliteit van je in-ears hangt ook sterk af van de prijs, een storende in-ear is echt dodelijk voor je performance, je bent er dus ook echt volledig van afhankelijk, niet op bezuinigen dus.
                        Is het de prijs; dan kom je redelijk bedrogen uit, een goeie set, inclusief rackje met mengpaneel en break-out kost gewoon serieus geld.
                        Wellicht is het overwegen waard om ook eens naar kwalitatief hoogwaardige floortjes te kijken, de echt goeie geven echt heel duidelijk weer wat je wilt horen zonder kneiterhard te hoeven.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

                          #13
                          Een goed floortje zal per muzikant ongeveer evenveel kosten als een in-ear setje. De maketeers bij Shure en Sennie weten ook wat een floortje kost...
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                          Comment

                          • daan0413
                            • Oct 2016
                            • 4

                            #14
                            Bedankt voor jullie reacties. Ik ga jullie verhalen doorgeven aan de rest van de band en ermee aan de slag

                            Comment

                            Working...