PA speakers en regen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan van Duren
    • May 2004
    • 204

    PA speakers en regen

    Goedemiddag,

    Diverse festivals hebben last gehad van slecht weer. Ik vraag mij wat er aan schade ontstaat aan de PA speakers als daar een flinke regenbui overheen gaat en bestaan er eventueel ook materialen die de spullen tegen de regen kunnen beschermen zonder dat dit teveel invloed heeft op de geluidskwaliteit?
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Originally posted by Jan van Duren
    Goedemiddag,

    Diverse festivals hebben last gehad van slecht weer. Ik vraag mij wat er aan schade ontstaat aan de PA speakers als daar een flinke regenbui overheen gaat en bestaan er eventueel ook materialen die de spullen tegen de regen kunnen beschermen zonder dat dit teveel invloed heeft op de geluidskwaliteit?
    Het meeste goede spul is daar op ontworpen en kan daar tegen: geen gaten waardoor het water in de kasten loopt, berkenmultiplex kasten, RVS schroeven e.d., geïmpregneerde conussen, aluminium chassis, enz. Wil niet zeggen dat je het spul het hele jaar buiten kunt laten staan, maar een flinke bui en daarna drogen in de opslag mag geen probleem zijn.
    Last edited by PvG; 30-07-16, 13:15.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Een paar druppels is nooit een probleem, alles zeiknat laten regenen zal het niet gelijk stuk van gaan, beter wordt het er alleen ook niet op.
      Alleen moeten de aansluitingen bij voorkeur wel droog gehouden worden, bij powered systemen zit er vaak een soort regenkapje over de amp module of een soort regenhoes over de hele array.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

        #4
        En afwateringsgaten in de handgrepen...

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by jakkes72
          En afwateringsgaten in de handgrepen...
          Uiteraard (ook handig voor drank).
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • jakkes72
            • Dec 2003
            • 1015

            #6
            Ik ben dat regenkapje nog niet tegengekomen trouwens....

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by jakkes72
              Ik ben dat regenkapje nog niet tegengekomen trouwens....
              Ik doe alleen gigs bij mooi weer. Jij toch ook?
              Tot nu toe heb ik er simpel een zeiltje over gedaan zodat de aansluitingen iig niet nat worden.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Gepowerde line-array, daar ben ik toch niet zo voor.
                Extra electronica = extra risico op bagar.
                In dit geval extra risico op een plaats waar je tijdens een evenement nu niet onmiddellijk makkelijk bij kan.
                Last edited by frederic; 30-07-16, 23:51.

                Comment

                • Timo B Geluidstechniek
                  • Jun 2014
                  • 456

                  #9
                  Tegen meerkosten heb ik bij mijn Meyer 900LFC's en de UPQ1p's regen kappen voor op de amp modules en xtra bij de upq nog een xtra kap voor het ventilatie gedeelte aangeschaft. Die kappen zijn niet goedkoop maar vergeleken met wat een 900LFC kost en dat kapje wat je nodig hebt is die €100 a €200 het wel waard

                  Het maakt geen klap uit of een line array kast de amps heeft ingebouwd zitten of dat het losse amps zijn. Je moet alleen in beide gevallen goed nadenken hoe het eea qua infra voor elkaar te krijgen en het beschermen van de spullen ook natuurlijk.
                  Qua reparaties op locatie is hoe dan ook een beetje klooien als het spul al omhoog is. Een aantal jaren geleden bleek tijdens parkpop dat in 1 van de bovenste kasten een low mid speaker het niet naar zijn zin had. Dus iemand naar boven speaker er uit en een nieuwe erin. Jammer maar daar zijn ze wel op voorbereid zeg maar (er waren een aantal replacements mee gekomen zeg maar zoals het eigenlijk wel hoort bij de grotere bedrijven)
                  Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                  Comment

                  • beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

                    #10
                    De meeste "banaantjes" (zo noem ik een line-array) hangen in een layer of truss constructie en vaak omringd door doeken/zeilen met de naam van het festival of die torens zijn onderdeel van het decor, en dat is natuurlijk al de eerste beschermlaag tegen regen.
                    Verder zijn alle kasten tegenwoordig voorzien van polyurea coating en dat is bestand tegen vrijwel alles , blijven inderdaad alleen de connectors over en volgens mij zijn Speakon/Powercon pluggen ook in IP-54 te krijgen dus ook die kunnen in de regen hangen.

                    Ik denk dat er meer schade ontstaat bij al het bewegend licht...
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by frederic
                      Gepowerde line-array, daar ben ik toch niet zo voor.
                      Extra electronica = extra risico op bagar.
                      In dit geval extra risico op een plaats waar je tijdens een evenement nu niet onmiddellijk makkelijk bij kan.
                      Die extra elektronica zit diep weggestopt, die zal echt niet nat worden. Amp racks op een podium lopen misschien nog wel meer risico.
                      Voordeel van een powered line-array is dat er bij problemen met de amp meestal maximaal 1 top uitvalt, non-powered systemen zijn meestal per 2 of 3 toppen door één amp gevoed.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Jan van Duren
                        • May 2004
                        • 204

                        #12
                        Bedankt voor de reacties. Wist niet dat speakerkasten zo goed waren beschermd. Want als je soms ziet hoeveel water ze te verduren krijgen.

                        Comment

                        • renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

                          #13
                          Ik had laatst een hele stevige regenbui van een uur of 4 lang.
                          Toen het zonnetje weer doorkwam bleek de handgreep bovenop de top (waar ook een Speakon aansluiting zit, waren eigenlijk monitoren) vol water te staan, de speakon dus ook. Dat hadden we natuurlijk beter even in de gaten gehouden, want zo sloop je je amps.
                          Echter: alles is zonder problemen blijven werken.

                          Na een festival van 3 weken brak ik laatst wat buitenverlichting. Daar bleek ook ergens onder een afdakje een stekkerdoosje verstopt te zitten, gewoon een indoor 3-weg dingetje. Die stond binnenin helemaal vol water. De laatste twee weken van dat festival had het niet geregend, er was ook geen enkele storing geweest.


                          Water geleid blijkbaar helemaal niet zo goed als waar we allemaal bang voor zijn...
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                          Comment

                          • sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

                            #14
                            Originally posted by renevanh
                            Water geleid blijkbaar helemaal niet zo goed als waar we allemaal bang voor zijn...
                            Ga eens in een bad en laat daar eens een haardroger ( die in een stopcontact zit ) invallen .
                            Ik denk niet dat we jou hier nog gaan terug zien.
                            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                            Comment

                            • Ampli
                              • Aug 2014
                              • 58

                              #15
                              Zuiver water geleid geen stroom of zeer slecht zoals regen, wat water geleidend maakt zijn de verontreinigingen zoals zeep of vuil in je badwater dus geen goed vergelijk

                              Comment

                              Working...