geluid Breda live

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edgard
    • Apr 2004
    • 33

    geluid Breda live

    Zijn de mensen te verwend met geluid of is er echt reden tot klagen.
    Bij Breda live klonk het niet echt geweldig en was er van de zang niks te horen.
    Als je de recensies leest vinden veel mensen dit. Ik mag toch aannemen dat de geluidsmannen dit niet voor het eerst doen.
    Is het veld dan te groot ? Aantal mensen te veel ? In dit forum zitten geen mensen die het in Breda voor het zeggen hadden denk ik maar
    misschien wel mensen die dit soort projecten hebben gedaan.
    Wat gaat er fout.
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Originally posted by edgard
    In dit forum zitten geen mensen die het in Breda voor het zeggen hadden denk ik
    Het wereldje van geluidsmannetjes is erg klein (zeker door smoelenboek). Pas op je tellen.
    Verder geen mening, want ik ben er niet geweest.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Een paar dingen zijn belangrijk te weten:
      - Er zijn veel mensen die zich 'geluidstech' noemen maar bedroevend weinig kennis van zaken hebben.
      - Op een festival is een geluidsman erg afhankelijk van wat er aan gear staat/hangt/ligt, hoe het in is geregeld en is er meestal geen tijd om een probleem op te lossen en al helemaal niet om een fatsoenlijke soundcheck te doen.
      - Opdrachtgevers en organisaties hebben vaak geen idee welke problemen een geluidstech voor komt te staan, klein ding kan soms heel grote gevolgen hebben.
      Om een voorbeeld te geven; een line-array moet opgehangen worden, dus opgegeven dat er layher torens moeten staan met een minimale hoogte van 8 meter, blijkt dat ze zelf dachten dat 5 meter wel hoog genoeg was....
      Gevolg is dat een array van 4 meter met het onderste kastje nog op de grond hangt, maar de show begint over 3 uur en de steigerbouwer is niet bereikbaar. Driemaal raden wie de schuld krijgt van het slechte geluid.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        Dat het hout bruin is wilt niet zeggen dat het goed komt. Zijn zoveel factoren die er voor kunnen zorgen dat het niet goed komt. Zang niet verstaanbaar kan zoveel oorzaken hebben, als er een limiet van 85 dba is en het publiek maakt er 88 dan ga je niets meer van de band verstaan. Is vanachter de tikdoos niet te bepalen en de glazen bol is kapot gevallen. Het zal geen opzet geweest zijn, ik zou zeggen neem contact op met het geluidsbedrijf en ga het ze vragen.

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Noem eens een mega evenement waar het geluid wel goed zit?
          Dat is de reden waarom ik zelden festivals bezoek.

          Comment

          • Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

            #6
            Het geluidsbedrijf kan er niks aan doen als de mix van een FOH tech niet in orde is. Ze kunnen bijsturen als dat gevraagd wordt door die tech en assistentie verlenen ALS DIT TOEGELATEN WORDT door die tech.
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Originally posted by Timo B Geluidstechniek
              Het geluidsbedrijf kan er niks aan doen als de mix van een FOH tech niet in orde is. Ze kunnen bijsturen als dat gevraagd wordt door die tech en assistentie verlenen ALS DIT TOEGELATEN WORDT door die tech.
              Als het systeem slecht ingeregeld is, kan een gast FOH/ monitor mixer toch niet veel beginnen.
              Het is heel gevaarlijk als je de technische achtergrond van het evenement niet kent om automatisch de FOH mixer met de vinger te wijzen.
              Last edited by frederic; 12-07-16, 09:55.

              Comment

              • Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

                #8
                Ach, laatst op een klein evenement met een Meyer array klonk het bij het ene optreden compleet ruk, en bij het volgende optreden uitstekend. Het zou natuurlijk kunnen dat er tussen de optredens iets aangepast is, maar de kans dat het in zo'n situatie aan de FOH tech ligt is toch ook wel erg groot (zeker gezien bij het volgende optreden er een andere tech stond).
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

                Comment

                • Timo B Geluidstechniek
                  • Jun 2014
                  • 456

                  #9
                  Ik heb een goed idee wie daar systeem heeft gedaan en welk bedrijf het omgaat.
                  Verder is bij dit soort grote evenementen de pool van bedrijven die hier faciliteren niet al te groot en de systeem mannen die daar rondlopen leveren een goede job af daar ze anders niet meer ingezet worden.


                  Originally posted by frederic
                  Als het systeem slecht ingeregeld is, kan een gast FOH/ monitor mixer toch niet veel beginnen.
                  Het is heel gevaarlijk als je de technische achtergrond van het evenement niet kent om automatisch de FOH mixer met de vinger te wijzen.
                  Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                  Comment

                  • Tofke78
                    • Jan 2005
                    • 504

                    #10
                    Ooit een live optreden van Mud en The Rubettes gehoord op een community set. Klonk gewoonweg af. De optredens van andere bands ervoor op hetzelfde systeem klonken voor geen meter

                    Comment

                    • Timo B Geluidstechniek
                      • Jun 2014
                      • 456

                      #11
                      @frederick
                      omgekeerd geld precies hetzelfde met als extraatje: een slechte naam voor dat bedrijf dus ......

                      Het geen ik "wel eens mee maak" is dat er niet echt meer gemixed wordt. Aanzetten kan elke boeren... maar mixen.
                      Ik vind het een beetje tegen vallen de laatste jaren. Plug-ins en een shitload aan compressors en aanverwante gezelligheid (die in elke digi blender zitten tegenwoordig) helpen niks als je niet een fatsoenlijke en nog belangrijker een muzikale mix kunt opzetten.

                      Ik kreeg laatst een opmerking over een systeem wat ik getuned had: Het was een beetje te direct "in your face" m.a.w. het systeem had een roll of nodig om er voor te zorgen dat het deed wat de klant wou. Of ik dit nou leuk of niet leuk vind: lekker belangrijk zolang als mijn klant maar tevreden is.
                      Toen die roll off ge-implementeerd was vonden de tech's dat er misschien weer iets meer top hoog in moest (bij sommige tracks dus niet bij alle tracks). Op dat moment ben ik maar eens aan de channel eq gaan trekken van de in dit geval XL4. maw gebruik dat spul waar het voor gebouwd is: mixen dus niet aan zetten en klagen dat het "net niet helemaal klinkt zo als je gewent bent".

                      Maar goed wie ben ik (zal wel weer wat volk tegen de schenen trappen met dit verhaaltje.....)
                      Last edited by Timo B Geluidstechniek; 13-07-16, 20:44.
                      Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                      Comment

                      • drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

                        #12
                        Neu, je schopt niemand mijn inziens, en ik ben het zeerzeker eens met je.....wat zonde is vind ik is dat men zelfs bij een slecht gestemde en afgestelde gitaar jenken over de gitaarsound...of de toetsensound als ze over een casiotje spelen...... muziek maakt de man...die het instrument in de handen heeft.. en dit ook een beetje meester is....en het meest het instrument als die eerste goed zijn... een tech moet de verhoudingen mengen, en dat versterken wat er in de tafel komt, mooi hoorbaar voor het publiek en ook de mogelijkheid krijgen om er echt wat moois van te maken....

                        Maar goed vaak ist al vanaf begin tot het eind consessies doen op allerlei vlakken en dan is de vraag of de keuzes die in een korte tijd gemaakt worden ook de juiste zijn voor het totaalbeeld...en het uiteindelijke product, het geluid van die band...
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Probleem is dat de technicus heel veel kan verprutsen aan een show waardoor die slecht klinkt maar dat het slechte geluid ook door duizend en één andere oorzaken kan komen waar diezelfde technicus geen vat op heeft.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Raymond Bancken
                            • Feb 2006
                            • 23

                            #14
                            Als bezoeker heb je geen idee van het voortraject. Systemen voor grote buitenfestivals worden tegenwoordig veelal door akoestische adviesburo's voorgeschreven. Deze adviseurs kijken vooral naar gevelwaardes in de aangrenzende woonwijk. Hier word dan de beste PA opstelling voor bedacht. Dit is veelal niet de best klinkende oplossing en al helemaal niet egaal dekkend op je festival terrein. Een ander probleem is soms geld. Er word bespaard op de grote van het PA door bijvoorbeeld minder delay torens of minder lange en/of te kleine arrays.
                            Door deze beperkingen kun je als systeemtech soms weinig meer toevoegen anders dan te zorgen dat het in ieder geval bij de mixtent voor elkaar is. Dit zelfde geldt voor de FOH tech die met de band meekomt. Deze kan alleen maar zorgen dat het in en rondom de mixtent goed klinkt. Verder weglopen om te luisteren is vaak geen tijd voor.

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              Originally posted by drbeat
                              Neu, je schopt niemand mijn inziens, en ik ben het zeerzeker eens met je.....wat zonde is vind ik is dat men zelfs bij een slecht gestemde en afgestelde gitaar jenken over de gitaarsound...of de toetsensound als ze over een casiotje spelen...... muziek maakt de man...die het instrument in de handen heeft.. en dit ook een beetje meester is....en het meest het instrument als die eerste goed zijn... een tech moet de verhoudingen mengen, en dat versterken wat er in de tafel komt, mooi hoorbaar voor het publiek en ook de mogelijkheid krijgen om er echt wat moois van te maken....

                              Maar goed vaak ist al vanaf begin tot het eind consessies doen op allerlei vlakken en dan is de vraag of de keuzes die in een korte tijd gemaakt worden ook de juiste zijn voor het totaalbeeld...en het uiteindelijke product, het geluid van die band...
                              Garbage in is garbage out!
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...