Lezenaar met twee microfoons

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    Lezenaar met twee microfoons

    Meer dan eens zie je bij vergaderingen en toespraken, de spreker achter een lezenaar staan met twee microfoons voor zijn neus.
    Ik heb dat niet zo vaak nodig, omdat één micro meestal goed voldoet. Wat ik me wel afvraag is of er geen ongewenste effecten optreden door uitdoving. Het zou natuurlijk kunnen dat de micro's stemgestuurd zijn en de mic met het beste signaal doorgekoppeld wordt.
    Bij luidsprekers is de akoestische koppeling een hot item, maar is dat bij microfoons dan niet het geval?
    Wat is het grote voordeel? Ik ga er vanuit dat het niet altijd voor redundancy bedoeld is.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Denk dat het wel voor redunancy is en mogelijk 1 voor opname en 1 voor live geluid.
    Volgens mij geven twee microfoons voor één bron verder alleen maar meer problemen dan dat je er problemen mee oplost.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Timo B Geluidstechniek
      • Jun 2014
      • 456

      #3
      De mic's staan aan meestal ten minste en worden niet te dicht bij elkaar geplaatst (ook weer niet te ver maar goed).
      De sprekers hebben meestal de vervelende gewoonte om te bewegen met het hoofd en op deze manier kun je ze bij het draaien van hun hoofd toch nog een beetje er uit krijgen.
      Je krijgt idd fase spul hierdoor zeker als je niet actief mee schuift (meestal dus niet bij veel av tech's ten minste diegenen die ik aan het "werk" heb gezien. Die zaten meestal online indien mogelijk te net werken ook werk maar niet waar voor ze ingehuurd waren).

      Meestal trok ik de mic die het verst van de spreker verwijderd was een stuk terug (minder ellende qua fase) maar goed het blijft prutsen en opletten waneer dat hoofd een andere kant opging.

      Bij sommige sprekers was een beetje fase gedoe het minst belangrijke probleem daar spreken ook een soort van een vak is.....

      Verder telt er bij de grotere congres boeren ook iets anders mee: per zaal 1 extra mic a +/- €10/20. Als je dan een congres met 40 zalen doet met daar naast elke dag over zo'n 20 zalen sattelites (die worden los berekend naar diegenen die dat willen) heb je het al snel over een flinke extra omzet.
      Dit zijn geen live bandjes mensen maar is een soort van een aparte tak van sport.....
      Last edited by Timo B Geluidstechniek; 10-07-16, 20:02.
      Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by Timo B Geluidstechniek
        De mic's staan aan meestal ten minste en worden niet te dicht bij elkaar geplaatst (ook weer niet te ver maar goed).
        De sprekers hebben meestal de vervelende gewoonte om te bewegen met het hoofd en op deze manier kun je ze bij het draaien van hun hoofd toch nog een beetje er uit krijgen.
        Je krijgt idd fase spul hierdoor zeker als je niet actief mee schuift (meestal dus niet bij veel av tech's ten minste diegenen die ik aan het "werk" heb gezien. Die zaten meestal online indien mogelijk te net werken ook werk maar niet waar voor ze ingehuurd waren).

        Meestal trok ik de mic die het verst van de spreker verwijderd was een stuk terug (minder ellende qua fase) maar goed het blijft prutsen en opletten waneer dat hoofd een andere kant opging.
        De meeste doen het voor redundantie. Wat Timo aangeeft deed ik ook vaak, beetje schuiven afhankelijk van locatie / draaien spreker. Als er een scherm achterstaat en de spreker draait zich daar naar toe dan kan het net effe verschil maken.

        Soms kom je met 1 microfoon gewoon niet weg, het is ook een beetje imago, hoe meer microfoons hoe belangrijker de spreker is. Kijk maar naar die communistische landen, liefst 10 op een rij.

        Comment

        • PvG
          • Sep 2012
          • 979

          #5
          1:3 regel voor cardioide mics? Afstand tussen mics 3x de afstand tot de mic geeft egale dekking; net zoals je zou doen bij een koor, toch?
          Dus de reden kan zijn: dekking voor bewegende spreker.
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

          Comment

          Working...