100 volt speaker delay

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Techfan
    • Mar 2016
    • 8

    100 volt speaker delay

    Beste forummers,

    Wij zijn sinds kort bezig met het geluid in de kerk. We proberen de verstaanbaarheid te vergroten door de 100 volt zuil speakers te delayen.
    Het is een lange zaal. Zo`n 40 meter. In totaal zijn er 10 speakers waarvan 5 link en 5 rechts. De afstand daar tussen is 5 meter. Alles is aangedreven door één versterker.
    Nu is de vraag of het zin heeft en het mogelijk is om elke speaker afzonderlijk te delayen.
    We hebben geen zin om extra versterkers te kopen...

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Met vriendelijke groet, TechFan

  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Dat heeft zeker wel zin, de spraakverstaanbaarheid zal er behoorlijk op vooruit gaan.
    Je hebt dan alleen wel minimaal 5 versterker kanalen nodig plus een DSP met evenveel kanalen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Techfan
      • Mar 2016
      • 8

      #3
      De speakers zijn van voor na achter doorgelust.
      Is het mogelijk om de speakers passief te delayen?
      (Tussen de speakers in)
      Ik heb geen idee of dit mogelijk is.
      Last edited by Techfan; 03-07-16, 17:23.

      Comment

      • Aart Rietveld
        • Aug 2004
        • 190

        #4
        Helaas, dit gaat niet lukken. Voor een delay is heel wat digitaal geheugen nodig incl. de daarbij behorende versterker.

        Je zult dus zoals MusicXtra ook al noemde vier extra versterkers nodig hebben naast een DSP-processor met liefst vijf uitgangen: Ook de voorste speaker kan delay nodig hebben t.o.v de geluidsbron, in dit geval de voorganger.

        Comment

        • Weller123
          • Dec 2014
          • 4

          #5
          4408km kabel tussen de speakers geeft +/- 15ms delay

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Als die kastjes op de pilaren de speakers zijn dan kom je er met deze opstelling eigenlijk niet onderuit om te delayen, zonder is het een mix van looptijden en daarmee gepaard gaande problemen.
            Tel daarbij de reflecties van de ruimte bij op en je hebt een compleet onverstaanbare voorganger.
            Netjes van voor naar achter op tijd gezet zal dit een wereld van verschil geven.
            Een delay hoeft niet zo duur te zijn, de meest simpele speaker processor met 6 outputs kan het al mee, dan heb je alleen nog 4 versterker kanalen nodig.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Hitvision
              • Jun 2003
              • 389

              #7
              En niet te vergeten 8 nieuwe speakerkabels . Zoals de TS aangeeft zitten ze (uiteraard) doorgelust. Dit betekent dat er vanaf de bron dus ook 10 speakerkabels moeten liggen. 2 liggen er al maar nu de overige 8 dus. Dat zal niet meevallen om die door de buisjes te krijgen.

              Het is overigens zoals MusicXtra al aangeeft de enige goede manier om dit aan te pakken. Je zal er dus niet aan ontkomen om extra speakerlijnen weg te leggen. En CAT5? Nog nooit gezien of gebruikt op 100v maar lijkt mij niet verstandig
              Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

              Comment

              • Robert H
                • Jan 2006
                • 378

                #8
                Originally posted by Weller123
                4408km kabel tussen de speakers geeft +/- 15ms delay
                LOL! Ik had de rekenmachine er al bij gepakt, maar toen zag ik dat jij al had gereageerd :-)

                Comment

                • speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1696

                  #9
                  Belangrijk is ook de instelling van de eq voor spraak. Veel lage tonen kunnen in ruimtes met teveel galm spraakweergave zeer nadelig beïnvloeden. Voor spraak heb je beneden 200Hz niets nodig. 5 meter onderling is niet meteen dramatisch. De zuiltjes meer naar het midden richten, zodat de afstraling naar de volgende zuil gering is.
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                  Comment

                  • DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

                    #10
                    Je zuiltjes zijn ook erg kort, daardoor is je verticale openingshoek al snel erg groot, waardoor de galm al bij relatief hoge frequenties toeneemt.
                    Een simpel 200Hz 6dB/octaaf laag af is in de kerk branch vrij normaal.

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1696

                      #11
                      Originally posted by Hitvision
                      En niet te vergeten 8 nieuwe speakerkabels . Zoals de TS aangeeft zitten ze (uiteraard) doorgelust. Dit betekent dat er vanaf de bron dus ook 10 speakerkabels moeten liggen. 2 liggen er al maar nu de overige 8 dus. Dat zal niet meevallen om die door de buisjes te krijgen.

                      Het is overigens zoals MusicXtra al aangeeft de enige goede manier om dit aan te pakken. Je zal er dus niet aan ontkomen om extra speakerlijnen weg te leggen. En CAT5? Nog nooit gezien of gebruikt op 100v maar lijkt mij niet verstandig
                      Cat5 kan hier heel goed hoor. Als de zuiltjes 10 watt zijn, hebben ze een impedantie van 1000 Ohm. De weerstand van de kabel valt daarbij in het niet.
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Originally posted by speakertech
                        Cat5 kan hier heel goed hoor. Als de zuiltjes 10 watt zijn, hebben ze een impedantie van 1000 Ohm. De weerstand van de kabel valt daarbij in het niet.
                        Probleem is de spanning, POE is niet voor niets 48V.
                        Cat5 voldoet niet voor 100V, ook al is dat misschien maar iets wat lijkt op een piekspanning.

                        Comment

                        • Techfan
                          • Mar 2016
                          • 8

                          #13
                          CAT 5 gaat hem niet worden. Als we kabels trekken maakt het niet uit wat soort kabels.
                          Ik vraag dit omdat we ons gehele systeem willen vervangen en ik zoek naar verbeterpunten voor dit huidige systeem.
                          Maar, doordat het niet mogelijk is de speakers gemakkelijk te delayen worden ze waarschijnlijk vervangen door een full range systeem.

                          Het huidige systeem is +/- 20 jaar oud en bestaat uit een analoge mixer met 100 volt versterker.
                          Er is een offerte aangesteld om het gehele systeem te vervangen.
                          Dit houd in:
                          - Akoestiek verbeteren (meer gordijnen, etc.)
                          - Bose esp-880 digitale mixer
                          - 4 full range speakers in delay + 2 Subs

                          Alleen, ik ben het met alles eens behalve de Bose esp. Ik vind het pure geldverspilling (ong. 2000 euro) voor een 8 in/8 uit
                          apparaatje. We hebben vaak grotere gelegenheden en dan kunnen we niks met de Bose.
                          Mijn keuze is de X32.
                          Wat zou beter zijn, de Bose-ESP of X32?

                          Velen van jullie hebben ervaring met één of beide apparaten.

                          mvg, TechFan
                          Last edited by Techfan; 06-07-16, 22:11.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            In dit geval zou ik nooit kiezen voor 4 full-range kastjes maar voor meer en liefst langere zuiltjes, dit om reden zoals DJ Antoon al aangaf.
                            De bose is geen mengpaneel, dat is meer een systeem processo/zone mixer om delays op in te kunnen stellen. Overigens zou ik liever gaan voor een Xilica Neutrino, iets goedkoper en met 8 in 16 outs veel uitgebreider.
                            De X32 of M32 is als mengpaneel in deze een prima keus, los van de kwaliteit is het ding algemeen geaccepteerd, ook gast-techs kunnen er dus mee werken.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Techfan
                              • Mar 2016
                              • 8

                              #15
                              Heeft de X/M32 ook de mogelijkheid voor het delayen van de speakers?
                              Ik weet dat hij 6 matrix bussen beschikbaar heeft. Dat zou genoeg moeten zijn?
                              Last edited by Techfan; 06-07-16, 23:15.

                              Comment

                              Working...