Nieuw hier en vragen over Podium en console

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nocki
    • Jun 2016
    • 4

    Nieuw hier en vragen over Podium en console

    Beste allemaal,

    Voor mijn eerste post op dit podium zal ik mij eerst even voorstellen.
    Mijn naam is Nocki en ik ben dus nieuw hier en een beetje nieuw in de wereld van audio techniek. :-)
    Zo'n 16 jaar sta ik nu als gitarist op de bühne en heb heel wat podia gezien. Sinds de laatste 6 jaar speel ik ook bas en drums en heb dus op diverse manieren te maken gehad met technieken die gebruikt worden op het podium. Alleen dan voornamelijk aan de kant van de muzikant.

    Sinds een paar jaar ben ik druk bezig met het bouwen (in alle opzichten) van een groot huis waar we mensen die dat eventueel nodig hebben een warm plekje geven.
    Bij het pand hoort een grote garage waar we de deuren uit hebben gehaald en een nieuwe gevel in hebben geplaatst. Zo hebben we een grote ruimte waar we conferenties kunnen houden en kunnen worshippen. (Lees "kerkdienst")

    In de ruimte komt een podium en daartegenover een plek waarvandaan we de beamer en het geluid kunnen regelen. In het land der blinden is "één oog" koning en daarom ben ik dus de uitverkorene om dit te gaan realiseren. Ik heb een 2tal mensen die ik af en toe om advies kan vragen maar zij zijn helaas slecht bedeeld met tijd en daarom dit nieuwe topic.

    De situatie nu is helemaal 0. Er is geen podium en nog geen console waar de pc en het mengpaneel komen staan.

    De wens: podium met daarop stroom en stageblocks - mulitikabel heel en terug naar het mengpaneel, op de juiste plekken inprik plaatsen. minstens 6 azonderlijk in te regelen monitors.
    Console: Mengpaneel, pc voor beamer, video en om eens een cdtje af te spelen.

    Alles is nog open. Ik kan heb zoveel groepen (stoppenkast) tot mn beschikking als ik wil en kan alle kanten op.

    - Een aantal vragen die ik nu al heb zijn van die hele simpele. Kunnen het mengpaneel en de pc op 1 groep of krijg ik bijgeluiden.
    - Waar zouden de inplugpunten op het podium het beste kunnen?
    - Hoe zou ik het podium het beste kunnen bouwen? Hij wordt ongeveer een meter of 6 a 7 breed en 2.44 diep (dieptemaat is vast) en ongeveer 20 a 30cm hoog. Ik kan me voorstellen dat dat heel snel bonkt, resoneert en dus als klankkast gaat werken.
    - Hoe kan ik het beste de console bouwen. ( ik ben een handige timmerman)
    - hoeveel stroompunten.
    - hoeveel groepen.
    - Welke diepte en breedte zou ik de console moeten maken om goed ruimte te bieden aan het mengpaneel en de pc..
    - Waar zou ik nu al rekening mee kunnen houden om alles goed te doen?

    Ik ben zoals gezegd handig met hout, heb een klein beetje ervaring in de muziek maar niet genoeg. Verder ben ik ook handig met een soldeerbout maar niet tot het niveau waar ik een multimeter weet te gebruiken. Ik heb zelf pedalboards gebouwd, audiokabels en 9v gesoldeerd en zelf effecten gemaakt.
    We gaan geen gebruik maken van IEM en alles wordt 2ehands aangeschaft. Er is weinig budget maar we willen alles in 1 keer goed doen. We gaan dus niet vandaag een kleine mengtafel kopen en later een grotere en dan de uiteindelijke... We wachten gewoon tot we de juiste kunnen kopen. En zo gaat het met alles.

    Wie zou mij kunnen helpen met deze vragen en wil mij leren van zijn eigen fouten. Ik heb namelijk al achter een aantal consoles gezeten waarvan ik dacht. "dat doe ik anders" en zo heb ik dus ook weer heel veel geleerd... Ook foto's van jouw werkplek zijn enorm welkom. En dan voornamelijk van hoe je het georganiseerd hebt achter de schermen :-)

    Bedankt alvast!
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    welkom. (vanuit de rangen der gitaristen op dit forum.)
    lekker belangrijk!

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Aan TS, je zou best eens beginnen met alles op te sommen die je nodig hebt met merk en type.

      Comment

      • vasco
        • Oct 2003
        • 2567

        #4
        Welkom op dit forum.

        Meer relevante informatie is inderdaad wenselijk. Ik ga niet uit van een standaard garage maar met o.a. maten van de ruimte kunnen we al wat meer. Op basis van de huidige info zeg ik ėėn groep is genoeg voor geluid. Heb je dan een probleem met een computervoeding dan bij de bron aanpakken want een tweede groep op dezelfde fase lost het dan meestal niet op.

        De multi zou ik midden achter op het podium maken. Bij max 7m breed/3m diep kom je dan alle kanten wel met 5 metertjes weg.

        Bouwen van regie (console is over het algemeen een ander woord voor mengtafel) ligt aan de maten van apparaten die je kwijt wilt. Opzoeken in de specs of meten. Zo te lezen ben je handig met hout lijkt mij dan wel goed komen. Je schrijft al achter verschillende regie's te hebben gezeten en het anders zou doen, volg hier dan vooral je eigen idee omdat jij ermee (prettig) moet werken.
        Last edited by vasco; 17-06-16, 18:05.

        Comment

        • RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

          #5
          Multi: 1x 24/8 of 2x 16/8(4) liever niet midden achter, als daar de drummer zit kom je er haast niet bij met zo'n ondiep podium. Bij 2x 16/8 is het fijn om die links en rechts van het podium te hebben.
          Leg er ook meteen een paar CAT5/6(E) kabels in voor een eventuele digi tafel

          Elektra:
          1 groep voor de instrumenten is voldoende. wel de mogelijkheid hebben om meerdere contactdozen door te lussen met powercon (normale huis tafelcontactdozen kan iedereen gebruiken).
          1 groep voor de frontset, zit vaak vast ingebouwd.
          Groepenverdeling eenvoudig bereikbaar zonder dat je onder het podium moet kruipen en buiten het zicht van de bezoekers.

          Regie
          Wil je in de breedte dan geluid midden, licht en video links en rechts daarvan.
          Hoog genoeg om te staan, neem een sta- of barkruk om te zitten.
          Wil je smal, geluid ervoor licht en video in de rij erachter.
          1 elektragroep is OK, bijgeluiden door aardlussen tussen computer en mengtafel kun je oplossen met DI's of audiotrafo's

          Licht, lampen van frontlicht hoog genoeg plaatsen en de zijkanten gebruiken, zo voorkom je verblinding van de bandleden/sprekers.

          Podium,
          Bonken moet je zien te voorkomen door constructieve maatregelen, voldoende ondersteuningsbalken, meerdere toplagen vullen van de loze ruimte met dempingsmateriaal enz.

          Denk ook even na over de akoestiek van de ruimte, worship hoeft niet volledig gedempt te zijn, maar een korte galmtijd is wel lekker voor elektronisch versterkt geluid.

          Succes, veel plezier met het voorbereiden, bouwen en gebruiken.
          Er is meer te koop dan je betalen kunt

          Comment

          • beyma
            • Oct 2002
            • 1614

            #6
            Hoi,

            Ik ben toevallig ook een timmerman/decor/interieur en podium bouwer dus ik kan je er wel het één en ander over vertellen...
            Als je bonken wilt voorkomen heb je gewoon massa nodig, lomp en zwaar timmerwerk dus met een 2/4 (46x96 mm) of nog lomper met een 3/6 (63x160 mm) op ze kant hart op hart 40 cm met daarover een laag 22 mm dik Fins vuren (underlayment) en om het mooi te maken kan er nog een laag klik laminaat of tapijt overheen.
            De hoogte maak/bepaal je door deze balklaag op klossen te zetten en daarna het geheel rondom af te werken.
            Aan de zijkanten van het podium zou ik wel "schrik latten" plaatsen, dat is een vuren lat van 5/8 bij 2 (27x44mm) en dat is om te voorkomen dat als je bv op een stoel vlakbij de zijkant zit dat deze er niet af kan schuiven, of als je met meerdere mensen op een rij staat te zingen of wat dan ook dat je met je schoen dus tegen die lat aan tikt en zodoende weet/voelt waar de rand van het podium is.

            Je kan het balk hout nieuw gaan kopen maar dan wordt het toch wel een duur podium, je zou ook eens bij een sloopbedrijf kunnen gaan zoeken en daar dus tweedehands balken kopen, het zit tenslotte toch verstopt onder je podium dus kleur maakt niet uit, als het maar niet krom/scheel of rot is !!
            Een leuk adres voor allerlei gebruikte bouwmaterialen is Restoric in Uithoorn http://www.restoric.nl/bouwmateriale...bouwmaterialen , geen idee of dit bij je in de buurt is, maar Google is je vriend zeg ik altijd dus er zal vast wel een sloop bedrijf in je buurt zitten.
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Originally posted by RonaldH
              Multi: 1x 24/8 of 2x 16/8(4) liever niet midden achter, als daar de drummer zit kom je er haast niet bij met zo'n ondiep podium. Bij 2x 16/8 is het fijn om die links en rechts van het podium te hebben.
              Leg er ook meteen een paar CAT5/6(E) kabels in voor een eventuele digi tafel
              Juist links/rechts achter is niet handig in warshipsituaties bij deze kleine podia omdat de drummers daar uitgerekend zitten. Dan kom je er inderdaad niet makkelijk bij. In het midden staat de voorganger van de warshipdienst veelal achter een altaar. Been there, done this lots of times. Jij denkt vanuit een klasieke band podiumopstelling maar niet in warshipopstelling.

              CAT kabel mee leggen is zeker een goede tip al dan niet voor de toekomst.

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #8
                Wauw, is een leuk ontwerp. Alleen is mijn gouden raad bij worship (en zeker in kleine ruimtes) "Less is more". 6 aparte monitors en mixen lijkt me dan ook al niet echt realistisch op 7m breed. Dan liggen ze allemaal op 1 meter van elkaar. Pas op, dat kan werken indien je ze vooral gebruikt om uw eigen instrument te horen en niet een complete mix door alle 6 gooit.

                Ik zelf zou wel opteren voor kleinere en meerdere stageboxen en zeker L e R, zou hou je vooraan in het midden het podium netter. Er bestaan ook vaste inbouw contactdozen die je in de vloer kan monteren 45 graden schijn dan. Is ook wel net. Vooral vermijden dat mensen over je aansluitpunten heen gaan lopen.

                Mijn grootste tip die ik je anders kan geven is: Wie gaat er effectief achter de mengtafel zitten? Deze persoon zou mee moeten beslissen. Want we kunnen je de meest prachtige tools aanreiken, als er niemand mee overweg kan lijkt dat een beetje stom.

                Wat je ook eens kan doen en wat leerrijk zou zij voor jou is om al eens een worship avond te doen zoals jij denk het te doen. Met speakers, monitors, micro's, etc. Zo ga je misschien direct probleem ontdekken en hoef je later niet 2x het werk te doen. Je kan een fantastische ruimte hebben maar als het niet klinkt en iedereen word er doof is het niet echt praktisch.

                En als je een echte worship beleving wil anno 2016 vergeet dan zeker niet om een degelijke sub te installeren die heel laag gaat. vb DAS audio action 18. Dan kan je uw muziek rustig laten klinken op een laagje diepe bas die niet storend is.

                Comment

                • Nocki
                  • Jun 2016
                  • 4

                  #9
                  Beste allemaal. Hartelijk dank voor de genomen moeite! Het heeft even geduurt eer ik kon reageren... Ik zal beterschap beloven. Ik waardeer jullie inbreng enorm.


                  Originally posted by showband
                  welkom. (vanuit de rangen der gitaristen op dit forum.)
                  Dankje! We zitten ook overal he :-)

                  Originally posted by frederic
                  Aan TS, je zou best eens beginnen met alles op te sommen die je nodig hebt met merk en type.
                  Dat is een moeilijke. Die ervaring heb ik nog niet.

                  Originally posted by vasco
                  Welkom op dit forum.

                  Meer relevante informatie is inderdaad wenselijk. Ik ga niet uit van een standaard garage maar met o.a. maten van de ruimte kunnen we al wat meer. Op basis van de huidige info zeg ik ėėn groep is genoeg voor geluid. Heb je dan een probleem met een computervoeding dan bij de bron aanpakken want een tweede groep op dezelfde fase lost het dan meestal niet op.

                  De multi zou ik midden achter op het podium maken. Bij max 7m breed/3m diep kom je dan alle kanten wel met 5 metertjes weg.

                  Bouwen van regie (console is over het algemeen een ander woord voor mengtafel) ligt aan de maten van apparaten die je kwijt wilt. Opzoeken in de specs of meten. Zo te lezen ben je handig met hout lijkt mij dan wel goed komen. Je schrijft al achter verschillende regie's te hebben gezeten en het anders zou doen, volg hier dan vooral je eigen idee omdat jij ermee (prettig) moet werken.

                  De ruimte is ongeveer 12m tot 14m lang en 8 tot 10m breed.

                  Originally posted by RonaldH
                  Multi: 1x 24/8 of 2x 16/8(4) liever niet midden achter, als daar de drummer zit kom je er haast niet bij met zo'n ondiep podium. Bij 2x 16/8 is het fijn om die links en rechts van het podium te hebben.
                  Leg er ook meteen een paar CAT5/6(E) kabels in voor een eventuele digi tafel

                  Elektra:
                  1 groep voor de instrumenten is voldoende. wel de mogelijkheid hebben om meerdere contactdozen door te lussen met powercon (normale huis tafelcontactdozen kan iedereen gebruiken).
                  1 groep voor de frontset, zit vaak vast ingebouwd.
                  Groepenverdeling eenvoudig bereikbaar zonder dat je onder het podium moet kruipen en buiten het zicht van de bezoekers.

                  Regie
                  Wil je in de breedte dan geluid midden, licht en video links en rechts daarvan.
                  Hoog genoeg om te staan, neem een sta- of barkruk om te zitten.
                  Wil je smal, geluid ervoor licht en video in de rij erachter.
                  1 elektragroep is OK, bijgeluiden door aardlussen tussen computer en mengtafel kun je oplossen met DI's of audiotrafo's

                  Licht, lampen van frontlicht hoog genoeg plaatsen en de zijkanten gebruiken, zo voorkom je verblinding van de bandleden/sprekers.

                  Podium,
                  Bonken moet je zien te voorkomen door constructieve maatregelen, voldoende ondersteuningsbalken, meerdere toplagen vullen van de loze ruimte met dempingsmateriaal enz.

                  Denk ook even na over de akoestiek van de ruimte, worship hoeft niet volledig gedempt te zijn, maar een korte galmtijd is wel lekker voor elektronisch versterkt geluid.

                  Succes, veel plezier met het voorbereiden, bouwen en gebruiken.

                  Klopt. Drummerboy zal niet precies in het midden zitten. In vind het altijd vreselijk als de drummer in een hoekje zit want het doet weldegelijk iets met je timing maar het is nu eenmaal vaak niet anders...
                  De verdere tips neem ik mee. Cat5/6 is idd een goede!

                  Originally posted by beyma
                  Hoi,

                  Ik ben toevallig ook een timmerman/decor/interieur en podium bouwer dus ik kan je er wel het één en ander over vertellen...
                  Als je bonken wilt voorkomen heb je gewoon massa nodig, lomp en zwaar timmerwerk dus met een 2/4 (46x96 mm) of nog lomper met een 3/6 (63x160 mm) op ze kant hart op hart 40 cm met daarover een laag 22 mm dik Fins vuren (underlayment) en om het mooi te maken kan er nog een laag klik laminaat of tapijt overheen.
                  De hoogte maak/bepaal je door deze balklaag op klossen te zetten en daarna het geheel rondom af te werken.
                  Aan de zijkanten van het podium zou ik wel "schrik latten" plaatsen, dat is een vuren lat van 5/8 bij 2 (27x44mm) en dat is om te voorkomen dat als je bv op een stoel vlakbij de zijkant zit dat deze er niet af kan schuiven, of als je met meerdere mensen op een rij staat te zingen of wat dan ook dat je met je schoen dus tegen die lat aan tikt en zodoende weet/voelt waar de rand van het podium is.

                  Je kan het balk hout nieuw gaan kopen maar dan wordt het toch wel een duur podium, je zou ook eens bij een sloopbedrijf kunnen gaan zoeken en daar dus tweedehands balken kopen, het zit tenslotte toch verstopt onder je podium dus kleur maakt niet uit, als het maar niet krom/scheel of rot is !!
                  Een leuk adres voor allerlei gebruikte bouwmaterialen is Restoric in Uithoorn http://www.restoric.nl/bouwmateriale...bouwmaterialen , geen idee of dit bij je in de buurt is, maar Google is je vriend zeg ik altijd dus er zal vast wel een sloop bedrijf in je buurt zitten.
                  Goede! We zitten in het meest zuid-westelijke puntje van Nederland dus uithoorn gaat m niet worden maar Google is mn beste vriend! :-)

                  Originally posted by vasco
                  Juist links/rechts achter is niet handig in warshipsituaties bij deze kleine podia omdat de drummers daar uitgerekend zitten. Dan kom je er inderdaad niet makkelijk bij. In het midden staat de voorganger van de warshipdienst veelal achter een altaar. Been there, done this lots of times. Jij denkt vanuit een klasieke band podiumopstelling maar niet in warshipopstelling.

                  CAT kabel mee leggen is zeker een goede tip al dan niet voor de toekomst.
                  WarshiPop? Hele nieuwe alternatieve muziekstijl... :-)
                  Net links en rechts van het midden een multikabel/stageblok zou dus een goed idee zijn wanneer ik toch die drummer in het midden gooi. En als hij aan de kant komt blijft het een goede plaats. Plaats voor een spreker (of een altaar?) gaat er niet komen hoor... Die loopt maar een beetje voor het podium op en neer. :-)

                  Originally posted by drummerke
                  Wauw, is een leuk ontwerp. Alleen is mijn gouden raad bij worship (en zeker in kleine ruimtes) "Less is more". 6 aparte monitors en mixen lijkt me dan ook al niet echt realistisch op 7m breed. Dan liggen ze allemaal op 1 meter van elkaar. Pas op, dat kan werken indien je ze vooral gebruikt om uw eigen instrument te horen en niet een complete mix door alle 6 gooit.

                  Ik zelf zou wel opteren voor kleinere en meerdere stageboxen en zeker L e R, zou hou je vooraan in het midden het podium netter. Er bestaan ook vaste inbouw contactdozen die je in de vloer kan monteren 45 graden schijn dan. Is ook wel net. Vooral vermijden dat mensen over je aansluitpunten heen gaan lopen.

                  Mijn grootste tip die ik je anders kan geven is: Wie gaat er effectief achter de mengtafel zitten? Deze persoon zou mee moeten beslissen. Want we kunnen je de meest prachtige tools aanreiken, als er niemand mee overweg kan lijkt dat een beetje stom.

                  Wat je ook eens kan doen en wat leerrijk zou zij voor jou is om al eens een worship avond te doen zoals jij denk het te doen. Met speakers, monitors, micro's, etc. Zo ga je misschien direct probleem ontdekken en hoef je later niet 2x het werk te doen. Je kan een fantastische ruimte hebben maar als het niet klinkt en iedereen word er doof is het niet echt praktisch.

                  En als je een echte worship beleving wil anno 2016 vergeet dan zeker niet om een degelijke sub te installeren die heel laag gaat. vb DAS audio action 18. Dan kan je uw muziek rustig laten klinken op een laagje diepe bas die niet storend is.
                  Goede argumenten. Ik zal zelf waarschijnlijk achter de knoppen terecht komen en eventueel later de mensen op leiden om die taak over te nemen die aan het team worden toegevoegd. In het land van de blinden is éénoog koning... Die éénoog dat ben ik dus...

                  Ikzelf had altijd de ervaring dat door het te weinig monitor iedereen altijd te hard wilde en ik zou graag idd iedereen gewoon zoveel moeglijk zn eigen signaal willen geven met maar een klein beetje totaalmix erbij. Dat hoor je toch vaak wel op het podium vanuit de andere speakers. Ik hoop er een lager totaal volume mee te behalen.


                  Die sub is ook een goed idee. Ik heb ergens al een basamp gezien van een drumstel die daarvoor werd gebruikt :-) Gaf een lekker gevoel op het podium :-)


                  We gaan hiermee weer verder aan de slag!

                  Thanks!

                  Comment

                  • Draad
                    • Apr 2001
                    • 122

                    #10
                    Hmm, heb persoonlijk nog nooit geprobeerd om een totaalmix met vervolgens iets meer "mij" op monitor te zetten. Vindt het wel een leuke gedachtengang.
                    Werkt dit goed?

                    Comment

                    • RonaldH
                      • Aug 2009
                      • 274

                      #11
                      Originally posted by Draad
                      Hmm, heb persoonlijk nog nooit geprobeerd om een totaalmix met vervolgens iets meer "mij" op monitor te zetten. Vindt het wel een leuke gedachtengang.
                      Werkt dit goed?
                      Met in-ears heb ik het wel vaker toegepast, nog nooit op floors.
                      Er is meer te koop dan je betalen kunt

                      Comment

                      • MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

                        #12
                        Artiesten zeggen heel vaak dat ze alles op de monitor willen. Wat ze dan volgens mij bedoelen is dat ze op hun plekje op t podium een goede mix willen horen van de hele band en vocalen. Ik probeer dan altijd in te schatten welke onderdelen op die locatie op welk volume ondersteuning nodig hebben uit de monitor.

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Dat zijn meestal (niet altijd) de wat minder goede muzikanten die dit willen.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Probleem bij veel (amateur) muzikanten is dat ze liefst dezelfde sound willen hebben als wat het publiek in de zaal krijgt.
                            Gevolg is dat ze zichzelf daar meestal niet goed genoeg in horen waardoor iedereen steeds harder wil en het einde zoek raakt.
                            Normaal zou een muzikant datgene op zijn monitor moeten krijgen wat nodig is om zijn ding te doen. Een vocalist heeft iets nodig van de melodielijn, dus keyboard, gitaar, backing vocals met daar 6 dB boven zijn eigen stem. Een drummer wil vooral zijn kick, de bas en een klein beetje keyboards en vocals en zo verder. Dus eigenlijk nooit een totaalmix met zichzelf daar bovenuit, wanneer een muzikant dit mij vraagt begin ik altijd te vragen wat hij mist zonder monitor en van daaruit begin ik er dan voorzichtig dingen bij te schuiven. Werkt meestal beter dan klakkeloos proberen te geven wat ze vragen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              +1 MusicXtra
                              Muzikanten communiceren zelden op een manier die aansluit bij de knoppen.
                              Goed voorbeeld is "ik wil de zaalmix" Daarmee bedoelen ze dus niet wat er uit die XLR naar de zaal gaat..... maar "de mix die ik hoop dat het publiek hoort. Als een afgemixte CD weet je wel". Dat ondertussen de band al zo een mix ***sonmogelijk maakt laten we nog even buiten beschouwing...

                              ander voorbeeld
                              bij blazers en vocalen speelt mee dat het eigen instrument al resonerend in het hoofd aanwezig is.
                              Je hersenen gaan via allemaal processen de "overdaad aan jezelf" uit de informatie filteren.
                              Realiseer je dat je eigen stem in gesprekken altijd in balans is met de stem van de mensen die je via de oren hoort. Terwijl je weet dat in het hoofd de eigen stem niet alleen via de oren binnenkomt, maar ook nog eens resonerend in mond,stembanden, hoofdholtes op bronvolume aanwezig is.

                              Dit verschijnsel (psychoakoestiek) zorgt ervoor dat muzikanten zichzelf in voorkomende gevallen echt veel harder moeten horen dan de mix, voor zij het als "luider dan de mix" gaan ervaren...

                              Als argeloze monitormixer klinkt zo een mix objektief gezien dus idioot, omdat je niet dezelfde.....eh.... "gesstelijke verminkingsfactor" op hebt.
                              Ik merk dat er in het algemeen best een gebrek aan kennis over dat soort verschijnselen bij de mixende dames en heren aanwezig is.

                              er zijn zo nog een reeks andere kortsluitingen tussen techniek en muzikanten.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...