Cubo 21 Sub - 21LW1400

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stan van Santvoort
    • May 2016
    • 9

    Cubo 21 Sub - 21LW1400

    Beste Forumleden,

    Ik heb laatst 2x een 21LW1400 eighteensound speaker gekocht.
    Nu zat ik te kijken voor een kast er omheen, en kwam al snel uit bij de Cubo 21 Sub.
    Ik wil geen hybride kast hebben, omdat het ook bedoeld is voor buiten, en ook geen 'grote' hoorngeladen kast omdat die niet praktisch zijn met vervoer e.d.

    Maar nu de vraag, heeft er iemand ervaring met de Cubo 21 Sub met de 21LW1400 erin?
    En welke wattage kan ik er het best opzetten (8 ohm bridged)?

    Alvast bedankt!
  • kvdb013
    • Nov 2010
    • 337

    #2
    Wellicht even contact zoeken met Johan Rademakers de ontwerper van de cubo.
    Volgens mij actief op dit forum.
    Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

    Comment

    • beyma
      • Oct 2002
      • 1614

      #3
      Hoi,

      Meestal werk je andersom, eerst onderzoeken welke kast je wilt en dan voor 900 euro aan speakers kopen

      Qua vermogen heb je aardig wat nodig en met 1400 Watt aan 8 Ohm zou ik kiezen voor een lekkere dikke "kilo knaller" zoals de Crest Audio CC4000 of de 'gouwe ouwe' 7001 / 8001 , andere merken zoals de Crown MacroTech serie doen het ook lekker....
      Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de 1 unit hoge en 2 kilo zware digitale versterkers die 2x 2 Kw er uit zouden moeten pompen, ik ben old school dikke trafo's dikke elco's = dikke modder vette bas (ik maak een uitzondering voor LabGruppen)

      Als je gaat bouwen, hou ons met een leuke foto serie op de hoogte in het zelfbouw topic van dit forum !
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by beyma
        Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de 1 unit hoge en 2 kilo zware digitale versterkers die 2x 2 Kw er uit zouden moeten pompen, ik ben old school dikke trafo's dikke elco's = dikke modder vette bas (ik maak een uitzondering voor LabGruppen)
        Je loopt daarmee inmiddels behoorlijk achter hoor... Die old-skool amps wil je van je verdriet nog niet gebruiken wanneer je ze vergelijkt met de huidige generatie class-D amps.
        Wat je uit die oude bakken hoort lijkt veel sub maar uiteindelijk is het een vreselijke bak harmonischen waardoor alle definitie uit het sub verdwijnt en die invloed tot ver in het spectrum doorloopt.
        Powersoft en Labgruppen zijn daar wel de absolute top in.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • drbeat
          • Jun 2012
          • 671

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Je loopt daarmee inmiddels behoorlijk achter hoor... Die old-skool amps wil je van je verdriet nog niet gebruiken wanneer je ze vergelijkt met de huidige generatie class-D amps.
          Wat je uit die oude bakken hoort lijkt veel sub maar uiteindelijk is het een vreselijke bak harmonischen waardoor alle definitie uit het sub verdwijnt en die invloed tot ver in het spectrum doorloopt.
          Powersoft en Labgruppen zijn daar wel de absolute top in.
          Helaas is dat inderdaad zeker waar....zelf een vergelijk gedaan met een crest en een inuke, tja...die inuke veegt toch echt de straat er me aan hoor... veel strakker en gaat niet modderen, elk (bass) instrument blijft echt in het laag strak en gaat niet bij kleuren en modderen bij de overige instrumenten...kick en bassgitaar blijven strak en definieerbaar.

          Het is gewoon Veel en veel strakker...zelfs in bassgitaarversterkerland heb ik dat inmiddels ervaren met de tc elektronics amps...gewoon superstrak en toch flink in het laag. Niet dat modderen en flobberen maar echt de bassgitaar weergeven zoals hij echt klinkt...

          En dan heb ik het niet eens over de lapgruppe of ander genoemde A kwaliteit amps...

          Maar das een beetje of topic. Ben wel zeer benieuwd naar je bouw van de cubo, ik zeg contact maken met Rademakers en lekker gaan bouwen... twijfel je?
          Maak er dan 1 in mdf die je als testmodel gebruikt, bevalt het, bouw je ze in kwaliteit berkenplex en werk je ze netjes af....en trap je het testmodel of naar de vuilnisbak of verkoop je hem aan iemand die een andere speaker er in wil testen...

          Post je foto's??
          Of zien we je hier niet meer terug en zijn we met zijn allen in de leegte aan het kwaken....hoor graag hier van je!!!
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

          Comment

          • Stan van Santvoort
            • May 2016
            • 9

            #6
            Ik zal zeker foto's plaatsen, en metingen delen met jullie! Dat gaat zeker goed komen, in de bouwvak wil ik eraan beginnen. Wil eerst goed overtuigd zijn en veel informatie te weten krijgen voordat ik aan het bouwen ga. Het is namelijk een flinke klus om zoiets in elkaar te zetten verwacht ik. Maar we gaan het zeker zien.

            Comment

            • Stan van Santvoort
              • May 2016
              • 9

              #7
              En u vind dus de inuke 6000 bijv een goede amp ervoor?

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                #8
                Originally posted by Stan van Santvoort
                En u vind dus de inuke 6000 bijv een goede amp ervoor?
                Qua vermogen en kwaliteit zal 'ie prima presteren. Wat betreft degelijkheid en betrouwbaarheid... nee. Het blijft Behringer en die zullen er gewoon eerder mee stoppen dan de duurdere amps. Lage omgevingstemperaturen schijnen ze ook niet zo leuk te vinden.

                Je kan kijken naar de Lab clones van Sanway. Zelf niet mee gewerkt maar hoor er veel goeds over

                Comment

                • Stan van Santvoort
                  • May 2016
                  • 9

                  #9
                  Originally posted by sjig
                  Qua vermogen en kwaliteit zal 'ie prima presteren. Wat betreft degelijkheid en betrouwbaarheid... nee. Het blijft Behringer en die zullen er gewoon eerder mee stoppen dan de duurdere amps. Lage omgevingstemperaturen schijnen ze ook niet zo leuk te vinden.

                  Je kan kijken naar de Lab clones van Sanway. Zelf niet mee gewerkt maar hoor er veel goeds over
                  Had ik ook al verwacht, zelf bezit ik een Nova x2000 voor mijn 2x Nova vs215 subs, een Begringer EP2500 voor m'n 2x Nova VS12m die ik gebruik als toppen. Maar ik kom flink wat bassline te kort, want een 215" sub kan een leuke kick produceren maar dan houd het ook op. Daarom heb ik de 21LW1400 gekocht en wil de cubo's maken als kast. Ook zat ik te denken om 2 dap palladiums 2000 te bridgen en die op enkel cubo 21 zetten. Maar wil het toch beter aanpakken, en meteen iets goeds kopen.

                  Comment

                  • teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

                    #10
                    Ik ben maar gewoon de eerste die het gaat zeggen; bouw geen Cubo.
                    De cubo is een compromis om in het hogere bass spectrum wat meer geluidsdruk te krijgen. In de lagere frequenties gaat de conusexcursie omhoog en het rendement omlaag tov een bassreflex. Uiteindelijk zul je in de hogere midbassen (60Hz en omhoog) meer SPL krijgen, ten koste van SPL in het laag. Dat laatste is nou juist wat je zoekt, en daar ga je het niet mee winnen met een CUBO.
                    Daarnaast is de impulse responsie van een systeem als een CUBO treurig vergeleken met een fatsoenlijk ontworpen BR, en ik persoonlijk vind het in ieder geval niet klinken. De cubo heeft vast zijn plek in de compromisbare audiowereld, maar het is zeker niet jouw oplossing (als ik mocht kiezen). Lekker een kritisch gedempt BR kastje bouwen met kastvolume en afstemmingsfrequentie goed gekozen voor optimale extensie en audiokwaliteit.
                    Compact verwacht ik echter niet dat het gaat worden, en je gaat ook zeker een hele fatsoenlijke versterker nodig hebben om die kast aan te gaan sturen.

                    Wil je compact, een niet al te veeleisende versterker om het aan te sturen, en ben je hiervoor bereid wat (echt) sub in te leveren, bouw die cubo.
                    ''diamonds are forever''

                    Comment

                    • sjig
                      • May 2012
                      • 909

                      #11
                      Originally posted by teunos
                      Lekker een kritisch gedempt BR kastje bouwen met kastvolume en afstemmingsfrequentie goed gekozen voor optimale extensie en audiokwaliteit.
                      Dempingsmateriaal in een sub...?

                      Wat de cubo betreft, vond de cubo 15 alles behalve tegenvallen. Zelfs met een crappy drivertje kwam er meer herrie uit dan verwacht. Ging ook redelijk laag, -3 lag iets boven 40 Hz. Zou zeggen, haal een flinke voorraad mdf, bouw 1 cubo sub, 1 BR sub, en vergelijk

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by sjig
                        Dempingsmateriaal in een sub...?

                        Wat de cubo betreft, vond de cubo 15 alles behalve tegenvallen. Zelfs met een crappy drivertje kwam er meer herrie uit dan verwacht. Ging ook redelijk laag, -3 lag iets boven 40 Hz.
                        Kritisch gedempt is wat anders als vullen met demping...
                        De Cubo is zo ongeveer heilig verklaard, het is een grappig ontwerp maar zoals Teunos al schreef met nogal wat compromissen, wat ik ervan heb gehoord, gemeten en gezien vond ik nou niet bepaald indrukwekkend.
                        Daarbij is het niet een heel simpel kastje om te bouwen en, met een 21" aan boord, nogal een lompe kast.
                        Een BR kast met PVC pijpen als poort is veel eenvoudiger te bouwen en qua tuning makkelijk aan te passen tot een optimaal resultaat.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • stefke96
                          • Dec 2015
                          • 96

                          #13
                          Van wat ik heb gelezen over de cubo, is dat het gewoon een kastje is waar je veel lawaai uit kunt halen voor weinig geld (met bv een kappa 15LFA).
                          Dat lawaai zit dan inderdaad niet in het echte laag, een maal 60 Hz en omhoog.

                          Om er dan inderdaad een 21" in te gaan stoppen is zonde van de karakteristieken van de 21LW1400.

                          Over de versterking, neem geen palladium voor het laag.
                          Zijn voor het geld prima versterkers, maar hebben voor het laag gewoon een te krappe voeding.

                          Hier ook een lab kopie (Next mq10000) in een 4he rackje.
                          En tot nu toe geen klachten over.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by stefke96

                            Over de versterking, neem geen palladium voor het laag.
                            Zijn voor het geld prima versterkers, maar hebben voor het laag gewoon een te krappe voeding.
                            Die voeding is waarschijnlijk wel ruim voldoende voor een 8 Ohm per kanaal belasting.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

                              #15
                              Originally posted by sjig
                              Qua vermogen en kwaliteit zal 'ie prima presteren. Wat betreft degelijkheid en betrouwbaarheid... nee. Het blijft Behringer en die zullen er gewoon eerder mee stoppen dan de duurdere amps. Lage omgevingstemperaturen schijnen ze ook niet zo leuk te vinden.

                              Je kan kijken naar de Lab clones van Sanway. Zelf niet mee gewerkt maar hoor er veel goeds over
                              Emm, je hebt er 3 jaar garantie op. En je kunt heel veel zeggen van Behringer maar dat ze niet degelijk zijn?? Ehhh....ik heb er drie, in een goede case en die rollen rustig overal naar toe en hebben me nog nergens laten staan...
                              Maar hoe ga je er mee om...ook de Lab clones zijn niet bestand tegen flink door elkaar rammelen...en ook de echte labs vinden dat niet leuk....
                              De Inuke is gewoon een prima amp voor het geld, en steekt met kop en schouders boven de oude trafo amps uit. Net als de x32 die toch echt bij veel behringer haaters toch wel erg de ogen uit steekt...

                              Mare, waar hebben we het over, al deze merken vallen onder the music group! En dus is het allemaal Behringer.

                              Over de kubo is het inderdaad zo dat het een kast is met grote comprimissen in het ontwerp, maar dat is eigenlijk in elk ontwerp wel aan de orde. Design, driverkeuze, handelbaarheid, aansturing...nieuwe technieken, allemaal factoren die van invloed zijn op je uiteindelijk gereed product...

                              De moeilijkheid in dit verhaal is simpel, maar ook complex, voldoet je systeem straks aan je wensen en het liefst, overtreft het je verwachtingen...
                              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                              Comment

                              Working...