Welke geluidsset is geschikt(rcf-DB tech)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nielos16
    • May 2016
    • 5

    Welke geluidsset is geschikt(rcf-DB tech)

    Hallo iedereen,

    Ik heb even een paar vragen en hopelijk willen en kunnen jullie die voor mij beantwoorden.

    Ik ben DJ en zoek een leuk maar ook compact systeem wat in mijn auto past, renault modus, is niet heel groot maar ik kan de bank plat doen etc, en ik heb eventueel een aanhanger. maar ik wil het liefst alles gewoon in mijn auto kunnen passen.
    Ik zoek een set van 500 euro per kast, 2 tops en 2 subs(1 in het begin daarna 1erbij.
    Ik heb nu 1 Synq 3k6 versterker en 1 DBX crossover.
    Ik draai soms op kleine feesjtes rond de 50 a 75 mensen, maar soms heb ik een groter feest voor rond de 150 mensen op luid volume. En 1 x per jaar een bedrijfsfeest waarbij ik in een iets grotere zaal sta rond de 9 meter breed en 20 meter lang, maar waarbij de opstelling is, DJ-dans publiek 7 meter dansvloer- daarnaa mensen die lekker rustig wat drinken onder het genot van een muziekje
    Ik draai TOP 40, Club, reaggeton hardstyle,80 & 90 etc. van alles wat

    Nu zocht ik 2 tops voor rond de 500 euro per kast. Nu heb ik verschillende speakers gehoord. De EV zlx 15p(klonk echt nergens naar vond ik) daarna de qsc k12, was stukken beter gaf ook meer laag maar nog steeds niet je van het.
    Nu kwam ik ook de RCF art 712 tegen en de DB tech 912DX opera.
    Mijn voorkeur gaat uit naar de RCF ivm iets betere componenten en vind hem er net wat strakker uit zien.
    Maar het gaat natuurlijk om de klank, welk zou het beste zijn?

    Daarbij zocht ik 1 of 2 subs ook voor rond de 500 euro. 1 voor in het begin en later er 1 bij.
    Ik kwam de DB tech. sub05D tegen. Dit is een bandpass 15 inch. leek mij erg compact, alleen twijfel ik of het geschikt is voor mijn doeleinden ivm hij wel erg klein oogt. ik heb nog geen van deze subs kunnen beluisteren, maar dat kan ik regelen maar wil eerst een mening.
    Daarna zag ik de DB tech Arena SW15, dit is een passieve baskast en voor dezelfde prijs ongeveer van 500 euro maar is dan weer frontloaded, aangezien ik een Synq 3k6 versterke heb en een dbx crossover moet dat lukken.
    Welke zou het meest geschikt zijn voor mijn doeleinden?
    Ik wil een sub wat van dichtbij en veraf nog steeds voelt dus rond de 10 meter als dat lukt nog steeds.

    Wat raden jullie mij aan?

    Ik hoor graag van jullie

    Groetjes
    Niels
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    #2
    Kan je van harte aanraden om voor powered te gaan. Je hebt aan die crossover namelijk niet genoeg, je hebt daar (volgens mij) geen highpass op zitten dus je sloopt je subs relatief snel zonder dat je 't doorhebt.

    Subs van dB tech ben ik nooit echt blij van geworden. 18" sub (geen idee welke het was) klonk meer als een 12" die "ook maar wat probeerde". S08/S09/S10 etc. is nog te doen, maar een 18" sub van ruim €2k die amper tot 43 Hz komt vind ik het niet echt waard.

    Kan je over RCF vertellen dat je heel veel moeite moet doen om het kapot te krijgen, wat voor DJ gebruik niet verkeerd uitkomt. 712A is een zeer aardige speaker. Hebben zelf de 312A's (712A's waren destijds ruim het dubbele) en daar zijn we meer dan tevreden over. Qua subs zou ik de 8003AS (18") kunnen aanraden. Met 1 sub denk ik dat 150 man nog wel eens gaat lukken. Je zou ook 2 905's (15") kunnen nemen, alleen kosten die bijna hetzelfde als de 8003AS...

    Comment

    • nielos16
      • May 2016
      • 5

      #3
      Beste Sjig,

      Oke, maar ik kan met mijn crosover toch gewoon de toppen gewoon filteren vanaf 100 hz en hoger en de sub filteren van 100 en naar beneden.
      Tenminste dat deed ik altijd met mijn set, en door omstandigheden is die set weg gegaan, maar dat was toch wel een hele dure set.
      Maar het nadeel van de rcff sub is dat het nog al prijzig is, en mijn budget rond de 500 euro is, ik weet dat het niet veel is maar toch.
      heeft u een andere sub waarvan u zegt dat past perfect onder de 712?
      Maar de art 712, klinkt dat ook lekker?

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        Sjig bedoelt een highpass op het subkanaal. Door die op bijv. 35 Hz in te stellen bescherm je de subs tegen infrageluiden die de speaker kunnen slopen.
        Maar, zoals al gezegd: Ga voor powered. Dan is dat allemaal optimaal geregeld door de fabrikant..
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          Dat klopt, maar je hebt (als je 't goed wilt doen) ook en high-pass filter nodig (of subsonic filter). Die filtert al het sublaag waar je subs ophouden met weergeven weg, er gaat anders heel veel vermogen naar je subs waar je niks van terug hoort.

          Een sub van €500 die in te zetten is voor 150 man ga je niet vinden ben ik bang. Heel misschien 2e hands....

          712A klinkt prima. Zoals ik al aangaf, toen wij onze 312A's kochten waren ze ruim het dubbele en dat was het niet waard. Nu kosten ze amper €100 meer, wat het in mijn ogen wel weer waard is.
          HD32A zakt af en toe wat in prijs, die kan ik ook aanbevelen (hebben wij ook). Qua klank ga je er niet overdreven veel op vooruit tov de 312A, maar hij gaat wel een flink stukje harder (en hij ziet er wat vriendelijker uit :P)

          Comment

          • nielos16
            • May 2016
            • 5

            #6
            oke.
            Maar dat lukt ook niet met 2 subs van ieder 500 euro per stuk?
            Want 1 sub is meer voor begin en later eentje bij.

            Comment

            • sjig
              • May 2012
              • 909

              #7
              Originally posted by nielos16
              oke.
              Maar dat lukt ook niet met 2 subs van ieder 500 euro per stuk?
              Want 1 sub is meer voor begin en later eentje bij.
              Nee.

              Ervan uitgaande dat je (4*500=) €2000 te besteden hebt zou ik gaan voor 2 712A toppen en dan doorsparen voor 1 8003AS sub (€1400). 150 man moet te doen zijn. Later kan je dit uitbreiden met nog 1 8003AS sub en dan moet 300 man te doen zijn, daarna ga je andere toppen nodig hebben XD

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                #8
                Wat wellicht nog interessant is;
                Tijdje terug onderstaande lap tekst elders gedumpt, na de speaker vergelijk bij de roze vrienden (dit waren de modellen die prijstechnisch / leverbaar ed. geschikt waren):
                JBL EON 15”
                Mackie SRM 450 v2
                RCF ART 312A MKIII
                dB Technologies opera 912 DX
                Ev ELX 112P
                Yamaha DXR 12
                HK PRO 12A
                dB Technologies Flexsys F12
                QSC K12

                JBL, Mackie, Ev, HK vielen na 2 nummers al door de mand. Klonk gewoon nergens naar (met de prijs in het achterhoofd).

                Wat overblijft:
                RCF ART 312A MKIII
                dB Technologies opera 912 DX
                Yamaha DXR 12
                dB Technologies Flexsys F12
                QSC K12

                dB Technologies klonk t.o.v de rest prima maar ziet er niet uit en zou ik liever alleen als monitor inzetten. Die valt dus af. De Flexsys F12 klonk ook prima en ziet er al een stuk beter uit. Biedt echter niet veel mogelijkheden en steeg er qua prijs ver bovenuit, viel dus af. Dit bleef over:
                RCF ART 312A MKIII
                Yamaha .... 12" (DXR?)
                QSC K12

                Alle 3 waren op zich goede speakers. Zowel de Yamaha als de QSC zien er mooi uit en hebben nog een minimixer ingebouwd zitten + een paar extra functies, wat handig kan zijn. Na wat luisteren kwamen we tot de conclusie dat de K12 zowel qua volume als klank achterbleef op de Yamaha en RCF. Ofwel, die werd het niet.

                Dan nog de Yamaha en RCF. De Yamaha klonk op laag niveau fijner dan de RCF, echter de RCF klonk op hoog niveau weer wat beter (Yamaha werd nogal schreeuwerig en platgeslagen, compressed). Een beetje een lastige keus, een eventueel schreeuwerig geluid valt nog te fixen met wat EQ'ing. Beide gaan ongeveer even luid.

                De Yamaha kostte echter ruim €800 (net als de QSC), terwijl de RCF maar €400 kost. Het ietwat ongelukkige uiterlijk van de RCF is op te lossen door de full grill erbij te kopen ( https://farm4.staticflickr.com/3820/...9d4e8b47_z.jpg ).

                RCF it is!


                Hebben ze nog steeds naar volle tevredenheid in gebruik!
                Wat ook een voordeel van RCF is, is dat ze alle componenten (en recones/amp modules) gewoon los verkopen, en je ze daar dus niet helemaal voor hoeft terug te sturen.


                Welke we ook in overweging namen was de JBL PRX 612m. Deze klonk net als de RCF gewoon prima en ging hard zat. Echter, de amp heeft totaal geen goede warmteafgifte en ik hoorde vaak dat deze vaak uitvallen. Iets wat ik liever zou vermijden.
                De JBL 618 xlf (waar ik zelf wel eens mee werk) wordt ook dusdanig warm dat je deze niet aan wilt raken. Is echter nog nooit uitgevallen.

                Comment

                • nielos16
                  • May 2016
                  • 5

                  #9
                  Heey,

                  Kijk super, dit is wat ik zocht
                  Ik vond de qsc en de ev zlx 15p ook slecht klinken.
                  En als u de rcf art 312mk3 het beste vond, dan zal de art 712 nog beter zijn denk ik?
                  In iedergeval super bedankt.
                  Ik ga ook binnenkort is even beluisteren naar de tops.
                  En dan no het laag haha.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Ik heb al diverse keren twee echt goeie 15" hoorngeladen subjes aangeboden met nieuwe drivers, mogen samen weg voor € 500,-.
                    Synq ampje erbij voor de subjes en een paar leuke topjes en je hebt een mooi setje.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • nielos16
                      • May 2016
                      • 5

                      #11
                      Beste, Ja ik weet niet wat u te koop heeft staan,
                      En het liefst heb ik het nieuw maar, 2e hands wil ik best kijken wat het is.
                      maar zijn het cubo kastjes ofzo of waarvan na gemaakt? en welke speakers?
                      foto's?
                      gr niels

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by nielos16

                        maar zijn het cubo kastjes ofzo of waarvan na gemaakt? en welke speakers?
                        foto's?
                        gr niels
                        Ik maak niks na, dus een eigen ontwerp, foto's vindt je in je mail.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Ik maak niks na, dus een eigen ontwerp, foto's vindt je in je mail.
                          Mocht dit niks worden dan ontvang ik ook graag wat info

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by sjig
                            Mocht dit niks worden dan ontvang ik ook graag wat info
                            PM me maar.... Of mail me op sander at brooklyn-audio.nl
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            Working...