Monitorset oefenruimte en evt ook voor gebruik kleinere optredens

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • afslag12
    • Mar 2016
    • 3

    Monitorset oefenruimte en evt ook voor gebruik kleinere optredens

    Beste forumleden,

    Wij hebben een bandje waarbij het geluid (zoals waarschijnlijk bij heel veel bandjes is) in de oefenruimte vaak veel te hard gaat dan goed is voor je oren .
    We bestaan uit een zanger, 2 gitaren, basgitaar en akoestische drum (3 tweede stem mic's).
    We zoeken dus een simpele manier om in onze oefenruimte via koptelefoons te repeteren waarbij we dan zelf het volume kunnen bepalen (evt later in-ear).
    Daarnaast zou het mooi meegenomen zijn als we hetzelfde mengpaneel ook kunnen gebruiken bij kleinere optredens zodat dan ook je monitorgeluid al redelijk goed staat.
    Ik heb niet heel veel verstand hiervan maar zijn er opties om dit te doen.
    Budget is tot max 2000,-

    Ben zelf uiteraard al aan het zoeken geweest en zag dat de Jamhub tourbus een leuk ding is wat dan voor enkel in de oefenruimte goed zou passen maar vraag me af of hier ervaringen mee zijn of dat jullie een veel beter idee hebben om dit te realiseren?
    Tegenwoordig zijn de prijzen van digitale mengtafels ook flink naar beneden gegaan maar weet niet zo goed waar ik dan op moet letten.

    Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen hiermee .
    Thanks.
    Grz. Dennis
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    #2
    Originally posted by afslag12
    Beste forumleden,

    Wij hebben een bandje waarbij het geluid (zoals waarschijnlijk bij heel veel bandjes is) in de oefenruimte vaak veel te hard gaat dan goed is voor je oren .
    We bestaan uit een zanger, 2 gitaren, basgitaar en akoestische drum (3 tweede stem mic's).
    We zoeken dus een simpele manier om in onze oefenruimte via koptelefoons te repeteren waarbij we dan zelf het volume kunnen bepalen (evt later in-ear).
    Daarnaast zou het mooi meegenomen zijn als we hetzelfde mengpaneel ook kunnen gebruiken bij kleinere optredens zodat dan ook je monitorgeluid al redelijk goed staat.
    Ik heb niet heel veel verstand hiervan maar zijn er opties om dit te doen.
    Budget is tot max 2000,-

    Ben zelf uiteraard al aan het zoeken geweest en zag dat de Jamhub tourbus een leuk ding is wat dan voor enkel in de oefenruimte goed zou passen maar vraag me af of hier ervaringen mee zijn of dat jullie een veel beter idee hebben om dit te realiseren?
    Tegenwoordig zijn de prijzen van digitale mengtafels ook flink naar beneden gegaan maar weet niet zo goed waar ik dan op moet letten.

    Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen hiermee .
    Thanks.
    Grz. Dennis

    Van de jamhub tourbus ding weet ik niet zo veel maar vind het eigenlijk meer een oplossing uit het analoge tijdperk waar de digitafels nog erg duur waren en maar 6 auxen hadden. dus niet mijn ding zeg maar.
    Of het voor jou de ideale oplossing is weet ik niet, dat kan ik niet inschatten maar ik zelf heb een zeer fijn systeem gevonden in de Behringer x32 Producer (past in een 19" rack) met wireless router met daarlangs de behringer powerplay P1 of de fischeramps mini amp bodypack. Het kan ook nog prima met de x32 Rack versie overigens als je geen fysieke knoppen nodig vind.
    Iedere muzikant heeft zijn eigen bodypack, (kan allemaal stereo zijn eventueel maar mono gaat ook meer dan prima) en zijn eigen monitorkanaal die je door middel van de app op je telefoon de Q32 app of iphone app kunt bedienen.
    Dit is prima binnen dit budget te maken. De inears voor de eigen muzikanten reken ik daar even niet bij. dat is zeer persoonlijk, en kun je zo gek maken als je wilt. ik zelf werk tegenwoordig met een 2 weg inearsysteem maar tegenwoordig is 3 of zelfs 4 weg verkrijgbaar en klinkt nog beter maar is ook weer meer aan de prijs. in het begin ben ik begonnen met goedkope oordopjes (zelfs de oordopjes die je tegenwoordig bij een samsung telefoon krijgt werken er prima mee).

    Het is wel wennen aan het geluid.bijvoorbeeld gitaristen missen de zogenaamde drive cq de geluidsdruk van de speakers. Maar dat is erg persoonlijk. Ik zelf speel al eigenlijk jaren met inears ipv monitoren cq drumfill en dat bevalt me 1000 x beter en ik zelf vind dat er niets aan kan tippen. Ook omdat je altijd "last" hebt van bv een toetsenamp die op oorhoogte staat van de drummer of een gitaaramp die ff lekker achter je staat te blaffen omdat er geen plaats meer is om dat ding neer te zetten.

    voordeel is ook met dit systeem dat mocht er iemand gewoon niet aan het inear systeem kunnen wennen dat je gemakkelijk over kunt schakelen op een monitor. kleine kroegjes kun je prima met de tafel mixen en ook multytracken van alles tijdens een opname is mogelijk.

    1 probleem, en dat is dat als je goede afschermende inears hebt, je echt alles moet voorzien van een mic of Di box. Want wat niet via de tafel binnen komt, hoor je ook gewoon niet. Dus je zult voor de ideale situatie flink door moeten sparen voor Di boxen, microfoons, enz.En dan kom je met je budget gewoon niet helemaal uit.

    Ik heb het eerlijk gezegd nooit als een belemmering gezien. omdat alles gewoon erg zacht kan, heb je ook niet alles nodig bij de wat goedkopere oordopjes en kun je er op zetten wat je niet hoort. vaak hoor je de gitaaramp wel, maar de zang weer niet en kun je die gewoon gebalanceerd op je oortjes zetten. Dit is overigens 1 van de moeilijkste dingen voor een muzikant want ze horen vaak wel wat er te zacht staat, maar niet wat er te hard staat waardoor je inearmix al snel een brei kan worden. Ik weet niet waar je vandaan komt maar je mag altijd eens komen kijken bij me hoe ik met deze combinatie werk.

    er zullen ongetwijfeld meerdere systemen en digitafels zijn en daarbinnen zit kwa geluidskwaliteit geen grote verschillen in. Wel in het bedieningsgebeuren is het echt kijken wat je gemakkelijk vind. Ik zou zeggen zoek eens de Apps op van de diverse digitafels (x32, Roland m200i, QU pad, enz.) en probeer het eens virtueel uit.

    succes!
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #3
      5x stereo in-ear mix met ca 15 kanalen. -->
      Ik zeg: Een digimixer met verloopkabels om oortjes direct op outputs aan te sluiten plus evt 1 (of meer) draadloze iem voor live optredens. Meestal kun je oortjes direct met een line out aansturen. Smartphones met een app voor de digimixer geven je remote control. Dit vereist wel dat de muzikanten zelf hun mix kunnen maken (niet iedereen lukt dat). Met bijv de X32rack lukt dit.

      edit: en drbeat is me voor met een stuk proza van 3 kantjes...
      Last edited by PvG; 30-03-16, 15:05.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • afslag12
        • Mar 2016
        • 3

        #4
        dank voor jullie snelle antwoorden, ga eens op verder onderzoek uit.
        Thanks!

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Vraag is of inn-ears zo veel veiliger zijn voor de oren.

          Comment

          • lix1000
            • Jun 2006
            • 44

            #6
            Wij gebruiken met onze band ook een x32 rack mixer met fisher amps. Enkel de zanger heeft wireless inears. Werkt perfect. Enige nadeel is dat je voor alles een mic moet plaatsen

            Comment

            • jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

              #7
              Behringer XR18 samen met ultranet personal monitoring setjes moet ook lukken denk ik. Volgens mij zitten op de ultranet monitor setjes gelijk outputs voor headphones. https://www.youtube.com/watch?v=8cDa3h2N_Xs Voordeel is ook goedkope bekabeling... Zelf een XR16 ingebruik, samen met een ipad bedienen werkt wonderlijk goed.

              Comment

              • afslag12
                • Mar 2016
                • 3

                #8
                Thanks dat is mogelijk ook een goede oplossing en een stuk voordeliger dan de x32.

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Originally posted by afslag12
                  Thanks dat is mogelijk ook een goede oplossing en een stuk voordeliger dan de x32.
                  Zeker maar je hebt dan geen AES50 en geen card/slot. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar verklaard ook weer het prijsverschil.
                  Denk dat het een goede oplossing is.

                  Comment

                  • jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

                    #10
                    Ligt een beetje aan wat de band wil... Als ze zelfvoorzienend qua monitoring willen zijn kan het een zeer bewuste kosteneffectieve keuze zijn. Ingebouwd in een mooi rackje, met een patchpanel waarbij de inputs ook koud doorgezet worden naar outputs waar vervolgens de PA "boer" op in kan prikken... helemaal goed als je dan ook nog eigen microfoons/di's meeneemt voor de belangrijkste bronnen.

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      het probleem met de X19 oplossing is dat je die setup niet zonder een shitload aan dure kabel kunt gebruiken bij een optreden met een PA.
                      "Waar ga je de instrumenten splitten" is een van de belangrijkste vragen die je moet stellen als je een eigen monitorset samenstelt.

                      Dat is namelijk een hele dure vraag voor later!

                      Bij de X32 serie is dat antwoord eenvoudig AES50. Waarbij je wel geluk moet hebben dat toevallig dat met de aanwezige norm is.....Bij kleine mixopstellingen is dat "een splitterbox" en die zijn honderden euro's.
                      Ik gebruik nog steeds een A&H mixwizzard monitor omdat er een ingebouwde splitter in zit. (en omdat hij enorm makkelijk is in gebruik als je een (1) band hebt)
                      Vervanging door digitaal blijft maar tegen de niet-universele spitter liggen van digitale tafels

                      Of je moet zorgdragen dat je ALTIJD een geluidsman bij de band hebt die de digitafel van jullie band ook voor de zaal kan en wil gebruiken. Dat zal in de praktijk best nog wel eens minder makkelijk kunnen zijn dan je denkt...
                      Last edited by showband; 05-04-16, 08:03.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      Working...