Folk rock: Fluit en E-gitaar zitten mekaar in de weg

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    Folk rock: Fluit en E-gitaar zitten mekaar in de weg

    Iets minder technisch minsschien.
    Ik mix een folk-rock band waar regelmatig een viool en fluit tegelijk de zelfde partij spelen.
    Dus in feite is er muzikaal een totale overlap tussen die instrumenten en ik ben niet zo blij met de definitie van de fluit in het geheel.
    Is het "done" om de beide intrumenten hard uit mekaar te pannen om dit te bereiken? Ik wil het graag volgende keer proberen maar wil al wat voorkennis vergaren. Ik ben niet bepaald op zoek naar extra apparatuur :-)
    Meestal optredens in Cafes of kleine zalen.
    Al bedankt voor fijne reacties
    Paul
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    #2
    Betere titel " Folk rock: Fluit en E-viool zitten mekaar in de weg"

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Experimenteer eens met de fase switch van het ene instrument.

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Polariteitwisselen gaat hier niets doen: de bronnen worden door 2 mensen bespeeld en zullen dus sowieso vele ms verschillen tov elkaar. Polariteitwisselen heeft alleen zin als de tijdsverschillen vastliggen. Het probleem is hier ook niet uitdoving/kamfilters.

        Pannen is altijd het eerste waar ik naar grijp als 2 bronnen elkaar in de weg zitten. Je hoeft niet meteen 'hard' te pannen, vaak is enkele dB verschil al genoeg om ruimte te geven. Als het dan nog wringt, kun je misschien nog wat weg-eq-en. En dan zou ik beginnen met de viool omdat deze meer harmonischen heeft dan een fluit en er dus waarschijnlijk wel een paar kan missen.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Bij hard pannen mist de ene helft van het publiek de fluit en de ander helft de viool, dat ga je ook niet willen.
          Ik zou eens heel goed luisteren wat de muzikale bedoeling is om die twee instrumenten door elkaar te gebruiken en daar je mix op afstemmen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • drummerke
            • Oct 2006
            • 432

            #6
            Ik zou eens onversterkt en luisteren of je hier ook verschil hoort. Indien het hier wel elkaar aanvult zou je misschien andere microfoons, eq, etc kunnen uitzoeken.

            Comment

            • rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

              #7
              E-viool onversterkt?

              Ben wel benieuwd welke micro voor de fluit gekozen is, ik gok gezien de locatie's een sm57 maar je weet nooit.

              Richard

              Comment

              • MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

                #8
                Bij folk worden er vaak verschillende partijen dwars door elkaar heen gespeeld. Dat hoort er bij, hoef je dan dus ook niet op te lossen met techniek.

                Al gevraagd wat de band er zelf van vindt ?

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by MarkRombouts
                  Bij folk worden er vaak verschillende partijen dwars door elkaar heen gespeeld. Dat hoort er bij, hoef je dan dus ook niet op te lossen met techniek.
                  Da's dus precies wat ik eigenlijk ook bedoelde.... Je oren gebruiken dus.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    pannen is zeker geen optie als de muzikanten net besloten hebben om een partij te dubbelen.
                    Ga jij het weer uit elkaar trekken....

                    Dikke kans dat de muzikanten enorm kicken als jij vertelt dat de twee instrumenten zo dicht op elkaar zitten dat jij ze niet meer van elkaar in het geluid kunt onderscheiden. Een groter compliment voor strak samenspel heb je zowat niet. De fusie tot een virtueel instrument is dan totaal.

                    als de fluit er werkelijk meer uit wil springen? Dan zal die waarschijnlijk wat harder en scherper aan blazen en jij hebt een oplossing. Dat die persoon dat niet doet is 99% zeker een keuze.
                    Last edited by showband; 24-03-16, 09:57.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • Paul van Dort
                      • Jun 2004
                      • 105

                      #11
                      Bedankt voor de reacties. En de oren gebruiken is altijd goed. Maar het kan geen kwaad ideeen van anderen te kennen en te gebruiken. De fluitiste gebruikt Een fluitmicrofoon bevestigd op de fluit met in-ear monitoring. Geeft de beste resultaten voor haar maar ook voor het geluid naar voor toe. Feedback gevoeligheid is erg laag. Gelukkig. Een fluit is tricky.
                      Om een idee te krijgen over de band:

                      Groetjes!

                      Comment

                      • MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

                        #12
                        Fluit heeft op die manier wel de neiging om heel direct te klinken. Met wat reverb of delay kun je t vaak wat levendiger maken. Misschien dat dat ook onderdeel is van t probleem.

                        Heeft de fluitist de gitaarpartij ook op zijn in ears ?

                        Comment

                        Working...