Ingebouwde amp -VS- Amp racken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    Ingebouwde amp -VS- Amp racken

    Vorige week een interview zitten kijken van een techneut van wereldformaat. Deze man naar mijn mening een punt : Systemen met ingebouwde versterker zijn stabieler in geluid dan dan systemen met een los versterkerrack. De rede : De impedantie sweep door langere speakerkabels. En bij systemen met een ingebouwde versterker gaan er in principe maar 2 kabels naar de speakers, signaal en voeding, soms ook UTP.

    Ik heb daar eens over nagedacht en ben zelf van mening dat hij een punt heeft. Al ben ik zelf altijd fan geweest van losse versterkers, dit omdat ik van mening ben dat ingebouwde versterkers vaak te krap zijn in vermogen.

    Wat zijn jullie meningen en bedenkingen hier over?
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Doe mij maar een los amprack, die kan je op verschillende speakers toepassen. OOk scheelt het wat gewicht als je de boxen in het dak wilt knopen.

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #3
      :-) Het interview met Big Mick...

      Ingeval van line arrays in stadions heeft hij een punt: kabels van tientallen meters gaan echt wel meetellen. De kabelweerstand kan er dan voor zorgen dat de afstemming van kast+speakers verandert (Qes verandert, waardoor Qts verandert). Dit geldt vooral voor subs en low-mid. Wat nu uiteindelijk handiger is: lichte kastjes met lange, dikke, zware speakerkabels of iets zwaardere kasten met ingebouwde versterkers en voedingskabels? Geen idee.

      Voor mijn kleine klussen geldt: elk voordeel heb z'n nadeel... Ik heb losse amps, met als voordeel dat als er iets sneuvelt, ik kan wisselen (ander amp kanaal of andere speaker). Met een actieve set lukt dat niet. Ik ben wel langer aan het opbouwen (extra flight-cases, extra kabels). Ik sta regelmatig buiten en dan is het ook wel fijn om je amps droog onder een overkapping te kunnen zetten. Bij een actieve set kun je dan een probleem krijgen: er mag geen water in lopen en als je ze afdekt, kunnen ze warm lopen. Mijn kabellengtes zijn geen probleem (<10m) en daarbij: mijn SA amps hebben DDC (4-aderig per kanaal) en deze corrigeren de spanning op de speaker door de spanning bij de speaker te meten dmv 2 extra aders. (Impedantie-)verliezen in de kabel worden dus weg geregeld (je verliest mogelijk wel een paar Volt headroom). Er zijn meer merken amps met oplossingen voor het kabelverlies: Alcons heeft iets vergelijkbaars (SIS) als SA. Op Powersoft amps kun je een negatieve uitgangsimpedantie instellen (ter compensatie van de kabelimpedantie). Of je het hoort... ik heb nog geen A/B test gedaan...
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        In eerste instantie gebruikte ik met Brooklyn-Audio ook losse amp-rackjes, inmiddels is alles powered geworden.
        Vroeger was ik sterk voorstander van losse amp-racks, nu weet ik uit ervaring hoeveel nadelen daaraan zitten.
        Een rackje is gemiddeld 50 cm breed en 50 cm diep maar op het podium neemt het minimaal het dubbele aan ruimte in om de kabels kwijt te kunnen.
        Voor de FOH en monitors beide een rackje kost je dus een m2 van het podium wat vooral op kleine locaties nogal een probleem kan zijn. Daarbij neemt een rack ruimte in tijdens transport en opslag en door het gewicht is het meestal niet te doen om ze te stacken in de bus of vrachtwagen. Het gebruik van een rack voor verschillende sets klinkt leuk maar je zit altijd te klooien met presets met een grote kans op fouten.
        Maar het grootste nadeel vind ik nog wel het kwaliteits verlies, een amp-module die met een half metertje kabel direct aan de driver hangt heeft goed hoorbaar meer controle over de driver dan wanneer er een meter of 10 kabel tussen hangt. Dan kun je de verliezen nog wel compenseren zoals Powersoft die mogelijkheid biedt maar het verlies aan controle krijg je er nooit mee terug. @PvG: Die A/B test heb ik dus heel uitgebreid gedaan.
        Amp-modules zoals Powersoft die maakt zijn uiterst betrouwbaar en hebben een verwaarloosbaar gewicht (2,5kg voor een 4 kW module met ook nog eens een flink stuk hout minder aan de kast om ruimte te maken voor de module).
        De ingebouwde DSP sluit preset fouten uit, de presets en dus ook limiter settings zijn optimaal aangepast aan de aangesloten drivers waarbij fouten maken vrijwel uitgesloten is. Bekabelen kun je een kind laten doen, combikabels doorlussen, signaal en spanning erop en je bent klaar, wil je een monitorgroep erbij dan leg je er een floortje bij zonder het probleem van te weinig amp kanaaltjes, wil je een delaykastje op 40 meter afstand dan heb je geen problemen met kabelverliezen, enzovoort. Het probleem van outdoor en regen is inderdaad een klein nadeel, afdekken zal niet snel problemen opleveren omdat de modules nog niet eens handwarm worden en zelfs minder warmte ontwikkelen wanneer ze zwaar belast worden.
        Kortom, sinds ik met powered speakers werk wil ik echt nooit meer anders.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

          #5
          Ach powered of niet... Het gewicht was vroeger inderdaad een groot nadeel (en bij oude kasten geldt dat dus nog steeds), maar nu niet meer. Maar wat je ook doet, in vredes naam gebruik het niet door elkaar, dat is pas irritant. (HK Actor set iemand?)
          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Beiden hebben zijn voor en nadelen.
            Het grootste voordeel van gepowerde speakers zijn dat er heel wat minder kan mislopen, zowel kwa klankkwaliteit als kwa breuken.
            Nadeel is het gewicht, en je moet overal stroom voorzien. En van sommige merken zijn de instellingen dan weer wat teveel 'dichtgetimmerd'.

            Nadeel van niet gepowerde speakers: afzonderlijk amprack. Wat tegenwoordig met de krachtige 4 kanaals ampen met ingebouwde DSP toch niet moet overdreven worden.

            1 speakonkabel per kant naar de speakers en klaar.
            Wat ik ook handig vindt met een versterkerrack op podium, je hebt dan een ideaal tafeltje om je stagerack op te zetten zodat je U niet moet buigen om xlr kabels te prikken.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by frederic
              Nadeel is het gewicht, en je moet overal stroom voorzien. En van sommige merken zijn de instellingen dan weer wat teveel 'dichtgetimmerd'.
              Wat ik ook handig vindt met een versterkerrack op podium, je hebt dan een ideaal tafeltje om je stagerack op te zetten zodat je U niet moet buigen om xlr kabels te prikken.
              Steeds komen mensen met het argument dat ze zelf de presets willen kunnen editen, waarom zou je dat willen, en al helemaal op locatie, als de presets gewoon goed zijn?
              Versterkerrack op het podium is wel een lastig en duur tafeltje, daar bestaan een stuk praktischer oplossingen voor.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by frederic
                Beiden hebben zijn voor en nadelen.
                Het grootste voordeel van gepowerde speakers zijn dat er heel wat minder kan mislopen, zowel kwa klankkwaliteit als kwa breuken.
                Niet alle fabrikanten van inbouw powerversterkers doen goede trilproeven op een testbank. Meerdere malen heb ik als voorbeeld RCF modulen gerepareerd, omdat daar onderdelen waren afgebroken door trillingen.
                Bij mijn oude werkgever had de ontwikkeling daarvoor een speciale trilbank, die in drie richtingen nieuwe producten trilde. Slechte bevestigingen, losse kabelboompjes en vooral staande elco's vielen dan ongenadig door de mand....
                Ook in de TV camerafabriek (studio en ENG) werden de camera's kunstmatig verouderd op een trilbank. Niets is zo vervelend als een camera die het niet doet op locatie.
                De cameraman is meestal wel zuinig op zijn tools, maar zodra de camera in zijn flightcase zit, reist hij de hele wereld rond in sjieke vrachtwagens, maar ook op "handkarren".

                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Steeds komen mensen met het argument dat ze zelf de presets willen kunnen editen, waarom zou je dat willen, en al helemaal op locatie, als de presets gewoon goed zijn?
                  Versterkerrack op het podium is wel een lastig en duur tafeltje, daar bestaan een stuk praktischer oplossingen voor.
                  Ik vind het handig vb delay te kunnen instellen in de speaker. Vb voor delay stacks of wanneer de subs een eind vooruit liggen op de toppen voor het podium op de vloer.
                  Sommige DSP's hebben ook 31 band EQ.

                  Ik merk wel dat tegenwoordig bij de betere speakers steeds meer ethernet en USB poorten voorzien worden om de instellingen te kunnen manipuleren.
                  Last edited by frederic; 02-03-16, 11:21.

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Originally posted by speakertech
                    Niet alle fabrikanten van inbouw powerversterkers doen goede trilproeven op een testbank. Meerdere malen heb ik als voorbeeld RCF modulen gerepareerd, omdat daar onderdelen waren afgebroken door trillingen.
                    Bij mijn oude werkgever had de ontwikkeling daarvoor een speciale trilbank, die in drie richtingen nieuwe producten trilde. Slechte bevestigingen, losse kabelboompjes en vooral staande elco's vielen dan ongenadig door de mand....
                    Ook in de TV camerafabriek (studio en ENG) werden de camera's kunstmatig verouderd op een trilbank. Niets is zo vervelend als een camera die het niet doet op locatie.
                    De cameraman is meestal wel zuinig op zijn tools, maar zodra de camera in zijn flightcase zit, reist hij de hele wereld rond in sjieke vrachtwagens, maar ook op "handkarren".

                    Speakertech
                    Als ik het heb over breuken, heb ik het hoofdzakelijk over fout gebruik door verkeerd aansturen enzo. Het kan natuurlijk nog verkeerd gaan maar de kans is toch al serieus kleiner.
                    Voor wat het transport en fysieke breuken betreft, heb je gelijk.
                    Last edited by frederic; 02-03-16, 11:20.

                    Comment

                    • rdreiers
                      • Nov 2009
                      • 407

                      #11
                      31 bands eq zit in iedere fatsoenlijke digitafel, Delay lijnen haal ik uit diezelfde tafel, ik zie ook steeds minder argumenten om nog met 80-100 kg amprack op pad te gaan.

                      Je ziet niet voor niets steeds meer dat een preset ver gelockt is dat de gebruiker alleen nog tijden kan instellen. Er gaat meer mis dan goed met gebruikers die zelf in preset's gaan knutselen.

                      Originally posted by frederic
                      Ik vind het handig vb delay te kunnen instellen in de speaker. Vb voor delay stacks of wanneer de subs een eind vooruit liggen op de toppen voor het podium op de vloer.
                      Sommige DSP's hebben ook 31 band EQ.

                      Ik merk wel dat tegenwoordig bij de betere speakers steeds meer ethernet en USB poorten voorzien worden om de instellingen te kunnen manipuleren.

                      Comment

                      • RvanHee
                        • Nov 2015
                        • 9

                        #12
                        Deze discussie is al een paar keer gevoerd, beidde opties hebben hun eigen voor en nadelen.
                        Ik ga voor een los rack, want sta regelmatig buiten, maar dat vind ik een van de weinige echte redenen om hiervoor te kiezen.
                        handig is natuurlijk als een fabrikant zijn sets zowel passief als actief aanbied, of nog handiger zelfs de passieve sets later nog actief gemaakt kunnen worden, dan zit je altijd goed ✌️

                        Comment

                        • Rieske
                          • Aug 2002
                          • 544

                          #13
                          Grote nadeel van actieve speakers vind ik de controle van signalering. Bij een passief systeem kijk je bij een probleem in een oogopslag naar je processor of versterkerrack. Maar wanneer met een actief systeem de toppen worden gevlogen, dan wordt het al een stuk moeilijker om te constateren wat er gaande is met de versterkermodule.
                          Life is what you make it

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Rieske
                            Grote nadeel van actieve speakers vind ik de controle van signalering. Bij een passief systeem kijk je bij een probleem in een oogopslag naar je processor of versterkerrack.
                            Regelmatig meegemaakt dat 'amp-city' zich onder of achter het podium bevindt of om andere reden niet zichtbaar is, dan heb je daar ook niks aan. En als er iets aan de hand is, wat wil je er op dat moment aan doen?
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Rieske
                              • Aug 2002
                              • 544

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Regelmatig meegemaakt dat 'amp-city' zich onder of achter het podium bevindt of om andere reden niet zichtbaar is, dan heb je daar ook niks aan. En als er iets aan de hand is, wat wil je er op dat moment aan doen?
                              De versterkers moet natuurlijk altijd goed toegankelijk zijn.
                              Als er iets aan de hand is kun je snel omprikken naar een spare versterker.

                              Het is niet voor niets dat de grote verhuurders en speakerfabrikanten met passieve systemen werken.
                              Life is what you make it

                              Comment

                              Working...