Compressor sidechain EQ

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    Compressor sidechain EQ

    Wie gebruikt er wel eens een compressor met sidechain eq om een vocalist in het middengebied wat te temperen als hij/zij op volle kracht de hoge noten er uit perst?
    Als je dit met kanaal eq oplost moet je vaak extreem te werk gaan, terwijl het niet constant nodig is.
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    IK gebruik hier vaak een dynamic eq voor. Ik heb een a&h gld80, hier zitten multiband compressors en dynamic eq op, Na wat stoeien en proberen kwam ik met de laatste het beste weg.

    Richard

    Comment

    • purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

      #3
      Hoi Richard,
      Wat jij zegt lijkt me dezelfde werking te hebben. Doe je dat breedbandig?

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by purplehaze
        Hoi Richard,
        Wat jij zegt lijkt me dezelfde werking te hebben. Doe je dat breedbandig?
        Dat is nou net het verschil, met een compressor neem je het geluid / volume over de hele bandbreedte terug, echter de detectie doe je dan op een kleiner frequentie gebied. Bij een multiband compressor split je het frequentie gebied op.
        Bij een dynamic eq ga je iets anders te werk, dat lijkt meer dat je aan de verzwakking van het ingestelde eq bandje werkt, niet met de hand maar afhankelijk van signaalsterkte. Resultaat kan dicht bij elkaar uitkomen... Maar vaak pakt een multiband een grotere bandbreedte dan gewenst.

        Comment

        • rdreiers
          • Nov 2009
          • 407

          #5
          Bij de gld80 is de breedte (width) instelbaar. Nu ben ik niet van teveel compressie, ik gebruik het dan exact voor wat de ts zoekt, wat pijn weghalen zonder in kracht in te boeten.

          Bij een fatsoenlijke zangeres om idd middengebied wat aangenamer te houden en toch de dynamiek te behouden en bij bij vocalen die ff wat minder bij stem zijn om de pijn puntjes wat minder scherp te maken.

          Richard

          Comment

          • purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

            #6
            Originally posted by DJ Antoon
            Dat is nou net het verschil, met een compressor neem je het geluid / volume over de hele bandbreedte terug, echter de detectie doe je dan op een kleiner frequentie gebied. Bij een multiband compressor split je het frequentie gebied op.
            Bij een dynamic eq ga je iets anders te werk, dat lijkt meer dat je aan de verzwakking van het ingestelde eq bandje werkt, niet met de hand maar afhankelijk van signaalsterkte. Resultaat kan dicht bij elkaar uitkomen... Maar vaak pakt een multiband een grotere bandbreedte dan gewenst.
            Bij deze compressor is de key-in op zichzelf in te stellen dus dan is het volume wel in een bepaalde band terug te nemen en is het dus eigenlijk een multiband compressor met maar 1 band...
            ofwel het werkt het zelfde als een dynamische eq kan ik me zo voorstellen, en de bandbreedte is gewoon instelbaar.
            ik denk dat dit wel het gewenste resultaat op gaat leveren, ga ik proberen.
            thanx

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Interessant. En waar hebben we het dan over, type apparaat misschien?

              Comment

              • purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

                #8
                Roland M200i

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Dit is duidelijk geen multibandcompressor maar alleen een sidechain met EQ, de uiteindelijke compressie bestrijkt dus nog steeds het hele spectrum.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Dezelfde functie heeft Roland ook op de gates, handig om bijvoorbeeld de gate op de kickdrum ongevoelig te maken voor hogere frequenties, dan kun je de threshold laag zetten zonder dat de gate op de snare of toms reageert.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • purplehaze
                      • Jul 2004
                      • 692

                      #11
                      Oke dan, detectie van signaalpieken is op een bepaald frequentiebandje te tunen, echter vervolgens is de compressie op het hele spectrum van toepassing.
                      Hmm da's toch niet helemaal wat ik me er van had voorgesteld maar nog steeds wel bruikbaar.

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Originally posted by DJ Antoon
                        Interessant. En waar hebben we het dan over, type apparaat misschien?
                        Ik was hier al bang voor vandaar de vraag. Zou de eerste zijn die ik tegenkom, en hoe dit dan met een duidelijke gebruikersinterface instelbaar moet worden...

                        Kan goed bruikbaar zijn, maar resultaat is dan wel duidelijk anders...

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Met een beetje sleutelen zou je er wel een soort van multiband compressor van kunnen maken, kost je dan wel twee kanalen op één input.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • purplehaze
                            • Jul 2004
                            • 692

                            #14
                            Hoe had jij dat dan gedacht ?

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Een kanaal EQ je zo dat de irritante frequentie die je uiteindelijk met de compressor weg wilt halen wat boost heeft en insert je de compressor.
                              Andere kanaal draai je die frequentie juist weg met dezelfde waarden als het eerste kanaal alleen omgekeerd en laat je de compressor op het andere kanaal triggeren met de EQ van de side chain weer op de irritante frequentie.
                              Dan zou bij triggeren van de compressor de irritante frequentie eruit worden getrokken...
                              Je zou het beide kanten op kunnen doen en zo twee banden kunnen pakken.
                              Of het werkt, geen idee, het is maar een gedachtenspinsel.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...