Impedantie te laag voor 2 paar boxen op de A+B uitgang?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ardussi
    • Dec 2015
    • 1

    Impedantie te laag voor 2 paar boxen op de A+B uitgang?

    Hallo beste lezer,


    Probleemomschrijving
    Op mijn Denon PMA1055R versterker zijn aangesloten:
    uitgang A: 2 KEF boxen, impedantie 4 Ohm;
    uitgang B: 2 Skytronic boxen, impedantie 8 Ohm;
    de laatste via een Monacor stereo luidspreker-vermogensregelaar, impedantie 8 Ohm en belastbaarheid (continu) van 200 W. (Zo te zien zijn dat gewoon een paar draadgewonden potmeters met een weerstand van 8 ohm.)
    Beide uitgangen staan altijd aan en daarbij zou de lage impedantie van de KEF boxen volgens de gebruiksaanwijzingen een probleem kunnen vormen.


    Toelichting
    Bij het zoeken naar een nieuwe versterker kom ik tot de ontdekking dat voor de meeste, misschien zelfs alle, versterkers geldt dat bij gebruik van beide uitgangen de impedantie tussen 8 en 16 Ohm moet liggen. Een lagere impedantie zou tot schade kunnen leiden. Die beperking blijkt ook te gelden voor mijn Denon en diens voorganger, de Onkyo A8017. Dat heeft met deze schakeling nooit problemen opgeleverd, maar ik ga dat niet nog eens proberen met een volgende aankoop. Mogelijk ben ik dan minder gelukkig.
    Ik probeer dus eerst vast te stellen of ik iets kan doen - en zo ja wat - om dat risico geheel uit te sluiten.


    Beide speakersets in serie schakelen lijkt me niet te werken omdat die vermogensregelaar dan in het hele circuit wordt opgenomen. Een andere optie, het KEF boxen circuit ook voorzien van zo’n luidspreker-vermogensregelaar (of 2 vaste weerstanden van 8 ohm), lijkt me dan nog beter. Kan iemand mij hierover een advies geven?


    Alvast bedankt voor elke tip die mij verder op weg helpt!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Dit is vooral een forum voor professionele audio, jouw vraag is meer HIFI gerelateerd.
    Om toch je vragen te beantwoorden; wat je wilt kan inderdaad problemen opleveren omdat de totale impedantie onder de 4 Ohm komt die je versterker kennelijk als minimum impedantie mag hebben.
    Dit gaat goed tot je een keer iets teveel van je versterker vraagt, in het meest gunstige geval brandt er een zekering door maar de kans is ook groot dat de eindtrap het begeeft, niet doen dus.
    Een 'vermogensregelaar' is een onding die niet tussen speakers en versterker thuishoort, de versterker heeft zo veel minder controle (dempingsfactor) over de luidsprekers.
    De beste oplossing is dan ook om 2 paar luidsprekers met een impedantie van 8 Ohm aan te sluiten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    Working...