Speakon aansluiten!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ljauric
    • Sep 2006
    • 12

    Speakon aansluiten!

    Hallo.
    ik heb 2 versterkers met op de 1
    4 top kasten en op de ander wil ik 2 bass kasten aansluiten. nu staat er op de bass kasten bij de aansluiting 2-2+.
    nu als ik op kanaal A een bass kast aansluit dan doet deze het gewoon
    als ik de ander aansluit op kanaal B dan doet deze het niet. Zitten 4 aderige kabels aan. Als ik de kast doorlus vanaf de kast op kanaal A dan doet ie het wel. Moet ik op de kabell van kanaal B iets aanpassen? hoop dat iemand me kan helpen.

    Groet Raymond
    Last edited by ljauric; 14-12-15, 20:02.
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

    #2
    Ik heb je post 3x gelezen en begrijp totaal niet wat je bedoelt. Kun je het wat duidelijker formuleren ? Wat is de kavel van kanaal B ?
    Life is what you make it

    Comment

    • rdreiers
      • Nov 2009
      • 407

      #3
      Ik snap het denk ik wel. Zijn bassen zitten op pen +-2 van de speakon chassis. Zijn versterker heeft op de uitgang van het eerste kanaal ook op de pen +-2 de uitgang van kanaal 2, dit is bijna standaard.

      Als jij dus de bassen op kanaal 1 inprikt werken deze, hij zal dan alleen de volume van kanaal 2 moeten open draaien.

      De toppen kan hij nu gewoon op de doorlus van de bassen aansluiten, deze moeten dan signaal van pen +-1 krijgen dus kanaal 1 van de versterken.

      Beste is om de twee ampen in een rack te bouwen en dan een aansluitpaneel te maken waar overal het juiste signaal in en uit gaat.

      Welke regio zit je? Misschien kan een collega uit de buurt je helpen.

      Richard

      Comment

      • ljauric
        • Sep 2006
        • 12

        #4
        Sorry als ik beetje vaag omschrijf.
        Dus 1 versterker met 4 top kasten werkt prima dus geen problemen met de tops .

        Heb een 2e zelfde versterker en als ik 1 bass kast op kanaal A aansluit en 1 op kanaal B dan doet alleen kanaal A het. lus ik van de kast die op kanaal A is aangesloten naar de andere kast dan doet ie het wel.
        mijn vraag is dus waarom doet ie het niet als ik hem op kanaal B aansluit?

        Zit in rotterdam
        Last edited by ljauric; 14-12-15, 20:09.

        Comment

        • ljauric
          • Sep 2006
          • 12

          #5
          Originally posted by Rieske
          Ik heb je post 3x gelezen en begrijp totaal niet wat je bedoelt. Kun je het wat duidelijker formuleren ? Wat is de kavel van kanaal B ?
          sorry is kabel

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Zijn de versterkers gelijk aan elkaar?
            Zo ja dan kun je beter op elke versterker op het ene kanaal de top en het andere de sub aansluiten.
            Waar het fout gaat is dat het sub op 2-2+ zit terwijl je versterker op de ene Speakon output kanaal 1 op 1-1+ en kanaal 2 op 2-2+ aanbiedt. Op de andere Speakon zit alleen kanaal 2 op 1-1+.
            Vandaar dat alleen de sub die je op de eerste Speakon aansluit het doet. Wil je dat ze het beiden doen en op verschillende kanalen van de versterker dan kun je het makkelijkst in de sub de aansluitingen van 2-2+ veranderen naar 1-1+.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • speakertech
              • Jan 2008
              • 1696

              #7
              Originally posted by Rieske
              Ik heb je post 3x gelezen en begrijp totaal niet wat je bedoelt. Kun je het wat duidelijker formuleren ? Wat is de kavel van kanaal B ?
              Ik zou de gebruiksaanwijzing van je "bas" versterker eens doorlezen. Het zou zomaar kunnen dat de speakon uitgang van CH A bedraad is voor beide kanalen, om de versterker met één steker ook in brugschakeling te kunnen gebruiken. Dan klopt je verhaal, omdat dan op 2+ en 2- ChH B is aangesloten. Omdat kennelijk alles is voorzien van vier-aderige kabel, gaat bij doorlus de tweede baskast ook werken. Het komt er op neer dat beide baskasten dan op kanaal B zijn aangesloten en op kanaal A niets. Dat zou nog een probleem kunnen geven dat kanaal B met een te lage impedantie is belast.
              Welke versterker gaat het over? De truc die ik beschreef is niet algemeen. Vaak wordt in brug een derde speakon gebruikt op de versterker.
              Als mijn visie juist is, zou je in de versterker of op je aansluit panel van het rek CH A ook kunnen aansluiten op 2+ en 2- van speakon CH B. Dat houdt in dat beide baskasten het gewoon weer doen, maar dat links en rechts verwisseld zijn.
              Zonder merken en modelnummers te noemen is de vraag eigenlijk niet te beantwoorden, wat je precies zou moeten doen. Je kunt natuurlijk de speakons in de baskasten aanpassen, dus de aders verhuizen van de aansluitingen 2 naar aansluitingen 1. Twee aders in je kabels worden dan niet gebruikt.
              Wil je het helemaal ideaal hebben, dan ga je vanuit de "top" versterker naar je speakons paneel in het rek naar de aansluitingen 1, de bas versterker naar de aansluitingen 2.
              Je gaat vier-aderig naar de baskasten en hopelijk zitten daar dan doorgeluste speakons op, alwaar op de aansluitingen 1 je toppen worden doorgelust.
              Vanaf je rek loopt er dus naar elke zijde van de set één luidsprekerkabel.



              Speakertech
              Last edited by speakertech; 15-12-15, 11:30.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

              Comment

              • RvanHee
                • Nov 2015
                • 9

                #8
                Als de versterkers gelijk zijn heeft MusicXtra een goed punt, een versterker voor toppen en sub, dan hoef je je bekabeling waarschijnlijk niet te veranderen..

                Comment

                Working...