Electrische piano versterken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whveeken
    • Nov 2015
    • 9

    Electrische piano versterken

    Beste forumleden

    Ik ben nieuw en niet zo bekend in de wereld van licht en geluid.
    Bij ons in de kerk regel ik e.e.a. met het geluid, meer als leek omdat wij geen echte geluidsman hebben.
    Ik heb het het volgende probleem waar ik wat hulp bij nodig heb.

    Sinds kort hebben wij een electrische piano in de kerk die wij graag willen versterken.
    De piano heeft aan de onderzijde een L+R jack en een R jack uitgang.
    Nu ben ik bij een winkel met muziek en geluidsapparatuur geweest en die adviseerden het volgende:

    Koop een 2 kanaals DI, verbind de piano met 2 jackkabels met de di
    Sluit 2 XLR kabels aan op de DI en verbind die met het mengpaneel.
    Pan 1 kanaal naar links en 1 kanaal naar rechts.

    Maar een ander advies luidde:

    Gebruik een kabel met een stereo Jack plug / XLR Male plug om daarmee een rechtstreekse verbinding met het mengpaneel tot stand te brengen.

    Voor mij twee totaal tegenstrijdige adviezen en daarom de volgende vraag:
    1. Hoe zinvol is het om een electrische piano met 2 kanalen aan te sluiten op het mengpaneel?
    2. Wat voegt een DI toe?

    Groeten Wilhelm
    amateur
  • Hitvision
    • Jun 2003
    • 389

    #2
    Allereerst welkom op het forum.

    Op jouw vraag is eigenlijk maar 1 antwoord. En dat is optie 1 van de muziek winkel. Dus 2 jack kabels naar een DI en dan met 2 XLR kabels naar je mengtafel. Wat doet een DI? Deze zet het ongebalanceerde geluid van de digitale piano om in een gebalanceerd signaal. Gebalanceerd wil zeggen dat deze is afgeschermd voor storingen van buitenaf. Dan kun je langere afstanden overbruggen zonder het risico te lopen dat je kabel gaat functioneren als een antenne en je dus heel veel storing op het geluid krijgt. Gezien je kennisniveau is dit de belangrijkste info die jij nodig hebt. Voorbeeld van een goedkope maar prima DI is:



    Ook de ultra DI van Behringer is goedkoop en leent zich hier prima voor. Uiteraard is er veel beter te krijgen zoals bijvoorbeeld deze BSS maar voor jou denk ik beetje overkill en voldoen de genoemde DI's prima.

    Het is wat duurder dan rechtstreeks een kabel maar dat laatste is vragen om problemen. Het werkt maar kans op storing bij grotere afstanden is nagenoeg gegarandeerd. Dat pannen van links en rechts is in een kerk niet nodig. gewoon in het midden laten staan. In een kerk heb je sowieso niets aan een stereo signaal. Dit pannen doe je dus eigenlijk om een stereosignaal te laten horen. Je kan ook met 1 kanaal van je piano werken. Wel is het zo dat je dan een deel van je geluid gaat missen omdat je piano een stereosignaal moduleert. De meeste digitale piano's hebben ook een mono uitgang (vaak alleen linker of rechter kanaal achter op piano, dit staat er dan bij). In dat geval heb je aan EEN DI kanaal genoeg. Dit scheelt je ook weer 1 extra XLR en 1 extra JACK kabel.

    Een DI voegt dus niets toe maar zorgt voor een storingsvrije overdracht. We is het mogelijk dat je een lichte ruis gaat horen afhankelijk van de gekozen DI maar zoals gezegd voor jouw doeleinden voldoen de beide DI's prima en heeft de Samson een iets betere signaal / ruis verhouding.

    Succes.
    Last edited by Hitvision; 29-11-15, 23:10.
    Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

    Comment

    • whveeken
      • Nov 2015
      • 9

      #3
      Ok.
      Noodzaak DI is duidelijk.
      Niet duidelijk is of ik hem nu wel of niet met twee kabels moet aansluiten.
      De piano heeft inderdaad een Jack L+R uitgang en een Jack R
      Wat is nu je advies?

      Dan een volgende vraag: je hebt actieve en passieve di's.
      Van de muziekwinkel kreeg ik een radial prod2 di mee, dit is een passieve stereo DI.
      Die hebben we inmiddels aangesloten, alleen het uitgangssignaal lijkt nogal laag.
      Werkt een active DI nu als een soort versterkertje waardoor je een sterker signaal op je mengpaneel krijgt?
      Als dat klopt, wat is dan een goede di die de signaalsterkte echt een impuls geeft?

      Groeten Wilhelm
      amateur

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Een DI heeft als het goed is een schakelaar waarmee je het signaal kunt verzwakken, controleer even of deze op 0dB staat, een DI box versterkt het signaal dus niet.
        Een passieve DI is de juiste keus voor een keyboard, vuistregel is dat je voor een passief instrument (gitaar met passief element bijvoorbeeld) een actieve DI gebruikt en voor actieve instrumenten welke dus een elektronisch opgewekt signaal afgeven gebruik je een passieve DI.
        Je moet de DI op een microfoon ingang aansluiten om voldoende signaal te krijgen, op een lijn ingang zal het signaal inderdaad te zwak zijn.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Fridge
          • Mar 2002
          • 153

          #5
          Originally posted by whveeken
          Ok.
          Niet duidelijk is of ik hem nu wel of niet met twee kabels moet aansluiten.
          De piano heeft inderdaad een Jack L+R uitgang en een Jack R
          Wat is nu je advies?
          Groeten Wilhelm
          Deze vraag is alleen goed te beantwoorden als je weet of de betreffende elektrische piano veel gebruik maakt van stereo samples. In dat geval is het logischerwijs aan te raden beide kanalen uit te versterken. Zijn de gebruikte geluiden voornamenlijk mono (dwz voornamenlijk gelijk op de beide uitgestuurde kanalen) dan is 1 kanaal uitversterken uiteraard voldoende.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            Ik een normale (galmende) kerk is het stereoeffect van een electonische piano geen toevoeging.

            Ik zou gewoon mono met een goede DI box werken. Een echt goede kabel en een goed afgeregelde instelling op je mixer. Dan alles dubbel (stereo) uit te gaan voeren.
            Als je een erg enthousiaste pianist hebt kan een compressor op termijn zin hebben. Sommige pianisten houden van flinke dynamiek. Waardoor de piano uiteindelijk in een galmbak de helft van de tijd wegvalt en de andere helft te hard is....
            lekker belangrijk!

            Comment

            • whveeken
              • Nov 2015
              • 9

              #7
              Onze kerk is wel een grote ruimte voor ca 300 p, maar geen grote galmende ruimte.
              Er staan houten kerkbanken in en het podium en gangpaden zijn voorzien van vloerbedekking.

              De Piano is een Yahama Clavinova 465 GP. Volgens de specificaties:

              Productspecificaties
              uitgebreide digitale vleugel
              stijlvol en gedetailleerd vleugelontwerp
              Real Grand Expression-techniek voor authentieke concertvleugelervaring
              Graded Hammer 3-toetsenbord met 88 toetsen
              toetsbeleg van synthetisch ivoor
              polyfonie: 128 noten
              uitgebreide collectie muziekinstrumentvoices
              3 pedalen: Damper, Sostenuto, Soft
              ingebouwde toetsen-cover kan insteltoetsen verbergen tijdens spelen
              ingebouwde digitale reverb
              layerfunctie
              50 voorgeprogrammeerde songs
              USB-poorten voor data-overdracht
              digitale opnamerecorder
              ingebouwde metronoom
              MIDI-ingang en -uitgang
              dubbele hoofdtelefoonuitgang
              ingebouwde speakers van ieder 40W
              afmetingen: 1429 x 1146 x 930 mm (BxDxH)
              gewicht: 98 kg

              Ik kan niet beoordelen of dit nu een geweldig apparaat is of een standaard huis tuin en keuken pianootje. Ik heb geen verstand van piano's, heb hem niet aangeschaft.
              amateur

              Comment

              • whveeken
                • Nov 2015
                • 9

                #8
                amateur

                Comment

                • RonaldH
                  • Aug 2009
                  • 274

                  #9
                  Originally posted by whveeken
                  Het orgel op de foto heeft geen aansluiting voor een DI

                  Ik zou, als er genoeg (microfoon)inputs op het mengpaneel zitten, beide uitgangen (L+R) via DI naar het mengpaneel halen.
                  Je kunt dan altijd nog beslissen of je er een mono signaal van maakt (pan van beide kanalen in het midden), volledig stereo (1x PAN naar links en 1x PAN naar rechts) of iets er tussenin.

                  En inderdaad passieve DI voor actieve bronnen!
                  Er is meer te koop dan je betalen kunt

                  Comment

                  Working...