Vervangen PA luidsprekers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tomwaits
    • Jul 2007
    • 19

    Vervangen PA luidsprekers

    Ik weet, dit is al de zoveelste keer dat een dergelijke vraag op dit forum gesteld wordt maar toch graag jullie advies mbt het volgende.

    Ik treed af en toe op als een soort one-man-band. Gebruik door mijzelf gearrangeerde backingtracks waarbij ik Live zing en gitaarspeel. Ik bezit een LEM Hurricane actieve luidsprekerset bestaande uit 2x H350A tops en 2x H400SA (18 inch) subs. Daar gaat alles over, inclusief het gitaargeluid, waarbij het signaal via een Line6 Pod XT Live direct het (Mackie) mengpaneel binnenkomt. Mijn repertoire bestaat voornamelijk uit 60-er jaren muziek, waaronder ook vrij stevige nummers (dank aan Free, Humble Pie, Steppenwolf, etc).

    Nu speel ik meestal in kleine zaaltjes met niet meer dan 100-150 man publiek. Dat red ik wel met het LEM spul. Omdat er echter wat optredens aankomen in grotere ruimtes ben ik bang dat de PA dan tekort gaat schieten. Ik zoek dus een krachtiger installatie, welke zeker zo'n 300 personen aankan.
    Ik heb een voorkeur voor handhaving van de huidige opzet, dus een actief systeem met 2 tops en 2 subs. Budget is uiteraard niet onbeperkt, ik denk aan ongeveer 4000 euro. Tot nu toe is het gewicht van de LEMs niet echt problematisch maar ik word een dagje ouder dus iets minder gewicht dan resp. 34 en 43 kg lijkt me ook wel prettig.
    Hints en tips zijn zeer welkom.
  • RvanHee
    • Nov 2015
    • 9

    #2
    Hi Tom, kijk eens op de site van AD-systems, daar vind jij zeker wat je zoekt en ook een heel eind in de richting van jouw budget..
    de Toursub met een Magnus12 top bijvoorbeeld, ideale set voor jouw werk.
    Last edited by RvanHee; 29-11-15, 18:40.

    Comment

    • Jan van Duren
      • May 2004
      • 204

      #3
      ik zou ook zeker eens contact zoeken met Brooklyn audio!!! op deze site bekend als musicxtra. zeer goed spul!!! en nee, ik heb geen enkel belang in dit bedrijf
      Last edited by Jan van Duren; 30-11-15, 09:47. Reason: tekst aangevuld

      Comment

      • vester86
        • Jul 2010
        • 164

        #4
        ik heb zelf ook een LEM hurricane set (2x H200a) en mijn advies zou zijn om je huidige set te houden en voor de paar optredens een grotere set in te huren (eventueel met 1 technieker erbij).

        jouw huidige set is zeker capabel tot een man of 300 met wat jij omschrijft.

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Als ik eerlijk mag zijn, voor 4000€ ga je nieuw niet veel materiaal vinden waar je vrolijk van wordt. Tenzij tweedehands. Vb 2 EAW FR159Z toppen en bijhorende EAW FR250Z subs. Dan nog een I Nuke 4 kanaals versterker, en een processor. Anders is huren de beste optie.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by Jan van Duren
            ik zou ook zeker eens contact zoeken met Brooklyn audio!!! op deze site bekend als musicxtra. zeer goed spul!!! en nee, ik heb geen enkel belang in dit bedrijf
            Hij is van harte welkom natuurlijk alleen zal het budget wel een stukje omhoog moeten voor een setje Coax12's met Prospect subs eronder.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • tomwaits
              • Jul 2007
              • 19

              #7
              Is 'een stukje omhoog' verkopersdialect voor 'verhoog je budget met factor anderhalf a 2' of is dat nog te overzien?

              Comment

              • rdreiers
                • Nov 2009
                • 407

                #8
                TS schreef ook dat het minder dan 34 en 43 kilo moest worder liefst, 52 kg voor de sub en 16 voor de coax 12, top is lichter ja, daarvoor is de sub stevig aan gewicht. Echter 1000 euro per kastje gaat toch wel erg krap worden vrees is. Die factor twee lijkt me redelijker wijs meer bij de waarheid liggen.

                Comment

                • jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

                  #9
                  Als het gewicht van de Prospect Sub te hoog (of de kosten...) is een Prospect Kick ook te overwegen. Coax 12 top en Prospect Kick zal ook zeker mooi in balans zijn, Of 1 Prospect Sub en 2 coax topjes.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Het budget zal inderdaad richting het dubbele moeten bij de Prospect sub, met de Prospect Kick eronder wordt het alweer een stuk goedkoper.
                    Overigens denk ik dat je met het voorgestelde budget je huidige set zeker niet zult gaan overtreffen.
                    De sub is inderdaad een stukje zwaarder dan de 43 kg van de LEM sub, hij is dan ook een heel stuk krachtiger en die sub zet je normaal niet op een statiefpaal maar rol je simpel naar binnen en kantel je alleen maar.
                    De top daarentegen geeft een ruime halvering van het gewicht, 16kg is zonder inspanning op een statiefpaal te hijsen.
                    TS is bij deze van harte welkom te komen luisteren, de LEM set mag er naast gezet worden ter vergelijk.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • RvanHee
                      • Nov 2015
                      • 9

                      #11
                      Daarom ook eens luisteren naar AD-systems, komt een heel eind in de richting van dit budget.
                      En ik kom met alle plezier een set laten horen, op lokatie. Mits er een fatsoenlijk bakkie koffie is

                      2 pico subs per kant doen tot nu toe iedereen met zijn oren klapperen..

                      Comment

                      • frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

                        #12
                        Originally posted by RvanHee
                        Daarom ook eens luisteren naar AD-systems, komt een heel eind in de richting van dit budget.
                        En ik kom met alle plezier een set laten horen, op lokatie. Mits er een fatsoenlijk bakkie koffie is

                        2 pico subs per kant doen tot nu toe iedereen met zijn oren klapperen..
                        Denk het toch niet. De prijzen die ik kan vinden (15" top en 18" sub) gaat tussen de 900-1000€ x4 is al 4000. Dan moet je nog een processor en een 4 kanaals versterker hebben. Dus zal je snel richting 6k gaan.

                        Comment

                        • Tofke78
                          • Jan 2005
                          • 504

                          #13
                          Met alle respect voor ieders budget (en het mijne is zéker ook niet groot), maar if you pay peanuts, you'll get monkeys... Dus alles hangt ervan af wat je wil/verlangt hoe het gaat klinken en wat je er mee wil gaan doen.
                          Wij hebben dan toch ff doorgespaard voor een dikke vette BA-set. Geen minuut spijt. En wij gebruiken in 90 % van de gevallen zelfs slechts een 15" kick (gebruikt als sub) met de Pprospect top. Hiermee kan je indoor al heel wat doen...
                          Last edited by Tofke78; 02-12-15, 09:35.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by Tofke78
                            Met alle respect voor ieders budget (en het mijne is zéker ook niet groot), maar if you pay peanuts, you'll get monkeys... Dus alles hangt ervan af wat je wil/verlangt hoe het gaat klinken en wat je er mee wil gaan doen.
                            Wij hebben dan toch ff doorgespaard voor een dikke vette BA-set. Geen minuut spijt. En wij gebruiken in 90 % van de gevallen zelfs slechts een 15" kick (gebruikt als sub) met de Pprospect top. Hiermee kan je indoor al heel wat doen...
                            Wat is doorsparen? Ik hoor hier en daar dat het een veelvoud is van het budget van TS. Hij kan die dan misschien kopen als hij een lange baard heeft. En er zijn wel oplossingen te vinden met 4k waarmee TS vooruit kan. Weliswaar tweedehands.

                            Comment

                            • jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

                              #15
                              0,2 keer het budget is ook een veelvoud....

                              Comment

                              Working...