flightcases (zelfbouw?)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lix1000
    • Jun 2006
    • 44

    flightcases (zelfbouw?)

    Voor een bandje waar ik in speel zijn we aan het kijken voor enkele flightcases. Keyboard, gitaarversterker en kabelcases. Ik heb een beetje zitten rondkijken op het internet en zie dat zelfbouwpakketten (bv casebuilder) soms duurder uitkomen dan afgewerkte kisten.
    Wat zijn jullie ervaringen? Loont het nog om ze zelf te bouwen?
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    #2
    Neem even contact op met Martijn van zelfbouwcase. Die levert alles voor flink wat minder dan casebuilder (die echt té duur zijn).
    Overigens, als je het goed doet heb je kistjes die velen malen beter zijn dan de meeste prefabs

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Je mag natuurlijk geen appels met peren vergelijken. Kwaliteitsverschillen zijn groot.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Ik heb hier twee kabelkisten, de ene is ruim 20 jaar oud en kost nu nieuw ongeveer € 700,-, de ander is nog geen jaar oud en kostte € 300,-.
        Die laatste wordt volgend jaar vervangen omdat hij eigenlijk al op is, die eerste kan nog wel 20 jaar mee.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Tja, met die Chinese troep heb je snel problemen. Sluitwerk sluit niet meer, wielen draaien niet meer goed (rollagers geplooid) enz...

          Comment

          • beyma
            • Oct 2002
            • 1614

            #6
            @lix1000 , casebuilder mag dan wel duurder zijn maar het spreekwoord goedkoop=duurkoop geldt anno 2015 nog steeds.....

            Ik ben timmerman, en de laatste paar jaar is populieren multiplex erg in trek omdat het ten eerste erg goedkoop is, maar ook vooral omdat het lekker lichtgewicht hout is.
            Nadeel is dat schroeven er niet echt lekker in vast 'bijten' en over schroeven in kops hout ga ik maar helemaal niet beginnen want die trek je er zo uit...

            To the point, een casebuilder case is gemaakt van berkenplex en dat is zooo veel sterker dan populieren, goedkope kisten worden gemaakt van 7 mm dik populieren of de ultra goedkope kisten van 6 mm dik chinees "multiplex" waarvan niemand precies weet welk hout dat is, maar de term "waaibomen hout" is er nog te goed er voor.

            Doe jezelf en je band een plezier en gooi er een paar tientjes bij en ga voor een kist (van welke leverancier dan ook) gemaakt van 9 mm berken multiplex met echt HPL , met sluitprofiel wat uitgevuld is , met (bol) hoeken en vlindersluitingen van gegalvaniseerd staal ipv verchroomde zooi, de echte 'tente' blauwe wielen enz. enz.

            Nog even over zelfbouw, een pneumatische popnagel tang is wel erg lekker werken..... ik heb zelf de Gesipa Ph2 maar daar koop je een leuke tweedehands auto voor, ik zou aanraden er één te huren voor een weekendje want 5 mm popnagels met de hand gaan knijpen ga je echt niet blij van worden, en het zit dan ook minder goed vast als je met de hand werkt.
            Laatste tip, het is makkelijker om zoveel mogelijk dezelfde afmeting kist te maken en ook al vervoer je dan bij sommige spullen iets meer 'lucht' dan bij de andere spullen, het stapelt gewoon makkelijker weg in de aanhanger/bus/vrachtwagen.
            Mijn 19 inch kisten hebben allemaal dezelfde tunnel diepte en meeste ook dezelfde hoogte, dan passen alle deksels op elke kist, linksom rechtsom voor en achter alles past op alles en je hoeft niet te zoeken wat bij wat hoort, want daar heb je bij de afbouw geen zin of tijd voor !!!
            Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

            Comment

            • lix1000
              • Jun 2006
              • 44

              #7
              Bedankt voor de tips! Ik heb het eens uitgerekend bij zelfbouwcase en dan komt het toch heel wat goedkoper uit, ook met gebruik van de beste materialen
              Bij bv thomann is dezelfde case voor gitaarversterker inderdaad met 6mm brolhout en slechts 2 ipv 4 vlindersluitingen enzovoort...

              Comment

              • Djgertjan
                • Jan 2013
                • 16

                #8
                Ik kan je ook echt Martijn van zelfbouwcase aanraden. Heb er regelmatig spullen van en de kwaliteit is echt goed en de service ook.

                Comment

                • frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

                  #9
                  Als je een beetje uitkijkt kun je e ook wel tweedehands vinden die assen.

                  Comment

                  • lix1000
                    • Jun 2006
                    • 44

                    #10
                    Ik heb bij martijn een pakket besteld. Ik ga eerst een een kistje proberen maken voor mijn drumspullen. Als dit mij bevalt volgen er nog meer. Terwijl ook een pneumatische popnageltang bij besteld
                    Het resultaat zal ik hier posten.

                    Comment

                    • lix1000
                      • Jun 2006
                      • 44

                      #11
                      Flightcase voor drumstatieven is goed gelukt

                      Comment

                      • tarpan
                        • Dec 2008
                        • 266

                        #12
                        Ziet er niet slecht uit. Alleen sluiten de bolhoeken niet erg mooi aan?
                        als je bij de brom zit...

                        Comment

                        • renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

                          #13
                          Paar keer goed mee gooien, zitten ze wel strak

                          Die bolhoeken zijn ook lastig trouwens, ze staan een beetje 'wijd' en je trekt ze letterlijk op hun plek en in de juiste vorm.
                          Volgorde van vastzetten is dat heel belangrijk, anders ontstaat er inderdaad ergens een kier.
                          Wat goed werkt is op z'n plek leggen en dan een keer aan beide zijkanten eerst boren, dan nagel insteken en pas wanneer je dat aan beide zijden gedaan hebt vastzetten. De bovenkant als laatste, de zwaartekracht houd die al op z'n plek.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                          Comment

                          • tarpan
                            • Dec 2008
                            • 266

                            #14
                            Of...denk er net aan: je hebt waarschijnlijk de hoeken van het hout niet "afgestompt" of een beetje afgevijld?
                            Eerste keer dat ik kisten maakte, heb ik ook gemerkt dat die een beetje in de weg zitten.
                            als je bij de brom zit...

                            Comment

                            • lix1000
                              • Jun 2006
                              • 44

                              #15
                              1 hoek van de flightcase sluit niet goed aan en dat is natuurlijk diegene die op de foto staat .
                              Ik heb de hoeken mooi afgestopt maar soms is het toch niet evident. Zeker als de hoek over de overzethoek moet zoals bij het deksel.
                              Ondertussen is de gitaarampcase af, ik post binnenkort een foto

                              Comment

                              Working...