klankkwaliteit A&H Qu vs GLD

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tofke78
    • Jan 2005
    • 504

    klankkwaliteit A&H Qu vs GLD

    Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met zowel Qu als GLD van A&H.

    Zelf gebruik ik een Qu24, maar ik krijg meer en meer de indruk dat deze tafel "van nature" minder diep klinkt. Alsof er een soort van zeer lichte high pass van toepassing is op het geluid. Dit viel het meest op bij digitale opnames met deze tafel. Het verschil tussen de opname en het origineel was toen zelfs vrij duidelijk. De opname klonk zeer zuiver en duidelijk, maar beneden 100Hz ging als licht bergaf. Dit was zelf ook mooi af te lezen op de RTA. Bij live toepassingen viel dit in het begin niet zo zeer op, maar de laatste tijd meer en meer...

    Ik vraag me nu af of de grotere GLD80 net hetzelfde klinkt als de Qu of net veel beter en "rechter"?

    Alvast bedankt voor de reacties.
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Ik weet niet hoever je van Maastricht af zit, ik wil best eens op de koffie komen met een gld.

    De ar2412 blijft het zelfde, ik verwacht dus eigenlijk geen verschil.

    Richard

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #3
      Maandag een qu16 gebruikt voor een evenement. Met de aes uitgang de pa aangestuurd. Geen laagaf verschijnselen gehoord. De sb18's konden gewoon aan de bak.

      Comment

      • Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

        #4
        Als je smaart (of een andere analyzer Systune Sat-live LAMA whatever) tot je beschikking hebt kun je dit makkelijk verifiëren door je referentie signal te splitten naar 1 input op je geluidskaart en 1 naar een input op de tafel en dan je output van de tafel op een ander kanaal op je i/o te zetten.
        Daarna dus een transfer tussen beiden kanalen aanmaken.
        Je zult zeer waarschijnlijk een lichte afval zien in het sub-laag (maar dan heel erg laag zeg maar) en in het top hoog daar er meestal high en low-pass filters toe gepast worden om te voorkomen dat er onder de 20Hz en boven de 20kHz signaal door heen komt (anders komen er in extreme gevallen een paar 18"ers voorbij vliegen of komt er wat "rook" uit je hoog drivers bij hoog frequent).
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

        Comment

        • Tofke78
          • Jan 2005
          • 504

          #5
          Volgens mij scheelt er dan werkelijk iets met onze Qu24. Live valt het zo niet op, maar bij opnames zeer zeker... Maar samengevat klinkt een GLD 80 dus niet beter dan een Qu24? Dus je betaalt enkel wat meer voor meer effecten en wat meer toepassingsmogelijkheden (bv vrij patchen van inputs naar kanalen om bijvoorbeeld je microfoon apart te kunnen EQen naar de FOH en monitor zonder dat je dit moet doen met een Y-kabel op 2 inputs)?

          Comment

          • Tofke78
            • Jan 2005
            • 504

            #6
            Originally posted by rdreiers
            Ik weet niet hoever je van Maastricht af zit, ik wil best eens op de koffie komen met een gld.

            De ar2412 blijft het zelfde, ik verwacht dus eigenlijk geen verschil.

            Richard
            Beste Richard, bedankt, maar ik woon toch wel een eindje van Maastricht. Ik ga proberen hier ergens in de buurt eens te luisteren naar een GLD. Eventueel moet A& H deze info toch ook kunnen verschaffen.

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Beste eens door smaart een pinknoise door sturen en een meeting doen.

              Comment

              • Tofke78
                • Jan 2005
                • 504

                #8
                Originally posted by frederic
                Beste eens door smaart een pinknoise door sturen en een meeting doen.
                Is zelfs niet nodig. Ik kan je zo 2 waves bezorgen waarop het verschil zeer duidelijk te horen is. Wanneer je de RTA bekijkt, zie je het ook.

                Mijn vraag is en blijft, klinkt een GLD beter dan een Qu zelfs mijn ervaring van high pass filter-achtige toestanden op de Qu buiten beschouwing gelaten.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Ik geloof er niet zo in dat deze mengtafel hoorbaar minder laag zou geven, de vergelijkingsdag welke we een jaar of twee geleden hebben gedaan bewees dat de verschillen in klank tussen diverse digitale tafels marginaal zijn.
                  Meten met Smaart geeft je uitsluitsel daarop, een opname of RTA beeld is weinig zeggend omdat je geen referentie hebt.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • vester86
                    • Jul 2010
                    • 164

                    #10
                    Misschien een gekke suggestie, maar heb je je eigen tafel al eens een volledige reset gegeven en ben je daarna vanaf 0 begonnen met inrichten (dus geen show inladen).
                    Draai je de meest recente software / firmware op de tafel?

                    Comment

                    • Tofke78
                      • Jan 2005
                      • 504

                      #11
                      Originally posted by vester86
                      Misschien een gekke suggestie, maar heb je je eigen tafel al eens een volledige reset gegeven en ben je daarna vanaf 0 begonnen met inrichten (dus geen show inladen).
                      Draai je de meest recente software / firmware op de tafel?
                      Ik heb echt alles al geprobeerd (van reset tot het gebruiken van andere kabels, tot zelfs het opnemen via digitaal coax, update software enz...), maar het resultaat blijft hetzelfde.
                      Last edited by Tofke78; 19-08-15, 06:39.

                      Comment

                      • Tofke78
                        • Jan 2005
                        • 504

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Ik geloof er niet zo in dat deze mengtafel hoorbaar minder laag zou geven, de vergelijkingsdag welke we een jaar of twee geleden hebben gedaan bewees dat de verschillen in klank tussen diverse digitale tafels marginaal zijn.
                        Meten met Smaart geeft je uitsluitsel daarop, een opname of RTA beeld is weinig zeggend omdat je geen referentie hebt.
                        Was de Qu ook bij deze testen? Ik dacht dat het de GLD was?

                        Wanneer ik een opname doe van bijvoorbeeld CD of keyboard rechtstreeks naar de recorder, dus zonder mixer ertussen, is de opname perfect en mooi warm en vol. Wanneer ik ditzelfde doe met de Qu ertussen weliswaar zonder EQ, high pass filter, effect of wat dan ook, is er duidelijk een verschil in laag. De opname klinkt helderder en onder de 100Hz loopt het toch wel wat af. Bij het afspelen, zie je dit ook op de RTA. Live merken we dit minder.

                        Comment

                        • martijn verkerk
                          • Nov 2005
                          • 300

                          #13
                          Misschien moet je je QU dan laten nakijken?
                          Kan natuurlijk altijd zijn dat er een issue is met de QU-24 die je hebt.
                          Heb ze regelmatig naast elkaar en kan je vertellen dat er geen verschil in hoort te zitten als je de tafel rechtuit zet (Dus alle Eq's/Dyn uit).
                          QU-16/24/32 zijn klankmatig identiek.
                          Maar ik nodig je uit om in Utrecht de tafels naast elkaar te horen, Of je QU te laten testen.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by Tofke78
                            Is zelfs niet nodig. Ik kan je zo 2 waves bezorgen waarop het verschil zeer duidelijk te horen is. Wanneer je de RTA bekijkt, zie je het ook.

                            Mijn vraag is en blijft, klinkt een GLD beter dan een Qu zelfs mijn ervaring van high pass filter-achtige toestanden op de Qu buiten beschouwing gelaten.
                            Dit is effectief wel nodig indien je een eventueel defect aan de tafel wil uitsluiten.

                            Comment

                            • Tofke78
                              • Jan 2005
                              • 504

                              #15
                              Originally posted by martijn verkerk
                              Misschien moet je je QU dan laten nakijken?
                              Kan natuurlijk altijd zijn dat er een issue is met de QU-24 die je hebt.
                              Heb ze regelmatig naast elkaar en kan je vertellen dat er geen verschil in hoort te zitten als je de tafel rechtuit zet (Dus alle Eq's/Dyn uit).
                              QU-16/24/32 zijn klankmatig identiek.
                              Maar ik nodig je uit om in Utrecht de tafels naast elkaar te horen, Of je QU te laten testen.
                              Alle Qu tafels zullen wel identiek klinken, maar is er verschil met de GLD op gebied van klankkwaliteit?

                              Comment

                              Working...