probleem x32 over 100m AES-50

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tarpan
    • Dec 2008
    • 266

    probleem x32 over 100m AES-50

    Hey,
    Eergisteren een bandje en fanfare gemixt met een x32.
    Oorspronkelijk was het de bedoeling om 2 haspels van 50m cat5 te gebruiken om een x32 on stage te linken met die aan de FOH.
    De tafels konden elkaar echter niet "zien".
    Uiteraard eerst de cat5 kabels getest, en daar was niets mis mee.
    Als we ze aansloten met 1 x 50 meter, lukte het wel. Dus dan maar een draadje gespannen over het publiek heen, met twee wind-ups :S
    Heeft er hier nog iemand ervaring mee?
    Volgens de info die ik vind over AES-50 kan je in principe 96 kanalen over 100 meter sturen dacht ik? Of is dat een theoretisch maximum?
    als je bij de brom zit...
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Probleem zal het hem in de kwaliteit van de kabel zitten. Voor lange lengtes tegen het kritische maximum is een goede kabel van belang.

    Denk aan een proplex, ramcat, van damme, klotz rc5.

    Deze kabels zullen het moeten kunnen.

    Comment

    • tarpan
      • Dec 2008
      • 266

      #3
      Als ik me niet vergis waren het haspeltjes van Procab, met aangegoten stekkers. Deze dus:
      PROCAB offers reliable high quality video, audio & data cables for the professional rental, fixed install and home market.


      Ik werk ook niet graag met producten die iets net wel, of net niet aankunnen.
      Is er dan een mogelijkheid om één of andere repeater of versterker te gebruiken?
      Of is die AES-50 met xlr betrouwbaarder?
      als je bij de brom zit...

      Comment

      • vasco
        • Oct 2003
        • 2567

        #4
        Je had twee haspels gekoppelt. Ik heb nog nooit meer dan 50 meter nodig gehad maar kan de UTP koppeling ook geen extra demping op het signaal veroorzaakt hebben?

        Een kabel van 100 meter van goede kwalieit uit een stuk had dan waarschijnlijk wel gewerkt. Dat een Neutrik UTP omhulsel bijdraagt aan het signaal geloof ik niet omdat het niet meer dan een roadproof bescherming is voor de kunstof UTP/STP stekker.

        Comment

        • freek
          • Aug 2008
          • 238

          #5
          Originally posted by tarpan
          Hey,
          Uiteraard eerst de cat5 kabels getest, en daar was niets mis mee.
          Hoe heb je de kabel getest? met een simpele kabeltester of met een goede analyser?
          Welke koppelbus heb je gebruikt? Wel 1-tje waarbij de mantel ook doorgekoppeld word?
          Elke koppeling of plug heeft natuurlijk een demping. Als je ergens een koppelbus tussenzet zijn dit 2 koppelingen. Kan zomaar 3 tot 6 dB schelen.
          Als de theoretische lengte max 100 meter is, is het natuurlijk logisch dat 2x 50 mtr met 4 koppelingen niet hetzelfde resultaat geeft.

          Tip voor iedereen die veel met Cat kabels werkt, koop een goede analyser.
          Steeds vaker zijn we afhankelijk van cat infra-structuren maar ik ken weinig bedrijven of freelancers die een goede meter hebben.
          Ik ben zelf video-freelancer en adviseur en ik heb de Fluke CableIQ gekocht. Kost wat, maar je staat nooit meer voor lul.

          succes ermee.

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Originally posted by tarpan
            Als ik me niet vergis waren het haspeltjes van Procab, met aangegoten stekkers. Deze dus:
            PROCAB offers reliable high quality video, audio & data cables for the professional rental, fixed install and home market.


            Ik werk ook niet graag met producten die iets net wel, of net niet aankunnen.
            Is er dan een mogelijkheid om één of andere repeater of versterker te gebruiken?
            Of is die AES-50 met xlr betrouwbaarder?
            Over het algemeen wordt hier overal MAX. 100 meter aangehouden, maar dit werkt
            dan zonder zwakke schakels in het systeem. Een veiligheidsmarge is een zekerheid.

            Ik ben dan ook benieuwd wat jouw X32 met 90 mtr. procab doet of 85 of 80........
            Ook kan het uitmaken of je 1 enkele (pro) Cat kabel gebruikt, of zoals in jouw geval,
            dat je er 2 koppelt.

            Verder adviseren veel merken om aan beide zijden van de lijn een ferrietfilter te gebruiken,
            dus 1 aan de tafelzijde en 1 bij je digirack.

            Mocht je nog gaan testen met kortere kabels, laat dan ff wat horen, ik ben er iig benieuwd naar.

            grtz

            Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • Aart Rietveld
              • Aug 2004
              • 190

              #7
              Misschien een overbodige opmerking: Heb je het koppelstuk ook getest? Ik heb wel eens een koppelstuk in handen gehad die gemaakt was voor ISDN-lijnen, deze had alleen de middelste vier contacten doorverbonden.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Ik weet dat Roland voor het REAC protocol 100 meter als maximum aanhoudt mits er geen extra overgangsweerstanden zijn in de vorm van koppelstukken, verloopjes, etc.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Originally posted by freek
                  Welke koppelbus heb je gebruikt?
                  Originally posted by Aart Rietveld
                  Misschien een overbodige opmerking: Heb je het koppelstuk ook getest?
                  Ik denk dat er geen (extra) koppelbus is gebruikt maar de UTP stekker van de ene haspel direct in de andere haspel was gestoken. Echter het blijft wel één extra dempende koppeling die het datasignaal verminderd en hiermee die 100 meter onhaalbaar kan maken. Ik neem aan dat fabrikanten uitgaan van een kabel uit een stuk met maar twee koppelingen (stekker aan beide zijde).

                  Daarnaast zal de kabel langer zijn geweest met twee van deze haspels dan die 100 meter want er zal ook nog een stuk(je) kabel (hoe lang was deze) moeten hebben gezeten tussen haspel en digital stageblok/tafel. De haspels hebben maar aan één kant een UTP stekker en aan de andere zijde een chassisdeel waar een patchkabel gebruikt moet worden namelijk. Los van de koppeldemping overschreed je ook de maximale kabellengte uit de fabrikantspecificatie.
                  Last edited by vasco; 28-04-15, 12:43.

                  Comment

                  • Aart Rietveld
                    • Aug 2004
                    • 190

                    #10
                    Ik was uitgegaan van een haspel met aan beide zijden een RJ45-connector, dan heb je wel een koppelstuk nodig maar spaar je de koppelkabel aan het einde van de keten uit.

                    Als de extra lengte, van een meter of twee, voor de koppelkabel een probleem is voor de goede werking van het systeem is er iets goed mis met het ontwerp van het systeem.
                    Als het bij een extra overgang en een lengte-overschreiding van 2% al mis gaat krijg je ook problemen bij beginnende slijtage van de pluggen of lichte vervorming van de kabel als er een keer iets op de kabel gezet wordt. Voor een stabiele werking worden altijd extra marge's ingebouwd, in ideale situaties zal dan misschien 200 meter ook wel werken, je krijgt er alleen geen garantie op. Er moet dus haast wel een extra verstorende factor in het spel geweest zijn.

                    Is er ook getest met alleen de andere haspel? Misschien is er wel gewoon iets met de tweede haspel en is de storing niet lengte-gerelateerd. Kan de storing "herhaald" worden door in de opslag de hele setup opnieuw aan te sluiten?

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Cat5 of Cat5e? Significant verschil, zeker als het theoretisch maximum 110 meter is (en de praktijk meestal 100 meter wordt aangehouden) voor cat5e.
                      Overigens is dat maximum vooral van invloed op de snelheid, 100mbit voor cat5 en max 110m, 1gbit voor cat5e en max 110m.

                      En de opmerking over koppelstukken met doorverbonden mantel: dat is bij de X32 echt een must!
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Ander puntje vond ik recent, dat sommige echt goedkope chinese cat5E kabel, maar 2 twisted pairs hebben, de andere 4 draden lagen gewoon recht naast elkaar. Waarschijnlijk een slimmerik die dacht dat enkel POE gebruik maakt van die aders. Voor de meeste pc achtige dingen misschien niet zo'n probleem maar voor de X32, die echt 4 paren gebruikt waar data overheen gaat niet echt handig...

                        Comment

                        • Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 190

                          #13
                          Originally posted by renevanh
                          En de opmerking over koppelstukken met doorverbonden mantel: dat is bij de X32 echt een must!
                          En in het geval dat er een koppelkabel is gebruikt (bij haspels met een chassisdeel ipv. een RJ45-connector aan de haspelzijde): Zat daar toevallig geen UTP-kabel tussen ipv. de vereiste STP?

                          Comment

                          • Djgertjan
                            • Jan 2013
                            • 16

                            #14
                            Ik denk dat het probleem gewoon de kabel is. Behringer schrijft een stp kabel voor. Dat is niet hetzelfde als een utp kabel.
                            een stp kabel is een screen twist pair, oftewel 4 getwiste paren met een screen als afscherming om instralend etc te voorkomen, dit betekent ook dat je een ftp koppelstuk nodig hebt en niet een utp koppelstuk omdat deze geen afscherming heeft.

                            nu zal een utp op korte afstanden best wel werken maar boven de 90 meter uit een stuk beginnen de problemen te komen. Een goede datascanner zal boven de 90 mtr ook altijd een fail geven op de next waarde en de overspraak.

                            dus gewoon goede kabel ertussen en probleem zal wel opgelost zijn.

                            Comment

                            • PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

                              #15
                              Hier al enige tijd X32+core+2*S16 in gebruik. Een keer een klus gedaan met 3m Procab utp van X32 naar haspel + 50m Procab utp deels op haspel + >30m utp in installatie + 10m Procab utp naar S16 in stagerack. Op stagerack een metertje patch kabel naar ethercons op 19" paneeltje. Via 25m Procab utp naar 2e S16 (ook met patchkabels naar ethercons op 19" paneeltje). Kortom: totaal ruim 100m utp en meerdere ethercon verbindingen zonder problemen.

                              Ik denk dat je een verkeerde kabel oid hebt (AES50 kan niet omgaan met crosskabels).
                              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                              Comment

                              Working...