verschil mono en stereo signaal

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Gino V
    • Feb 2009
    • 237

    verschil mono en stereo signaal

    Beste Forum leden,

    Ik moet over twee weken muziek gaan spelen in een zwembad (Wezenberg Antwerpen),
    nu wil ik de speaker installatie gebruiken die daar aanwezig is, en ben er vorige week eens gaan kijken.
    Nu had ik wel niet mijn eigen mengpaneel bij dat ik wel graag zal willen gebruiken maar de toen aanwezig zij dat het enkel op mono werkt en zij dat is geen probleem dan gebruik ik een kabel om van mijn stereo naar mono te gaan maar toen zij hij dat het waarschijnlijk niet zal werken? en ik kon toen niet volgen en toen hebben we de kabel van de installatie (dynacord cm 1000) van mono naar stereo lings gestoken en we hadden geen geluid de master stond open en de balance stond ook in het midden dus zelf snapte ik er ineens ook niets van.
    dan zijn we naar de versterkers gaan zien en deze waren Bose PowerMatch Configurable Professional power Amplifier PM8250 aangestuurd door Bose ControlSpace ESP-1240 Engineered Sound Processor.
    dus nu is mijn vraag als ik er mijn Rodec CX1100 op aansluit via een Stereo naar mono kabel deze gaat werken?

    alvast bedankt
    Mvg Gino
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    even kort door de bocht...

    in een zwembad galmt het meestal zo erg dat van kanaalscheiding niets overblijft.
    Lekker mono draaien dus
    lekker belangrijk!

    Comment

    • Revha
      • Apr 2013
      • 8

      #3
      Met alleen een kabel kun je niet zomaar van stereo naar mono gaan.
      Kijk of je je mixer op mono kunt zetten en gebruik 1 uitgang (links of rechts).
      Als dit niet gaat moet je stereo werken maar dan sluit je maar 1 kant aan (ook weer links of rechts, mag je zelf kiezen ) Je hebt dan natuurlijk geen stereo geluid!

      Comment

      • vasco
        • Oct 2003
        • 2567

        #4
        Originally posted by Dj Gino V
        Ik moet over twee weken muziek gaan spelen in een zwembad (Wezenberg Antwerpen)
        Hangen de speakers überhaupt in een stereo opstelling?

        Originally posted by Dj Gino V
        ...dan gebruik ik een kabel om van mijn stereo naar mono te gaan
        Wil je een splitkabel hiervoor gebruiken?
        Lijkt mij niet deftig om zomaar twee uitgangen aan elkaar te knopen zonder netjes de signalen te summen tot mono.

        Is het niet zoals bij veel apparatuur op jouw mixer dat wanneer je enkel de linker uitgang aansluit dit ook tevens een nette mono (sum) uitgang is als je rechts niet aansluit?
        Ken de Rodec niet maar in dat geval gewoon een kabel van je linker uitgang naar de mono ingang van de zwembadinstallatie en spelen maar.

        Comment

        • Aart Rietveld
          • Aug 2004
          • 190

          #5
          Op wat voor soort aansluiting moet je inprikken? Als ik je verhaal juist ontcijfer zou dit niet op het versterkerrack zijn maar in een andere ruimte.

          Zijn dit twee connectors of is het er maar een? En welk type connector zit er?

          Comment

          • Dj Gino V
            • Feb 2009
            • 237

            #6
            het is een xlr aansluiting enkel voor mono en ik zou ook mono willen spelen maar met de test kregen we geen geluid uit de dynacord door de boxen als we de xlr aansloten op het linker masterkanaal en als we deze terug op de mono staken kwam er terug geluid uit en dat vint ik vreemd?

            mvg Gino

            Comment

            • Aart Rietveld
              • Aug 2004
              • 190

              #7
              Originally posted by Dj Gino V
              en als we deze terug op de mono staken kwam er terug geluid uit en dat vint ik vreemd?
              Ik ben dan misschien wel een domme hollander maar ik kan dit niet helemaal volgen. Op welke manier werkte het dan wel?

              Is het XLR-inprikpunt wel volgens de norm aangesloten? En is je kabel wel 1-op-1 aangesloten?

              Comment

              • john-xr3i
                • May 2009
                • 93

                #8
                Kun je niet gewoon op een line ingang van hun mixer inprikken?
                Dan zit je gelijk goed en speel je mono over hun installatie.
                echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
                vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

                Comment

                • Ericsamandj
                  • Jul 2010
                  • 414

                  #9
                  Heb je niet ingeprikt op een microfoonlijn per ongeluk? Aangezien het in een zwembad is en er maar 1 xlr inprikpunt aanwezig was.

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Waarom zie ik dit topic niet meer wanneer het Live forum aanklik?
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Dj Gino V
                      • Feb 2009
                      • 237

                      #11
                      Wat ik niet begrijp is dat je een signaal vb mono xlr stuurd deze word versterkt en als we dan alleen aan de mixer versteken naar links stereo xlr er geen geluid meer is, is hier dan een logische verklaring voor want verkeerd ?
                      En mijn mengpaneel op dat van hun inprikken doe ik niet graag als het niet moet want dat zijn alleen maar extra koppelingen maken.

                      Alvast bedankt
                      mvg Gino

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Originally posted by Dj Gino V
                        Wat ik niet begrijp is dat je een signaal vb mono xlr stuurd deze word versterkt en als we dan alleen aan de mixer versteken naar links stereo xlr er geen geluid meer is, is hier dan een logische verklaring voor want verkeerd ?
                        En mijn mengpaneel op dat van hun inprikken doe ik niet graag als het niet moet want dat zijn alleen maar extra koppelingen maken.

                        Alvast bedankt
                        mvg Gino
                        Het slimst lijkt mij om iemand in te huren die het mss beter begrijpt?

                        Ik vind het sowieso al moeilijk om jouw Nederlands te ontcijferen,
                        wat mij dan ook weinig verdusi geeft in je technische kennis.
                        Je geeft dit min of meer al aan door een split te willen maken van
                        stereo naar mono.

                        grtz

                        Nes
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 190

                          #13
                          Originally posted by Dj Gino V
                          En mijn mengpaneel op dat van hun inprikken doe ik niet graag als het niet moet want dat zijn alleen maar extra koppelingen maken.
                          Een extra schakel in de keten is altijd een grotere kans op signaaldegradatie of uitval.

                          Maar nu werkt het juist wel met een extra schakel, een klein kwaliteitsverlies lijkt me geen probleem: in een galmbak zoals een zwembad ga je dat echt niet horen.

                          Comment

                          • Dj Gino V
                            • Feb 2009
                            • 237

                            #14
                            De split kabel werd mij aangeraden maar vond het zelf ook al niet goed bij of het wel zal werken,
                            daarom dat ik hier mij beter wil laten informeren over de kennis die ik mis.
                            maar ik zal dan maar voor het veiligste gaan en over hun mengpaneel gaan,
                            maar zo snap ik nog altijd niet dat een mono signaal wordt afgespeelde en een kanaal van de master niet,
                            men ja ik ben van opleiding maar elektricien dus geen audio engineer maar wil er wel over bij leren.

                            mvg Gino

                            Comment

                            • Aart Rietveld
                              • Aug 2004
                              • 190

                              #15
                              Zou het kunnen dat men de XLR-lijn naar het versterkerrack "a-symetrisch stereo" aangesloten heeft? Dus bv. het linkerkanaal op pen 2 en het rechterkanaal op pen 3? En dat die beide kanalen dan mono-gemixt worden in het rack?
                              Als je daar een gebalanceerde uitgang op aansluit worden het in-fase- en het uit-fase-signaal opgeteld en hou niets over: stilte!

                              Je kunt dit controleren door de kabel tussen de inprikaansluiting en de vaste mixer te bekijken. Zeer waarschijnlijk heeft men daar een "omgekeerde splitkabel" gebruikt: Master L en Master R naar één XLR-steker.

                              Comment

                              Working...