digico

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S500D
    • Feb 2003
    • 215

    digico

    Mijn activteiten gaan veranderen volgend jaar d.m.v. stoppen met de verhuur van licht en geluid.
    ik ga wel verder met geluidstechniek als het zijnde geluidstech en toch ook verhuur van mijzelf incl mixer of verhuur van alleen de mixer.

    Nu wordt mij verteld door meerdere personen dat voor de verhuur en om mij te onderscheiden van velen ik zou kunnen overwegen om een Digico tafel aan te schaffen.

    Nu ben ik langzaam aan het leren digitaal te mixen! Dus ik sta daarmee aan het begin maar ik wil het wel gelijk goed doen. Ik heb 25 jaar ervaring met analoge tafels en wil gewoon mijn euro 1x uitgeven door echt iets goeds te gaan kopen.

    Ik heb natuurlijk al wel gekeken naar wat Digico te bieden heeft en geld is natuurlijk ook belangrijk.

    waar ik het meest naar toe trek is de sd8 maar is flink qua afmetingen. De sd9 is wat kleiner. Maar de sd5 is qua afmeting richting de sd8.

    Mijn vraag is aan jullie wat is de standaard voor vele artiesten en wat eisen zij?

    Ik wil leren omgaan met een digimixer maar wil niet elke keer opnieuw zo'n tafel leren kenen en wil dus gelijk iets goeds kopen volgend jaar waarbij ik dus ook exclusief en onderscheidend wil zijn.

    Zijn mijn ideeën haalbaar en uitvoerbaar?

    Ik weet inmiddels wat ze kosten en ik weet ook dat de sd8 op de occasion markt steeds meer te vinden valt. Is dat omdat deze mixer uit de standaard aan het raken is of omdat de mixer af is?

    Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
    U draait, Wij vragen.
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Digitale tafels van die prijsklasse tweedehands vind ik een serieus risico nemen, of je moet weten waarvan ze komt en hoe ze gebruikt is geweest.

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Je zult ieder merk digitale mixer opnieuw moeten leren kennen. Ieder merk heeft zo zijn eigen protocollen, software enz.
      Je kunt je afvragen of het een meerwaarde is dat je een digitale mixer hebt. Hoe wil je die aan gaan bieden?
      Niet iedereen wil een technicus met mixer inhuren. Hooguit dat een band je voor een toertje inhuurt met mixer.
      Je gaat toch een behoorlijke investering doen, verdien je die ooit terug? En welk merk kies je? Digico is alom geaccepteerd maar dat zijn Midas en Soundcraft ook.
      Ik heb geen mixer of speakers. Wel een aantal goede microfoons en randapparatuur. Mijn insziens heb je daar meer aan.
      Zomaar mijn gedachten en ervaringen.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        als je nu nog niet weet hoe vaak dat gaat spelen?

        mijn advies is dan eens met verhuurders in de buurt gaan onderhandelen.
        over een kortingsdeal voor huur van zo een tafel.
        Dan schuif je het risico en de razensnelle afschrijving af naar een bedrijf die dat bedrag over meer klussen kan verdelen. En opslag en onderhoud in het groot doet.

        een digico SD9 huur je voor 200 euro EX. en betaal je snel 20Keur voor. Dan kun je al snel uitrekenen dat je er echt werk voor moet hebben....
        -als je start met een langzaam jaar? verlies je op de afschrijving
        -als je bandjes genoegen nemen met een X32? Dan ben je te duur.
        -als je gehuurd gaat worden om te mixen op bestaande spullen. Dan gooi je een jaarsalaris in de schredder.

        mening:
        Momenteel is de afschrijving op een een digitafel soms maar 5 jaar. (ik bedoel, een presonus is inmiddels al bijna niet meer te verkopen tweedehands.)
        En binnenkort gaat de generatie "mengtafel in het stageblok" losbarsten.
        Ik voorspel dat steeds meer commerciele bands ertoe zullen overgaan om het in-ear rek van een mengtafel in stageblokversie te voorzien. (behringer, mackie, enz)
        Je hebt immers als band toch al een mixer voor repeteren/inears/cafes en bruiloften een mixer nodig. En die kost analoog minimaal 600 tot 800 euro.
        (Die van ons was destijds 2400euro.... Maar hebben we inmiddels al 8 jaar kunnen afschrijven en die gaat nog wel even mee )
        Nu je zo een digitale versie die ook de zaal erbij kan doen voor 1 a 2 Keur prima "all in one box" kunt kopen gaat dat de omslag echter razendsnel.
        Die dingen remote bedienen of als remote I/O gebruiken gaat volgens mij binnen 4 jaar driekwart van de situaties voorkomen.
        (Ook een reden waarom uli behringer zijn producten allemaal van een uitwisselbare databus voorziet. Je kunt op INear mixerniveau instappen en op midas+turbosound niveau blijven uitbereiden.)

        ALs jij dan de komende jaren met een hoog tarief aankomt "wegens een digico" die ook nog eens niet dovetailed in de bestaande setup van een steeds groter deel van de bands die alleen "een man om te mixen+techniek" willen huren?
        Dan gaat dat ding stof verzamelen in jouw opslag.


        mijn advies?
        ALs je goed kunt mixen? Als je een toffe peer bent? Zorg dan dat je netjes gekleed bent en je hebt aan een samsonite met wat klein gruis voldoende. (Ipad, dB-meter, kabeltester, MP3 pauzemuziekspeler, zakje verlooppluggen, koptelefoon/inears en wat aanvullende microfoons/DIkastjes je weet wel) Neem wat filmpjes en foto's tijdens het optreden, Stop een usb stick met jouw telefoongegevens (2euro50/st) in de mengtafel en neem je mix op. Als je die achteraf overhandingd vergeten ze je naam nooit meer.

        aanvullende spullen waar je mee kunt scoren? Ik denk dat je met een rekje wireless voor 5 man band heen en terug en een paar goede microfoons je meer kunt onderscheiden dan met een mengtafel. Hoe mooi die tafel ook is.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          Ik ben het eens met de reacties die gaan over goede en gedegen
          eigen microfoons etc, daarmee onderscheid je je zeker.

          Toch ben ik ook voorstander van (het bezit) van mijn eigen
          mengtafel. Digitaal ligt dan erg snel voor de hand, grootte en
          kostprijs van de tafel ligt vooral aan de soort klussen die je
          krijgt en waarmee jij je gear terug kunt verdienen.

          Ik werk met een Roland M-2001. 32 kanalen, wat voor mij
          doorgans (ruim) voldoende is. Aangesloten op een 24/16
          stageunit, middels 1 enkele Cat5 kabel, wat ook erg veel voordelen
          heeft, vind ik.

          Investering? Tafel 2k, Rack 2k, i-Pad, case, Cat5 1k, da's 5k
          bij elkaar. Da's een 1/4 van een SD9 compleet (20k).
          5k in 5 jaar is dan 1k per jaar, wat toch terug verdiend kan
          worden per jaar?

          De M-200i zet je trouwens alleen ergens weg, bij een SD9
          gaat je dit niet lukken.

          Al met al, voor mij redenen te over om juist voor de M-200i
          te kiezen, maar keuzes blijven persoonlijk.

          Suc6 met oriënteren en kiezen.

          grtz

          Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • PvG
            • Sep 2012
            • 979

            #6
            Volgens mij heb je al 'ns eerder een vergelijkbare vraag gesteld:
            Goedendag allemaal. I.v.m. Toenemende rugproblemen ben ik er over aan het nadenken om mijn activiteiten te veranderen. Ik ben serieus bang dat het bouwen en slepen met zware spullen een aflopende zaak is en ik mijn rug moet gaan sparen. Nu wil ik het vak niet verlaten en zit nu te denken om mijzelf als geluidsman te gaan

            Inmiddels een en ander aangepast?

            Ik denk dat het erg lastig wordt om alleen jezelf en/of mixer te verhuren (tenzij je Big Mick heet of zo). Ik zou kiezen voor een complete set die je veel kunt inzetten: licht/compact sub-top setje, middenklasse compacte mixer (bijv Midas M32R + stageboxen), enz. Zorg bij een digimixer ook voor een backup (bijv M32C of X32R). Bij digico wordt dat wat prijzig vrees ik. Als je toch een hoger prijssegment zoekt, zou je ook kunnen kijken naar een Midas Pro tafel met een X32 als backup (en voor de budget klussen). Dat is dan weer het mooie van Midas/Berry (= deels compatible).
            Allerlei vormen mogelijk...

            Opdrachtgevers willen toch met zo min mogelijke partijen te maken hebben, dus als je de kleine klussen in eigen hand kunt houden en de grotere met een bevriende collega kunt doen, houd je gemakkelijker je klanten vast.

            Bands en merken? Ik denk dat de meeste muzikanten Digico niet eens kennen... Muzikanten willen gewoon dat het goed klinkt zonder rondzingers. Ik heb nog geen commentaar gekregen op mijn Berry....
            Last edited by PvG; 20-04-15, 22:16.
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Als freelancer denk ik dat er weinig anders op zit dan zorgen dat je de meest courante digimixers kent.
              Welke geluidsverhuurder zet een complete PA, inclusief monitors, microfoons, etc., neer zonder FOH mixer?
              Betekent dus in de praktijk dat je thuis een 'dure doos' hebt staan die je kostprijs opdrijft waardoor je niet gevraagd wordt.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Carl
                • Nov 2000
                • 907

                #8
                dat je thuis een 'dure doos' hebt
                Ja, moet je mee uitkijken, heb ik hier ook op de bank zitten.... ;-))

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Jij hebt het over een 'dure doos' met alleen knoppen, de doos die ik bedoel heeft ook schuifjes.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • S500D
                    • Feb 2003
                    • 215

                    #10
                    Idd ik had dit ooit al eens geplaatst ivm toendertijd stoppen met de verhuur activiteiten. Maar ik kon er toen nog maar slecht afscheid van nemen.
                    Nu mijn rug het niet meer trekt ga ik volgend jaar echt stoppen Met de verhuur. In die tijd is er toch veel veranderd. Vandaar nogmaals de vraag. Maar het is mijn wel duidelijk geworden nu. Het idee was ook om de mixer te kunnen verhuren aan bedrijven en zalen die niet aan die eisen kunnen voldoen. Maar nu blijkt wel dat dat niet het geval is.
                    goeie mics en DI's en rand rack heb ik wel maar ik wil qua tafel alles in 1. Toch wil ik ook een mixer waar ik zelf heerlijk op kan werken. Plus ik heb al systemen gezien waarbij je alleen zo'n hufter in de benen kunt krijgen. Maar inderdaad zo'n dure doos mag niet stofhappen.

                    Wat is dan een goeie tafel kwalitatief en de analoge feel extra benadrukt? Persoonlijk heb ik niks met berhinger en die Roland tafels heb ik als gasttech al gezeur mee gehad (uitvallende functies). Zelf neig ik dan weer naar midas te kijken. Yamaha wil ik wel proberen maar mijn O2r is klankmatig niet heel lekker. Dat doet zelfs de Berhinger beter.
                    U draait, Wij vragen.

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      de "betaalbare midas" = een behringer. Met upgrades. Maar in de kern behringer X32
                      Yamaha is nu verouderd. een O2R is jurassic. Ze kunnen veel maar in het sub-duizenden euro segment zou ik het niet doen.

                      A&H en soundcraft doen het prima. Mackie heeft een nieuwe rekmixer.
                      presonus moet snel met iets nieuws komen anders pissen ze naast de pot.
                      Een roland van nu, is niet de roland uit de tijd van de yamaha O2R......

                      keuze genoeg....
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

                        #12
                        Originally posted by showband
                        de "betaalbare midas" = een behringer. Met upgrades. Maar in de kern behringer X32
                        En met betere hardware (faders).
                        Wil je wat hoger inzetten kom je bij Midas uit bij de Pro series. En dat voel je meteen in je portemonnee.
                        Nieuwe Digico S21 zou een mooie optie zijn. Zowel analoog als digitaal aan te sturen.
                        De Rolands van nu zijn gewoon dik in orde. Net als de Yamaha's.

                        Maar ik blijf erbij dat je zo'n dure tafel als de Midas Pro niet terugverdient.
                        Showband zegt het al, keuze genoeg. Maar wat wil je en wat heb je te besteden?
                        Heerlijk die stilte

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Originally posted by showband
                          presonus moet snel met iets nieuws komen anders pissen ze naast de pot.
                          Wordt aan gewerkt/komt eraan PreSonus StudioLive CS18AI surface voor de RM-serie mixers.

                          Ik ben ook erg te spreken over de Roland M-serie mixers al vind ik persoonlijk de M-200i niet de handigste met vooral tablet besturing. Echter NesCio werkt daar weer prima mee. Kortom dat blijft erg persoon afhankelijk. Qua klank is het gewoon een Roland M-mixer, niets op af te dingen.

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by vasco
                            Wordt aan gewerkt/komt eraan PreSonus StudioLive CS18AI surface voor de RM-serie mixers.
                            Die controler kan dus 64 inputs aan. In dat prijs segment heb ik at nog niet gezien.

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Originally posted by RayM
                              En met betere hardware (faders).
                              Wil je wat hoger inzetten kom je bij Midas uit bij de Pro series. En dat voel je meteen in je portemonnee.
                              Nieuwe Digico S21 zou een mooie optie zijn. Zowel analoog als digitaal aan te sturen.
                              De Rolands van nu zijn gewoon dik in orde. Net als de Yamaha's.

                              Maar ik blijf erbij dat je zo'n dure tafel als de Midas Pro niet terugverdient.
                              Showband zegt het al, keuze genoeg. Maar wat wil je en wat heb je te besteden?
                              De Midas PRo2 tourpack met 32 input stagerack kost de helft van een aan een gelijkwaardige volledige analoge FOH setup.
                              Dus mengafel, FX kastjes, compressors en andere troep.

                              Comment

                              Working...