Praktijk ervaringen met TW Audio hoorngeladen T24N toppen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    Praktijk ervaringen met TW Audio hoorngeladen T24N toppen

    Hoi, Ik ben benieuwd of er hier lieden zijn die ervaring hebben met deze top voor live bands evt. in combinatie met de TW Audio B30 subs. Het gaat dan met name (natuurlijk) om geluidskwaliteit en draagkracht van het geluid. Ik heb deze set ooit gehoord op de beurs in Frankfurt (2 toppen onder elkaar gevlogen per zijde) en dat was behoorlijk indrukwekkend. Enfin ik hoor het graag. Een hoorngeladen top met 2x 12" en een 1,4" hogetonendriver in een dergelijk compact ontwerp kast wat zo'n 34 kg weegt is wel een aantrekkelijk concept namelijk.
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

    #2
    Originally posted by purplehaze
    Hoi, Ik ben benieuwd of er hier lieden zijn die ervaring hebben met deze top voor live bands evt. in combinatie met de TW Audio B30 subs. Het gaat dan met name (natuurlijk) om geluidskwaliteit en draagkracht van het geluid. Ik heb deze set ooit gehoord op de beurs in Frankfurt (2 toppen onder elkaar gevlogen per zijde) en dat was behoorlijk indrukwekkend. Enfin ik hoor het graag. Een hoorngeladen top met 2x 12" en een 1,4" hogetonendriver in een dergelijk compact ontwerp kast wat zo'n 34 kg weegt is wel een aantrekkelijk concept namelijk.
    Gebruik de zoekfunctie, hier is al een keer topic over geweest alleen dan over de eerste variant. De nieuwe (N versie) is en verbeterde versie maar de kast is over het algemeen hetzelfde gebleven.
    ''diamonds are forever''

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Paar keer bandje gemixt/gehoord over de reguliere T24 toppen icm B30 subs (een PA-SYS-ONE) dus.

      Subs missen het echte diepe laag, 'klappen' wel lekker. Zit dus voldoende 'kick' in, wat minder 'onderbuikgevoel'. Wil je echt sublaag hebben zul je er een BSX naast moeten leggen. Subjes 'dragen' niet echt heel ver voor zover ik me kan herinneren. Ze koppelen wel als een tiet, dus wat meer subjes erbij (tot 3 a 4 per kant lukt nog op één top) kan voor wat grotere zalen wel noodzakelijk zijn.

      Tops gaan onwaarschijnlijk hard en hebben tot aan hun limiet een erg helder en strak geluid.

      Grootste voordeel vond ik toch het gemak waarmee je de set opbouwt. Zowel subs als toppen (zelfs de 'oude' T24) zijn erg goed te hanteren.

      Daar is de prijs dan ook naar...
      Last edited by timmetje; 07-04-15, 18:45.
      Tim

      Comment

      • sis
        • Jul 2003
        • 3305

        #4
        Ik denk dat over TW-audio de best geplaatste man Peter van Hove is Van Euro-PA hier ook lid op dit forum.
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Ik heb ze ook in Frankfurt gehoord, zeker een van de betere toppen, nadeel is alleen dat ze wat tekort komen in het laag omdat de hoorn te kort is.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • purplehaze
            • Jul 2004
            • 692

            #6
            Originally posted by MusicXtra
            Ik heb ze ook in Frankfurt gehoord, zeker een van de betere toppen, nadeel is alleen dat ze wat tekort komen in het laag omdat de hoorn te kort is.
            Dat is inderdaad het nadeel van deze korte hoorn, onder de 150Hz doet de hoorn het niet meer en ga je waarschijnlijk op de langere afstand laag missen in de top. Onoverkomelijk? Op te lossen door de subjes wat op te trekken? Op dit punt zijn praktijk ervaringen ook welkom natuurlijk. (je vraagt je wellicht af waarom er geen "returns" in de tekst zitten...dat lukt niet helaas sinds de nieuwe layout)

            Comment

            • teunos
              • Feb 2008
              • 352

              #7
              Originally posted by purplehaze
              Dat is inderdaad het nadeel van deze korte hoorn, onder de 150Hz doet de hoorn het niet meer en ga je waarschijnlijk op de langere afstand laag missen in de top. Onoverkomelijk? Op te lossen door de subjes wat op te trekken? Op dit punt zijn praktijk ervaringen ook welkom natuurlijk. (je vraagt je wellicht af waarom er geen "returns" in de tekst zitten...dat lukt niet helaas sinds de nieuwe layout)
              En 150Hz is extreem, maar dan ook echt extreem gunstig ingeschat. Dit hoorntje is slechts iets van 20 a 25cm diep. Die houdt er bij 250Hz zeker al mee op. Bovendien is het hoorneffect onder de 500Hz al compleet verdwenen aangezien het front van de kast simpelweg veel te klein is om (al zou de hoorn lang genoeg zijn) die lage frequenties ook daadwerkelijk te kunnen ondersteunen.
              Realistisch gezien doet de hoorn op deze kast zijn werk pas efficient boven de 500Hz. Daaronder ga je altijd veel missen.
              TW-geeft deze kastjes op als zijnde 107dB, vanaf 65Hz. Ik weet niet welke natuurkundige ze daar hebben aangesteld, maar zonder (extreem) veel processing en hoge Xmax speakers is dat volledig onmogelijk.
              Als je overigens de metingen van de kast bekijkt, lach ik mezelf stuk om de specificaties.

              Goede marketing, dat moet ik ze wel meegeven.

              Voordat ik hier negatief commentaar op krijg; dit is mijn mening, ik zeg niet dat ik het een slechte kast vind, verre van. Het is een goede kast. Wees alleen wel realistisch.
              Last edited by teunos; 08-04-15, 10:04.
              ''diamonds are forever''

              Comment

              • purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

                #8
                Teunus: bedankt, 150Hz is inderdaad wel heel optimistisch met deze hoornlengte daar heb je zeker gelijk in. Het is zonder meer een kast van compromissen maar nog altijd een potente kast, klein van afmetingen en een laag gewicht dus op zich wel makkelijk inzetbaar voor diverse klussen. Om voldoende reikwijdte te hebben moet er dus tussen ca. 100hz en 250 Hz aangevuld worden begrijp ik anders wordt het geluid dun. Onderkant stemmen, snare, gitaren enzo?

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Met alleen subs zul je inderdaad echt tekort komen, en niet alleen in het farfield, dus zul je er een kick onder moeten plaatsen (B30?) waarmee je het voordeel van een compact kastje eigenlijk kwijt bent.
                  Overigens wegen ze geen 35 maar 45 kg.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

                    #10
                    Originally posted by purplehaze
                    Teunus: bedankt, 150Hz is inderdaad wel heel optimistisch met deze hoornlengte daar heb je zeker gelijk in. Het is zonder meer een kast van compromissen maar nog altijd een potente kast, klein van afmetingen en een laag gewicht dus op zich wel makkelijk inzetbaar voor diverse klussen. Om voldoende reikwijdte te hebben moet er dus tussen ca. 100hz en 250 Hz aangevuld worden begrijp ik anders wordt het geluid dun. Onderkant stemmen, snare, gitaren enzo?
                    In principe kom je niet echt te kort. De maximale geluidsdruk die de T24 kan produceren in het midlaag is redelijk voldoende vergeleken bij de hogere frequenties. Dit wordt echter simpelweg bereikt door lekker veel vermogen op een hoge Xmax speaker te pompen, niet goed voor je vervormingscijfers. Als je kijkt naar de grafiek waar de maximale geluidsdruk bij een constante THD wordt uitgezet, zie je dan ook dat het laag-mid tekort komt. De T24N is best een full-range top door de processing, mits de vereiste geluidsdruk niet te hoog oploopt, dan moet je zeker gaan aanvullen met B30 of vergelijkbaar. Een setje met alleen BSX en T24 gaat hem dus niet worden.

                    Als side-note, snapt iemand waarom ze dit kastje gepoort hebben?
                    Last edited by teunos; 08-04-15, 11:22.
                    ''diamonds are forever''

                    Comment

                    • timmetje
                      • Dec 2012
                      • 424

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      Met alleen subs zul je inderdaad echt tekort komen, en niet alleen in het farfield, dus zul je er een kick onder moeten plaatsen (B30?) waarmee je het voordeel van een compact kastje eigenlijk kwijt bent.
                      Overigens wegen ze geen 35 maar 45 kg.
                      Met een B30 (of twee, of drie) er onder spelen deze kasten inderdaad prima. Dan mis je wel het sublaag (dus <45Hz). Zie ook mijn eerdere post. De B30 levert wel de kick, niet echt het sublaag. Daar is dan weer de BSX voor... Een combinatie van 2 x T24, 4 x B30 en 1 x BSX levert een prima donderend geweld op.

                      Daarbij: de T24 weegt inderdaad 45KG, de T24N weegt 33KG.
                      Last edited by timmetje; 08-04-15, 11:56.
                      Tim

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by teunos
                        Als side-note, snapt iemand waarom ze dit kastje gepoort hebben?
                        Waarschijnlijk omdat de kast veel te klein is voor 2 12" drivers.
                        Persoonlijk vind ik dat ze erg veel concessies hebben gedaan in dit ontwerp.
                        Met processing krijg je idd het low-mid wel op peil alleen niet in het far-field, daar blijf je tekort komen in het stuk tussen pakweg 250-500Hz.
                        Last edited by MusicXtra; 08-04-15, 12:44.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • purplehaze
                          • Jul 2004
                          • 692

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Waarschijnlijk omdat de kast veel te klein is voor 2 12" drivers.
                          Persoonlijk vind ik dat ze erg veel concessies hebben gedaan in dit ontwerp.
                          Met processing krijg je idd het low-mid wel op peil alleen niet in het far-field, daar blijf je tekort komen in het stuk tussen pakweg 250-500Hz.
                          Die dip in het midlaag is dan ook het compromis lijkt me. De T24N is een klein kastje wat aangevuld met bassen behoorlijk te keer kan gaan maar als je in het farfield een zelfde geluidsbalans nodig hebt als op de dansvloer dan moet er naar een ander soort gereedschap gegrepen worden. Dat wordt dan ook een substantiele post want dat los je ook niet zomaar op met 2/ 3 constant curve kastjes gevlogen per kant of met 6 gemiddelde kleine line array kastjes per zijde want dan heb je nog steeds hetzelfde probleem, toch? Dan wordt het het betere Synco stapelwerk met veel lowtjes;-). Bij gemiddelde feestjes in een feestzaal/ niet al te grote tent is er volgens mij niet veel aan de hand. Daar hoor ik dus graag praktijkervaringen over.

                          Comment

                          • timmetje
                            • Dec 2012
                            • 424

                            #14
                            Voor wat het waard is: in een beroerde zaal met 500 feestende scholieren geen problemen ervaren.

                            Hou er wel even rekening mee dat de reguliere stack (2 B30 + 1 T24) net te laag is om goed over hoofdjes heen te kunnen komen. Ophogen is dus vrijwel altijd noodzakelijk.
                            Tim

                            Comment

                            • purplehaze
                              • Jul 2004
                              • 692

                              #15
                              Originally posted by timmetje
                              Voor wat het waard is: in een beroerde zaal met 500 feestende scholieren geen problemen ervaren.

                              Hou er wel even rekening mee dat de reguliere stack (2 B30 + 1 T24) net te laag is om goed over hoofdjes heen te kunnen komen. Ophogen is dus vrijwel altijd noodzakelijk.
                              Dus in principe is de beschreven set voldoende om een zaal met 500 man van voldoende geluid te voorzien. En dan is er geen gemis aan laagmid zoals in eerdere posts gevreesd/ voorspeld? En jouw voorbeeld was met een band toch?

                              Comment

                              Working...