Wie is verantwoordelijk?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    Wie is verantwoordelijk?

    Wie is verantwoordelijk?
    Was niets van mij bij hoor....
    De meeste scholen beschikken volgens mij niet eens over apparatuur om geluidsdruk te meten.
    Dergelijke toestanden dragen er wel toe bij, dat straks van overheidswege beperkingen worden opgelegd. Je komt dan bij een niveau volgens ambtelijke norm, dus zacht en dan wat minder voor de zekerheid. 80dB?


    Speakertech
    Last edited by speakertech; 30-03-15, 16:47.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    De 'vergunninghouder' van een evenement is verantwoordelijk voor de geluidsdruk. In het geval van een schoolfeestje is dat dus echt wel de school zelf.

    Het verhaal dat de school de DJ verantwoordelijk wil houden slaat dan ook nergens op. Hij is enkel geboekt voor de artistieke kant en hoort zich dus helemaal niet druk te maken over 'technische zaken' als geluidsdruk.

    Daarnaast, als er budget was om DJ Dyna te boeken was er toch ook vast wel een gaatje over voor een dB-meter of een limiter?

    Het treurige is dat dit soort dingen veel te vaak voorkomen omdat of het besef ontbreekt ('ach, zo hard is dit toch niet?') of inderdaad de middelen om dit te meten...
    Last edited by timmetje; 30-03-15, 19:04.
    Tim

    Comment

    • salsa
      • Jan 2007
      • 1315

      #3
      Leuk in de Off-Topic categorie
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

      Comment

      • Hans van Demen
        • Oct 2011
        • 113

        #4
        DJ's Tsja.. Alles aftape en nog krijgen ze alles ruim in het rood.

        Als er al 2 keer gewaarschuwd is dat het zachter moet, lijkt me de schuld toch niet bij de school te liggen.
        Soms vraag ik mij ook af of het allemaal zo hard moet ? Ik zie op steeds meer events bijna iedereen met doppen in, kun je toch net zo goed de hele boel wat zachter zetten.

        Comment

        • RayM
          • Jan 2006
          • 742

          #5
          In de praktijk is het toch vaak zo dat de dj geen limiet kent, komt klagen dat het te zacht is. Leg je uit waarom snappen ze het niet. Heb een keer meegemaakt dat een dj en zijn begeleider zo boos waren dat ze vertrokken. organisatie ook boos op mij. Wettelijk aansprakelijkheid zal inderdaad de organisatie zijn. Morele aansprakelijkheid kun je ook bij de dj neerleggen, zeker gezien hun reactie...
          Heerlijk die stilte

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            In dit verhaal zoals het er geschreven staat is de DJ zelf schuldig.

            Hij is tot twee keer toe gemaand het geluid zacht(er) te zetten en heeft hier geen gehoor aan gegeven. Het bekende verhaal dus eigenlijk, valt onder de categorie ongehoorzame DJ's die nu blaren heeft van verbrande billen en de bui voelt hangen.

            Comment

            • speakertech
              • Jan 2008
              • 1696

              #7
              Originally posted by vasco
              In dit verhaal zoals het er geschreven staat is de DJ zelf schuldig.

              Hij is tot twee keer toe gemaand het geluid zacht(er) te zetten en heeft hier geen gehoor aan gegeven. Het bekende verhaal dus eigenlijk, valt onder de categorie ongehoorzame DJ's die nu blaren heeft van verbrande billen en de bui voelt hangen.
              Hard limiting is volgens mij de enige optie voor die lieden. Eerst een indicatie dat het te hard gaat. Duurt die toestand te lang, dan de spanning automatisch een tijdje van de apparatuur af. Driemaal in de fout, geen spanning meer. Omzeilen van de beveiliging? In contract zetten dat dat contractbreuk is met een schadeclaim.
              Als iedereen zo gaat werken, moet je eens zien hoe gauw het wel kan....

              Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

              Comment

              • DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

                #8
                Originally posted by timmetje
                Het verhaal dat de school de DJ verantwoordelijk wil houden slaat dan ook nergens op. Hij is enkel geboekt voor de artistieke kant en hoort zich dus helemaal niet druk te maken over 'technische zaken' als geluidsdruk.
                Vraag me af waar jij ervaring mee hebt, meerdere keren mee gemaakt dat dj's bij de techniek afdwingen dat het harder moet, en als daar geen gevolg aangegeven word dat ze dreigen er dan mee te stoppen. Ik weet van een kermis waar na overleg van de techniek met de organisatie de dj zijn zin kreeg, de dag daarop ging uiteindelijk het feest gewoon helemaal niet meer door.

                Wat mij betreft, de dj staat aan de knoppen. Als hem dan gevraagd word om het zachter te doen door de organisatie (Zeker bij een wat kleinere gelegenheid), dan heeft hij dat maar te doen.

                Comment

                • Jan van Duren
                  • May 2004
                  • 204

                  #9
                  zie als het kopen van een auto. Als de bestuurder daarmee iemand aanrijdt ga je ook niet de fabrikant aanspreken. Ik ben van mening dat de DJ schuldig is aan dit geval ongeacht wat voor installatie er staat. Deze ' artiest' weet dondersgoed dat hard draaien schade op kan leveren.

                  Comment

                  • knorrepot
                    • Oct 2009
                    • 234

                    #10
                    Originally posted by Jan van Duren
                    zie als het kopen van een auto. Als de bestuurder daarmee iemand aanrijdt ga je ook niet de fabrikant aanspreken. Ik ben van mening dat de DJ schuldig is aan dit geval ongeacht wat voor installatie er staat. Deze ' artiest' weet dondersgoed dat hard draaien schade op kan leveren.

                    Zeker mee eens! Enkel die verantwoordelijkheid nemen ze vaak niet! Zeker de "wat bekendere" DJ's kunnen zo moeilijk een gaatje onder het rood vinden.. al zeg je er 3x wat van, zachter gebeurt toch niet. Dan is het toch wel fijn om je processor draadloos te kunnen benaderen en de inputs -10 dB te geven, of op de EQ de gain terug te halen. Luisteren doen ze toch niet!

                    Vaak zet ik een Dateq SPL 3 tussen het signal van de DJ mixer en mijn mixer (of wat er dan ook na komt), dit helpt zeker wel! Erg goede on hoorbare limiter, na de limiter kun je het uitgangs signal nog aanpassen. Al had ik afgelopen jaar een DJ die zodra hij begon de Dateq op "overload" hielp, en toen hij klaar was, het lampje pas weer uit ging.

                    Comment

                    • timmetje
                      • Dec 2012
                      • 424

                      #11
                      Originally posted by DJ Antoon
                      Vraag me af waar jij ervaring mee hebt, meerdere keren mee gemaakt dat dj's bij de techniek afdwingen dat het harder moet, en als daar geen gevolg aangegeven word dat ze dreigen er dan mee te stoppen. Ik weet van een kermis waar na overleg van de techniek met de organisatie de dj zijn zin kreeg, de dag daarop ging uiteindelijk het feest gewoon helemaal niet meer door.

                      Wat mij betreft, de dj staat aan de knoppen. Als hem dan gevraagd word om het zachter te doen door de organisatie (Zeker bij een wat kleinere gelegenheid), dan heeft hij dat maar te doen.
                      Jarenlang gedraaid in een discotheek alhier waar de limiters meer dan eens hebben ingegrepen bij diverse gast-dj's... Die limiters gaven bij een 'milde overtreding' een reductie van 6dB tot het signaal weer op fatsoenlijk niveau werd gebracht. Ging het echt te hard was het gewoon einde verhaal. Het signaal ging dan gewoon uit tot iemand het wachtwoord weer had ingetypt. Vreemd genoeg had ik daar altijd bar weinig haast mee...

                      Je hebt gelijk dat als de DJ gevraagd is het zachter te zetten hij hier ook gehoor aan dient te geven. Uiteindelijk bepaalt hij voor een groot deel toch hoe hard het gaat in de zaal. Daarnaast is 'in het rood draaien' gewoon een big no-no.

                      In de basis blijf ik echter van mening dat een DJ niet verantwoordelijk is voor de geluidsdruk in de zaal, tenzij bewezen is dat hij na diverse waarschuwingen willens en wetens toch zijn best blijft doen om harder te gaan.

                      Voor de duidelijkheid: ben zelf al een jaar of 12 werkzaam als DJ en heb nog nooit gedonder gehad met ingrijpende limiters of wat dan ook...
                      Last edited by timmetje; 31-03-15, 20:32.
                      Tim

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Probleem is dat de heren DJ's meestal totaal geen kennis van pro audio hebben, 0 dB zegt ze totaal niets, hebben vaak sterallures 'iedereen heeft maar te pikken wat ik doe', en staan bovendien achter het zaalgeluid waardoor ze geen idee hebben hoe hard het gaat. Een harde kern zet hem zacht wanneer je het vraagt maar gaat gewoon weer net zo hard door als je weer weg bent gelopen.
                        Ook al meegemaakt dat de DJ monitors richting zaal gedraaid worden om vervolgens zo hard ingestuurd te worden dat de rook er letterlijk uit komt.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • timmetje
                          • Dec 2012
                          • 424

                          #13
                          Ik zet persoonlijk zelf alles terug op 0dB, zelfs als m'n voorganger de boel vol in het rood jakkert. Opeens is dan de dynamiek terug in de muziek en kun je veel leuker spelen met je publiek. En de grap is: qua volume merk je er vaak bar weinig van, maar qua dynamiek is het een wereld van verschil. En laat nou juist die dynamiek er voor zorgen dat de boel lekker dansbaar is...
                          Tim

                          Comment

                          • rdreiers
                            • Nov 2009
                            • 407

                            #14
                            dynamiek... Weer een term die de meeste dj's niet kunnen. De schuif naar boven en potmeter aanslag recht's, dat is wat de meeste dj's kunnen. Het is in mijn ogen steeds meer dodelijk om het volume door de dj te laten bepalen en niet door een losse mixer ertussen. Het is erg kort in mijn ogen door de bocht om als dj in je contract een zwam regel over volume en limiter en meer bla bla op te nemen en dan af te doen, staat in mijn contract. Zijn deze bepalingen al eens getoetst of deze nog mogen nu wettelijke limiten komen.

                            Richard

                            Comment

                            • Aart Rietveld
                              • Aug 2004
                              • 190

                              #15
                              En wie gaat die losse mixer dan bedienen? Zo te lezen heeft de school een "losse" DJ ingehuurd die draaide op een door de school aangeleverde huurset of huisinstallatie. Wie heeft er dan nog de kennis om te bepalen wanneer het te hard gaat? Het is in deze situaties juist de DJ van wie de organisatie verwacht dat deze verstand van zaken heeft, zelf heeft men er helemaal geen kaas van gegeten. Dat de gemiddelde DJ er vervolgens ook niets van snapt is iets wat wij wel weten maar de school niet....

                              Comment

                              Working...