J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 3 Eerste 1 2 3 Laatste

Ingeschreven
    Dec 2012

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DJ Antoon Bekijk Posts
    Vraag me af waar jij ervaring mee hebt, meerdere keren mee gemaakt dat dj's bij de techniek afdwingen dat het harder moet, en als daar geen gevolg aangegeven word dat ze dreigen er dan mee te stoppen. Ik weet van een kermis waar na overleg van de techniek met de organisatie de dj zijn zin kreeg, de dag daarop ging uiteindelijk het feest gewoon helemaal niet meer door.

Wat mij betreft, de dj staat aan de knoppen. Als hem dan gevraagd word om het zachter te doen door de organisatie (Zeker bij een wat kleinere gelegenheid), dan heeft hij dat maar te doen.
    Jarenlang gedraaid in een discotheek alhier waar de limiters meer dan eens hebben ingegrepen bij diverse gast-dj's... Die limiters gaven bij een 'milde overtreding' een reductie van 6dB tot het signaal weer op fatsoenlijk niveau werd gebracht. Ging het echt te hard was het gewoon einde verhaal. Het signaal ging dan gewoon uit tot iemand het wachtwoord weer had ingetypt. Vreemd genoeg had ik daar altijd bar weinig haast mee...

Je hebt gelijk dat als de DJ gevraagd is het zachter te zetten hij hier ook gehoor aan dient te geven. Uiteindelijk bepaalt hij voor een groot deel toch hoe hard het gaat in de zaal. Daarnaast is 'in het rood draaien' gewoon een big no-no.

In de basis blijf ik echter van mening dat een DJ niet verantwoordelijk is voor de geluidsdruk in de zaal, tenzij bewezen is dat hij na diverse waarschuwingen willens en wetens toch zijn best blijft doen om harder te gaan.

Voor de duidelijkheid: ben zelf al een jaar of 12 werkzaam als DJ en heb nog nooit gedonder gehad met ingrijpende limiters of wat dan ook...
    Laatst gewijzigd door timmetje; 31-03-15 om 20:32.
    Tim

Standaard

Probleem is dat de heren DJ's meestal totaal geen kennis van pro audio hebben, 0 dB zegt ze totaal niets, hebben vaak sterallures 'iedereen heeft maar te pikken wat ik doe', en staan bovendien achter het zaalgeluid waardoor ze geen idee hebben hoe hard het gaat. Een harde kern zet hem zacht wanneer je het vraagt maar gaat gewoon weer net zo hard door als je weer weg bent gelopen.
    Ook al meegemaakt dat de DJ monitors richting zaal gedraaid worden om vervolgens zo hard ingestuurd te worden dat de rook er letterlijk uit komt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Ingeschreven
    Dec 2012

Standaard

Ik zet persoonlijk zelf alles terug op 0dB, zelfs als m'n voorganger de boel vol in het rood jakkert. Opeens is dan de dynamiek terug in de muziek en kun je veel leuker spelen met je publiek. En de grap is: qua volume merk je er vaak bar weinig van, maar qua dynamiek is het een wereld van verschil. En laat nou juist die dynamiek er voor zorgen dat de boel lekker dansbaar is...
    Tim

Ingeschreven
    Nov 2009

Standaard

dynamiek... Weer een term die de meeste dj's niet kunnen. De schuif naar boven en potmeter aanslag recht's, dat is wat de meeste dj's kunnen. Het is in mijn ogen steeds meer dodelijk om het volume door de dj te laten bepalen en niet door een losse mixer ertussen. Het is erg kort in mijn ogen door de bocht om als dj in je contract een zwam regel over volume en limiter en meer bla bla op te nemen en dan af te doen, staat in mijn contract. Zijn deze bepalingen al eens getoetst of deze nog mogen nu wettelijke limiten komen.

Richard

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door speakertech Bekijk Posts
    Wie is verantwoordelijk?
    Was niets van mij bij hoor....
    De meeste scholen beschikken volgens mij niet eens over apparatuur om geluidsdruk te meten.
    Speakertech
    Volgens mij vergis je je hierin. Ik weet van heel veel middelbare scholen dat ze een goede DB-meter hebben, en dat deze ook altijd mee gaat naar schoolfeestjes op externe locaties. Tegenwoordig zijn er ook al veel scholen die bijvoorbeeld alcoholmeters hebben zodat ze kinderen kunnen laten blazen als er een vermoeden is dat er alcohol genuttigd is.
    Hiermee wil ik niet zeggen dat de school 100% verantwoordelijk is, maar veel scholen nemen het risico niet (meer) en meten zelf op de avond regelmatig om dit soort zaken te voorkomen.
    Maar dit geheel terzijde.

Ingeschreven
    Nov 2009

Standaard

Feit blijft dat er weinig common sense in huis aanwezig was. Op het moment dat je een schoolfeest hebt met dit soort materiaal en artiesten moet je een lampje gaan branden. Hier moet iets meer als een luidspreker maatje huiskamer gestaan hebben. Je maakt mij niet wijs dat met opbouwen en ook tijdens het feest niemand nadenkt of dit wel gezond voor kinderen is. In mijn oren heb je dan weinig verstand en moet je voor jezelf afvragen of je daar wel op de juiste stoel zit. Leraar zijn is meer dan alleen lesgeven, het welzijn tijdens schoolse activiteiten hoort hier ook bij. En nogmaals, ik pleit de DJ niet vrij van schuld, we kunnen echter deze niet kwalijk nemen dat hij geen verstand in zijn hoofd heeft en daarom DJ is geworden. De verhuurder van de set had ook erop moeten attenderen dat ze iets hebben gehuurd wat bij stevige volumes schadelijk voor de oortjes is. Het wordt onder de streep toch een kastjes muur kwestie met alleen maar verliezers, de kindertjes die permanent een gehoorbeschadiging hebben. Ik hoop alleen dat de school hier iets van geleerd heeft voor een volgende feest.

Ingeschreven
    Mar 2004

Standaard

En die permanente piep in de oren kan op termijn wel eens tot zelfmoord leiden!
    Lees de kranten er maar op na! Heet Tinnitus..........................

Ik zou als ouder zeker een aansprakelijkheidsactie beginnen samen met m'n rechtsbijstand.
    Het moet maar eens afgelopen zijn met dit krankzinnige gedoe. En op het forum wordt er eigenlijk ook dik aan meegedaan.
    Zijn we pas tevreden met 8 kanaals versterkers met 5 KW per kanaaltje.
    Wat wil je daar in ***snaam mee bereiken?
    Ook willen we luidsprekers hebben die 138dB uitbraken. Hoe ziek kan je zijn.
    Kan je pas zonder gehoorschade langer dan 5 minuten naar luisteren op minimaal 128 meter afstand!
    Laatst gewijzigd door SPS; 01-04-15 om 16:34.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Ingeschreven
    May 2005

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rdreiers Bekijk Posts
    En nogmaals, ik pleit de DJ niet vrij van schuld, we kunnen echter deze niet kwalijk nemen dat hij geen verstand in zijn hoofd heeft en daarom DJ is geworden.
    En dan mag hij onderweg ook mensen omver rijden, of met drank op achter het stuur?

Als er al meerdere malen gevraagd / gezegd is dat het zachter moet, dan begrijp ik zo'n leraar ook wel.

Ik heb het zelf mee gemaakt, met bands (want sommige denken dat dj's er alleen last van hebben) dat een optreden op zondag om 20:00 moest stoppen ivm een (geluidsoverlast) vergunning en omdat de heren eindelijk publiek voor zich hebben niet willen stoppen, en gewoon doorgaan. Vervolgens dan nog even door de microfoon zeggen dat ze van de geluidsman moeten stoppen, maar dat ze gewoon leuk nog een half uur doorgaan.
    Lekker professioneel.
    Ik heb ze nog 1 nummer gegeven en toen zijn ze toch maar gestopt, anders was de stekker er echt uit gegaan.

Labels voor dit Post

Forum Rechten