Gebruik draadloze microfonen met licentie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Gebruik draadloze microfonen met licentie

    Op de frequentievinder van Sennheiser staat in de legende:

    - Usable with license (max. 200mW) Intercom & Wireless Monitoring
    - Usable with license (max. 50mW) Mic, inside use

    Weet iemand wat dat kost dergelijke licentie? Of is het te riskeren zonder?
    En zijn die frequenties storing vrij?
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Over welk kanaal hebben we het hier?

    Anders even : http://www.agentschaptelecom.nl/

    Deze mannen gaan over vergunningen.

    Comment

    • vasco
      • Oct 2003
      • 2567

      #3
      Zal inderdaad o.a. afhangen van de band en regio/provincie.

      Voorbeeld;
      Afgelopen weekend stond ik in Zuid-Holland met 4 keer Sennheiser 2050 set van 558 tot 626 MHz (8 zenders). Je hebt in Zuid-Holland een vergunning/licentie nodig om deze band te gebruiken. Het was binnen gebruik in een theater en heb ze het hele weekend storingsvrij kunnen gebruiken. Heb de verhuurder wel gemeld dat de geleverde set officieel niet kon na afloop bij het ophalen.

      Heb dus geen problemen/storingen gehad maar als er een ander was geweest met geldige vergunningen/licenties had ik ze misschien nooit in de lucht gekregen. Ik heb zelf nog nooit vergunningen/licenties hoeven regelen dus wat het kost kan ik je niet vertellen.

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by vasco
        Afgelopen weekend stond ik in Zuid-Holland met 4 keer Sennheiser 2050 set van 558 tot 626 MHz (8 zenders). Je hebt in Zuid-Holland een vergunning/licentie nodig om deze band te gebruiken. Het was binnen gebruik in een theater en heb ze het hele weekend storingsvrij kunnen gebruiken.
        Vreemd, ik vind niets over vergunningen...

        Comment

        • speakertech
          • Jan 2008
          • 1696

          #5
          K39. 40 en 41 zijn vrij. Voor K 38 heb je weer wel vergunning nodig in NL Het wordt gebruikt voor astronomie, als ik me niet vergis. Bij uitzondering krijgen special events vergunning voor het gebruik.

          Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Dat is toch608 tot 614 MHz, daar moet je toch makkelijk omheen kunnen werken met 8 zenders?

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              608-614 is een verboden blok en mag je helemaal niet in komen.

              De rest van het door mij genoemde blok is voor 8 zenders inderdaad appeltje eitje maar officieel mag het niet omdat er geen vergunning was voor het gebruik in die band. Echter kon ik niet anders omdat de set die ik had gekregen juist in die band zat. Had dus geen problemen maar als er een evenement was geweest waarbij andere partijen netjes een vergunning hebben voor die band ik in de problemen had kunnen komen omdat ik geen enkel recht had op gebruik in die band.

              Comment

              • DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

                #8
                Originally posted by vasco
                De rest van het door mij genoemde blok is voor 8 zenders inderdaad appeltje eitje maar officieel mag het niet omdat er geen vergunning was voor het gebruik in die band.
                Maar waarom denk je dat er een vergunning nodig is, dat mag tegenwoordig toch gewoon zonder? Of zit je tegen een vliegveld aan of zoiets?

                Comment

                • vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

                  #9
                  Dat denk ik niet, die band exclusief het verboden blok (inderdaad iets van astro tv) is gereserveerd voor reporterzenders met een groter zendvermogen en daarom vergunning plichtig. Is o.a. gewoon te vinden met frequentie finder deze informatie. Ik heb nog nergens kunnen vinden dat er gewone zenders zonder vergunning in mogen.

                  Als iemand dit helder kan vertellen is frederic volgens mij geholpen maar die info vind ik ook erg interessant.
                  Last edited by vasco; 27-03-15, 18:39.

                  Comment

                  • DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

                    #10
                    Originally posted by vasco
                    gereserveerd voor reporterzenders met een groter zendvermogen en daarom vergunning plichtig. Is o.a. gewoon te vinden met frequentie finder deze informatie.
                    Heb je een linkje, want ik heb daar nooit iets over kunnen vinden en nu zojuist ook niet.

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Zie: https://zoek.officielebekendmakingen...-2015-3750.pdf
                      Hier staan alle toepassingen, waarvoor geen vergunning nodig is, opgesomd.
                      Wat je zoekt staat in bijlage 11, subcategorie 8 "Radiozendapparaten bestemd voor laagvermogen draadloze audioverbindingen".

                      Max 50mW e.r.p., 600kHz kanaalbreedte:
                      470 – 556 MHz
                      558 – 564 MHz
                      566 – 572 MHz
                      574 – 580 MHz
                      582 – 588 MHz
                      590 – 596 MHz
                      598 – 604 MHz
                      614 – 791 MHz
                      791 – 823 MHz*
                      832 – 862 MHz*
                      *: toegestaan tot 1/1/2016
                      604 - 614 MHz is dus niet toegestaan zonder vergunning.

                      In deze frequentiebanden kunnen draadloze audioverbindingen gestoord worden door digitale omroepzenders.
                      M.a.w.: afhankelijk van waar in het land je staat met je spullen kun je last hebben van DVB-T zenders in bovengenoemde banden.

                      Informatie over welke banden waar gestoord worden vind je hier:

                      Klik op de kaart voor de locatie en links verschijnt de lijst met niet-gestoorde banden. (Zorg dat er een wolkje onder de kaart staat voor buitengebruik. Voor binnengebruik op het wolkje klikken --> huisje.)

                      Makkelijker kunnen we het niet maken... NOU...!
                      Last edited by PvG; 27-03-15, 21:02.
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Originally posted by PvG
                        Makkelijker kunnen we het niet maken... NOU...!
                        Dat is het dus, maar waarom vasco dan meent dat hij vergunning nodig heeft.

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Dank voor de info PvG, ik heb die band altijd gezien speciaal voor reporterzensers. Die intepretatie is zo te lezen niet correct. Gewone zenders mogen in die band zonder vergunning. Kom je met reporterzenders dan moet je in die specifieke band werken en heb je een vergunning nodig vanwege het grotere zendvermogen van reportersets.

                          Weer iets wijzer geworden of heb ik de regelgeving dan nog niet correct begrepen?
                          Last edited by vasco; 29-03-15, 06:49.

                          Comment

                          • PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

                            #14
                            Volgens mij heb je het goed begrepen.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              @Vasco: https://www.facebook.com/groups/308603169251755/

                              ONZE belangenvereniging!

                              grtz

                              Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...