2 x EV ETX-35P vs 2 x EV ELX115P Tops + EV ELX 118P Subs

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DrumFreak
    • May 2014
    • 32

    2 x EV ETX-35P vs 2 x EV ELX115P Tops + EV ELX 118P Subs

    Beste Leden,

    Ik ben van plan om een setje te kopen die liefst compact, zuiver en hard gaat. Budget is max 2800€

    Nu had ik 2 x de yamaha DSR215 besteld maar helaas is de levertijd enorm en kan ik niet zo lang wachten. De yamaha had (voor mij gevoel) gave eigenschappen
    afmeting woofer: 2x 15" ferriet, 2.5" spreekspoel
    afmeting hoogdriver: 2", titanium
    frequentiebereik: 45 tot 20.000 Hz
    versterkermodule: 1500W (1050W laag, 450W hoog)

    klasse D versterking

    D-contour 48-bits digitale processing

    maximum SPL: 138db
    Maar helaas dit wordt hem niet.

    Nu heb ik 2 andere opties, 2 van deze

    Een 3weg systeem van EV de ETX-35P
    woofer lage tonen: SMX2151 15 inch
    woofer midden tonen: EVS-6C 6.5 inch
    compressiedriver: DH3-B 1.25 inch
    frequentiebereik: 38 Hz - 20 kHz
    frequentierespons: 48 Hz - 20 kHz
    versterker: 2000 Watt (Klasse D)
    maximale SPL: 136 dB


    of dit setje 2 x EV ELX115P Tops + 2x EV ELX 118P Subs

    TOPS
    woofer: 15 inch

    compressiedriver: 1,5 inch
    frequentierespons (-3 dB): 56 Hz - 18 kHz
    frequentierespons (-10 dB): 44 Hz - 20 kHz
    versterker: 1000 Watt (Klasse D)
    maximale SPL: 134 dB
    afstralingshoek verticaal: 60 graden
    afstralingshoek horizontaal: 90 graden

    Subs 2x
    versterker: 700 Watt klasse D
    woofer: 18 inch
    frequentierespons (-3 dB): 42 - 100 Hz
    frequentierespons (-10 dB): 32 - 130 Hz
    ingebouwde crossover
    crossover frequentie: 100 Hz
    maximale geluidsdruk: 134 dB


    Waar zouden jullie voor gaan?
    Qua prijs scheeld het allemaal niet veel.
    Ben erg benieuwd naar jullie meningen.


    Deze set zal gebruikt worden door mij af en toe als standalone DJ, maar ook als we als band gaan optreden op wat grotere feesten.

    Groeten,
    Tama Rocks !!!
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Een luisterproef zal de enige uitweg bieden.

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Originally posted by frederic
      Een luisterproef zal de enige uitweg bieden.
      Maar gezien de grote verschillen in speakers, zal de 3 weg top waarschijnlijk wat meer hifi klinken.
      Door het gebrek aan subwoofers heb je minder druk in het laag, want ik neem aan dat je ze dan op statief zet?

      Het andere setje zal dus wat meer duwen, maar door de 2 weg top in het midden gebied waarschijnlijk iets minder rustig / clean.
      Als je als dj het liefst flink duwt en de kick / bas er als band flink uit moet komen dan is dit waarschijnlijk de beste keus. Ondanks dat deze op papier minder output lijkt te hebben, zal deze hoogst waarschijnlijk harder lijken te gaan.

      Ik zou zelf het liefst een 3 weg top kiezen met als extra een sub.

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        In het goedkopere segment klopt dit idd Antoon dat een 3 weg meestal iet wat evenwichtiger klinkt in het hoog-mid gedeelte.
        Maar dit weekend ben ik aan het werk geweest met D&B Qsubs in combinatie met Q7 2weg toppen. Dat klinkt toch ook wel 'evenwichtig' hoor.

        Comment

        • DrumFreak
          • May 2014
          • 32

          #5
          Dank jullie wel jongens. Ik ben het helemaal eens met jullie.

          Ik ga vanmiddag even uitgebreid testen bij de winkel. En dan mijn keuze maken.
          @DJ Antoon het liefst had ik ook de ZLX subs eronder gehad. Dan was het plaatje compleet maar deze zijn zo prijzig ik geloof rond de 1800e per stuk. Nou is die mogelijkheid er niet en zal ik het met een van deze sets moeten doen.

          @frederic, vertel mij wat over de D&B setjes. Mijn oude band is eind november 2014 uitelkaar gegaan. En wij hadden 2 x de Q10 en 4x Q-Subs. En dat klonk/klinkt geweldig. Met deze nieuwe band hebben we helaas dat budget niet en moeten we het doen met een schammele 3-3.5K. (ik moet ook nog 2 monitors en wat lichten aanschaffen)

          Ik houdt jullie op de hoogte van mijn belevingen.
          Tama Rocks !!!

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Ja dat klinkt geweldig. Maar idd met 3-4k kun je dit niet aanschaffen.
            Als band dit aanschaffen heeft ook weinig zin. Voor de keren dat je dit gebruikt.
            En als het dan eens nodig is, huur dat.
            Voor 4 Qsubs en 2 Q10 toppen en 2 D12 versterkers mag je snel 20-25k € rekenen.

            Wat ook te overwegen is is JBL PRX735 + 718 subs
            of QSC KW153 met KW118 subs.
            Beide sets kosten ongeveer 5500€
            Last edited by frederic; 26-02-15, 08:59.

            Comment

            • DrumFreak
              • May 2014
              • 32

              #7
              Originally posted by frederic
              Ja dat klinkt geweldig. Maar idd met 3-4k kun je dit niet aanschaffen.
              Als band dit aanschaffen heeft ook weinig zin. Voor de keren dat je dit gebruikt.
              En als het dan eens nodig is, huur dat.
              Voor 4 Qsubs en 2 Q10 toppen en 2 D12 versterkers mag je snel 20-25k € rekenen.

              Wat ook te overwegen is is JBL PRX735 + 718 subs
              of QSC KW153 met KW118 subs.
              Beide sets kosten ongeveer 5500€
              Nu ik dit setje ga aanschaffen zou ik wel graag ook de SUBS erbij willen. Dus dat wordt gewoon even doorsparen vrees ik. Ik ben gewoon beniewd welke set nou beter gaat klinken. Wel weet ik nu al bijna zeker dat de EV set (2 tops 2 subs) beter gaat klinken dan de 2 - EV 3weg systemen.
              Tama Rocks !!!

              Comment

              • DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

                #8
                Originally posted by frederic
                In het goedkopere segment klopt dit idd Antoon dat een 3 weg meestal iet wat evenwichtiger klinkt in het hoog-mid gedeelte.
                Maar dit weekend ben ik aan het werk geweest met D&B Qsubs in combinatie met Q7 2weg toppen. Dat klinkt toch ook wel 'evenwichtig' hoor.
                Q7 is een heel fijn systeem waar ik graag mee mag werken, maar hier zitten 2x 10" mid speakers in, dat maakt dus veel uit. De Q7 is ook niet echt een full range kast, het kan maar als je een beetje druk wil is een sub wel heel wenselijk.
                Mijn PERSOONLIJKE mening is dat een 2 weg full range top met een 15" nooit lekker klinkt, ook niet actief. Maakt niet uit welk merk, de overgang is gewoon te groot. De enige leuke oplossing daarvoor is de coax driver van BMS...

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #9
                  Afhankelijk van het gebruiksdoel, vind ik 2 x 15" toppen
                  boven 2 x 18" toppen al snel overdone.

                  Voor een beter resultaat kies ik dan liever 2 12" toppen met
                  bijvb. 1.4" hoorntjes in de kast erbij.

                  Sinds kort wordt in Nederland (eindelijk dan) het merk LSS
                  geïmporteerd. Ik heb het al een aantal keren gehoord en ben
                  erg gecharmeerd van de kwaliteit van dit Italiaanse merk.
                  Sprankelend, transparant en druk zijn zomaar 3 kreten.

                  Ik heb inmiddels wat prijzen voorbij horen komen en die vielen
                  mij enorm mee.

                  Ik zou toch eens een luisterafspraak bij de importeur maken.

                  grtz

                  Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • DrumFreak
                    • May 2014
                    • 32

                    #10
                    Nou beste forumleden, afgelopen donderdag ik naar Bax-Shop en met goede hoop zou ik de EV ETX35P kopen. De vriendelijke medewerker heeft deze aangesloten en ook tegelijkertijd de andere ELX setje. Met een druk op de knop kon ik het verschil tussen beide horen...

                    Werkelijk waar. Geen van beide setjes klonk lekker. Ik was enorm teleurgesteld. Diverse genres muziek, lopen door de ruimte, goed luisteren. Nee, echt waar het geluid klonk gewoon niet lekker. De ETX viel zwaar tegen. Niks zuiver, niks krachtig. Ik zat met de zuiverheid van D&B audio in mijn oren en moest toch echt gaan geloven... Voor dat geld ga ik niet beter dan dit horen en krijgen. Ik vertelde de medewerker, dat ik niet naar huis zou gaan zonder setje. En echt iets moest hebben voor max 3K.

                    Hij vroeg mij " ben je bekend met het merk QSC" ik zei nee, ik heb liever geen onbekend merk. Ik wil gewoon een bekend merk. Hij zei wacht heel even ik ga je wat laten horen. Dus hij wees naar de KW153 van QSC. Hij zei ik zal die is voor je aansluiten. Ik mee met hem ff kijken naar die speaker. Leek wel een beetje op de ETX van EV zal wel bagger zijn dacht ik. De medewerker netjes alles in het midden, gain, flat etc. En wij terug achter de tafel.

                    Hij start een house liedje, en ik stond werkelijk waar met open mond. Zuiver, krachtig, helder gewoon sprankelend geluid. Ik dacht echt dat hij met me dolde en ook de subs van QSC aan had gezet ( die stonden onder de KW153's) ik luisteren nee die stonden echt niet aan. Ik zei nee dit kan niet, zo mooi geluid. Hij zei wacht maar ik zal de extra sub stand eens aanzetten, dus hij weer naar die speakers, hoppa met een klikje de subwoofer stand aan. En weer play, ik weer stomverbaasd luisteren. Net of ik gewoon een 3weg + extra sub hoorde. En dat allemaal uit 2speakers. Het was niet te geloven. Zou ik voor het eerst in mijn leven een onbekend merk nemen.

                    Kort samengevat : )))



                    mooi QSC setje rijker.

                    27 +28 feb tijdens optredens effe flink opengehaald. Geen 1x geclipt tijdens live muziek. En hij stond echt hard (subwoofer stand aan). Geen vervorming, geen gek geluid. Maar tijdens draaien van house redelijk snel geclipt. Ik ga dus echt wel doorsparen voor een 2/4 tal sub woofers. En dan wordt het echt knallen.
                    Last edited by DrumFreak; 02-03-15, 22:34.
                    Tama Rocks !!!

                    Comment

                    • timmetje
                      • Dec 2012
                      • 424

                      #11
                      Fijn dat je een set gevonden hebt die je bevalt!

                      Maar eh... QSC is toch echt geen 'onbekend merk' hoor...
                      Tim

                      Comment

                      • DrumFreak
                        • May 2014
                        • 32

                        #12
                        Ja ik ben misschien van de oude generatie
                        Dynacord / EV / JBL / HK / D&B / EAW / MEYER / L'Acoustics allemaal mee gewerkt maar QSC ???? Q HOEEE :-D

                        Originally posted by timmetje
                        Fijn dat je een set gevonden hebt die je bevalt!

                        Maar eh... QSC is toch echt geen 'onbekend merk' hoor...
                        Tama Rocks !!!

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Mijn ervaring met QSC is ook verbluffend.
                          Zelfs de goedkopere modellen K10 en K12.

                          Comment

                          Working...