Midas m32r ombouwen tot dj tafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Djgertjan
    • Jan 2013
    • 16

    Midas m32r ombouwen tot dj tafel


    Is het mogelijk om op een viertal faders in de m32r tafel, faderstart te bouwen.

    zit eraan te denken om een m32r aan te schaffen, als dj tafel, ik weet dat, dat een beetje overdone is, maar wil wel graag faderstart op vier schuiven hebben.

    groet gertjan
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    Verklaar eens nader waarom je perse een M32r als DJ-tafel wilt gebruiken? Je moet wel hele goede argumenten hebben om een dergelijke tafel open te breken om faderstart op motorfaders te gaan zetten...
    Tim

    Comment

    • Aart Rietveld
      • Aug 2004
      • 190

      #3
      Zijn de standen van de faders niet uit te lezen via de midi-aansluiting? Ik heb wel eens een lijst met de midi-controlecode's van de X32 gezien. En aangezien de M32R een grotere broer is van de X32 moet het met een microcontroller ala Arduino dan op te lossen zijn. Blijft je tafel ook heel!

      Comment

      • timmetje
        • Dec 2012
        • 424

        #4
        Om toch nog een wat serieuzer antwoord te geven:

        Wij hebben dit vroeger opgelost met een micro-switch die contact maakte met de stang van de faderknop. Deze oplossing werkte in 60% van de gevallen feilloos, in de andere gevallen waren we met een pincet de micro-switch weer op z'n plek aan het friemelen...

        Motorfaders met faderstart zijn eigenlijk alleen gebruikelijk in de radio-wereld, en ik spreek uit ervaring als ik zeg dat knopstart dan een stuk wenselijker is. Overigens zijn die faders dan ook echt ontworpen met faderstart in gedachten.

        Voor dj-werk als in drive-in show of discotheek is faderstart wat mij betreft compleet onhandig, zeker op een uitgebreide mixer als een M32.

        Wil je dit toch, kijk dan eens serieus naar een oplossing zoals Aart 'm aandraagt. Faderstart op motorfaders inbouwen is vragen om problemen namelijk...
        Last edited by timmetje; 22-02-15, 20:17.
        Tim

        Comment

        • Aart Rietveld
          • Aug 2004
          • 190

          #5
          Kijk hier http://www.behringer.com/assets/X32_...2014-06-04.pdf eens. Mail Midas eens of dit ook zou moeten gaan werken op de M32R. Dat ding is nog zo nieuw dat nog niet alle documentatie online staat.

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Aangezien een X32 en M32 voor stereo gebruik, altijd 2 faders naast elkaar nodig hebben, is het niet handig.
            Anders had ik er ook 1 ingebouwd.
            Op een digico SD11 gaat dat weer wel goed, en die heb ik dan dus wel 1 omgebouwd met startknoppen boven de faders.

            Comment

            • Aart Rietveld
              • Aug 2004
              • 190

              #7
              Je kunt bij een M32/X32 ook nog wel wat trucs uithalen met de DCA's. Kun je meerdere faders bedienen met een schuif.

              Comment

              • DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

                #8
                Inderdaad, maar dan kun je wat moeilijker bij je eq. Zowiezo minder handig met een digitale tafel en dan willen mixxen.
                Ik heb zelf analoge broodjes met direct outs op een X32rack aangesloten, heb ik het beste van 2 werelden.

                Comment

                • Djgertjan
                  • Jan 2013
                  • 16

                  #9
                  Beste allemaal, ik wil over naar een digitale tafel, omdat ik op elke standaard dj tafel te weinig toonregeling heb. En op een digitale tafel is dit ruimschoots aanwezig. Tevens wil ik af van de losse galm effecten etc. Nu lijkt me de m32r een degelijke en mooie tafel, dus vandaar de vraag. En het hoeft niet perse faderstart te zijn, mag ook met een knop zijn, maar ik wil geen knoppen inboren.

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Originally posted by Djgertjan
                    Beste allemaal, ik wil over naar een digitale tafel, omdat ik op elke standaard dj tafel te weinig toonregeling heb. En op een digitale tafel is dit ruimschoots aanwezig. Tevens wil ik af van de losse galm effecten etc. Nu lijkt me de m32r een degelijke en mooie tafel, dus vandaar de vraag. En het hoeft niet perse faderstart te zijn, mag ook met een knop zijn, maar ik wil geen knoppen inboren.
                    Omdat ik de M32 niet ken, moet ik ff wat gissen, maar:
                    Bij de meeste digitafels kun je 2 kanalen aan elkaar koppelen,
                    zodat je in een userlayer, met 1 schuif, de 2 gekoppelde faders bedient.
                    Veelal heet dit [link].

                    Ook kennen bijna alle digitafels zgn user defined buttons.
                    Dit zijn druktoetsen waaraan je een eigen commando kunt
                    koppelen. Bij Roland is de keuze beperkt tot een aantal in een
                    menu aanwezige opties.
                    Bij andere merken, ik dacht ook bij de X32, kun je ook midi
                    commando's eraan toekennen. Wellicht kun je zo je CDJ's
                    een startimpuls meegeven?

                    grtz


                    Nes

                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by NesCio01
                      Omdat ik de M32 niet ken, moet ik ff wat gissen, maar:
                      Bij de meeste digitafels kun je 2 kanalen aan elkaar koppelen, zodat je in een userlayer, met 1 schuif, de 2 gekoppelde faders bedient. Veelal heet dit [link].
                      Jij bent ondertussen duidelijk gewend aan het werken met een (jouw) Roland mixer Nes

                      Roland M-serie mixers zijn redelijk uniek met de user layers en dat vind je niet op veel andere merken op deze (zelfde) manier terug. Zo ook niet op de M32, hier zitten net als op de X32 serie geen user layers. Wel kun je op een M/X32 de kanalen aan een DCA toewijzen voor die enkele fader controle of inderdaad MIDI commando's toekennen aan de assign buttons. De TS zal al snel bij een oplossing als deze uitkomen als hij inderdaad een M32 wil gebruiken. Of toch kijken naar beter passend gereedschap (Allen & Heath Xone DB4 heeft o.a. parametrische EQ en effecten onboard) voor de job dan een PA mengtafel. Hoeveel toonregeling moet je hebben als DJ
                      Last edited by vasco; 26-02-15, 14:01.

                      Comment

                      • timmetje
                        • Dec 2012
                        • 424

                        #12
                        Originally posted by Djgertjan
                        Beste allemaal, ik wil over naar een digitale tafel, omdat ik op elke standaard dj tafel te weinig toonregeling heb. En op een digitale tafel is dit ruimschoots aanwezig. Tevens wil ik af van de losse galm effecten etc. Nu lijkt me de m32r een degelijke en mooie tafel, dus vandaar de vraag. En het hoeft niet perse faderstart te zijn, mag ook met een knop zijn, maar ik wil geen knoppen inboren.
                        Nu maak je me nieuwsgierig... In de ruim 12 jaar dat ik als DJ werk heb ik zelden last gehad van te weinig toonregeling, zelfs op mixers met maar 2 eq-bandjes. Vergeet niet dat je tijdens het mixen met je faders ook heel veel kunt doen. Daarnaast is het een kwestie van je platen goed uitkiezen.

                        De combinatie van 'faderstart' en 'te weinig toonregeling' is in de DJ-wereld namelijk op z'n zachtst gezegd uniek te noemen.

                        Met welk medium draai je en voor welke doeleinden gebruik je de tafel? Faderstart klinkt namelijk als radio, en bij radio heb je zelden tot nooit EQ nodig om platen recht te trekken (tenzij die platen slechte MP3's zijn natuurlijk, foei!)
                        Tim

                        Comment

                        • sam_vg
                          • Apr 2014
                          • 13

                          #13
                          als je via software draait moet er wel iets met midi mogelijk zijn

                          Comment

                          • Djgertjan
                            • Jan 2013
                            • 16

                            #14
                            Het is een professione drive in show, maar wij doen ook regelmatig artiesten etc. Met een m32 heb ik genoeg kanalen en kan er anders een i/o unit aangooien.
                            in tegenstelling tot veel drive in shows, interesseert het ons wel hoe het geluid klinkt.
                            aangezien wij meestal met actieve systemen draaien zonder losse eq. Wil ik gewoon een uitgebreidere toonregeling hebben.
                            bij een m32r heb je ook meerdere uitgangen, wat makkelijk kan zijn voor delay stacks of doorkoppelingen naar andere zalen.
                            ondertussen draai ik al 25 jaar mee en vallen wij niet onder de cattegorie mixen en house.
                            wij moeten het meer hebben van bedrijfsfeesten, bruiloften en feesttenten tot aan ong. 2500 personen, waarvoor wij alle licht, geluid en trussing in huis hebben.
                            wij draaien voornamelijk met oa bpm en cd etc, waarbij een knop of faderstart een aangename verrijking is. Groet Gertjan.

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #15
                              Kijk met deze info wordt jouw verhaal ineens heel anders en duidelijker. Met de openingspost leek het nogal op een newbie vraag namelijk. Maar voor feesten van genoemd kaliber sluit je gewoon een DJ mixer aan op een PA mixer (M32). Je kan ook de randapparatuur na de DJ mixer eens onder de loep gaan nemen. Klaarblijkelijk kom je daar tekort en wil je die mug met een olifant oplossen. Weet niet hoe groot de bezettingen van die artiesten zijn en of je daarvoor echt zoveel kanalen achter de hand wilt hebben (tapeartiesten of hele bands). Beetje gemiddelde/grote act komt vaak met eigen materiaal en mensen en prikken bij jullie in.

                              Het juiste gereedschap op de juiste plaats gebruiken, een timmerman maakt ook geen schroeven vast met een waterpas.
                              Last edited by vasco; 27-02-15, 16:56.

                              Comment

                              Working...