Netwerkbrug issue; digitale tikken op opname.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • plattebever
    • Sep 2011
    • 23

    Netwerkbrug issue; digitale tikken op opname.

    Onlangs heb ik voor het eerst opnames gemaakt tijdens een live show. Als ik deze opnames weer afspeel via de console hoor ik digitale tikken op alle kanalen. Ook als ik andere audiofiles afspeel (die niet door mij zijn opgenomen) hoor ik dezelfde tikken; blijkbaar zit het niet in de opnames.

    De set bestaat uit een Midas Pro2c, een Klark Teknik 9650 met Dante 64 kaart en Logic pro x.
    De opnames zijn gemaakt met 16 kanalen, 48kHz, 24 bit. Ik kan nergens onregelmatigheden ontdekken in verschillende sample rates en of andersoortige issues.

    Is er iemand die bekend is met dit probleem in deze setup die tips kan geven en kan helpen?

    Groeten Willem,
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

    #2
    Klinkt toch echt als een samplerate ding, check ff welk apparaat de master is en of de andere apparaten netjes slave zijn.
    There is no substitute for imagination

    Comment

    • qvt
      • Oct 2009
      • 721

      #3
      Ik zou de DN9650 als master configureren en dan de Midas + dante kaart als slave. De DN9650 bepaalt dan ook de samplerate.
      There is no substitute for imagination

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Neen dat klinkt me eerder als een sync. clock probleem.
        Het is niet gezegd dat die tik ook effectief in de opname zit.

        Kun j3 hier een van de tracks posten?

        Comment

        • jadjong
          • Oct 2003
          • 654

          #5
          Originally posted by qvt
          Ik zou de DN9650 als master configureren en dan de Midas + dante kaart als slave. De DN9650 bepaalt dan ook de samplerate.
          Normaal gesproken zou ik beide zijdes van de 9650 slave maken. Dan hoef je bestaande netwerken niet steeds om te bouwen als je zonder DN9650 werkt. Helaas kan de Dante Virtual Soundcard geen clock-master worden. Om goed te werken moet de 9650 minimaal clock-master zijn aan de Dante-kant.

          Comment

          • teunos
            • Feb 2008
            • 352

            #6
            Klinkt inderdaad als een clock sync probleem. In het geval van Dante weet ik uit persoonlijke ervaring dat als je het apparaat waar de Dante kaart in zit laat werken als master klok, de kans op klikjes en andere onzin vrij groot is. Bij Dante altijd één van de Dante kaarten de master laten zijn in het gehele systeem, in dit geval dus de Dante kaart in de Klark.
            Mocht dat het probleem niet oplossen, wat voor een computer/netwerk draai je? Op mijn eigen laptop in combinatie met DVS werkt alles perfect, tot ik mijn draadloze netwerk adapter aan zet, ook al zit die op een ander subnet etc.
            Oja, en switches proberen uit te sluiten is ook een must (indien je die gebruikt). Ik heb er 4 van gerenomeerde merken geprobeerd tot ik op een 100% stabiele switch zonder glitches uit kwam.
            ''diamonds are forever''

            Comment

            • plattebever
              • Sep 2011
              • 23

              #7
              Dank voor de reacties.
              Nu is de 9650 master, DVS altijd slave. Ik heb de Pro2c ook al naar de 9650 laten kijken, maar dat helpt niet.

              De 9650 AES50-kant kijkt naar het AES50 protocol, dus de Pro2c, de Dante-kant kijkt naar de optie 'Dante'. Ik kan nergens terug vinden wat dat precies betekend.
              Vanmiddag wil ik nog eens gaan proberen met de opties die jullie aandragen. Meldt de resultaten wel.

              Groeten Willem,

              Comment

              • qvt
                • Oct 2009
                • 721

                #8
                Als de 9650 naar AES50 kijkt verwacht hij een klokreferentie van de Pro2c,

                onder hoofdstuk 5 in de handleiding: Change XXX module settings (deze op master zetten, en dan welke samplerate je wil)
                Change clocking options -> Word Clock Output Source (deze op je Dante kaart zetten)

                Nu enkel nog in je pro2c de clock slaven aan de AES50 en het zou goed moeten werken.
                There is no substitute for imagination

                Comment

                • rdreiers
                  • Nov 2009
                  • 407

                  #9
                  Oja, en switches proberen uit te sluiten is ook een must (indien je die gebruikt). Ik heb er 4 van gerenomeerde merken geprobeerd tot ik op een 100% stabiele switch zonder glitches uit kwam.

                  Vraagje, op welke switch ben je uitgekomen?
                  Ik heb op de ise van de mannen van audiante cisco sg300 als advies gekregen.

                  Ik heb nu een dante kaart in de gld gekocht en doe hier alleen recording mee, kaart moet dus wel master worden.

                  Comment

                  • plattebever
                    • Sep 2011
                    • 23

                    #10
                    De opnames die ik heb gemaakt zijn zonder enige ruis of klikjes opgenomen en klinken goed over afluistermonitors.

                    Gisteren helaas de pro2c niet kunnen gebruiken, maar wel ontdekt dat in Logic de opnames zijn gemaakt op 44.1 kHz ipv 48 kHz. Ik weet niet in hoe Logic en de DVS dit onderling oplossen, maar ik krijg geen foutmeldingen.

                    Aangezien het mijn eerste opnames zijn geweest heb ik geen content dat wel op 48 khz is opgenomen voor vergelijk. Ik zal dus eerst even opnames moeten maken met de hele opstelling en beter op de instelling in Logic letten.

                    Groeten Willem,

                    Comment

                    • teunos
                      • Feb 2008
                      • 352

                      #11
                      Originally posted by rdreiers
                      Vraagje, op welke switch ben je uitgekomen?
                      Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de TP-link SG105. In het rack van de mixer 2x switchje, bij de processor 2x een switchje. (primair en redundant). Verolgens in elk rack 3 utp chassisdelen, 2 op primair en 1 secundair. Unmanaged dat we, maar daar zie ik momenteel voor mij de noodzaak nog niet van in. QOS werkte niet lekker met mijn laptop om de een of andere reden en gaf dus meer problemen dan dat het oplossingen op zou kunnen leveren (in de toekomst).
                      Verder loopt er ook geen andere data over het netwerk, behalve de controle data voor de processor en dat is echt minimaal.
                      ''diamonds are forever''

                      Comment

                      • plattebever
                        • Sep 2011
                        • 23

                        #12
                        Met wat hulp en tips weer een stap verder gekomen. Nog wat Clock opties geprobeerd (zonder resultaat) en uiteindelijk Reaper geïnstalleerd om te zien hoe deze reageert.
                        Opnames met Reaper zijn foutloos en ook andere bestanden zijn zonder problemen af te spelen met Reaper. Ook met iTunes zonder problemen is audio te sturen via de 9650 en de DVS.

                        Zit de fout dus in Logic Pro x. Fijn dat de problemen zich lijken op te lossen, maar nu nog zien welke optie ik kan veranderen in Logic zodat ik deze weer kan gebruiken. Iemand een idee?

                        Groeten Willem,

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Originally posted by plattebever
                          Zit de fout dus in Logic Pro x. Fijn dat de problemen zich lijken op te lossen, maar nu nog zien welke optie ik kan veranderen in Logic zodat ik deze weer kan gebruiken. Iemand een idee?

                          Groeten Willem,
                          Willem,

                          Ik lees dat je je opname op 48kHz uitstuurt, echter Logic neemt
                          op in 44.1kHz?
                          Wellicht zit daar de fout?

                          Verder zou ik iTunes snel links laten liggen. Past niet zo in de kwaliteitslijn
                          zoals je die omschrijft, lijkt mij.

                          grtz

                          Nes

                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          Working...