Vraag over andere geluidsset

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patrickvn
    • Dec 2014
    • 4

    Vraag over andere geluidsset

    Hoi Allemaal,

    Ik zal me eerst even voorstellen;

    Ik ben Patrick Vuijk Noorland, 34 jaar, en woonachtig in Haarle.
    Enkele jaren geleden ben ik benaderd door een gospelgroep om daar geluid te komen regelen tijdens optredens in kerken. Hoewel ik daar totaal geen ervaring mee had besloot ik het toch te doen omdat ik graag een uitdaging opzoek.

    Na ongeveer zes jaar, en vele optredens verder, heeft het koor besloten om het over een andere boeg te gooien en een popkoor te worden. Dit heeft succesvol uitgepakt en we hebben reeds onze eerste optredens achter de rug.
    Deze optredens hebben ook een keerzijde; eerder traden we vooral op in kerken, nu is dat vooral buiten op pleinen en in feesttenten. Hier is onze geluidsinstallatie niet op berekend. Ik moet echt heel hard mijn best doen om een beetje mooi geluid uit de set te krijgen. We hebben daarom besloten om onze geluidsset te upgraden.

    Ons koor bestaat uit;
    Ongeveer 20 zangers en zangeressen
    basgitarist
    slaggitarist
    drummer
    toetsenist

    We gebruiken momenteel;
    6 microfoons om zang te versterken
    2 luidsprekers (weet even niet merk en wattage, zal ik binnenkort aanvullen)
    2 monitoren (weet even niet merk en wattage, zal ik binnenkort aanvullen)
    Skytronic PA 2100 versterker voor de monitoren
    Stageline STA 600 versterker voor de luidsprekers
    Stageline 20 kanaals mengpaneel

    Om onze set te upgraden zitten we te denken om eerst andere luidsprekers en versterkers te kopen.
    Op marktplaats zag ik onderstaande advertentie;


    Wat vinden jullie hiervan?

    Ik hoor graag van jullie,

    Vriendelijke groeten,
    Patrick Vuijk Noorland
  • vdlaanlichtengeluid
    • Jun 2010
    • 640

    #2
    Misschien als jullie zoveel optredens doen het stiekem ook wel richting de professionele kant gaat zou ik persoonlijk toch eens kijken om de hele set eens goed onder de loep te nemen. Oa die skytronic en Stageline amps zou ik ook wat anders voor zoeken. Hoe en wat ja daarvoor zul je eerst een goed budget moeten bepalen. Ja ik heb deze merken zelf ook jarenlang gebruikt en werkt prima maar dit zijn toch de dingen waar ik voor zou gaan.

    Dat Peavey setje zou ik persoonlijk links laten liggen want dat straald niets uit. Is best leuk voor een driveinshow maar vind het bij een popkoor nou niet het mooiste setje.

    Blijkbaar is er een markt voor jullie want er zijn optredens dus lijkt het me dat er ook geld is/komt.

    Grt.
    Fred.

    Comment

    • RayM
      • Jan 2006
      • 742

      #3
      Bij deze set ontbreken nog een paar versterkers en een processor. Dus naast die 600 euro zul je minimaal eenzelfde bedrag erbij moeten leggen.
      Allereerste vraag, hebben jullie een budget in gedachten?
      Wat zijn de vooruitzichten m.b.t. optredens?
      Misschien handig om eens in je omgeving te lijken wat er aan verhuurbedrijven zit en wat zij gebruiken.
      Soms is huren beter dan kopen, kun je je geld besteden aan wat goede microfoons of een betere mixer.
      Heerlijk die stilte

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Bij pleinen en tentfeesten denk ik al snel aan 1000+ man publiek, daar heb je toch al een redelijk serieus setje voor nodig...
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          Misschien wel het aantal mensen wat MusicXtra aanhaalt, maar het hoeft niet op 100+ db waarschijnlijk...
          'k zit "redelijk" in de buurt (als: is te rijden binnen +/- 45 minuten) en wil wel een keer wat laten horen bij een optreden als het zo uit kan komen...

          Comment

          • patrickvn
            • Dec 2014
            • 4

            #6
            Allemaal bedankt voor jullie reacties.

            We hebben wel enig geld is kas, maar het is niet zo dat het in overvloede is. We treden vooral op voor de gezelligheid en omdat we het leuk vinden. Van een optreden houden we ongeveer € 100 over voor de kas. Hierdoor kunnen we niet superveel sparen voor een nieuwe geluidsset. We hebben maximaal € 5000 te besteden maar dan is het ook echt op. Kunnen we voor dat geld iets goeds vinden? Actief of passief.
            Wat betreft de grootte van de optredens; de grootste groep waar we tot nu toe voor opgetreden hebben is ongeveer 500 man. We verwachten niet dat we voor grotere groepen komen te staan.

            Groeten,
            Patrick

            Comment

            • vdlaanlichtengeluid
              • Jun 2010
              • 640

              #7
              Dan heb je volgensmij een leuk budget en zou ik toch eens verder gaan kijken dan de neus lang is. Voor dit geld kun je best wel een degelijke set neerzetten met een goede prijs kwaliteit verhouding. En misschien moet er ook eens gekeken gaan worden dat het iets minder voor de lol is dan het nu is. Soms moet de prijs mee stijgen als de kwaliteit of de vraag groter word

              Comment

              • RayM
                • Jan 2006
                • 742

                #8
                Dat is in ieder geval een aardig budget waar je iets mee kunt. Vraag die je jezelf moet stellen, actief(powered) of passief (met losse amps). In jullie geval lijkt me actief een goede oplossing, je bent dan min of meer plug and play. Geen losse amps of processors. Ga eens luisteren ergens naar wat systemen, je zult hier waarschijnlijk weer veel merken/types te horen krijgen.
                Uiteraard heb ik ook mijn voorkeuren maar dat is nu niet zo belangrijk
                Heerlijk die stilte

                Comment

                • Hitvision
                  • Jun 2003
                  • 389

                  #9
                  Ga zeker luisteren! Heb laatst voor een (straat) koor gebruik gemaakt van DB Technologies Arena setje wat binnen je budget valt en wat erg prettig klinkt. Een andere aanrader van DB is de DVX serie maar die pakt wellicht niet iets duurder uit. Tenzij je voor 1 sub en 2 12 inch topjes gaat. De DVX serie heeft een erg prettige prijs-kwaliteit verhouding.

                  Ik heb geen aandelen en wil je niet die richting opduwen maar dit is een overweging die je mee kunt nemen van sets waar ik prettige ervaringen mee heb en wat binnen het budget valt.

                  Ook ik heb voorkeuren maar dat is een ander budget

                  Wellicht heeft MusicXtra ook nog iets binnen het budget waar hier op het forum door verschillende gebruikers erg positief op wordt gereageerd.
                  Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                  Comment

                  • vdlaanlichtengeluid
                    • Jun 2010
                    • 640

                    #10
                    Ik wilde het nog niet noemen maar zeker even naar Brooklyn Audio (MusicXtra) kijken. Maar persoonlijk van mening dat een BA set toch wel een stukkie verder gaat waar DB Technologies stopt. Hoor hier in de buurt best vaak DB maar voor live ben ik er toch niet zo heel kapot van.

                    Comment

                    • Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

                      #11
                      Ik zou niet al mijn geld gelijk aan speakers opmaken maar ook kijken naar een betere mixer en misschien ook microfoons.

                      Het blijft een keten die op meerdere punten voor verbetering vatbaar is...

                      Comment

                      • RayM
                        • Jan 2006
                        • 742

                        #12
                        Originally posted by vdlaanlichtengeluid
                        Ik wilde het nog niet noemen maar zeker even naar Brooklyn Audio (MusicXtra) kijken. Maar persoonlijk van mening dat een BA set toch wel een stukkie verder gaat waar DB Technologies stopt. Hoor hier in de buurt best vaak DB maar voor live ben ik er toch niet zo heel kapot van.
                        Daar gaan we weer....... Zullen we die discussie niet aangaan aub?
                        Heerlijk die stilte

                        Comment

                        • vdlaanlichtengeluid
                          • Jun 2010
                          • 640

                          #13
                          Nee dat hoeft niet Raymond. Het is een stukje smaak

                          Comment

                          • Onelo
                            • Aug 2014
                            • 3

                            #14
                            Mocht de OP het niet meteen zo heel duur willen zoeken, dan kan hij ook eens kijken naar een setje DAP X (X12(T) +
                            1 of 2 Subs X15/18b per kant). Zowel nieuw als regelmatig tweedehands te vinden op marktplaats. Gezien zijn verhaal een prima stap voorwaarts. Dan kan hij ze direct aansluiten op zijn huidige versterkers (en er achter komen dat een stel nieuwe amps geen overbodige luxe is) Mocht ie persé een actieve set willen hebben dan kan hij ook eens zoeken naar een DAP Soundmate3.

                            De aangehaalde Peavey-set is hebben volgens mij Piezö drivers achter de hoorn hangen, wat ze geen aangename sound meegeven.

                            Zelf vind ik het plug-en-play argument van actief geen hout snijden, voor passief of actief moet je evenveel aansluiten. het enige verschil is het wel of niet plaatsen van een amp-rack. Gezien de geschetste situatie zijn ze imo flexibeler met een passief systeem.

                            Comment

                            • SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

                              #15
                              En dat "amprack" valt tegenwoordig ook erg mee. Een 4 Kanaals versterker met processing/crossover is ook maar 1 a 2 hè-tjes.
                              dus die steek je in je broekzak, en spaart uit op power/xlr bekabeling!

                              en die is niet goedkoop hoor.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                              Comment

                              Working...