ervaringen Fohhn LX601 "hybrid line array"

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

    ervaringen Fohhn LX601 "hybrid line array"

    Beste Forumleden,
    Getriggerd door het topic over de K- Array speaker ben ik eens gaan zoeken wat er op dit gebied zoal is.
    En ik kwam uit bij de Fohhn LX601 met 6 stuks 6,5 inch speakertjes en 4 1" drivers.
    Volgens mij wel de meest uit de kluiten gewassen hybride line array top die nog hanteerbaar is in je eentje.

    Nu lijkt me dit wel een speaker die zijn nut kan bewijzen in een setting voor een band, aangevuld met voldoende sub natuurlijk. Vooral de gerichte afstraling die voordelen biedt in moeilijke ruimtes lijkt me uiterst handig.
    De reviews op internet zijn er wel over te spreken, maar wordt het in de praktijk ook gebruikt voor meer dan spraak en kleine bandjes en zo is de vraag...
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    #2
    Originally posted by purplehaze
    maar wordt het in de praktijk ook gebruikt voor meer dan spraak en kleine bandjes en zo is de vraag...
    Ik ben dit soort systemen in al die jaren muziek maken..bandjes kijken, uitgaansleven en kleine theaters bezoeken nog nooit tegen gekomen...altans niet anders dan alleen spraak.....zelfs niet in een vergelijkbare vorm of ander merk... ik denk dat dit soort systemen gewoon toch te onhandig zijn en niet breed genoeg inzetbaar....het meeste zie je gewoon de enkel 8, 12 of 15" top sub combi....
    Last edited by drbeat; 22-11-14, 17:23.
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

    Comment

    • Sound2000
      • Feb 2005
      • 33

      #3
      AD-systems heeft de Touring Stick, 4 x 6.5 en 3 x 1 inch, en dat is naast spraak een heel bruikbare kast voor bandjes en live toepassingen, het schiet net even verder dan een 12 of 15 inch, en de max spl zit er niet veel onder..

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by Sound2000
        AD-systems heeft de Touring Stick, 4 x 6.5 en 3 x 1 inch, en dat is naast spraak een heel bruikbare kast voor bandjes en live toepassingen, het schiet net even verder dan een 12 of 15 inch, en de max spl zit er niet veel onder..
        Dat verder 'schieten' doen ze pas bij hogere frequenties, in het low/mid zul je altijd te kort komen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • PvG
          • Sep 2012
          • 979

          #5
          Kastjes van 1-1.5m hoog moet je in de meeste kroegen door het plafond duwen om boven het publiek uit te komen. Kortom, je staat vaak tegen het publiek aan te blazen. Een 12" top draai je (bijna) tegen het plafond en je zit netjes boven de hoofden van je publiek.

          Deze zuilen hebben in mijn ogen alleen toegevoegde waarde in de wat grotere zalen waar je genoeg hoogte hebt, maar waar het niet knal hard hoeft. Maar let op: in bijv een theater met oplopende tribune heb je er niets aan vanwege de beperkte verticale spreiding (of je moet er meerdere neerzetten)!

          De grote throw heb je idd alleen in het mid/hoog:
          - Een sub onder een zuil heeft dezelfde throw als in een sub-top set.
          - De zuilen zijn te kort om array werking in het low-mid te krijgen.
          Last edited by PvG; 23-11-14, 09:51.
          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

          Comment

          • Sound2000
            • Feb 2005
            • 33

            #6
            Originally posted by PvG
            Kastjes van 1-1.5m hoog moet je in de meeste kroegen door het plafond duwen om boven het publiek uit te komen. Kortom, je staat vaak tegen het publiek aan te blazen. Een 12" top draai je (bijna) tegen het plafond en je zit netjes boven de hoofden van je publiek.

            Deze zuilen hebben in mijn ogen alleen toegevoegde waarde in de wat grotere zalen waar je genoeg hoogte hebt, maar waar het niet knal hard hoeft. Maar let op: in bijv een theater met oplopende tribune heb je er niets aan vanwege de beperkte verticale spreiding (of je moet er meerdere neerzetten)!

            De grote throw heb je idd alleen in het mid/hoog:
            - Een sub onder een zuil heeft dezelfde throw als in een sub-top set.
            - De zuilen zijn te kort om array werking in het low-mid te krijgen.

            Ik kom in flink wat zalen met een verschrikkelijke akoestiek, en daar heeft een zuiltje een voordeeltje.
            dat low mid is geen probleem, ik zet er ook geen 18 inch subs onder.
            daarnaast ziet het er netjes uit, vergeleken met een lompe 15 inch vierkante top, meerdere opdrachtgevers die er blij van worden, en het heeft een van onze AD-systems gebruikers al weer bij een sjieke lokatie extra opdrachten opgeleverd,
            Ik zie dus de voordelen wel.

            niet voor kroegen inderdaad, maar daar is het altijd de vraag of je het red met je hoogte.

            Comment

            • PvG
              • Sep 2012
              • 979

              #7
              Originally posted by Sound2000
              Ik zie dus de voordelen wel.
              Ik ook, maar de zuilen zijn te beperkt inzetbaar: je zult er een conventionele set naast moeten hebben.
              Ik zie voor de toekomst meer kansen voor schaalbare, stuurbare mini-arrays volledig gecompenseerd dmv DSPs (zoals bijv RH IC2).
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

              Comment

              • purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Dat verder 'schieten' doen ze pas bij hogere frequenties, in het low/mid zul je altijd te kort komen.
                Die LX601 is in het laagmid recht tot ongeveer 180 Hz (daarna valt deze vrij snel af) betekent dit dan dat deze tot die frequentie ook op langere afstanden blijft weer geven of is de arraylengte dan toch te kort (6 speakertjes..)
                Hij bundelt in het in het laagmid toch ook wel zo te zien aan de spec.sheet.
                Niet zoveel als midhoog en hoog maar toch wel wat.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by purplehaze
                  Die LX601 is in het laagmid recht tot ongeveer 180 Hz (daarna valt deze vrij snel af) betekent dit dan dat deze tot die frequentie ook op langere afstanden blijft weer geven of is de arraylengte dan toch te kort (6 speakertjes..)
                  Wat mij verbaasd is dat de hoogdrivers boven de 6"ers zitten.
                  Daardoor is de kast met 1,5 meter heel hoog terwijl de effectieve lengte van de array voor het laag net een meter is.
                  Door de bundeling van de hoog sectie zul je dicht voor de kast al snel 'uit het hoog' stappen, vlak voor de kastjes kan ik me dan ook niet voorstellen dat het lekker zal klinken.
                  Voor spraak zal dit prima voldoen, voor live muziek zijn er veel betere opties denkbaar, gewoon een simpele 12" top doet al veel meer in het laag mid en zal qua worp misschien wat achterblijven maar dit setje heb je ook niet om tenten van 50 meter diep te bespelen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • purplehaze
                    • Jul 2004
                    • 692

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    Wat mij verbaasd is dat de hoogdrivers boven de 6"ers zitten.
                    Daardoor is de kast met 1,5 meter heel hoog terwijl de effectieve lengte van de array voor het laag net een meter is.
                    Die hoogte van die kast vind ik ook niet handig want het is in een normale horecagelegenheid niet vaak te realiseren dat je 1,5 meter topkast nog eens grotendeels boven de hoofden kwijt kunt..
                    En daarnaast is de opmerking van MusicXtra ook terecht dat je vlak bij de speakers toch wel een wat rare geluidsbalans zult ervaren.

                    Enfin toch maar weer bevestigd in mijn beeld dat dit soort kasten met name bedoeld zijn om alleen stemgeluid in grote lange ruimtes goed en effectief weer te geven tot op de laatste rijen.
                    Een allround kastje is het dan toch niet..

                    Comment

                    • Sound2000
                      • Feb 2005
                      • 33

                      #11
                      Maar, zoals de ts vraagt, Het bied wel degelijk voordelen in akoestisch lastige ruimtes.

                      Comment

                      • purplehaze
                        • Jul 2004
                        • 692

                        #12
                        Originally posted by Sound2000
                        Maar, zoals de ts vraagt, Het bied wel degelijk voordelen in akoestisch lastige ruimtes.
                        Maar is het dan per definitie beter dan een kwalitatief goed sub-top setje is de vraag. En wordt het als zodanig dan ook gebruikt in de praktijk voor bandjes enzo...
                        Ik zou dat dan graag eens in de praktijk zien/ horen. Da's toch de beste manier van de werking vaststellen.

                        Comment

                        • Sound2000
                          • Feb 2005
                          • 33

                          #13
                          Originally posted by purplehaze
                          Maar is het dan per definitie beter dan een kwalitatief goed sub-top setje is de vraag. En wordt het als zodanig dan ook gebruikt in de praktijk voor bandjes enzo...
                          Ik zou dat dan graag eens in de praktijk zien/ horen. Da's toch de beste manier van de werking vaststellen.
                          Daarvoor organiseren we nou van die demo avonden, dit keer op 9 dec in Leeuwarden, niet echt centraal, maar je kunt hier de Touring Stick beluisteren naast een magnus12 (12 inch top,)en zelf horen wat de kastjes tov elkaar doen.

                          Comment

                          • vdlaanlichtengeluid
                            • Jun 2010
                            • 640

                            #14
                            Ik heb deze kastjes zowel heel fijn als heel erg slecht horen klinken. Alles heeft echt te maken met de toepassing. Hier in de buurt worden ze gebruikt voor festivals, waar het vaak erg te kort schiet. Maar heb het ook een keer vreselijk lekker horen klinken met een aanvulling bij een orkest...

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Ik heb een paar keer een K Array 802 systeem gehoord, dat klonk toch ferm goed hoor. Ook in het laagmid.

                              Comment

                              Working...