Yamaha ql5

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    Yamaha ql5

    Hallo collega,s .
    Even een vraagje zit een beetje in dubio en waar is t nu beter om info op te doen als hier.
    Had/heb mijn zinnen gezet op een digico sd9.
    NU heb ik van de week een demo bijgewoond van een ql5.
    Deze mijnheer en nog een technieker, vertelden mij dat de ql5 een veel betere tafel was als de sd9.
    De klank van de ql5 was neutraal en kleurde t geluid niet.
    En de mogelijkheden waren eindeloos.
    OVer de sd9 werd erg denigreerend gedaan al was je met een pak melk aan t mixen.
    Denk dat deze mensen in 1 merk denken.
    Is er iemand die me hier iets meer over kan vertellen?
    Is de yamaha ql5 echt zoveel beter of heb ik naar een verkoper zitten luisteren?
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

    #2
    Een CL5 is zeker geen slechte tafel, maar ik vind het weer typisch Yamaha en qua workflow en gebruiksgemak een draak.

    Daarnaast is de klank van een DiGiCo naar mijn mening zeer goed, en er zijn tal van gerenommeerde tours en zalen die daar akkoord mee gaan.
    Een verkoper die mij een tafel probeert te verkopen door andere merken af te zeiken is iemand die bij mij sowieso de deur sluit. Als je mij niet kan overtuigen met enkel de sterktes van jouw product zonder foefjes te verkondigen over de concullega's, dan is ofwel je product ofwel je productkennis zwak.

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Dat van de 'neutrale klank' staat vrij uitgebreid in de Yamaha QL-series brochure, dus dat is (in mijn ogen) vooral een verkooppraatje. Reden dat ze dit vermelden is omdat ze nogal trots zijn op hun plugins. Dit zijn emulaties van o.a. de 1176, LA2A en andere bekende compressors die bedoeld zijn om het geluid te kleuren. Daarnaast hebben ze een aantal Rupert Neve spullen als plugin in hun tafels verwerkt.

      Beide tafels zijn wat mij betreft qua mogelijkheden en klank erg aan elkaar gewaagd. Welke tafel er 'beter' is hangt vooral af van je eigen wensen en eisen...
      Tim

      Comment

      • jadjong
        • Oct 2003
        • 654

        #4
        Yamaha maakt tafels die redelijk 'simpel' zijn qua mogelijkheden. Een aux is een aux, faders links zijn input en in het midden zitten een stel VCA's. De knop linksboven is de gain en als je de master-fader dicht trekt is alles stil. De Digico is redelijk 'ingewikkeld' qua mogelijkheden. Faders zijn variabel, knoppen hebben meerdere functies, afhankelijk van het scherm dat er voor je neus staat en het aantal I/O-bussen is naar eigen smaak aan te passen. Heerlijk als je zelf een show in elkaar knutselt, hinderlijk wanneerje als gast op een tafel van iemand anders aan de slag moet.
        Yamaha is wat beperkt, Digico behoorlijk uitgebreid. Bedenk voor jezelf of dit een voordeel/nadeel is.

        Comment

        • desolation
          • Jun 2012
          • 706

          #5
          Je kan ook altijd eens kijken naar bv een Midas PRO2 Compact of een SoundCraft VI1. Zijn qua footprint ongeveer hetzelfde en ook zeer gebruiksvriendelijke tafels.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Een goed product vindt van zichzelf steunpunten waarlangs het naar boven klimt, producten die daarbij op concurrenten moeten leunen zijn kennelijk niet zo goed dat ze niet zonder die steun kunnen....
            Zelf heb ik een aversie tegen Yamaha, heb een O1V96 en kan er nog steeds niet aan wennen, mute is voor mij een lampje aan, bij Yamaha is dat juist een lampje uit, om maar een voorbeeld te noemen.
            Klankmatig kan ik er tot op heden ook niet echt warm voor lopen dus ben wel benieuwd naar de klank van deze nieuwe.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • daviddewaard
              • Mar 2008
              • 627

              #7
              Yamaha QL 5 ken ik niet maar de LS9 en M7cl heb ik geen hoge pet van op klinkt super plastic, totaal geen muziekaliteit en warmte te bekennen.
              De digico SD9 in mijn favoriet kwa mogelijkheden en bediening, je kan hem helemaal indelen hoe je zelf wel de hoeveelheid vca's/ kanalen/sends per layher, dat is iets wat ik bij Midas pro series mis, dit is kwa layout en indeling gewoon een analoge tafel en zit je altijd vast aan de 10 VCA faders, waar ik liever extra kanalen had gehad als ik maar 5 vca's gebruik.
              De Midas pro series is wel verre na de best klinkende tafel die er op de markt verkrijgbaar is!!!
              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

              Comment

              • desolation
                • Jun 2012
                • 706

                #8
                Mixen op de Pro-series vereist wel enige gewenning met de MCA-groups, maar eenmaal je dat onder de knie hebt moet je eigenlijk nog zelden naar individuele kanalen grijpen.

                Comment

                • LVG
                  • Jul 2011
                  • 152

                  #9
                  Of je wacht nog even net iets meer dan een maand en bekijk dan eens wat er te voorschijn komt aan nieuwe tafel

                  Comment

                  • desolation
                    • Jun 2012
                    • 706

                    #10
                    Dat heb ik nog al eens gehoord, toen kwam de nogal zwaar teleurstellende Avid S3L op de proppen

                    Comment

                    • peterwagner
                      • Oct 2008
                      • 317

                      #11
                      Originally posted by LVG
                      Of je wacht nog even net iets meer dan een maand en bekijk dan eens wat er te voorschijn komt aan nieuwe tafel
                      `Je kan ook nog 2 maanden wachten, dan komt er vast wel weer een andere tafel van een ander merk uit. Zo blijft het natuurlijk.....

                      Comment

                      • sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

                        #12
                        Originally posted by theo
                        Hallo collega,s .
                        Even een vraagje zit een beetje in dubio en waar is t nu beter om info op te doen als hier.
                        Had/heb mijn zinnen gezet op een digico sd9.
                        NU heb ik van de week een demo bijgewoond van een ql5.
                        Deze mijnheer en nog een technieker, vertelden mij dat de ql5 een veel betere tafel was als de sd9.
                        De klank van de ql5 was neutraal en kleurde t geluid niet.
                        En de mogelijkheden waren eindeloos.
                        OVer de sd9 werd erg denigreerend gedaan al was je met een pak melk aan t mixen.
                        Denk dat deze mensen in 1 merk denken.
                        Is er iemand die me hier iets meer over kan vertellen?
                        Is de yamaha ql5 echt zoveel beter of heb ik naar een verkoper zitten luisteren?
                        Je wilt graag weten welke tafel beter is. Ik denk dat je dan eerst moet vaststellen wat belangrijk is voor jou. Een budget lijk je al te hebben gesteld. Dan moet je nu een eisen/wensenlijstje opstellen. Het kan niet anders of er blijven dan maar een paar tafels over.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Originally posted by peterwagner
                          `Je kan ook nog 2 maanden wachten, dan komt er vast wel weer een andere tafel van een ander merk uit. Zo blijft het natuurlijk.....
                          De digitale techniek gaat zo snel, je wacht nog eens 6 maanden en dan kun je de tafel alweer als occasion kopen

                          Comment

                          • LVG
                            • Jul 2011
                            • 152

                            #14
                            Originally posted by peterwagner
                            `Je kan ook nog 2 maanden wachten, dan komt er vast wel weer een andere tafel van een ander merk uit. Zo blijft het natuurlijk.....
                            Zekers Peter (behringer heeft alweer nieuwe x series uit haha).. Alleen komen er niet tafels uit met de specs, mogelijkheden, kwaliteit en in de prijs van .....

                            Comment

                            • peterwagner
                              • Oct 2008
                              • 317

                              #15
                              Originally posted by LVG
                              Zekers Peter (behringer heeft alweer nieuwe x series uit haha).. Alleen komen er niet tafels uit met de specs, mogelijkheden, kwaliteit en in de prijs van .....
                              Ik heb geen idee over welke tafel je het hebt, maar dat boeit me ook niet. Ieder z'n smaak. Ik hou niet van Digico, ze zijn heel flexibel maar ik vind ze niet goed klinken. Andere technici vinden ze weer helemaal top klinken. Ik hou van de interface van Midas Pro, maar ik kan me ook voorstellen dat anderen er niet fijn mee werken.
                              Ik heb goede technici te gekke klinkende mixes horen maken op een m7cl, terwijl ze nou niet bekend staan om hun fantastische geluidkwaliteit.
                              Kortom, neem een tafel die je nu fijn vindt werken en goed vindt klinken je kan toch niet continu up to date blijven.

                              Comment

                              Working...