je sound opbouwen in een live situatie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    je sound opbouwen in een live situatie

    Beste Allen!!

    Afgelopen weekeind weer eens lekker gespeeld met mijn band, dit na een heel tijdje rust door diverse omstandigheden. Dit alles op een klein festievalletje, feesttent met podium, pa, en een bar met versnaperingen en de friettent aan de uitgang.

    Nu viel mij het op dat voornamelijk de Kick werd geboost in het laag, zo rond de 30 khz (waarom? ik snap hem niet want zo laag gaat een kick imo niet). de bassgitaar er maar wat losjes bij hing en en er voornamelijk een soort van HOEMMMM in elke band zat wat veroorzaakt wordt door de Kick van de drummer. (de Bassgitaar werd zelfs versterkt door een Sennheiser E 906 i.p.v. een DI)

    Om mijn verhaal nu niet in het droge technische verhaal te drukken met de benoeming van het aantal Hz wil ik eigenlijk een beetje van jullie weten hoe jullie je mix opbouwen in het spectrum.
    Ik zelf hou er van om de bassgitaar het volledige spectrum te geven, en zelfs in het allerlaagst wat te boosten, 2 a 3 Db zodat deze het laag lekker laat drukken. Samen met de kick die zorgt voor de beat. Ik zelf vind het mooi dat de Kick wat klakt...niet overdreven maar wel dat je een beetje definitie hebt, niet alleen dat je oempff hoort.

    Toms wat definitie geven, en verder als het drumstel goed gestemd is voornamelijk zo min mogelijk er aan doen. misschien een gate, of een compressor waar nodig, maar dat is meer om de extreme pieken een beetje binnen de perken te houden.

    Verder wel aardig gespeeld maar het viel mij op dat de verhuurder eigenlijk nog nooit digitale drums had gemixt, en ook wat moeilijk kon omgaan met een band die al van zichzelf een zacht podiumgeluid heeft.

    Mijn vraag nogmaals kort door de bocht: Wat maakt je laag.... je Bassgitaar , je Kick, of het samenspel van Bassgitaar en Kick?
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    #2
    Je geeft t antwoord zelf al, Samenspel van de kick en de basgitaar.
    Met een microfoon je bas oppikken kan heel goed hoor.
    Of een di en een microfoon kan ook.
    Kickdrum zou je kunnen boosten in t laag,30hz lijkt me wel heel laag maar rond de 50Hz kun je t doen vooral als de set te kort komt in t laag.
    De attack of klak zoals jij m noemt zoeken rond de 5 a6 kHz.
    Ik zou nooit zomaar een basgitaar laag bijdoen,zorg dat je de loopjes en de aanslag van de snaren hoort.
    Anders krijg je een dikke brei in t laag.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Begint bij mij gewoon met zorgen voor een top ingeregelde PA.
      Wanneer het sub netjes op tijd staat met de toppen wordt het sub lekker strak en is het ineens allemaal niet zo kritisch meer omdat je alles kunt blijven onderscheiden.
      Verder zie ik de kick als een verlengstuk van de bas, beiden mogen elkaar zeker niet wegdrukken.
      en euhhh, 30 kHz is wel errug hoog voor een kickdrum.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • drbeat
        • Jun 2012
        • 671

        #4
        Originally posted by theo
        Je geeft t antwoord zelf al, Samenspel van de kick en de basgitaar.
        Met een microfoon je bas oppikken kan heel goed hoor.
        Of een di en een microfoon kan ook.
        Idd een mic voor de bas kan... maar om zo veel mogelijk bijgeluiden te elimineren denk ik dat een DI op een houten podium in een tent vaak een mooier/beter resultaat geeft.

        1-0 voor de Samenspel... Wie volgt..
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

        Comment

        • RayM
          • Jan 2006
          • 742

          #5
          Als gasttechnicus heb je niet altijd een 'top ingeregelde PA', naar je smaak.
          Maar het is idd een samenspel maar wel afhankelijk van de muziekstijl.
          Heerlijk die stilte

          Comment

          • Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

            #6
            Ik zou in ieder geval er voor zorgen dat bijvoorbeeld een bass gitarist z'n eigen d.i. heeft die die persoon goed vind klinken. Zeker aangezien ik bij 90% van de bands (lees cover/festival/feesttent)bands bepaalde dingen totale onzin vind, een mic bij een bass gitaar is er 1 van. Maar das waarschijnlijk smaak en ik ben van mening dat je die zogenaamde details niet gaat horen evenals een snare bottom. Als je zelf een andere kickdrum mic mooier vind, maar niet standaard is, neem deze zelf mee. Zelf draai ik graag met een SM91 in de kick(niks out!) en heb deze dus altijd in mijn rugzak. Wil je een regelmatig geluid van je band, neem een tech mee....
            Olaf Duffhuës

            **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

            Comment

            • PvG
              • Sep 2012
              • 979

              #7
              Voor bassie neem ik altijd een (actieve) DI en die zet ik tussen de basgitaar en de amp. Dus niet via een output op de amp achter de eq op de amp (waar meneer na elke nummer aan loopt te draaien... Dit is meteen ook het nadeel van gebruik van een mic voor bas.). Op de tafel compressie erop (3:1...4:1) zodat je gemiddeld enkele dB compressie hebt. Let op dat de compressor NA de eq zit (ik wil comprimeren wat ik hoor, niet wat ik wegdraai met de eq). Met de eq breng ik bassie in balans: hoorbare boventonen, maar ook voldoende onder de 100Hz om te "dragen".

              Kick moet hier doorheen kunnen prikken, maar hangt sterk af van de muziekstijl: bij jazz laat je de kick doffer klinken dan bij rock, toch? Samenspel dus!

              Als de kick zoem, zoem doet staat het te hard, staat de PA op standje dicso (veel laag en hoog, maar mid...?) of heb je de kickmic in een kickport gezet (ondingen!). Als het niet anders kan een gate erop om het gezoem te onderdrukken.
              Als het rommelt in het laag, ff checken of alle lo-cuts wel goed staan (gitaarmic dicht bij bassamp?).

              Verder kun je drums en bas een stuk strakker krijgen door het geluid over PA in tijd te alignen met het podium geluid. Met de digitafels is dit snel gepiept. Vooral in bijv theaters (al gauw 5m ~ 15ms voor drums) is dat een wereld van verschil.
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

              Comment

              • RayM
                • Jan 2006
                • 742

                #8
                Ben het Olaf eens dat een microfoon bij een basamp niet wenselijk is. En ik heb ook altijd een eigen kickmic (Audix D6) en een DI (BSS actief) bij voor het geval dat.
                Heerlijk die stilte

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Nou kom ik echt al jaren op elke rider, bij elke tech en in elke tent tegen dat ze DI en mic voor de bass zetten... is dat idee (eindelijk!!) eens aan het veranderen?

                  Ook met alleen een DI ga je snel soep maken als het basscab op het podium te hard staat, maar met ook nog een mic ben je 3 fases bass door elkaar aan het mixen. Gek dat het een blubbertje wordt...
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    dubbele lijntjes voor snare, kick, basgitaar enz leverd niet vaak een bijdrage.
                    sowiso is minder spullen gebruiken bijna altijd beter.

                    maar desalnietemin bas di + microfoon is mooi met http://www.radialeng.com/phazer.php

                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Originally posted by showband
                      dubbele lijntjes voor snare, kick, basgitaar enz leverd niet vaak een bijdrage.
                      sowiso is minder spullen gebruiken bijna altijd beter.

                      maar desalnietemin bas di + microfoon is mooi met http://www.radialeng.com/phazer.php
                      Euh, snap ik niet: Een basmic heeft een time delay tov een DI. Je moet dus de DI delayen met een tijd om beide signalen gelijk te krijgen. Het door jou aangehaalde apparaat kan fase instellen. Delay en fase is NIET hetzelfde... Met de phazer kun je voor 1 frequentie de signalen gelijk krijgen (ik ontwijk hier bewust de termen "in fase" en "time alignen" ), maar niet voor alle frequenties. Leuk dat Radial het zo aanprijst, maar je kunt beter de inputdelay op je digimixer gebruiken.

                      Voorbeeld: mic ca 30cm voor basscab. Dan loopt de mic ca 1ms achter op de DI. 1ms komt overeen met 36gr fasedraaiing bij 100Hz, maar bij 1000Hz zou dat 360gr zijn (een hele periode). Bij 500Hz is de fasedraaiing 180gr (uitdoving). Hoe moet je de phazer nu instellen?

                      Ook erg onhandig om in te stellen: je wilt in de zaal luisteren en phazer ligt op het podium.
                      Last edited by PvG; 09-09-14, 07:45.
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      • peterwagner
                        • Oct 2008
                        • 317

                        #12
                        Als je even verder leest over de phazer, dan kom je er achter dat het eigenlijk een delay is.... :-) Je bent dus wel aan het "time alignen" En waarom zou ie op het podium moeten liggen? Je kan'm ook als insert gebruiken op een kanaal.
                        En je kan inderdaad ook de input-delay op je digimixer gebruiken, maar er zijn nog steeds mensen die analoog mixen en dus geen input-delay hebben.....
                        Niet te snel oordelen! :-)


                        Originally posted by PvG
                        Euh, snap ik niet: Een basmic heeft een time delay tov een DI. Je moet dus de DI delayen met een tijd om beide signalen gelijk te krijgen. Het door jou aangehaalde apparaat kan fase instellen. Delay en fase is NIET hetzelfde... Met de phazer kun je voor 1 frequentie de signalen gelijk krijgen (ik ontwijk hier bewust de termen "in fase" en "time alignen" ), maar niet voor alle frequenties. Leuk dat Radial het zo aanprijst, maar je kunt beter de inputdelay op je digimixer gebruiken.

                        Voorbeeld: mic ca 30cm voor basscab. Dan loopt de mic ca 1ms achter op de DI. 1ms komt overeen met 36gr fasedraaiing bij 100Hz, maar bij 1000Hz zou dat 360gr zijn (een hele periode). Bij 500Hz is de fasedraaiing 180gr (uitdoving). Hoe moet je de phazer nu instellen?

                        Ook erg onhandig om in te stellen: je wilt in de zaal luisteren en phazer ligt op het podium.

                        Comment

                        • Olaf Duffhuës
                          • Oct 2000
                          • 2477

                          #13
                          En denk eraan dat dat kastje € 295,00 ex BTW bruto kost..:-)
                          Olaf Duffhuës

                          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                          Comment

                          • PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

                            #14
                            Ff off-topic
                            Originally posted by peterwagner
                            Als je even verder leest over de phazer, dan kom je er achter dat het eigenlijk een delay is.... :-) Je bent dus wel aan het "time alignen"
                            Nou, ik had verder gelezen dan mijn neus lang is en neem maar van mij aan dat dit geen delay is.
                            En wel om de volgende redenen:
                            1) Een delay heeft als parameter "tijd" in de SI-eenheid seconden, niet "fase" in graden.
                            2) Het apparaat is 100% analoog. Hoe maak je een analoge delay? Heeele lange kabel, of een tape delay, of een bucket bridged device (=IC), of heel veel condensatoren en spoelen voor een transmission-line. Niets van dit zit in het kastje.
                            3) In de verdere uitleg van het apparaat staat nergens nog expliciet een referentie naar delay.

                            Ik denk dat je bent misleid door de eerste de beste marketing kreet op de Radial website "Time align two signals for exceptional clarity"... aan m'n r**t! Het ding kan alleen de basisfrequentie van een instrument in-fase zetten, maar de hogere harmonischen zullen nog steeds last hebben van kamfiltering tgv tijdsverschil mic/DI --> dat klinkt als een phasing effect. Hé, waarom heet dit ding "phazer"?

                            Een fase aanpassing is relatief eenvoudig analoog te maken met 1 of meer simpele RC-filters. De prijs, tja, het heeft wel klasse A versterkertrapjes...

                            En waarom zou ie op het podium moeten liggen? Je kan'm ook als insert gebruiken op een kanaal.
                            En je kan inderdaad ook de input-delay op je digimixer gebruiken, maar er zijn nog steeds mensen die analoog mixen en dus geen input-delay hebben.....
                            Niet te snel oordelen! :-)
                            Euh, daar heb je gelijk in. Ik dacht dat het ding tevens een DI was, maar da's dus niet waar...
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Originally posted by peterwagner
                              En waarom zou ie op het podium moeten liggen? Je kan'm ook als insert gebruiken op een kanaal.

                              Hoi Peter,

                              Dan kun je hem wellicht ook gewoon tussen de XLR lijn op de tafel inprikken?
                              Dat scheelt je dan weer een (lastige) insertkabel maken

                              Grtz

                              Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...