WiFi-perikelen op het podium

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

    WiFi-perikelen op het podium

    Sinds enige tijd gebruiken wij een aantal stereo bussen van onze digitale zaaltafel voor inearmixen van een deel van de muzikanten. Aan de tafel hangt een routertje en we bedienen deze mixen op het podium via een app op onze tablets/smartphones. Werkt prima, althans tot afgelopen zaterdag. Bij het soundchecken verloren wij continue de WiFi-verbinding met de FOH waardoor we dus geen controle meer over onze monitormix hadden.

    De eerste vraag die ik mezelf bij problemen altijd stel is: "Wat is er veranderd aan de set waardoor dit zou kunnen gebeuren?". Al snel kwam ik erachter wat de veroorzaker van het probleem was: Mijn nieuwe (digitale) wireless gitaarsysteem dat ik zaterdag voor het eerst mee had. Ik heb zo'n setje gekocht dat in de 2,4 GhZ-band werkt. Op zich fantastisch, klankmatig veel beter dan de fors duurdere Sennheisers die ik voorheen gebruikte. Maar blijkbaar dus een fikse stoorzender voor WiFi. Na een beetje prutsen met de verschillende kanalen op de zender en ontvanger werkte de verbinding tussen tablet en mixer weer, maar ik vrees dat dit nog wel vaker zou kunnen gebeuren.

    Heeft iemand een idee hoe we de WiFi tussen podium en FOH stabieler kunnen krijgen? Of andere tips/trucs waarmee we dit soort problemen in de toekomst kunnen voorkomen?
    Last edited by Robert H; 18-08-14, 12:07.
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Is uw router versleutelt?
    Indien niet kan ieder wifi apparaat connectie maken, en kan uw router gemakkelijk vastlopen wanneer het maximum aantal connecties overschreden zijn. Iphones en smartphones waarvan de wifi functie aanligt, willen automatisch connectie maken.
    Met hoeveel wifi apparaten werk je nu, en welke router gebruik je?

    Je moet rekening houden dat kleine wifi routers eigenlijk niet meer dan 2 wifi connecties aankunnen.
    Last edited by frederic; 18-08-14, 12:52.

    Comment

    • NesCio01
      • May 2010
      • 1987

      #3
      Wanneer je router ook enkel in de 2,4 GhZ band werkt is de kans op storing
      met je WL gitaarsysteem behoorlijk. Echter dan zou er ook storing op kunnen
      treden met WL systems van de locatie waar je bent.
      In theaters hangen vaak een aanzienlijk aantal wifi-routers...........

      Om in te gaan op je vraag.
      Mss is het te overwegen om je waifai-router in je stageunit in te bouwen?
      De afstand tussen tablets en router is dan aanzienlijk korter,
      terwijl je je tafel wellicht via een UTP aan je router kunt hangen?

      Ik gebruik overigens een Airport-express van apple welke in m'n tape-
      rack ingebouwd zit en bekabeld verbonden is met m'n tafel (M-200i).
      Toch heb ik, incidenteel, wel eens een drop out.

      Grtz

      Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Overweeg eens om naar de 5GHz te gaan.
        Je moet dan misschien een andere router / access point gebruiken.

        Ik heb een d-link D655 met matige resultaten, ook een simpele conceptronic heeft me al een hoop problemen gegeven, dit is beide 2.4GHz.
        Voor 1 X32 rack opstelling heb ik een asus RT66U deze doet het heel behoorlijk. Ik heb daarop zowel 2.4 als 5GHz aanstaan, op dezelfde SSID. Dus ik weet eerlijk niet in welke band hij nu werkelijk opereert, maar blijft in kleinere ruimtes wel overeind.
        Groot nadeel van de asus is dat de ipad in 1e instantie niet in wil loggen, je moet dat 2 keer doen, waarbij je een melding over gebruik zonder internet moet aanklikken.
        Er is daar een oplossing voor in de firmware van de asus, maar die heb ik nog niet doorgevoerd.

        Ik ben nu aan het testen met een ubiquiti unify access point. Dit ziet er nog beter uit, groter bereik.
        Dit is enkel de 2.4GHz uitvoering.

        Mijn volgende word hoogst waarschijnlijk een dual band ubiquiti unify.
        Voordeel zowel 2.4GHz als 5GHz.
        Heel makkelijk in te stellen via een webinterface.
        1 CAT5 kabel naar de unify is voldoende de dual band unify werkt op STANDAARD POE. (Wat de goedkope dus niet doet!)
        Dit is erg fijn voor mobiele toepassingen, je hangt de access point hoog op (Eventueel op een microfoon statief), cat5 er naartoe en werken.
        Mocht je niet genoeg bereik hebben dan kun je simpel een 2e access point weghangen met dezelfde SSID.
        Voor wat grotere opstellingen zou ik er dan 1 bij FOH en 1 op het podium plaatsen.

        Pas net uit en de firmware is nog niet 100% (Maar wel goed voor onze toepassing!) en iets boven de 200 euro.
        Let op dit is geen router, ik zou/ je moet dan van de oude router/wifi AP, de wifi uitzetten, en deze enkel als router gebruiken. Er moet dan wel de bijgeleverde unify POE injector tussen.

        Comment

        • DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

          #5
          Als je een android phone hebt zou je met de app wifi analyzer kunnen checken in welke band de gitaar zit. Als je dan handmatig de wifi in een andere band zet heb je minder kans op storing. Wifi analyzer geeft ook een goed idee van de sterkte van je signaal, en wat er allemaal nog meer in de lucht hangt.

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Probleem met de 5khz band is dat weinig androide tablets, smartphones en oudere laptops dit ondersteunen.
            Iphone/ ipad 2-3 mag normaal geen probleem zijn
            Last edited by frederic; 18-08-14, 13:48.

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Originally posted by frederic
              Probleem met de 5khz band
              Doe maar 5GHz, anders werden we allemaal gek.
              Checken of je eigen spullen op 5GHz werken is inderdaad wel slim, al verwacht ik dat het in de toekomst geen probleem is.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Idd 5Ghz sorry

                Comment

                • Knopsel
                  • Jun 2006
                  • 7

                  #9
                  Nadeel van 5 GHz is echter dat door de hogere frequentie de maximale afstand juist weer korter wordt.
                  Ben zelf niet zo'n voorstander van ander spul op de 2,4 GHz band omdat er zoveel zooi in omloop is die daarop kan storen (Bluetooth, Wifi kom je overal tegen).

                  Overweeg zelf overigens een accespoint met een directional antenne te gaan gebruiken, maar dan nog steeds moet je telefoon of tablet ook in staat zijn om signaal terug te kunnen sturen over die afstand.

                  Comment

                  • jakkes72
                    • Dec 2003
                    • 1015

                    #10
                    Wifi is een zegen (soms..) maar meestal een vloek voor de netwerkmensen onder ons. Wifi werkt met verschillende kanalen, meestal 1 t/m 13. Echter kan je niet kanaal 1 en kanaal 2 storings vrij naast elkaar gebruiken. Om een en ander storings vrij te kunnen gebruiken raden veel fabrikanten aan om kanaal 1, 6, 11 te gebruiken. Deze kanalen kunnen storings vrij naast elkaar werken.: klik.
                    Per locatie dien je dit dus te bekijken welke kanalen er (minder) bezet zijn. Dit wil wel een wijzigen. Thuis bv zat ik save met kanaal 6, nu zitten daar 8 !!! netwerken op. Ik moet dus weer even iets omzetten. Zelf heb ik thuis een fritzbox, daar kan ik in de router gelijk zien of er verstoringen zijn, zowel in de 2.4 als 5 Ghz.

                    Ieder wifi accesspoint/router kan zeker meer dan 2 devices aan. Encryptie heeft daar bij mijn weten geen invloed op.
                    Let wel op dat er in een kanaal slechts 1 zender gelijktijdig kan zijn.
                    5 Ghz is toch wat bedrijfszekerder dan 2.4 Ghz: In de 5 Ghz zal een device altijd eerst luisteren voordat die de zender aan zet, dit ivm de radar welke ook in die band zit. 2.4 Ghz begint gelijk te zenden.

                    Voor realtime audio toepassingen zal ik voorlopig nog geen WIFI gebruiken. Hoe bv Shure het doet met hun microfoons weet ik zo niet, maar is vast te vinden.

                    Ik weet het niet zeker, maar er staat me iets van bij dat de gitaar/microfoon systemen via WIFI meerdere kanalen gebruiken.

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Wat me nog te binnen schiet.

                      Wanneer je accespoint beide frequenties heeft, dan kun je
                      ook een SSID per frequentie maken.
                      Wil je enkel de 5GhZ, dan heb je die ook echt!

                      Verder zit een magnetronfrequentie ook rond de 2,4, da's dus
                      een lekker broodje op je i-Pad .

                      Meest safe is eigenlijk een dedicated monitormixer per bandlid.
                      Klinkt nog eens stukken beter ook en heeft vaak ook een EQ en een
                      FX aan boord.

                      Grtz

                      Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        #12
                        WiFi heeft een beperkte bandbreedte in de lucht, dus een beperkt aantal kanalen zoals al eerder aangegeven. Helaas is vol dan ook echt vol en gaat je doorvoersnelheid drastisch omlaag.

                        Tijdje terug stond ik midden in een winkelcentrum met de X32 ergens achter het podium en met de iPad tussen het publiek. Het was bijna onwerkbaar zo slecht was de verbinding.
                        Via WiFi Analyzer op m'n telefoon kwam ik er achter dat er een netwerkje of 18 in de lucht waren...
                        Rond 18:00 sloten de meeste winkels en ineens was er ruimte zat. Blijkbaar worden kassasystemen o.i.d. via WiFi verbonden en gooien ze die WiFi punten dicht bij sluiting. Van 18 gingen we naar 6 netwerken in de lucht, dat was prima mee te werken.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Originally posted by renevanh
                          WiFi heeft een beperkte bandbreedte in de lucht, dus een beperkt aantal kanalen zoals al eerder aangegeven. Helaas is vol dan ook echt vol en gaat je doorvoersnelheid drastisch omlaag.
                          In zo'n geval is de 5GHz een goede optie.

                          Comment

                          • VrijeVogel
                            • Nov 2013
                            • 107

                            #14
                            Bij mij in de straat is het al zo erg dat ik geen live tv of uitzendinggemist kan kijken via WiFi,
                            Voor school onlangs Asus RT-N66U gekocht. Oud gebouw met veel beton. Dit is tot nu toe een zeer stabiele router gebleken, geen enkel reset gedaan afgelopen schooljaar. Gebruiksvriendelijk is die niet helemaal, want na een jaar kwam ik pas achter dat deze standaard op 80% van zijn vermogen staat, nu naar 100% opgeschroefd en we hebben ca 20 meter links en rechts goed bereik.
                            Nog een voordeel, er kunnen 3 SSID namen in. Zo hebben we een apart gast netwerk met WW. Mochten er weer teveel het WW weten kan ik dat WW aanpassen en hoef ik niet alle medewerkers op de hoogte te brengen.

                            Comment

                            • daviddewaard
                              • Mar 2008
                              • 627

                              #15
                              ik heb het probleem meestal andersom, dat mijn wifi router die aan een digitafel/systeem processor hangt draadloze mic's van shure die in de 2,4 ghz band werken de lucht uitdrukt. wifi werk prima maar zenders gaan storen.
                              daarmee kom ik tot de conclusie dat de 2,4 ghz geen betrouwbaar systeem is voor audio overdracht
                              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                              Comment

                              Working...