Overhead en h-ihat microfoons

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Overhead en h-ihat microfoons

    Zo voorzichtig eens aan het rondsnuffelen om mijn microfoon assortiment naar een hoger plan te tillen ben ik op zoek naar goeie condensators voor gebruik als overhead en/of hi-hat microfoon.
    Wat er langskomt is de AKG C214, Neumann KM184 mt, dus met een budget van tussen de € 100,- en € 800,- per stuk.
    Iemand ervaring of suggesties?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Hi-hat: C430 vind ik lekker crisp klinken. Lekker kort pijpje en dus makkelijk te plaatsen.
    Voor overheads wil je misschien wat meer uitgeven. Staat bij mij ook nog ergens op mijn lange verlanglijst...
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • desolation
      • Jun 2012
      • 706

      #3
      Had het ook al op facebook gepost, maar hier nogmaals.

      KM184 en zijn "budget-alternatief" Oktava MK012 zijn goede mics, maar hebben een dikke bult aan 10kHz wat ze voor mij geen lekkere klank als OH geven. Cymbalen gaan namelijk snel schel klinken.

      De uber-OH, heer en meester, king of kings in de condensatorpijpjes: DPA4011. Klankmatig beestig goed, compleet lineair vlak tot aan 10khz en eigenlijk alles wat je van een DPA verwacht. Gaat wrs wel buiten je budget vallen, maar elke cent waard.
      Alternatief is de Schoeps CMC6 met MK4 capsule. Ook geen budget microfoon, maar evenzeer steengoed.
      Dan is er ook nog de AKG C460 B met CK61. Niet meer nieuwe te krijgen, maar als je ze kan vinden voor een nette prijs, ze hebben een prachtige klank die nog beter wordt met een Jim Williams mod (de man doet de mod niet meer zelf, maar mss kan je wel de instructies lospeuteren). Denk dat ze tweedehands tussen de 300 en 500 euro schommelen.
      Last edited by desolation; 19-06-14, 20:09.

      Comment

      • drbeat
        • Jun 2012
        • 671

        #4
        Sander, als je wilt, dan wil ik best een middagje als testdrummer komen spelen... zodat je alles goed uit kunt testen. Heb goede bekkens, en speel volledig digitaal op de toms zoals je weet, en de bekkens zijn natuurlijk analoog, cq echte bekkens. dan kun je echt de OH en hihat functie goed beluisteren zonder eventueel overspraak van de toms er bij zodat je daar echt op kunt focusen.. Misschien dat NESS dan zijn mics mee kan nemen, en je bv ook de akg mics kunt testen.

        ik zelf heb voor de hihat beyermics, dat was destijds een mooie keuze. Ik zelf ben persoonlijk (destijds toen ik mijn mics kocht waren ze er nog niet) helemaal gek van de AKG c391 series...

        Die klinken heerlijk en echt natuurlijk! Het is zelfs zo dat ik die bij hele zachte optredens zelfs zonder de losse tommics het boeltje uitversterkte met die AKG micjes. klonk prima en heerlijk natuurgetrouw...

        Laat het maar weten als ik als proefdrummer eens over de BA set mag timmeren...dat jij dan wat moet testen neem ik voor lief....

        Middagje testdrummen ben ik altijd voor in!!
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          Ik heb al enkele jaren Sennheiser K6/ME64 als overhead/Hihat mics. Ik heb sinds kort ook een setje Shure KSM137. Nog niet vaak genoeg gebruikt voor een duidelijke mening/keuze

          Comment

          • AMX_Pete
            • Mar 2008
            • 79

            #6
            Lang geleden begonnen met Shure SM81. Dan jaren meer naar AKG C391/C451 gegrepen.
            Recenter Neumann KM184 en Shure KSM137, maar tegenwoordig pak ik meestal weer naar Shure SM81, tenzij een gastschuiver persé wat anders wil (meestal KM184).

            Comment

            • hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

              #7
              Ik vind de KM184 ook niet de allermooiste optie voor overhead, het is een fantastische condensatormicrofoon, maar klinkt als overhead heel erg 'dozerig'. Voor op de hi-hat vind ik de KM184 wat te veel (wollig) laag hebben, maar met een beetje EQ en een HPF is dat zo opgelost.

              De door desolation genoemde AKG C460B is top op hi-hat! Ik heb ze zelf met de CK5 capsule (dat is een CK1 capsule in een windkap), erg mooi! Ik heb ook de C480B met CK61, klinkt anders want transformatorloos, maar eveneens goed bruikbaar!

              Meestal gebruik ik de AKG C414 op overheads, klinkt erg ruimtelijk en is helemaal te gek!
              Maar: nu wil het dat ik afgelopen weekend voor het eerst een setje Schoeps op overheads heb gebruikt en eerlijk is eerlijk, dat is toch echt wel een heel ander kaliber. Ik had een setje CMT54 (is in feite een MK4 maar dan niet modulair, voorloper van de CMC reeks) voor een koor staan, maar die heb ik, eigenlijk per toeval, later als overhead ingezet en daar was ik ontzettend van gecharmeerd. Zacht en ontzettend duidelijk. Ook in het oppikken van snare en toms.
              Eigenlijk was ik met een setje Schoeps in combinatie met een kickmicrofoon gewoon klaar. Hier wil ik zeker binnenkort weer uitgebreid mee gaan experimenteren en dan ook even de multitrack recorder mee laten lopen.

              Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

              "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Heb inmiddels heel wat suggesties ontvangen, de DPA4011 is echt om te kwijlen maar €1400,- per stuk is wel heel erg veel geld....
                Oktava MK012, AKG C214 en 414 en de Neumann KM184 zijn de kandidaten welke ik voor overhead wil gaan testen de komende tijd.
                Bedankt tot zover voor alle tips, ik laat weten wat mijn bevindingen zijn.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

                  #9
                  Als die testdrumdag openbaar wordt en ik heb tijd en vervoer ben ik wel bereid om wat low-end mics mee te brengen ter vergelijk. Ik heb het volgende in huis:

                  - 2 CAD M179 (LDC, variabel polar pattern, HPF, PAD)
                  - 2 Audio Technica AT2020 (SDC)
                  - 1 Rode M3 (SDC, HPF)
                  - 1 Beyer M201 (dynamisch, misschien leuk op hihat, zeer de moeite waard op snare)
                  - 2 Beyer M81 (dynamisch, 1tje is echter beschadigd en produceert alleen mid)
                  - 1 SM58 en 1 ECM8000, maar die zijn niet zo van belang lijkt me

                  Verder heb ik twee K&M stereobars, mocht er nog ORTF of XY geprobeerd gaan worden.

                  Als het vervoer het toelaat (geen OV dus) kan ik ook een MOTU 828mkII met laptop meebrengen om het geheel vast te leggen voor latere evaluatie, al dan niet openbaar.



                  Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                  Comment

                  • Stage-support
                    • Oct 2011
                    • 38

                    #10
                    Kijk ook eens naar Audix. De scx1 vind ik erg mooi.
                    Stage-support.com licht- en geluidstechniek

                    Comment

                    • vester86
                      • Jul 2010
                      • 164

                      #11
                      Wellicht ook boven budget, maar de Sennheiser MKH40 is wel een prachtige microfoon voor overhead (en vleugel) ook omdat ie onderin meer meepakt.

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Ik mis in het rijtje de MBHO 604.

                        Dit is de opvolger van de 603, die ik al goed vind,
                        maar nog behoorlijk verbeterd is.

                        Ik ben nog op zoek naar en studiotest waarbij deze nieuwe
                        604 als 2e uit de verf kwam.

                        Erg veel microfoon voor ongv. € 500,=

                        grtz

                        Nes

                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

                          #13
                          Ik wil binnenkort even een shoot-out op drums gaan houden tussen een aantal microfoons die ik hier in de kast heb liggen. Met multitrack erbij die ik daarna wel openbaar beschikbaar wil stellen, daar zitten dan sowieso ook een aantal microfoons tussen die jij op je lijstje hebt staan.

                          De volgende OH microfoons wil ik gaan vergelijken omdat ik ze zelf heb liggen:
                          -AKG C414-EB (nylon)
                          -AKG C414-XLS
                          -AKG C460B / CK5
                          -Beyer M260 (misschien)
                          -Neumann KM84
                          -Neumann KM184
                          -Oktava MK012
                          -Schoeps CMT54

                          Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                          Comment

                          • RayM
                            • Jan 2006
                            • 742

                            #14
                            Ben benieuwd naar het resultaat Hugo. Zelf gebruik ik AT Pro37.
                            Heerlijk die stilte

                            Comment

                            • Olaf Duffhuës
                              • Oct 2000
                              • 2477

                              #15
                              De AT AE5100 of de AT ATM450 op overheads en hi-hat, de AKG C430 is ook mooi op(of onder) de ride..
                              Olaf Duffhuës

                              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                              Comment

                              Working...