Talkback naar monitortafel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

    Talkback naar monitortafel

    Hallo,

    Hoe routen jullie bij een analoge mixer de talk-back richting monitortafel. Gewoon via een aux en dan op de monitortafel op line niveau binnenkomen?
    Een soundcraft MH3 heeft hier een speciale uitgang voor op mic niveau. Hoe lost men dit op bij andere tafels?
    Last edited by Staaf; 16-06-14, 22:48.
    Nobody is a virgin; life fucks us all!
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Indien nodig een DI. :-)
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • NesCio01
      • May 2010
      • 1987

      #3
      ASL?

      grtz

      Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

      Comment

      • Staaf
        • Feb 2003
        • 398

        #4
        Nescio,

        Ik denk dat je me verkeerd begrijpt (of ik leg het niet duidelijk uit ). Ik bedoel de talkback voor de soundcheck.
        Als er geen monitortafel is, dan gaat dat gewoon via de auxen de monitors in. In het geval van een aparte monitortafel zitten de monitors aangesloten op de uitgangen van de monitortafel. Ik moet dus een verbinding hebben tss foh-tafel en monitortafel.
        Nobody is a virgin; life fucks us all!

        Comment

        • jakkes72
          • Dec 2003
          • 1015

          #5
          Een return van de multikabel pakken. De microfoon op XLR-Female aan de FOH kant prikken, aan de MON kant in de monitor tafel prikken.

          Comment

          • Staaf
            • Feb 2003
            • 398

            #6
            Jakkes,

            Is dat de 'standaard' manier? Op deze wijze kan je niets 'gainen' of zo? Enkel aan en af via de evt schakelaar op de mic.
            Nobody is a virgin; life fucks us all!

            Comment

            • vester86
              • Jul 2010
              • 164

              #7
              Dat gain je dan toch op de monitor tafel?

              en anders gain je het minimaal op je FOH tafel, ga je direct-out of post-fader naar je monitortafel en druk je daar je PAD/-20dB knopje in...

              Comment

              • Staaf
                • Feb 2003
                • 398

                #8
                Vester,

                Dat ik moet gainen op de monitortafel, daar was ik wel aan uit. Mijn punt was dat je op de foh tafel geen controle hebt aangezien je volgens het systeem dat Jakkes voorsteld geen verbinding meer hebt tussen mic en foh tafel.

                Het tweede gedeelte van jouw verhaal is nu net mijn probleem, de foh tafel heeft geen direct-out of post-fader uitgang op mic niveau, enkel auxen. Deze zitten dus op line niveau.
                (Edit: Nu ik het nog eens teruglees, vertel je eigenlijk hetzelfde als ik stelde in mijn openingspost.)
                Het verhaal wat ik schrijf werkt wel, alleen vraag ik me af..... Wat doen anderen?
                Normaliter werk ik met de Mh3 op front welke een direct out, met aan-uit schakelaar bezit, deze moet binnenkort naar de monitorkant verhuizen aangezien de band meer monitorkanalen wil dan ik op de monitortafel beschikbaar heb.
                Last edited by Staaf; 16-06-14, 22:51.
                Nobody is a virgin; life fucks us all!

                Comment

                • vester86
                  • Jul 2010
                  • 164

                  #9
                  Op een monitortafel kun je toch ook een lijn-level signaal aansluiten? In ieder geval de pad/-20dB knop gebruiken op de monitortafel en als het ECHT niet wil een DI ertussen...

                  en dan kun je op de FOH tafel gewoon een auxje gebruiken en naar keuze de microfoon pre of post schakelen

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    De MH3 heeft in totaal 3 aansluitpunten voor talkback. Een talkback in op de bovenkant (voor de monitortech), een talkback in op de achterkant en een talkback uit op de achterkant. De talkback uit is in dit geval niet nodig.
                    Ik kan in de manual niet vinden of de talkback input op de achterkant mic-level of line-level is, maar in beide gevallen kan je daar redelijk veilig een lijnsignaal in stoppen. Als de monitortech de talkback zo gained dat hij voor z'n eigen mic voldoende gain heeft kan je daarna de send vanaf FOH aanpassen naar dat niveau.
                    Op FOH pak je dus de TB input of een loos kanaal en die stuur je naar een willekeurige vrij output (het zij een matrix, subgroep of aux) en die output gaat dus via de multi op een returnkanaal naar de TB input achterop de MH3. Als de FOH tafel ook TB in- en out achterop heeft kan je die natuurlijk gebruiken. (ik begrijp dat je nog niet weet op welke tafel je gaat werken en dus ook niet weet of die functie er op zit)


                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • RayM
                      • Jan 2006
                      • 742

                      #11
                      Vrij kanaaltje op de FOH gebruiken, via een aux naar het podium de monitortafel in.
                      Aan/uit, gainen enz op de FOH tafel. Op de monitortafel kanaal gewoon aan laten staan.
                      Heerlijk die stilte

                      Comment

                      • jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

                        #12
                        Originally posted by Staaf
                        Vester,
                        Dat ik moet gainen op de monitortafel, daar was ik wel aan uit. Mijn punt was dat je op de foh tafel geen controle hebt aangezien je volgens het systeem dat Jakkes voorsteld geen verbinding meer hebt tussen mic en foh tafel.
                        Waarom zou je daar controle op willen hebben? Is toch een issue voor de MON tech.
                        Als je aan/uit controle wil hebben als FOH man over de talkback, dan pak je een microfoon met schakelaar.

                        Comment

                        • jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

                          #13
                          Originally posted by RayM
                          Vrij kanaaltje op de FOH gebruiken, via een aux naar het podium de monitortafel in.
                          Aan/uit, gainen enz op de FOH tafel. Op de monitortafel kanaal gewoon aan laten staan.
                          Kost je een extra kanaal op de FOH tafel... terwijl je vervolgens alsnog de monitortafel in komt. Kan je net zo goed direct de microfoon op de MON tafel aan sluiten.

                          Comment

                          • RayM
                            • Jan 2006
                            • 742

                            #14
                            Originally posted by jakkes72
                            Kost je een extra kanaal op de FOH tafel... terwijl je vervolgens alsnog de monitortafel in komt. Kan je net zo goed direct de microfoon op de MON tafel aan sluiten.
                            Meestal is er wel een kanaal (of meer) over.
                            Heerlijk die stilte

                            Comment

                            • Staaf
                              • Feb 2003
                              • 398

                              #15
                              FOH tafel is een soundcraft MH2.
                              Volgens mij is het uitzetten van de microfoon vanop de foh tafel toch wel gewenst, als was het maar om feedback vanop de front speakers te vermijden.
                              Je kan toch moeilijk steeds via de asl vragen of de mic aan- of uitmag?
                              Nobody is a virgin; life fucks us all!

                              Comment

                              Working...