Subs van de vloer en hoogte tops

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • van der Harst
    • Feb 2010
    • 13

    Subs van de vloer en hoogte tops

    Goedendag allen.
    Ik doe geluid en techniek voor een band. De PA bestaat uit Dynacord D-Lite 2000 (Powersub 315, Sub 115, 2x D12. Vermogen: 2x500 subs, 2x 500 tops)
    Ik heb 2 vragen over de plaatsing van tops en subs.

    In het manual van Dynacord staat: "onderkant top 1 meter boven hoofden publiek". Dit ivm de geluidsdruk. Door de tops zo hoog te plaatsen ervaart men dicht bij de top evenveel geluidsdruk als verder weg en is de ' throw' beter.
    Vraag: wat vinden jullie van de stelling van Dynacord?

    De (verstelbare) palen tussen mijn subs en tops zijn te kort om bovenstaande te realiseren. Wel heb ik altijd 2 flightcases bij me waar ik de subs op zou kunnen zetten.
    Vraag: wat vinden jullie (mbt geluid) van het plaatsen van subs op een flightcase?

    Ik wacht jullie reactie met belangstelling af aangezien de antwoorden die ik krijg van andere geluidstechnici uiteen lopen.
    Mvg Arie van der Harst
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    Ik vind een meter boven de hoofden nogal veel. Meestal is de onderkant van de top gelijk aan de bovenkant van de hoofden. Pak 'm beet 1.80m a 2m.

    Subs op een flightcase kan wel, maar ik ben er geen voorstander van. Subs hebben de eigenschap nogal te trillen, en het laatste wat je wil is dat de hele boel van je flightcase aflazert. Vergeet niet dat je iets zwaars bovenop iets lichters plaatst, waardoor het zwaartepunt behoorlijk verschuift.

    Als je dit met alle geweld toch wilt, zet dan de boel goed vast met een spanband (vergeet niet kunsttof hoekjes om het profiel van je case te doen, anders schuurt je spandband alsnog kapot) en plaats de hele constructie op een rubber mat.
    Last edited by timmetje; 11-05-14, 21:06.
    Tim

    Comment

    • van der Harst
      • Feb 2010
      • 13

      #3
      Tim, bedankt voor je snelle reactie.
      Ik zou het liefst het topic beperken tot het effect op het geluid. Veiligheid is prioriteit 1 maar niet het topic.
      "Meestal is de onderkant......" Precies daarover wil ik discussiëren. WAAROM is dat zo? Omdat iedereen dat doet?

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Dynacord heeft wel gelijk waar het gaat om de hoogte van de toppen alleen moet je ze ook weer niet zo hoog plaatsen dat de voorste rijen geen hoog meer horen dus die meter boven het publiek lijkt me wat veel. De capaciteit van je set neemt toe wanneer je zorgt dat zowel mid als hoog zonder obstakels achterin de zaal kunnen komen.
        Plaatsen van subs op hoogte kost je iets rendement, je raakt bij plaatsing op hoogte een deel van de koppeling met de grond kwijt. Voordeel is wel dat ze schoner blijven omdat er veel minder drank en modderspetters tegen de grilles aan komen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • jadjong
          • Oct 2003
          • 654

          #5
          Hoe hoger, hoe beter met topkasten. Elke verdubbeling van afstand is -6dB, door de toppen hoger te plaatsen verklein je het verschil in afstand tussen de voorste bezoeker en achterste bezoeker. Bij Dynacord zijn ze zo gek nog niet Door subs hoger te plaatsen krijg je een refelctie met de grond, die kan met een beetje pech voor uitdoving zorgen op plekken waar je dat niet wilt. Maar met een kist van 60CM en golflengtes van vier meter en langer is de invloed niet noemenswaardig.

          Comment

          • timmetje
            • Dec 2012
            • 424

            #6
            Qua geluid zal 't hoger plaatsen van je subs niet zo heel veel effect hebben. Hooguit verlies je een heel klein beetje laag omdat je de koppeling met vloer kwijt bent, maar dit zal niet dramatisch zijn.

            Tops hebben een bepaalde afstraling. In jouw geval is dat 80 graden horizontaal en 40 graden verticaal.

            Zou je je tops te hoog plaatsen, ketst er dus behoorlijk veel geluid terug van 't plafond. Plaats je ze te laag, richt je het geluid recht op het gezicht van de eerste rij waardoor de mensen meer naar achter niets meer horen.

            Wat ik heb gemerkt is dat in de praktijk een hoogte van zo'n 1.80m de meeste voordelen en de minste nadelen oplevert. Bij een hoger plafond kun je natuurlijk je speakers iets hoger plaatsen.

            Kortom: gebruik je oren...
            Tim

            Comment

            • van der Harst
              • Feb 2010
              • 13

              #7
              Allen bedank voor de reactie dusver. Het idee om de subs op kisten te zetten is geboren uit efficiency. Hierdoor hoeven de kisten niet terug naar de vrachtauto en leveren ze de 'verhoging' .
              Jullie commentaar is waardevol; hoog is veel meer 'gericht' dan laag en wil je vooraan (nergens) niet verliezen.
              Zouden jullie die kisten dan nog opvullen met schuimplastic om te dempen of zoek ik het nu te ver?

              Comment

              • van der Harst
                • Feb 2010
                • 13

                #8
                JadJong; Nieuwsgierig: Die 60cm heeft die een relatie met de golflengte?

                Comment

                • teunos
                  • Feb 2008
                  • 352

                  #9
                  Hoe hoger inderdaad hoe beter zoals jadjong al noemt, om het verschil in geluidsdruk tussen vooraan en achteraan te minimaliseren. Echter zijn vaak praktische bezwaren uiteraard de hoogte van het plafond en maximale stapelhoogte.
                  Je kunt ook tilt boards gebruiken. Dan kun je je toppen zo hoog zetten als je subs hoog kan stapelen en het plafond het toestaat
                  Tilt boards met variabele hoek zijn het handigste. Richt de hooghoorn altijd ongeveer met de middenas van de hoorn halverwege de zaal.
                  ''diamonds are forever''

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    1) Stevig op de (dans)vloer heb je meer contactgeluid op een kist weinig
                    2) Stevig op de (dans)vloer heb je een halfspace situatie op een kist niet.
                    Dat scheelt.

                    Bij het hoger plaatsen van de subs de volgende opmerking:
                    Je ziet wel eens PA bedrijven subs op het podium zetten. Door contactgeluid krijg je dan enorm veel rommel binnen op je microfoons. Zeker als de statieven slecht zijn, of slecht uitgeklapt. Zoals de poster zegt (op losse flightcases) is dan beter.

                    Bij ons doen we het soms weer andersom. Als het heeeeel zacht moet. Dan zetten wij de subs op het podium en/of soms zelfs achter ons zodat wij als muzikanten zo veel mogelijk bas hebben. Dat speelt lekkerder. En je oren zitten toch dicht met 26dB dempers

                    In de zaal is de conversatie dan soms harder dan de muziek.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by showband
                      1) Stevig op de (dans)vloer heb je meer contactgeluid op een kist weinig
                      2) Stevig op de (dans)vloer heb je een halfspace situatie op een kist niet.
                      Dat scheelt.
                      Contactgeluid zul je niet krijgen bij subs waarvan de kasten stevig zijn, normaal gesproken zijn ze dat.
                      Bij subs op de grond is sprake van half-space, bij subs op hoogte wordt het full-space, verschil in druk is 6 dB.
                      Alleen is er bij subs op 60 cm boven de vloer zeker nog geen sprake van full-space, met golflengtes van 3 meter en meer is er nog steeds sprake van half-space.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

                        #12
                        Je ziet wel eens PA bedrijven subs op het podium zetten. Door contactgeluid krijg je dan enorm veel rommel binnen op je microfoons.
                        Een serieus betonnen podium krijg je niet zomaar in beweging hoor. Ik werk zeer regelmatig met dubbel 18" subs die op het podium staan en die geven echt geen bovenmatig veel troep in de mics. Subs op het podium kunnen wel irritant zijn als je daar met je monitortafel achter staat.
                        Last edited by sparky; 12-05-14, 13:36.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                        Comment

                        • djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

                          #13
                          Maar niet overal staat een serieus betonnen podium. Een gemiddelde layherconstructie weet (te) veel contactgeluid over te brengen.


                          Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                          Comment

                          • sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

                            #14
                            Originally posted by djspeakertje
                            Maar niet overal staat een serieus betonnen podium. Een gemiddelde layherconstructie weet (te) veel contactgeluid over te brengen.


                            Daan
                            Op het moment dat je met layher te maken hebt, is er dan ook nog zelden noodzaak subs op het podium te stapelen..
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                            Comment

                            • showband
                              • May 2001
                              • 4524

                              #15
                              Bij studenten en biergooifeesten. En bij drassige grond+klein (wijk/dorps)feestje willen PA bedrijven nogal eens de speakers op het podium zetten.

                              Ik heb een keer in het noorden op een podium gestaan met een stack van drie 2x18inch dB subs op het podium. Waarvan de middelste "beamrichtend" naar achteren stond. Ik stond dus op armlengte van een dubbel achttien-front met m'n gitaartje. Ik werd een beetje misselijk van de sub. En ik geloof er niets van dat mijn microfoon met statief iets nuttigs in de mix kon hebben.
                              lekker belangrijk!

                              Comment

                              Working...