Toetsenist zoekt monitor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bavoogd
    • Apr 2014
    • 3

    Toetsenist zoekt monitor

    Beste forumleden,

    Dit is mijn eerste bericht op dit forum dus ik hoop dat ik het in de goede groep heb geplaatst.

    Ik ben toetsenist en ben eigenlijk nooit echt onder de indruk van het monitorgeluid op de meeste plaatsen waar ik speel (vaak kroegen).
    Dus ik ben op zoek naar een actieve monitor voor niet al te veel geld.
    Ik speel altijd met een stage piano en een synthesizer dus een monitor met 2 jack inputs zou wel handig zijn.

    zijn er sugesties?

    Alvast bedankt!
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    Welkom! Er zijn een aantal dingen die we moeten weten voor je advies kunnen geven:

    1) Wat is je budget? Monitoren zijn er van 100 tot 3500 euro...
    2) Moet het hard gaan?
    3) Moet het compact zijn (i.v.m. kleine podia, kleine auto, etc...)?
    Tim

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Wij gebruiken de Roland KC 880. klinkt perfect.

      Comment

      • rdreiers
        • Nov 2009
        • 407

        #4
        Roland KC-140? 365 euro bij benadering. Ook grotere versie's van te krijgen die harder gaan.

        Richard

        Comment

        • theo
          • Nov 2001
          • 503

          #5
          qsc k10 2 inputs ken je eigen mix maken klinkt goed en die mix ken je zelfs doorsturen richting pa.

          Comment

          • bavoogd
            • Apr 2014
            • 3

            #6
            De Roland kc serie is idd leuk maar ben eigenlijk naar iets van een vloermonitor op zoek. Heb ik ook geen geEur meer met ophogen met lege kratten enzo.
            mijn budget wil ik zo laag mogelijk houden.
            bedankt voor de snelle reacties!

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #7
              Ik plaats bij een toetsenist de monitor vrijwel nooit op de grond. De afstand tot je oren wordt dan vaak te groot, waardoor het geheel harder gezet moet worden. Afhankelijk van de situatie plaats ik een monitor op luidsprekerstatief of een kistje, zodat hij wat hoger ligt. Dit werkt vaak prima, en veel beter dan een floormonitor in mijn geval.

              Als je wilt kunnen we natuurlijk hier honderd opties plaatsen in verschillende budgetten, maar denk dat je dit zelf ook wel kunt googlen.

              Comment

              • drbeat
                • Jun 2012
                • 671

                #8
                Originally posted by bavoogd
                De Roland kc serie is idd leuk maar ben eigenlijk naar iets van een vloermonitor op zoek. Heb ik ook geen geEur meer met ophogen met lege kratten enzo.
                mijn budget wil ik zo laag mogelijk houden.
                bedankt voor de snelle reacties!
                Weet je, met jou randvoorwaarden..., Budget zo laag mogelijk, klein houden... ik zou gaan voor een klein mixertje, en inears. en voor het omgevingsgeluid een simpel goedkoop microfoontje die je gelang je nodig hebt harder of zachter zet..... past in het voorvak van je toetsenbordtas, altijd lekker geluid, geen last van die houthakkende drummer en gitarist enz.. Heerlijk spelen, en het kan allemaal lekker rustig op je oortjes, en wil je flink gasgeven is dat ook mogelijk... Wel opletten met de oortjes....En wil je eens alles op je koptelefoontje en is dat mogelijk bij de geluidsman die t geluid doet, kun je dat helemaal lekker naar je hand zetten.

                Dan ben je voor 150 euro klaar....en altijd lekker geluid....


                Idee? Succes met de keuze...
                Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  je hebt Toetsenmonior en Toetsenmonior....

                  monitor om jezelf te horen
                  Om jezelf te kunnen horen heb je niet zo veel nodig. De moderne basversterker klinkt beter en kost minder dan een dedicated toetsenversterker overigens. (probeer maar eens in de oefenruimte)

                  Naast je een mackie SRM150 (NIET de behringer-nepper doen!) is daarvoor eigenlijk voldoende.
                  maar veel toetsenisten weigeren mono te luisteren...


                  Monitor voor wat er werkelijk mis gaat...

                  Met conventionele monitoring hoor je echter niet jezelf in dezelfde mixbalans als de front of house set. Monitors hebben meestal vele malen minder laag bijvoorbeeld.
                  Omdat de meeste PA mensen te stom zijn om de onmogelijkheid van "mixen vanaf het podium" in te zien. Krijg je normaliter de stupide eis om jezelf compleet voor te mixen tot maximaal 2 x DI box. (L&R) Dat kan dus totally nooit met conventionele monitors. En in de zaal hebben ze meestal zat kanalen om jou als toetsenist wel te mixen. Net zoals ze bij percussionisten, drummers, gitaar en bas doen. Ik bedoel als pa zet je toch ook geen submixer bij het koor en zegt dat ZIJ maar het koortje naar een kanaal moeten terugmixen op het podium?

                  Dat is de basis dat 80% van de zaalmixers altijd lopen te schelden op "die !@#$% volumeverschillen van die @#$% toetsenisten"
                  Je moet als toetsenist FOH-werk doen zonder in de zaal te kunnen luisteren. Als jij een lekkere vette boogie linkerhand neerzet gaat je schuif in de zaal dicht. Omdat het daar dreunt. Als je lekkere accentjes met rechts doet, gaat in ze zaal de schuif dicht want "te hard". En als je een solo speelt gaat de schuif in de zaal dicht want "harder dan de rest". Eigenlijk gaat de schuif bijna altijd dicht als je met meer geluiden speelt

                  Dat kun je opvangen door met een setje in-ears / koptelefoon te werken. Daarop kun je een neutale balans maken die niet uit de bocht schiet.

                  eerlijk is eerlijk: De PA man zal meestal ook daarmee meestal gewoon je schuif dichtdraaien. Maar je hebt wel de kans om hoorbaar te zijn als ie dat niet doet. Je hoort immers de hele mix en niet alleen het frequentiegebied van de monitor/keyboardversterker.

                  Roland heeft geen serieuze keyboardversterkers qua prijs/prestatie

                  submixje op een aux van je keyboardmixer maken, in-ear eraan. Et presto
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

                    #10
                    Originally posted by showband
                    Roland heeft geen serieuze keyboardversterkers qua prijs/prestatie
                    En daarom is het de meest gebruikte keyboardversterker?

                    Comment

                    • bavoogd
                      • Apr 2014
                      • 3

                      #11
                      in ear is inderdaad ideaal als alles word gemict en ook echt binnenkomt op de oortjes.
                      In de kleinere cafeetjes gebeurd dit echter niet en mis ik bijvoordbeeld de drums in de mix dus dan ben je daar weer mee aan het stoeien. vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een speaker. en showband, het is eigenlijk de bedoeling dat alleen ik over die monitor ga spelen want de rest van de band hoor ik meestal wel redelijk over de monitoren en rechtstreeks.

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Originally posted by bavoogd
                        Beste forumleden,

                        Ik ben toetsenist en ben eigenlijk nooit echt onder de indruk van het monitorgeluid op de meeste plaatsen waar ik speel (vaak kroegen).
                        Dus ik ben op zoek naar een actieve monitor voor niet al te veel geld.
                        Ik speel altijd met een stage piano en een synthesizer dus een monitor met 2 jack inputs zou wel handig zijn.

                        zijn er sugesties?
                        Zoals je al begrepen hebt zul je voor jezelf een compromis
                        moeten gaan sluiten, want voor weinig, koop je ook weinig,
                        tenzij 2e hands een optie is?

                        Ik heb jaren gebruik gemaakt van de compacte powered
                        speakers van Voice System [
                        klik]

                        De Compact heeft in ieder geval een line en een mike ingang.


                        Ik had hier toen een flightcase voor gemaakt, waarop deze
                        lekker stabiel kon liggen in iets van 25ยบ en zo ongv. 50 cm
                        boven de grond, dus dichter bij de oren lag.

                        Qua klank is het moeilijk te zeggen, is ook erg subjectief,
                        ik vond ze iig niet slecht klinken.

                        Prijs ligt ergens rond de € 200,=

                        Grtz

                        Nes
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • shure-fan
                          • Sep 2003
                          • 1046

                          #13
                          je zou een mackie vlz 802 tafeltje kunnen kopen, en op de beschikbare aux een losse monitor aan kunnen sluiten? mackie srm komt hier wel voor in aanmerking

                          Ik zou overigens de losse monitor weg laten en een in ear setje kopen die je in het mixertje kan proppen, vragen of de lokale pa-man je een auxje kan sturen met een ruwe mix, zodat je deze ook bij kunt mixen
                          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                          Comment

                          • Tofke78
                            • Jan 2005
                            • 504

                            #14
                            Hallo

                            Ik gebruik zelf een QSC k-10 met een EQ Apex G230 erop. Klinkt top. Misschien zoiets 2de hands zoeken?

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Zou je ook lekker een ding op statief adviseren, bij de keus vooral je eigen oren gebruiken.
                              Misschien heb ik wel een paar leuke opties in mijn range zitten.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...